Proč provést segmentaci trhu ? • Uspokojíte potřeby vašich zákazníků. • Oslovujete pouze ty zákazníky, pro které jc nabídka určena. Vaše reklamní aktivity se tak stanou účelnější a účinnejší. —» • -Ošetříte nemálo-finančních prostředku diky přesnému zacíleni........— • Vaše komunikace a distribuce se stane efektivnější. • Eliminujete nebezpečí konkurenčních válek. • Získáte konkurenční výhodu. Využití segmentace trhu o Jaká je cílová skupina zákazníku' o Kdo jsou vaši zákazníci9 Co zákazníci přijímají a co naopak odmítají? o Co zákaznici chtějí a kolik jsou za to ochotni zaplatit? a Jaké jsou zákaznické potřeby a požadavky? o Co hledají zrovna vaši zákazníci? o Co na Vás Vaši zákaznici nejvíce oceňuji"' o Kdo by měl patřit mezi vaše zákazníky'' Na jaký typ zákazníků se chce zaměřil'' Segmentace trhů cestovního ruchu Segmentace-trhů cestovního ruchu - - - • —=— — - —-------- -.— ~ - .... • segment demografický (věk, pohlaví, složeni rodiny) • segment psychologický (potřeby, zájmy) • segment podle vzdělání a úrovně znalostí • segment podle kupního chování • segment podle ekonomiky (finanční možnosti, příjmy, jak budou zákazníci platit, jako jsou příjmy strukturované, jak se dívají na ceny v cestovním ruchu) • segment regionální (ze kterých oblastí, do kterých oblastí by chtěli cestovat) zaměření se na určité segmentyD i vzniká určitý náhled na cestovní ruch => vytváření svého image, jména a také okruhu klientů => na základě toho se vytváří marketingová strategie I \ s tím souvisí i marketingový výzkum = určitá marketingová kontrola - co se zákazníkům líbilo či nelíbilo, co chtějí příště změnit, co by bylo vhodné zlepšit ■ zpětnou konrrokra např. jednoduchým- dotazníkem se od zákazníkťnnůže zjistřtskutečnost Scgmcntační faktory pro spotřebitelské trhy geografická kritéria faktory Typická specifikace Světová oblast (teritorium) střední a východní Evropa, západní Evropa, USA, Afrika. Austrálie, ... Stát Česká Republika. Polsko, Německo, Slovensko, Rakousko, Itálie,... Region, kraj, okres Vysočina, Jihlavsko. Jihlava. Praha, Ostravsko, ... Velikost oblasti podle počtu obyvatel, rozlohy,... Velikost obce (města) pod 5 000. 5 000 - 20 000, 20 000 - 50 000, 50 000 - 100 000. 100 000 - 250 000, 250 000 - 500 000, 500 000 - 1 000 000. nad 1 000 000 obyvatel Typ osídlení, charakter oblasti městské, předměstské, venkovské, průmyslová oblast, ... Podnebí severské, mírné, větrné, subtropy, tropy,... Morfologie krajiny velehory, hory, pahorkatina, rovina demografická kritéria faktory Typická specifikace Věk do 6 let, 6 - 11. 12 - 19, 20 - 34, 35 - 49, 50 - 64. 65 a více Pohlaví muž, žena Velikost rodiny 1 - 2, 3 - 4, 5 a vice Fáze životního cyklu rodiny mladý - sám, mladý - ženatý - bez dětí, mladý - ženatý -dítě mladší 6 let, mladý - ženatý - nejmladší dít ž 6 a více. starší - ženatý s dětmi, starší - ženatý - žádné d.tě pod 18 let, starší - sami, jiní socioekonomická kritéria faktory Typická specifikace Příjem rodiny pod 10 000. 10 000- 20 000, 20 000 - 30 000, 30 000 - 50 000, 50 000 a více Povoláni vrcholový řídicí pracovník, řídící pracovník, úředník, majitel, obchodník, mistr, učitel, řemeslník, dělník, zemědělec, důchodce, student, v domácnosti, nezaměstnaný Vzdělání základní, vyučen, SO, ÚSV, ÚSO. VŠ univ., VŠ tecte., poslgrad. V Š etnografická kritéria faktory Typická specifikace Náboženství katolické, římskokatolické, protestantské, židovské. ... Rasa bílá, černá,... Národnost česká, slovenská, maďarská, ruska, běloruská. ...