Biblioterapie C:\Users\vondraskova\Desktop\daa069000546.jpg Definice •podpůrná metoda psychoterapie •využívá léčebných a podpůrných účinků četby •rozvoj lidské osobnosti, posilování sebevědomí klienta •porozumění vlastním pocitům, myšlenkám •ovlivňuje emoční stav klienta • Historie •Starověký Egypt: víra v léčivou moc psaného textu, Knihy mrtvých, uctíván bůh Thovt •Starověké Řecko: Empedokles (lékař, filozof) – ozdravný proces pomocí blahodárných slov, Sokrates – léčba slovem navrací duši harmonii, Aristoteles – rýmování řeči harmonizuje tělesný i duševní stav, poetoterapie, Cicero, Seneca – literatura poskytující útěchu • Pokračovatelé •Danzer, Gerhard: Psychosomatika.Význam umění v duševních procesech. •Peseschkian, Nossrat: Kupec a papoušek. Práce s příběhem = uvědomování •Nietzsche, Friedrich: navazuje na Aristotela • Nossrat Peseschkian •psychiatr a neurolog •zakladatel pozitivní psychoterapie (klient se podílí na uzdravovacím procesu) •Pozitivní psychoterapie má 5 fází: •porovnávání a popis •inventarizace •situační povzbuzení •verbalizace •rozšíření cíle • Vývoj biblioterapie •začátek 19. stol. – Amerika •Benjamin Rush -„Otec americké psychiatrie“, zavedení knihoven do nemocnic •John Minson Galt – články o účincích BT •1. světová válka – velký rozvoj BT •30. léta 20. stol – Zlatý věk BT- Skandinávie, Anglie, Francie, Německo. • • Biblioterapie v knihovnictví •E. Kathleen Jonesová – první kvalifikovaná knihovnice, 1904 – zavedla používání knih jako součást terapie duševně nemocných •30. léta 20. stol. - Čtenářští poradci (Jennie M. Flexner – osobní seznamy) •1939 – v USA první biblioterapeutický výbor = zajištěn status BT v rámci knihovnictví (záštita mnoha vědeckých projektů a publikací) •USA dnes: BT na úrovni informačního oddělení, součást služeb knihoven • Biblioterapie není: •Osobní četba vycházející z vlastní motivace čtenáře. •Interakce knihovníka nebo terapeuta s klientem. •Provozování veřejných čítáren. •(dle Judith Aron Rubin) • 6 P biblioterapie (cíle) •poučit •povzbudit •posílit •prozřít •pozvednout •propojit se sociálním okolím •(dle Adolfa Adlera – Rakousko) • • Složky biblioterapie •Poetoterapie •Hagioterapie •Pohádkoterapie •Imagoterapie • • Podskupiny biblioterapie •Vývojová interaktivní BT: prevence (děti ve školách, nemocnicích, dospělí v podpůrných skupinách, senioři ve specializovaných zařízeních) •Klinická interaktivní BT: podpora léčebných postupů v psychiatrických zařízeních •Institucionální BT: zaměřená na hospitalizované pacienty Další rozlišení BT: •receptivní (řízená): texty „na tělo“, poslech •symbolická (induktivní): navazuje terapie rozhovorem, arteterapií •expresivní (aktivní): kreativní terapeutické psaní • • Kdy a komu BT pomáhá? •náročné situace •krizová životní údobí •psychické problémy •psychosomatické obtíže •tělesný handicap • Na procesu BT se podílí: •bibliopsychologie (zkoumá vliv četby na duševní život člověka) •bibliopedagogika (zkoumá výchovné působení knihy a četby na člověka) • • Použité zdroje: •Fabinová, Petra: Biblioterapie – v souvislostech života s vědomím smrti. (Magisterská práce, 2010) •Vášová, Ludmila: Úvod do bibliopedagogiky •Stejskalová, Marina: Psychoterapie uměním • Děkuji za pozornost •Marcela Kořínková •Knihovna Kroměřížska – p. o. • marcela@knihkm.cz 573 503 165