Pokyny pro vypracování kazuistiky do předmětu Praxe z psychodiagnostiky/k  státní závěrečné zkoušce      1. Základní organizační pokyny a informace:    1.1. Účel případové studie k státní závěrečné zkoušce/praxi z psychodiagnostiky  Cílem této stáže je prokázat dovednost pracovat pomocí psychodiagnostických metod a                      písemně prezentovat individuální „případ“ („případem“ se zde myslí především jednotlivec,                    klient či pacient). Kazuistika by měla zachycovat současné i minulé psychopatologické                      fenomény pacienta, ale i „nepatologické“ projevy pacienta, které student může zjistit                      prostřednictvím pozorování, rozhovoru (se samotným pacientem, ošetřujícím lékařem či                  psychologem, rodinnými příslušníky a osobami blízkými) a na základě studia spisů a odborné                          dokumentace (nelze však zpracovat studii jen na základě zprostředkovaných informací,                    povinností je alespoň jeden rozhovor „face to face“ s pacientem). Důležité je rovněž propojení                            diagnostických výsledků s teoretickými poznatky získanými v rámci studia předmětů                    psychodiagnostika dospělých a psychodiagnostika dětí a dospívajících a schopnost správně                    používat odborné termíny a rozumět jejich významu.     1.2. Volba pracoviště a délka stáže  Povinná praxe z psychodiagnostiky je stanovena na 5 dní a můžete ji absolvovat kdykoliv                            během semestru nebo ve zkouškovém období. Cílem praxe je, kromě získání zkušeností v                          oblasti psychologické diagnostiky, vypracování kompletního klinického nálezu. Z tohoto                  důvodu je nutno praxi absolvovat na takovém pracovišti, které Vám vypracovaní nálezu                        umožní. Toto kritérium splňují zdravotnická zařízení (např. psychiatrickou kliniku či léčebnu,                      ambulanci klinického psychologa atp., přičemž student musí pracovat pod supervizí klinického                      psychologa či psychiatra a musí jím mít kazuistiku také potvrzenou). K vyšetření si můžete                            zvolit i dětského klienta/pacienta, praxe se však nesmí překrývat s jinými praxemi (např. z                            poradenské psychologie).    1.2.1 FN Brno ­ podmínky  V případě, že se rozhodnete sbírat data ve FN Brno věnujte prosím pozornost                          následujícímu postupu:    1. Kontaktujte Oddělení organizace a řízení a domluvíte se na formálních podmínkách                      Vaší praxe (hlavně co se týká sběr dat).  odkaz: ​http://www.fnbrno.cz/poskytnuti­informaci­pro­studijni­ucely/t3617  2. Následně kontaktujete vedoucího psychologa Mgr. Jana Dufka (​jdufek@fnbrno.cz​) a                  domluvíte si​ osobním pohovor.  3. Vedoucí pracovník (FN Brno) určí garanta z řad klinických psychologů FN Brno.  4. Po skončení a dopsání práce, jste povinni předložit rukopis práce, ve které uvede                          poděkování FN Brno.     FN Brno si vyhrazuje právo na:  ● schválení publikace v odborném tisku ­ je tedy nutné předložit ještě nepublikovanou                        publikaci k náhledu FN Brno Bohunice, která zhodnotí, jestli byly splněny stanovené                        podmínky;   ● nepřijetí uchazeče o studentskou práci v případě, že budeme mít pochybnost o                        korektním přístupu studenta či jeho školitele;    1.3. Volba klienta/pacienta  Student absolvuje praktickou část praxe s pacientem, kterého mu vybere klinický psycholog                        nebo psychiatr, který má tohoto pacienta ve své péči. Pacient by měl podstoupit rozhovor i                              diagnostické vyšetření dobrovolně s informovaným souhlasem.     1.4. Odborná supervize  V případě absolvování stáží z psychodiagnostiky je nezbytná supervize klinického psychologa                      nebo psychiatra, který má dotyčnou osobu ve své péči. Realizaci této supervize potvrdí                          dotyčný odborník (supervizor) svým podpisem a razítkem pod závěrem (shrnutím) případové                      studie.     1.5. Etické zásady  Student je povinen dodržovat etické zásady dle Evropského metakodexu etiky a etického                        kodexu ČMPS (http://cmps.ecn.cz/dl/ekefpa95.pdf). Především jde o tyto zásady:  ● dodržování anonymity pacienta (neuvádět identifikační údaje, které by mohly vést k                      identifikování osoby pacienta, jakými jsou jméno, plné datum narození, přesné názvy                      obcí nebo firem, kde pacient působil – pokud to není naprosto nevyhnutné vzhledem k                            porozumění případu, atd.); prosíme, abyste neuváděli ani falešné/vymyšlené údaje ­                    postačí prosté označení "pacient"/"klient"; budete­li poskytovat přílohový materiál                (kresby, protokoly), ubezpečte se, že též neobsahují žádné identifikační údaje;  ● zásadu mlčenlivosti;  ● citlivé zacházení se získanými informacemi při respektování osobních práv a                    důstojnosti jednotlivce;    1.6. Potřebná dokumentace k udělení zápočtu:   ● protokol o absolvované praxi potvrzený supervizorem  ● kazuistiku ­ min 10 ns   ● dokument se zhodnocením praxe ­ min. ½ ns     Protokol:​ prázdný protokol je k dispozici na stránkách PsÚ  http://www.phil.muni.cz/wups/home/studium/informace/praxe/protokoly/psy_diag_ok.doc/view    Kazuistika: ​podrobné informace k vypracování kasuistiky najdete v tomto dokumentu (viz                      níže)    Reflexe (zhodnocení praxe): ​student provede písemné zhodnocení praxe, v němž shrne                      konkrétní přínos z praxe pro vlastní osobní rozvoj, zhodnotí získané poznatky ve vztahu k                            teorii a provede celkovou reflexi praxe.     Poznámka:   PsÚ má povinnost archivovat tyto dokumenty pouze po dobu jednoho měsíce od ukončení                          předmětu, pokud předpokládáte, že dokumenty budete ještě potřebovat (často vyžadují např.                      při práci/studiu v zahraničí), tak si nechejte vyhotovit více výtisků.     1.7. Odevzdávání dokumentů k předmětu Praxe z psychodiagnostiky  Kompletní dokumenty ze stáže prosím odevzdávejte průběžně na sekretariát                  Psychologického ústavu osobně, či do k tomuto účelu zřízené přihrádky na dveřích                        sekretariátu. Protokoly si na ústavu vyzvedáváme obvykle hromadně v určitých časových                      intervalech, proto není možné počítat s tím, že vám bude zápočet udělen bezprostředně po                            odevzdání dokumentů. Pokud chcete, aby vám byla praxe zapsána v aktuálním semestru,                        pak je nutné protokoly a kazuistiku odevzdat NEJMÉNĚ dva týdny před koncem zkouškového                          období. Je také nutné počítat s tím, že váš výstup nemusí splňovat určené požadavky a                              budete nuceni jej přepracovat ­ ponechejte si proto dostatečnou časovou rezervu.  Pro udělení zápočtu je nezbytné odevzdat dokumenty nejen v originální podobě na ústav, ale                            také je v elektronické podobě vložit do ​Odevzdávány předmětu v ISu​. Naskenujte prosím                          dokumenty jako jeden pdf soubor (kazuistiku s přílohami + zhodnocení praxe + protokol).   Pokud ale budete kazuistiku odevzdávat ve zvlášť pozdním termínu, budeme rádi, když nám  to s předstihem sdělíte.    1.8. Odevzdávání dokumentů k státní závěrečné zkoušce  Kazuistika ke státní závěrečné zkoušce se odevzdává nejpozději týden před ústní částí státní                          závěrečné zkoušky na sekretariát Psychologického ústavu. Pokud chcete použít stejnou                    kazuistiku jakou jste zpracovali do předmětu Praxe z psychodiagnostiky, pak si udělejte 2                          výtisky a oba si nechejte podepsat vedoucím praxe, neboť kazuistiky nám odevzdané již vám                            nebudou vráceny. Tyto kazuistiky nemají obsahovat protokol ani reflexi. Při odevzdání                      prosíme o jasné rozlišení mezi dokumentací k SZZ a k zápočtu z praxe – předejdete tak                                zbytečným nedorozuměním a ztrátám dokumentace.      2. Doporučená osnova kazuistiky    1) Titulní strana ­ tiráž   ● název školy   ● studijní rok   ● nadpis: Případová studie k souborné zkoušce   ● jméno studenta, UČO   ● místo a datum vypracování     2) Obsah (osnova)   ● před tiskem se ujistěte, že názvy kapitol a odkazy na stránky v osnově sedí s                              číslováním stránek v práci;    3) Samotná práce/kazuistika    a) popis pracoviště ­ min ½ ns    b) zdůvodnění výběru pacienta, okolnosti vyšetření     c) základní „tvrdá“ data (pohlaví, věk, profese atd.)     d) použité metody:    ● klinické metody:  ○ pozorování (mimika, pantomimika, gestika, řeč, projevy emocí, sociální                chování, vztah k objektům, vztah k sobě)   ○ rozhovor (s pacientem, sdělení druhých osob ­ zaměstnanců, rodinných                  příslušníků)  ○ anamnéza a její rozbor (zdroj informací: dokumentace, rozhovor s pacientem,                    rozhovor s rodinnými příslušníky ­ pokud je to možné): nukleární rodina,                      emocionální a intelektuální vývoj, vývoj sociálních vztahů, eroticko­sexuální                vývoj, pracovní vývoj, vývoj postojůk hodnotám, vývoj abnormních, hraničních a                    patických jevů (pozn.: cenné je zde zachycení přímé řeči pacienta)   ○ viz doporučená literatura    ● diagnostické metody:  Kromě povinného pozorování a rozhovoru je během vyšetření nutno použít minimálně                      3 standardní psychodiagnostické metody, přičemž minimálně jedna by měla být                    osobnostní, jedna ​výkonová a pokud možno, jedna ​diferenciálně diagnostická​. Výběr                    metod by se ale měl řídit především typem klienta/pacienta a účelem vyšetření tak,                          aby Vám metody umožnily co nejlépe porozumět případu (např. pokud je některá z                          uvedených kategorií u daného vyšetření skutečně nadbytečná, není nutno pacienta                    zatěžovat administrací, ale spíše je vhodné komplexněji se zaměřit na zbývající                      oblasti). Výběr a administrace metod se v zásadě řídí doporučením a pokyny                        vedoucího praxe (klinického psychologa) na daném pracovišti. Jinak doporučujeme                  použít tolik metod, kolik je optimální vzhledem k případu. Pokuste se z metod vždy                            vytěžit, co nejvíc (neuspokojte se např. s prostým kvantitativním shrnutím skórů) a                        nezapomeňte na pozorování pacienta během administrace.    g) status praesens psychicus (současný psychický stav)     h) diagnostická a prognostická rozvaha, doporučení dalšího postupu     i) formulace závěrů, shrnutí celého případu     j) razítko a podpis klinického psychologa nebo psychiatra (vedoucího praxe na daném                        pracovišti), který práci praktikanta supervidoval     4) Použitá literatura ​(Odkazy na literaturu uvádějte v kazuistice pouze tehdy, pokud z ní                            přímo čerpáte, citujete)     5) Přílohy​ (nepovinné, pokud jsou však materiály k dispozici, je dobré uvést)     ● výtvory pacienta (např. obrázky, texty), administrované dg. metody   ● písemný či audiozáznam rozhovoru s pacientem   ● videozáznam (se souhlasem pacienta), doslovný přepis rozhovoru       3. Možné důvody k vrácení kazuistiky k přepracování:    ● Chybí razítka ­ razítko s podpisem je nutné mít jak na protokolu o absolvované praxi,                              tak na poslední straně přiložené kasuistiky.   ● Práce není vložena v ISu ­ dokumenty je nutné vložit do Odevzdávány předmětu v                            ISu   ● Špatná formální úroveň ​­ časté gramatické a stylistické chyby, text není přehledný a                          rozčleněný na jednotlivé oddíly, není zarovnaný do bloku atp. Klaďte prosím zvýšený                        důraz také na tuto formální stránku práce – práce s nízkou formální úrovní vám bude                              vrácena k přepracování.   ● Špatná obsahová úroveň ​­ chybí podstatné informace, data, vlastní úvahy,                    doporučení dalšího postupu, zhodnocení praxe a popis pracoviště, jsou zaměňována                    tzv. tvrdá a měkká data, nejsou odděleny subjektivní úvahy od přímých výpovědí                        pacienta/klienta atp. Práce s nízkou obsahovou úrovní vám bude vrácena k                      přepracování.     4. Doporučená literatura    ● Svoboda,M. (Ed.), Češková, E., Kučerová, H. ( 2006). Psychopatologie a psychiatrie  pro psychology. Praha: Portál.  ● Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2002). Psychiatrie. Praha: Tigis.   ● Raboch, J., Zvolský, P. et al. (2001). Psychiatrie. Praha: Galén.   ● Dörner, K., Plog, U. (1999). Bláznit je lidské. Praha: Grada.   ● Hanzlíček, L. (1977 – 1984). Psychiatrická encyklopedie. Část jmenná a část věcná.  Praha: Zprávy VÚPs č. 28.   ● Dušek, K., Chromý, K., Janík, K., Kalvach, Z. (1975). První pomoc v psychiatrii. Praha:  Avicenum.  ● Smolík, P. (2002). Duševní a behaviorální poruchy: průvodce klasifikací, nástin  nozologie, diagnostika. 2. revid. vyd. Praha: Maxdorf.  ● Svoboda, M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.  ● Vašina, L. (2002). Klinická psychologie a somatická psychoterapie. I. díl. Brno:  Neptun.  ● Kondáš, O. a kol. (1992). Psychodiagnostika dospelých. OSVETA:  Martin.  ● Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik. Psychodiagnostické  a didaktické testy: Bratislava.    ● Stančák, A. (1996). Klinická psychodiagnostika dospelých.. Psychoprof: Nové Zámky.  ● Šípek, J. (1996). Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Propsy: Praha.  ● Svoboda,M.(Ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a  dospívajících. Praha: Portál.