Architektura po funkcionalismu GuggenheimBilbao634MG3322 Frank Gehry Guggenheim Museum Bilbao, 1997 NG London Robert Venturi a Denise Scott Brown Sainsbury Wing National Gallery Londýn, 1988-1991 Nový monumentalismus Nový klasicismus •Směr, který nabídl alternativu k pozdně funkcionalistickým „krabicím“. • •Architekt Louis Isadore Kahn (1901-1974) •zralé a pozdní dílo – stavby z 50.-70. let 20. století • •V momentě, kdy možné potenciály moderní architektury byly omezeny na skleněné krabice, Kahn uvedl diskurz o nových i starých materiálech a formách a o skutečných podmínkách místa a projektu. To bylo možno vidět v proměnlivých prostorech postavených pro Židovské komunitní centrum v Trentonu (New Jersey, 1955-56). V tomto projektu také za-vedl koncept “obsluhujících a obsluhovaných” částí, který rozvinul u Lé-kařských laboratoří University of Pennsylvania (1957–61). Odkazuje k primárním prostorům v budově (“obsluhovaným”) a k prostorům vyhrazeným pro vybavení a služebné účely (“obsluhujícím”). •Úmyslná komplementarita místa, struktury, prostoru, funkce, konstrukce, materiálů a formy Lékařských laboratoří poskytla osvěžující stimul k pře- hodnocení architektury kolem r. 1960. •Stanford Anderson, Louis I. Kahn, heslo v Oxford Art Online • •Kahnovo pojetí prostoru a formy: psychologizující a symbolické. Sullivanovu tezi „Forma sleduje funkci“ nahrazuje tezí „Forma vyvolává funkci“. Louis I. Kahn Židovské komunitní centrum v Trentonu (New Jersey), 1955-56 Louis I. Kahn Lékařské laboratoře University of Pennsylvania Philadelphia, 1957–61 01 Kahn 02 Kahn Nový klasicismus v teorii a tvorbě 70.-90. let Léon Krier, Architecture – Choice or Fate (1997), Architektura – volba nebo osud (č. 2001) img001 img002 Autorovy kresby z této knihy vlevo: architektonická karikatura Genealogie domu – dočasné odmítnutí archetypu vpravo: Atlantis návrh města pro ostrov Tenerife 1987 „Konec moderní architektury“ Komplex domů Pruitt–Igoe, St. Louis, Missouri První demolice nevyhovující modernistické architektury 16. března 1972: „den kdy zemřela“ (Charles Jencks, The Language of Postmodern Architecture, 1. vyd., N.Y. 1977) Pozdní modernismus a postmodernismus •Rozlišení hnutí v architektuře dle Charlese Jenckse (Architecture Today, 2. vyd., N.Y. 1988, viz níže) 1)Modernismus, 1920-1960 2)Pozdní modernismus, od 1960 3)Postmodernismus, od 1960 4)Jencks rozlišuje dvě tendence v současné archi-tektuře – jednu, která stále vychází z modernis-tických zásad, druhou, která je výrazněji revidu-je, ač v některých aspektech na ně navazuje (např. na organický funkcionalismus). Jencksův pojem modernismus je pro české prostředí ekvi-valentem pojmů funkcionalismus a minimalismus (srov. Rostislav Švácha, Česká architektura a její přísnost). • 07 08 Postmodernismus •Teoretický koncept rozpracovali Charles Jencks a Robert Venturi. Na rozdíl od elitaritářství moderny přihlížejí ke vkusu středních tříd; obě hlediska může spojit dvojí kódování – autorovy odkazy k pochopení stavby pro odborníky i pro laiky. •Ludwig Mies van der Rohe: Less is more. •Robert Venturi: Less is a bore. •Architekti postmodernismu využívají historických či regionálních odkazů a citací, pracují s ornamentem, barevností, pestrostí materiálů, nevyhýbají se ani modernistickým postupům a současným technologiím. Své stavby někdy sami ironizují v humorné nadsázce. •Kritika Venturiho postmodernismu: „Populismus scéno-graficky napodobuje tvary klasické a místní a redukuje tak architekturu na pouhou parodii.“ (Kenneth Framp-ton, Moderní architektura. Praha 2004, s. 341.) • Robert Venturi Dům pro Vannu Venturiovou Chestnut Hill u Philadelphie, 1961-64 04 Charles Moore Piazza d´Italia New Orleans 1976-79 05 06 rossi Aldo Rossi Il teatro del mondo Benátky 1979-80 Postmoderní stavby 70. let „Kachna, nebo ozdobená bouda?“ (R. Venturi) Kachna – prodejna drůbežích specialit, jejíž poslání je vyjádřeno tvarem stavby. Ozdobená bouda – funkčně navržená stavba, jejíž poslání naznačuje dekor na fasádách. Příklad: Michael Graves, městské úřadovny Portland Building, Portland, Oregon, 1980-82 the-duck-550x550 portland-blg-450x550 Dekonstruktivismus •Architekti se pokusili o dekonstrukci stavebních prvků a prostorových struktur, podobně jako Jacques Derrida nakládal s texty. •Mark Wigley v katalogu Dekonstruktivistická architektura (1987): „Forma sama se deformu-je. Ale tato vnitřní deformace formu neničí. Forma paradoxně zůstává nedotčena. Je to architektura vychylování z rovnováhy, odklonů, přesunů, rozevírání, nikoli demontáže, destruk-ce, rozpadu a dezintegrace. Struktury neničí, ale přesunuje. Na tom je vzrušující právě to, že forma nejen přežívá toto mučení, ale dokonce tím vypadá ještě posilněna.“ SITE Projects Inc. Supermarket Best Richmond, Virginia, 1972 SITE Projects Inc. a Simpson/Stratta Associates Supermarket Best Sacramento, California 1977 img004 img005 Günther Domenig Spořitelna Favoritenstrasse Vídeň, 1975-79 Zentralsparkassenfiliale_favoritenstrasse Bernard Tschumi Parc de la Villette, Paříž, 1982-90 tschumi Coop Himmelb(l)au Wolf Prix – Helmut Swiczinsky Advokátní kancelář ve střešní nástavbě nájemního domu Vídeň, Falkestrasse, 1988-89 falkestrasseclassicportav9 falkestrassenzzpncndzugtv8 Frank Gehry Walt Disney Concert Hall Los Angeles, 1999-2003 Guggenheim Museum Bilbao, 1997 Tančící dům (s Vlado Miluničem) Praha, 1994-96 Gehry Walt_Disney_Concert_Hall_and_surrounding_area GehryGug1 Zaha Hadid Domy Spittelau Viadukt Vídeň, 2004-2005 zaha hadid wien