Slabé stránky: Nedostatečný vývoj infrastruktury v turisty neobjevených regionech - rozdílná úroveň služeb, nedostatečný zájem o životni prostředí (čistota), jazyková neznalost, neochota pracovníků. Méně přátelský přístup domácího obyvatelstvy v některých regionech První dojem při příjezdu a poslední dojmy při odjezdu po silnici (prostituce, tržiště...), vlakem (stav nádraží) i letecky (předražená taxislužba). Absence fungujícího informačního zázemí v regionech (informační centra) Absence národního informačního systému cestovního ruchu Přemíra návštěvnosti v některých místech / regionech Kriminalita, problém dvojích cen, nezdvořilý přístup pracovníku veřejné dopravy, policie a dalších složek. Rostoucí konkurence destinaci a objevování „nových" destinací Vízová povinnost s řadou významných zdrojových trhů 10 Nepřipravenost destinace CK na rozvoj informačních technologií - na rozdíl od konkurenčních destinací (Rakousko) není stále v provozu národní systém prodeje destinace přes internet. Nejisté počasí - které nezaručuje v létě dobré počasí pro aktivní turismus a v zimní sníh pro zimní sporty. Kvůli velkým výkyvům mezi letním a zimním obdobím není možné např. celoroční zpřístupnění památek. Nedostatečné fondy - pro rekonstrukci a údržbu památek, nevyhovující otevírací doba památek. 13. Problémy spojené se systémem řízení turismu v destinaci Česká republika .. roztříštěné propagování aktivit, v zahraničí, xejasný vyšlém řízen, v destinaci (včetně, nedostatečné spolupráce veřejné a privátni sféry mezi sebou navzájem, častá bezohlednost k životnímu prostředí, posuzování odvětví turismu jako „okrajového" bez uznání váhy, kterou má a z toho plynoucí nedostatek zdrojů na financování marketingu destinace Česká republika na národní, regionální i místní úrovni. 1 I 12 Hrozby: 1. Pokračující riziková situace a politická nejistota v mezinárodním prostředí 2. Pokles počtu amerických a ostatních mimoevropských turistů z důvodu zranitelnosti letecké dopravy v případě zvýšených rizik, konfliktu, teroristických akcí a podobných jevů negativní ovlivňující mezinárodní - zejména mezikontinentální turismus a turismus na dlouhé vzdálenosti 3. Kriminalita a obavy klientů o vlastní bezpečnost - poškozování imagc destinace 4 Problematická dopravní dostupnost některých míst a regionů bránících jejich využití 5. pro turismus. .6. \ ysoká liroi e ú destinaci iho marketingu substitučních destinaci . _ — _ 7. Úroveň cen bývá často velmi vysoká s ohledem na kvalitu nabízené služby. Poměr cena/výkon zejména ve službách využívaných domácími klienty nebývá 8. příznivý (napo. lyžování v Krkonoších vs. lyžování v Alpách). 9. Nízké finanční zdroje na podporu rozvoje veřejné a privátní infrastruktury v regionech - investice do ubytovacích zařízeni jsou hodnoceny bankami jako jedny z nejrizikovějších. 10. Nárůst DPH pro ubytovací služby. V posledních letech je patrná určitá setrvačnost nabídky spočívající na osvědčených produktech, u kterých je snah o minimalizaci jejich ceny. Zavádění nových produktů je spojeno s náklady i s rizikem neúspěchu - otázkou však je, zda by nové produkty dokázaly přimět klienty nakupovat něco jiného, než krátkodobé pobyty Praze. Konkurenceschopnost závisí obecně na několika faktorech: Podmínky poptávky, zejména velikost, vzdálenost a charakter zdrojového trhu (pojetí destinace) - např. na anglickém trhu bude konkurenční destinací Rakousko, zatímco ale v zámoří se bude prodávat produkt „Střední Kvropa". Pro přesné určení přímých i nepřímých konkurenčních destinací by bylo potřeba provést průzkum a monitorování poptávky v každém geografickém segmentu (zaměření na tržní podíl, velikost a struktura trhu) - ale to je mimo naše možnosti. Poptávka některých trhů se orientuje stále více na „nové" destinace (Estonsko, Bulharsko, Malajsie, Thajsko...). Identifikace konkurenčních destinací bývá prováděna na základě výzkumu vybraných skupin (zde turistů), u kterých se porovnávají silné a slabé motivační faktory pro návštěvu destinací. Součástí výzkumu je i porovnání „osobnosti" (značky) destinace (zde často rozdíl mezi letní a zimní sezónou) ČR:_ Osobnost destinace Česká republika je vnímána jako přátelská (vyspělá země s příjemnými obyvateli), extrovertní a femininní. Jakc yyjaikající jsou vnímány historické památky a architektura, krásná města (zejména Praha), galerie a muzea, dále jako velmi dobré pohodlí a nákupy. Jako průměrné jsou vnímány odpočinek a regenerace, turistika a cykloturistika, poznávaní lidí a přírody. Jako slabé jsou vnímány letni sporty a zábava, příroda a dobrodružství. tanoveni konkurenčních destinací by v ideálním případě mělo být výsledkem kombinace růzkumu kvantitativního (kdo, kam, kdy... cestuje) i kvalitativního (motivace...) přímo ve drojových trzích. Za konkurenční (substituční) destinace lze považovat středoevropské bstituční) destinace, zejména Rakousko a Maďarsko.