Budoucnost knihoven Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 6. května 2015 Kam kráčí české knihovnictví? Koncepce rozvoje knihoven * strategický dokument * připravuje ÚKR a tým expertů * schvaluje jej vláda * aktuálně na období 2011-2015 v6 cílů a 21 aktivit vprávě probíhá evaluace vpříprava nové koncepce do roku 2020 vjednání v Třešti u Jihlavy 27.-29.5.2015 v Hlavní body * digitalizace * rovný přístup k info vodkudkoliv, 1 rozhraní, pro každého * vzdělávání a čtenářství vknihovna = přirozené komunitní centrum * marketing služeb vstandardy kvality, výzkumy potřeb, design služeb,… * pracovníci knihoven vCŽV, kurzy, sebevzdělávání, neformální vzděl. * Základní vize * „V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně rychle obsloužen příjemným, kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem získám požadovanou kvalitní službu bezplatně i z pohodlí domova, bez ohledu na národnost či handicap, v kteroukoliv denní či noční dobu.“ Úkol 1 * Zkuste nadefinovat vizi knihoven vJak má knihovna vypadat? vKomu má sloužit? vCo má nabízet? vJakou roli má plnit? vČím se knihovny liší od jiných institucí? Čím jsou specifické? * 10 minut brainstorming * 10 minut definice * 10 minut diskuze Nová vize * Zobrazování obrázku 20150429_120445.jpg Hlavní body * zdroje vdokumenty vlidé (CŽV, odborný růst, role školy…) * prostor vpohodlné prostředí, přístup online,… * rozvoj vosobnostní rozvoj, vzdělávání, kultura * spolupráce vIf you want to go far, go together!!! vkde se dá spolupracovat? * Zobrazování obrázku 20150428_103051.jpg Úkol 2 - Spolupráce * Jak lze v knihovně spolupracovat? * Zkuste nadefinovat hlavní cíle * 15 minut interní diskuze ve skupinách * 10 minut prezentace a společná diskuze Spolupráce * Centrální portál knihoven a další společné služby * společné projekty * sdílení příkladů, dokumentů, zkušeností… * licence knihovních dat * školy a knihovny, CŽV * Zobrazování obrázku 20150428_103025.jpg Ukončení projektů * představení projektů a výstupů * termín konec května 2015 * možno domluvit osobní konzultace Evaluace výuky * Co Vám kurz dal? * Co byste změnili? * Chyběly Vám nějaká témata? * Byl kurz dostatečně praktický? * Jak jste byli spokojeni s exkurzemi? Byl jich dostatek? * Hodnocení hosta – M. Denár? * Máte připomínky k organizaci kurzu? Závěr •Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@phil.muni.cz