Percepce, kognice a emoce v interkulturním kontextu PSKB_507 Interkulturní psychologie Mgr. Petra Chvojková 27.2.2015 Percepce ›Čití x vnímání ›Role zkušenosti ›Percepční sety ›Percepce obrázků – zleva doprava x zprava doleva ›Percepce obrázků – výzkumy Deregowského (1972) ›Různé kultury->různé individuální zkušenosti->odlišné vnímání Percepce II ›Vnímání hloubky – binokulární (konvergence, binokulární disparita) + monokulární vodítka (interpozice, lineární perspektiva, stálost velikosti) ›Odlišná schopnost interpretovat percepční vodítka – Deregowski (1972), Hudson (1960) ›Kresba – polydiemzionální perspektiva Kognice - Inteligence ›Teorie g (Ch.Spearman), Teorie mnohočetné inteligence (H.Gardner), Triarchická teorie inteligence (R. Sternberg) ›Vztah kultury a inteligence ›Culture fair x culture specific testy ›Zhoršený přístup ke vzdělání u romských dětí ›Inteligentní chování neměřitelné západními testy inteligence (viz Sternberg, 2004) ›Rozdílné hodnoty IQ ve světě › › Emoce ›Teorie emocí (Izard, Lazarus, James-Lange, Cannon, Plutchik, Ekman) ›Interkulturní odlišnosti ve vyjadřování emocí ›Podmíněnost konvencemi a spol. zvyklostmi ›Vyjádření základních emocí univerzální napříč kulturami ›Osobní zóna, fyzický kontakt ›Projevy emocí v různých kulturách ›Specifické výrazy pro emoční stavy v různých jazycích