Mgr. Alice Vašáková Osnova kurzu Školní poradenství —Co rozumíme pod pojmem školní poradenství —Historie školního poradenství —Rámující legislativa —Systém poradenských služeb ve školství —Uživatelé a poskytovatelé poradenských služeb —Proměny systému v současné době — —Kazuistiky Školní poradenství —Soubor činností, které souvisí s poskytováním poradenských služeb žákům, zákonným zástupcům a učitelům —Tyto služby poskytují kvalifikovaní odborníci ve škole i mimo ni —Škola jako systém, který generuje problémy —Kontext poskytování poradenských služeb ve škole (poradenství jako pomáhající profese v převážně výkonově zaměřeném systému) — Historický kontext —Vznik poradenských služeb – důsledek společenských změn na přelomu 19./20. století —Podmínky, které sehrály svou roli: vyspělost společnosti-ekonomická úroveň-skutečná „masová“ realizace školní docházky-konstituování odborných disciplín-společenské klima-proměna školského systému (škola-místo, kde se socializují a vzdělávají lidé pro potřeby společnosti) —Hlavní obory poradenství -Péče o delikventy -Laboratoře pro výzkum vývoje dětí -Volba povolání Historie poradenství v česko-slovenském kontextu —Testování pro volbu povolání po 1. světové válce —Deformace rodícího se systému po 2. světové válce a roce 1948 —Druhá vlna budování systému v 50. letech 20. století-vyškolení učitelé (poradci pro volbu povolání, později výchovní poradci). Odborní pracovníci mimo školy-psychologické poradenství —Psychologicko-výchovné kliniky (1957 Bratislava, 1958 Brno, 1959 Košice, 1967 Praha) —1968-síť pedagogicko psychologických poraden (krajské, okresní) —Opětovná ideologická deformace systému —Postupný nárůst zájmu o žáky s výukovými problémy —Vliv medicínského modelu —Proměna poradenských služeb po roce 1989-právní subjektivita škol-angažovanost odborníků (speciální pedagogové, ojediněle psychologové) —Obohacení systému poradenských služeb o: -Speciální pedagogická centra SPC -Střediska výchovné péče SVP —Od roku 2000 systém zavádění psychologů do škol Vnější rámec školního poradenství-legislativa —Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) – 561/2004, novelizace 472/2011 —Vyhláška 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novelizace 116/2011 —Vyhláška 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novelizace 147/2011 — Školský zákon-co stojí za pozornost —Zásady a cíle vzdělávání —Rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program —Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (charakteristika zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění, sociálního znevýhodnění) —Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů —Individuální vzdělávací plán Vyhláška 116/2011 —Vymezuje kompetence jednotlivých článků, zajišťujících poradenské služby ve školství -Pedagogicko psychologické poradny -Speciálně pedagogická centra -Školy —V její příloze jsou přesně popsány standardní činnosti jednotlivých pracovníků — Vyhláška 147/2011 —Upřesňuje, jaké formy má vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami —Zavádí pojem vyrovnávacích a podpůrných opatření —Specifikuje pravidla pro vzdělávání ve speciálních školách —Hovoří o vzdělávání podle IVP a za podpory asistenta — — Realita-proč potřebujeme školní poradenství —Běžná spádová základní škola: —Při zahájení školní docházky je v 1.třídě 28 žáků —1 žák s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem —2 žáci s masivními poruchami pozornosti, evidentně nezralí k zahájení školní docházky (rodiče odmítli doporučení k odkladu) —1 žák pravděpodobně s lehkou mentální retardací —5 dětí již umí plynule číst, jeden chlapec se dle rodičů i MŠ jeví jako mimořádně nadaný, prochází vyšetřením v PPP —Dle statistické pravděpodobnosti se mezi dětmi „skrývá“ alespoň 5 žáků s potencionálními poruchami učení —Paní učitelka nemá zkušenosti ani s dětmi s PAS, ani s dětmi s lehkou mentální retardací —Dle legislativy může být ve třídě jen jeden asistent pedagoga (přišel se žákem s PAS, což je problematika, na kterou je specializovaný) —Rodiče nezralých žáků jsou od počátku školy výrazně negativně naladěni (demotivovaní „tlakem“ na odklad) —Rodiče nadaného žáka si přejí, aby jejich dítě od počátku pracovalo podle individuálního plánu a mělo připravené takové úkoly, které jej budou rozvíjet —Atd. ……. Kdo je v systému k dispozici? —Školské poradenské zařízení-diagnostika, zpráva z vyšetření s popisem vzdělávacích potřeb žáků, metodické vedení učitelů, v omezené míře podpora rodičů —Školní poradenské pracoviště-v základním modelu výchovný poradce a metodik prevence –ti mají zajistit a koordinovat vše ostatní —V optimálním modelu navíc školní speciální pedagog a školní psycholog+další specialisté —Spolupracující odborníci „mimo školství“-zejména odborní lékaři, případně OSPOD Co mohou udělat školská poradenská zařízení —O vyšetření žádá zákonný zástupce —Ten zprostředkuje (někdy) aktuální informace ze školy —Vyšetření začíná rozhovorem se zákonnými zástupci a pečlivou osobní a rodinnou anamnezou —Následuje vyšetření žáka (podle zakázky)-diagnostika inteligence, kognitivních schopností, školních dovedností, osobnosti —Závěr a posouzení vzdělávacích potřeb žáka —Rozhovor s rodiči, dle potřeby nabídka další péče —Zpráva pro školu s konkrétními doporučeními (předává se zákonným zástupcům) —Dle potřeby metodické vedení učitelů — Co mohou udělat školní poradenská pracoviště —Poradenské služby se odvíjejí od toho, jak je ŠPP odborně obsazené a zda je ve škole vytvořen nějaký systém jejich koordinace —Škola zajišťuje poradenské služby vždy výchovným poradcem a metodikem prevence —Mnohde jsou tyto funkce kumulované a mnohde je zastávají vedoucí pracovníci školy —Problémem bývá i nekompetentnost poradenských pracovníků (nemají odborné vzdělání, osobnostní předpoklady apod.) — — Vymezení poradenských činností školy ve vyhlášce č.72/2005 —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: -Prevenci školní neúspěšnosti -Primární prevenci sociálně patologických jevů -Kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění -Odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním -Péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků -Průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi -Metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy Školní poradenství pod lupou —Práce školních poradenských pracovišť —Práce školských poradenských zařízení —Charakteristika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami —Koordinace poradenských služeb Školní poradenské pracoviště —Poskytuje poradenské služby přímo na půdě běžné základní školy —Je tvořeno vždy výchovným poradcem a metodikem prevence rizikového chování —Dle aktuálních možností škola může mít k dispozici další poradenské pracovníky: logopeda, speciálního pedagoga, psychologa —Kvalita poskytovaných poradenských služeb se na školách výrazně liší podle personálního obsazení a stupně koordinace služeb Koordinace služeb v ŠPP —Propojení služeb směrem k vedení školy (vyjasnění rolí, vedení ŠPP, zakázky ze strany vedení, priority) —Provázanost služeb, propojení s jejich uživateli (žáci, učitelé, zákonní zástupci)-ze spektra služeb poskytovat ty, které jsou skutečně potřebné (efektivita) —Koordinace samotných služeb-vymezení kompetencí, společné dokumenty, plány práce na školní rok —Spolupráce s vnějšími subjekty-školská poradenská zařízení, zdravotníci, OSPOD… Čemu věnujeme pozornost —Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami —Prevence školní neúspěšnosti —Prevence a řešení rizikového chování —Kariérní poradenství — Péče o žáky se SVP včetně nadaných —Výchovný poradce: komunikace se ŠPZ, zpracování a předání výstupů z vyšetření —Speciální pedagog: kroužky pro děti s poruchami učení, reedukace poruch, individuální práce se žáky s postižením, metodické vedení učitelů —Metodik prevence: sledování klimatu třídy, případné intervence —Psycholog: diagnostika, individuální podpora žákovi a rodičům, konzultace učitelům, komunikace s odborníky ve ŠPZ… Péče o žáky se SVP —Skupina je dost různorodá (všichni žáci se zdravotním znevýhodněním nebo postižením, se sociálním znevýhodněním, žáci mimořádně nadaní) —Procento těchto žáků ve školách rychle narůstá a třídy jsou výrazně diferencované —Učitelé nemohou být odborníci na celé spektrum problematiky —Optimální péče jde po linii prevence-depistáž-podpora-diagnostika-intervence Žáci s poruchami učení —Vývojové poruchy učení-problém je už s definicí J — —Obvykle se popisují jako „neschopnost“ zvládnout čtení, psaní, počítání na úrovni, která je očekávatelná vzhledem k intelektu, motivaci, podnětnosti prostředí. Projevují se specifickými obtížemi — —Dřívější definice svazovaly SVPU s alespoň průměrným nadáním-překonaný pohled — —V názoru na přítomnost SPU se mohou lišit učitelé, rodiče, diagnostici, zákonodárci, penězodárci… Poruchy chování —Hyperkinetické poruchy (schází vytrvalost, problémy s pozorností, dezorganizovaná a nadměrná aktivita, impulzivita, bezmyšlenkovité porušování pravidel, nedostatek opatrnosti a odstupu v sociálních vztazích) —Poruchy chování (agresivní, asociální, vzdorovité chování, které má dlouhodobý nebo opakující se charakter a odlišuje se svým průběhem od běžného zlobení nebo vývojově podmíněných problémů) Pervazivní vývojové poruchy (jinak poruchy autistického spektra) —Pervazivní=prostupující, ovlivňující celou osobnost —Poruchy jsou charakteristické triádou příznaků: -Porucha reciprocity v sociálních vztazích -Narušení komunikace -Omezený, stereotypní, opakující se soubor zájmů a činností —Jednotlivé diagnozy z této oblasti se určují podle dalších příznaků, zejména narušení kognitivního vývoje —Ve školách aktuálně nejčastěji děti s dg. Aspergerův syndrom (není narušen vývoj řeči ani kognitivní vývoj včetně inteligence) — Žáci se sociálním znevýhodněním —Problematická „diagnostika“ – riziko neetického přístupu —Možností je spolupráce s OSPOD —I tito žáci mají nárok na učení s podporou asistenta, není zde nutné vyšetření ve ŠPZ (výjimkou je vřazení do přípravného ročníku ZŠ) —Nespolupráce rodičů je rizikem, ale mnohdy může být statut dítěte se SVP naopak motivační — Žáci s lehkou mentální retardací —Jako jediná skupina žáků s postižením mají ve všech školních vzdělávacích programech základních škol samostatnou kapitolu-předpokládá se jejich vzdělávání v běžných školách? —Omezenost logického, abstraktního a mechanického myšlení, lehce opožděná jemná a hrubá motorika, slabší paměť atd. —V emocionální oblasti se projevuje afektivní labilita —Žáci se ve školách učí podle odlišného vzdělávacího programu, většinou s podporou asistenta Žáci mimořádně nadaní —Nadání různého typu (sportovní, umělecké, kognitivní) —Škola může žáku uzpůsobit vzdělávací podmínky – např. IVP apod. —Má-li být podkladem pro úpravu podmínek vzdělání nadání kognitivní, je nutností podrobné vyšetření ve ŠPZ (=vyšetření intelektu a školních dovedností) Žáci se zdravotním znevýhodněním-oslabením —Často opomíjená kategorie dětí, jejichž obtíže nemusí být vůbec učitelům známy —Zdravotní problémy dlouhodobého charakteru „napříč diagnozami“ – např. poruchy imunity, astma, diabetes, psychiatrické poruchy apod. —Společným znakem je vliv na školní výkon — Příklad péče o žáka se SVP- poruchy učení —Včasná identifikace dítěte s obtížemi (cca 2. třída ZŠ) —Diagnostika (škola nebo ŠPZ) —V případě, že dítě „spadne“ do kategorie žáka se speciálními vzdělávacími potřebami »» vyrovnávací nebo podpůrná opatření ve škole (dle doporučení ŠPZ). Zdravotní znevýhodnění-např. úprava klasifikace, delší čas na úkoly, upravené písemky, kopírování zápisů… Zdravotní postižení-práce podle Individuálního vzdělávacího plánu ve většině předmětů, prohloubená spolupráce s rodiči, možné úpravy rozsahu učiva… — Jak to vidí žák —Můžu si přesednout do první lavice, paní učitelka mi se vším víc pomáhá. —Začal jsem chodit do kroužku, kde se to všechno dělá mnohem zajímavěji a je nás tam jen pár. Tam mi to jde. —Chyby za které nemůžu mi paní učitelka nepočítá. —Mám víc času na diktáty a písemky, když něco nestihnu, nevadí. Nebo to mám rovnou zkrácené. —Když nestihnu zápis ve vlastivědě, dostanu ho nakopírovaný. —Doma hrajeme každý den slovní kopanou a šibenici a prý si tím něco cvičím J —Dostávám lepší známky, tak asi nejsem hloupej. Prevence školní neúspěšnosti —Pozornost žákům s výukovými obtížemi —Včasná diagnostika (pedagogická a psychologická) —Pozornost rodinnému zázemí —Podpora žáka v době, kdy je ještě motivovaný —Sledování omluvených i neomluvených absencí —Častý kontakt s rodiči —Individuální dopomoc žákovi (doučování, styly učení) —Konzultace s učiteli Prevence a řešení rizikového chování —Práce s klimatem třídy a školy (diagnostika, práce se třídními kolektivy –prevence i intervence) —Adaptace nových žáků —Podpora samosprávy školy (školní parlamenty) —Minimální preventivní program školy —„osvěta“ směrem k rodičům —Podpora zdravého vývoje žáků —Systém hodnocení a klasifikace chování —Koordinovaná intervence v případě selhání — Příklad – koordinované řešení šikany —Včasná a kvalitní diagnostika vztahů ve třídě —Metodicky správné vyšetřování šikany —Individuální práce s oběťmi i agresory —Práce s nemocným kolektivem —Výchovná opatření —Spolupráce-nekonfrontační rozhovory s rodiči —Průběžné sledování klimatu třídy Kariérní poradenství —Administrativa kolem přihlášek na SŠ —Poradenství- pomoc žákům při vhodné volbě —Výuka předmětu Volba povolání —Poradenství pro rodiče-zprostředkování informací Příklad optimálního pojetí- předmět Volba povolání —Sebepoznání – jaký jsem a co to znamená vzhledem k výběru profese —Rozhodování-podle čeho se v životě rozhoduji, komu věřím —Akční plánování-co je třeba udělat a kdy —Adaptace na životní změny-jak být připraven „na vše“ —Možnosti absolventa ZŠ-kam po ZŠ zamířit —Informační základna-kde jsou pro mě všechny potřebné informace —Svět práce, trh práce-do jakého systému se to vlastně dostávám… Školské poradenské zařízení —PPP – věnuje se převážně dětem a žákům s výchovnými obtížemi a žákům s poruchami učení —SPC-specializuje se na zajištění péče o děti s různým typem postižení (zrakové, tělesné, sluchové, PAS, řečové, mentální) — —Služba se standartně děje po linii: žádost zákonných zástupců-diagnostika (i mimo ŠPZ)-výstupy pro rodiče-výstupy pro školu. Další přímá práce s dítětem a rodiči dle potřeby (obvykle ale není v kapacitních možnostech) Příklad-diagnostika obtíží ve psaní —Rozhovor s rodiči a žákem– popis problému a jeho projevů —Získání informací ze školy- školní dotazník —Anamneza osobní i rodinná —Diagnostika (nadání, školní dovednosti, percepční funkce) —Závěr z vyšetření —Rozhovor s rodiči —Zpráva z vyšetření určená škole, v případě potřeby návštěva ve škole, metodické vedení učitelů Činnost SPC —Často jsou propojena se středisky rané péče-děti s různým typem postižení lze identifikovat velmi brzo —Poskytují kontinuální podporu rodinám —Pomáhají rodičům zvládnout speciální dovednosti (znakovou řeč, komunikaci s autistou, sebeobsluhu u nevidomého…) —Učí dítě speciálním dovednostem —Provádí průběžnou vývojovou diagnostiku —Napomáhají při zaškolení a školní docházce dětí (speciální školy nebo integrace v běžných ZŠ)-metodické vedení učitelů Koordinace poradenských služeb —Prvním krokem je identifikace jedince, který potřebuje podporu (žák, učitel, zákonný zástupce) —Poradenský pracovník ve škole (nejčastěji výchovný poradce) se orientuje v nabídce služeb a doporučuje vhodný další postup —Poskytovatelé poradenských služeb by měli (především jde-li o žáka) nadále spolupracovat, komunikovat a předávat si informace — Shrnutí-školní poradenství