7. tematický okruh: Předfrankonská notace 7.1 Základní charakteristika a inovační přínos (grafické odlišení longy a brevis, zavedení semibrevis, zavedení ligatur sine proprietate – sine perfectione a cum opposita proprietate, brevis se stává jednotkou měření času v hudbě (=tempus), užití pomlk různých délek na místě diviso modi, nový způsob zápisu hlasů 7.2 Zápis tenoru (pomlky – typy ligatur – convenientia modorum - slučitelnost modů) 7.3 Zápis vrchních hlasů (imperfekce – alterace – charakter a funkce semibrevis – plica) 7.4 Prameny hudební Codex Montpellier H 196 – 354 kompozic – 8 svazků Edmond de Coussemaker: L´art harmonique aus XII^me^ et XIII^me^ siecles, Paris 1865 Codex Bamberg – 100 motet Paul Aubry: Cent Motets du XIII^me^ siecle, Paris 1908 7.5 Prameny teoretické Johannes de Garlandia: De musica mensurabilis positio (Couss I/97) Anonymus VII: De musica libellus (Couss I/378) [Hieronymus de Moravia]: Discantus positio vulgaris (Couss I/94) 7.6 Terminologie (ligatura sine proprietate, ligatura sine perfectione,tempus, Codex Montpelier H 196, Edmond de Cousemaker, Codex Bamberg, duplex longa, convenientia modorum, simile ante similem perfecta, plica, plica longa, plica brevis) 7.7 Literatura Apel, Willy: Die Notation der polyphonen Musik 900-1600, VEB Breitkopf & Härtel Musikverlag, Leipzig 1962 ( též v anglické verzi) Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982