Teorie hudebního zápisu II (VHK-11b) (souborný sylabus) 7. Předfrankonská notace 7.1 Základní charakteristika a inovační přínos 7.2 Zápis tenoru 7.3 Zápis vrchních hlasů 7.4 Prameny hudební 7.5 Prameny teoretické 7.6 Terminologie ligatura sine proprietate, ligatura sine perfectione,tempus, Codex Montpelier H 196, Edmond de Cousemaker, Codex Bamberg, duplex longa, convenientia modoreum, simile ante similem perfecta, plica, plica longa, plica brevis 8. Frankonská notace 8.1 Frankonská notace – charakteristika a prameny 8.1.1 Teoretické prameny 8.1.2 Hudební prameny 8.2 Frankonský systém 8.2.1 Figurae simplices 8.2.2 Ordinatio figurarum 8.2.3 Ligatury 8.3 Petrus de Cruce – punctus divisionis 8.4 Terminologie figurae simplices, ordinatio figurarum, modus, tempus, longa perfecta, longa imperfecta, proprietas, perfectio, ligatura cum proprietate, ligatura sine proprietate, ligatura cum perfectione, ligatura sine perfectione, ligatura cum opposita proprietate, initialis, finalis, punctus divisionis, nota media, semibreves quartae, semibreves septimae 9. Černá menzurální notace (francouzská) 9.1 Teoretické prameny 9.2 Menzura 9.3 Izorytmie 9.4 Repetiční formy 9.5 Italská notace 9.6 Manýristická notace 9.7 Terminologie trecento, ars nova, moteto, pausa triorum temporum, imperfectio, imperfectio ad partem, imperfectio ad partem remotissimam, ligatura, clos, divisio binaria, divisio senaria perfecta, novenaria, divisio secunda, ars subtilior, rondeau, virelai, imperfectio ad tottum, imperfectio ad partem remotam, isorytmie, hoquetus, isoperiodicita, divisio ternaria, divisio senaria imperfecta, ouvert, divisio tertia, balada, prolatio, punctus additionis, pausa duorum temporum, talea, isometrie, alterace, divisio, divisio quaternaria, octonaria, duodenaria 10. Bílá menzurální notace 10.1 Teoretické prameny 10.2 Notační znaky 10.3 Menzura 10.4 Color 10.5 Proporce 10.6 Terminologie ligatura obliqua, modus longarum, maximodus, modus maximarum, modus minor, alla longa, modus maximarum imperfectus cum modo longarum pefecto cum tempore perfecto cum prolatione perfecta, menzurní čára, taktová čára, color, color temporis, color prolationis, color minimarum, heimola, hemiola temporis, poloviční color, hemiola maior, color minor, proporce, courantový color, integer valor, genus multiplex, genus superparticulare, proportio dupla,proportio tripla, proportio quadrupla, proportio quintupla, proportio sesquialtera, proportio supertripartiente tertias, proportio tripla sesquitertias, alla semibreve, proportio dupla supertripartiente quartas, menzurní kánon, alla breve, proportio subdupla supertripartiente quartas 11. Kritika hudebního zápisu 11.1 Kritika hudebního zápisu (vymezení pojmu, historie oboru) 11.2 Kritika hudebního zápisu a její metody 11.3 Edice hudebních památek 11.4 Vybrané problémy oboru – střet metody a ideologie 11.5 Terminologie (viz sylabus k 11. tematickému okruhu) Literatura k 7. – 11. tematickému okruhu Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 - 1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag Besseler, Heinrich - Gülke Peter: Schriftbild der mehrstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern III/5, Leipzig l973 Coussemaker, Edmond de: Scriptorum de musica medii aevi nova series, I - IV, Paris 1864 - 1867 Gerbert, Martin: Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum, I - III, St.Blasien 1874 Hutter, Josef: Česká notace I, II, Praha 1926,1930 Mužík, František: Úvod do kritiky hudebního zápisu, AUC UK Praha 1961 Parrish, Carl: The Notation of Medieval Music, Pendragon Press, New York 1978 Pátková, Hana: Česká středověká paleografie, Nakladatelství Veduta, České Budějovice 2008 Rybarič, Richard: Vývoj europskeho notopisu, Bratislava 1982 Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern III/4, Leipzig 1975 Wolf, Johannes: Handbuch der Notationskunde I, II, Leipzig 1913, 1919 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích (MGG, Riemann, Grove, Slovník české hudební kultury ad.) Úspěšné vykonání zkoušky je podmíněno: a) spolehlivou znalostí problematiky historického vývoje notačních systémů v rozsahu přednesené látky; b) spolehlivou znalostí principů probraných notačních systémů a zásad jejich transkripce; c) vyhovujícím zpracováním seminárního úkolu; d) úspěšným absolvováním zkouškového testu - přepisu v rozsahu 10 taktů vylosované předlohy e) úspěšným vykonáním ústní zkoušky podle tohoto sylabu. Poznámka: Znalost titulů odborné literatury vytištěných tučným písmem je závazná!