VIKBB48 Jaro 2015 Mgr. Helena Hubatková Selucká ž C:\Documents and Settings\Petr\Plocha\vyuka.jpg Důležité je obousměrné působení. žPro koho program připravujeme? žCíle programu? ¡Za posluchače – účastníky programu ¡Za knihovnu žPotřebné (dostupné) pomůcky? ž ¡Fyzický vs. mentální věk ¢Povinná školní docházka ¢Dospělí ¡Pohlaví – složení skupiny (zejména u dospělých) ¡Schopnosti ¢Čtenáři vs. nečtenáři, čtou Braill… ¢Způsoby omunikace – Znakový jazyk, odezírání, pomalá a jednoduchá mluva… ¢Zájmy (dospělí vs. děti) ¢ ¢ ¡Za posluchače – účastníky programu ¢Osobní zájmy a preference v kontextu „pro koho“ -. viz. výše ¢Potřeby školského systému – viz. rámcový vzdělávací programu ¢Potřeby a požadavky pro život – schopnost orientace v textu, vyplnění dotazníku, přihlášky apod. ¡Za knihovnu ¢Seznámení s knihovnou, jejími službami, fondem ¢Práce s informacemi v textu, obrázku, v knize všeobecně ¢Ukázka přátelského prostředí ¢Potenciál vzdělávání ž žPři přípravě programu si musíme být vědomi, co je v „našich silách“ sehnat, obstarat, zapůjčit, vyrobit… žKaždá pomůcka, zejména, chceme-li pracovat s informacemi, musí být připravena ve variantě: jednoduchá, průměrná, složitější – někdy to může být jen o jednom materiálu a variantě otázek k němu… ¡Dvě varianty slov v křížovce k jedné tajence ¡Text v Braillu i v černotisku ¡Obrázkový text pro samostatnou práci nebo skupinový popis obrázků ¡Obrázek s předmětem i 3D podoba předmětu nebo hmatová podoba předmětu žPřipravené „speciální“ pomůcky mohou být využitelné i pro osoby „bez postižení“, u jakýchkoliv programů (zejména pro děti) je vždy důležité využití maximálního počtu smyslů. žPro koho: Žáci 7.-9.ročníku ZŠ + SŠ (zde primárně osoby se sluchovým postižením), muži i ženy, fyzický=mentální věk, zájmy nejsou nutné znát – vychází se z potřeb školní výuky žCíle: Naplnění potřeb RVP pro ZV, SŠ, kritické myšlení, argumentace, osobní názory, národnostní cítění – vlastenectví, práce s informacemi, knihy k tématu z fondu knihovny, prostor knihovny jako místo vhodné ke studiu žPomůcky – jednoduchý text v německém jazyce, vhodný článek dle schopností cílové skupiny a pro potřeby zvolených metod, upravený text pro osoby se sluchovým postižením žProgram začíná úkolem v němčině a schopnosti žáků si poradit nebo neporadit s jeho řešením – vcítit se do situace, kdy je vše v němčině i přesto, že většina umí česky a chce česky mluvit. žJak se v takové situaci zachovat – osobní přínos? žHledání informací ve vhodném textu o době národního obrození – kontext světový i národní žHledání ekvivalentů k obrozeneckým slovům i k „amerikanismům“ používáným v současné mluvě (bručka, tablet…) žPráce s textem – metoda „čtení s otázkami“ – jak pozorně číst, když víme, že nám budou pokládány otázky (nebo že budeme odpovídat). žDiskuze nad pravostí rukopisu a „argumentace proč“ žUkázka vhodné literatury pro danou cílovou skupinu. žVelké hádky, chemické analýzy i policejní vyšetřování. To všechno bylo kolem dvou rukopisů. Proč o nich bylo napsáno tolik knih? Kdo je zfalšoval a proč? ž žZ věže kostela ve Dvoře Králové vyběhl muž se starým rukopisem v ruce. Opatrně ho oprášil, jako kdyby to byla velká vzácnost. Byl to překladatel a jazykovědec Václav Hanka (1791–1861). Stalo se to 16. září 1817. Hanka brzy všem oznámil, že našel soubor básní ze 13. století. ž žO rok později objevil úředník ze zámku Zelená Hora blízko Plzně další historický spis. Tento byl ještě starší. Byl z 10. století. Obě literární památky dostaly jméno podle místa, kde byly nalezeny – Rukopis královédvorský (RK) a Rukopis zelenohorský (RZ). Chceš si přečíst RK? O čem to je? Je to 14 básniček. Některé z nich píšou o českých hrdinech. RZ je kratší a popisuje hlavně soud Libuše. Je to soud, během kterého kněžna Libuše soudí spor (hádku) dvou bratrů. Rukopisy se staly velice slavné. Všichni o nich mluvili, děti se je učily ve škole nazpaměť. Proč? žPředtím, než se objevily rukopisy, česká literatura neměla žádné takové staré literární památky. Němci, Francouzi, Rusové staré hrdinské památky měli, ale Češi ne! Když se našly rukopisy, byli Češi pyšní. Konečně měli taky starou literární památku a mohli se vyrovnat evropským národům. I Johann Wolfgang Goethe (1749–1832) si všiml českých rukopisů a pochválil je. Dle 21. století Junior 6/2012, str. 32-33 upravila do srozumitelného textu pro studenty se sluchovým postižením Mgr. Pulcová žPro koho: Žáci 4.-9.ročníku ZŠ (zde primárně osoby s mentálním a zrakovým postižením), muži i ženy, fyzický věk je většinou vyšší než mentální, zájmy nejsou nutné znát – vychází se z potřeb školní výuky žCíle: Naplnění potřeb RVP pro ZV, SV, kritické myšlení, argumentace, osobní názory, osobnostní rozvoj, práce s informacemi, knihy k tématu z fondu knihovny, prostor knihovny jako místo vhodné ke studiu i hře žPomůcky – vhodný text pro úpravu, více variant jednoho úkolu v různých obtížnostech, hmatové či 3D předměty, hmatové mapy, text v braillu i černotisku, modelovací hmota (plastelína) ž žKdo je to Divoký oheň, který je důležitý pro náš příběh? – diskuze ve skupinách nebo tipují všichni jednotlivci, případně modelujeme „kdo, co“ by to mohlo být… žSeznámení s příběhem + informace, že se odehrává v období Zlaté horečky na Aljašce – zjišťování informací v atlase, encyklopedii (připravené otázky různé náročnosti) ¡skupiny či jednotlivci pracují s různými texty nebo se stejným ¡Společná četba, možné vyprávění zjednodušeného textu, případně práce jen se stěžejní informací z textu ¡Doplněno o ilustrační obrázky vhodné pro cílovou skupina diskuze o informacích, které z nich vyplývají žZjištění, co se stalo s hlavním hrdinou – hledání v tématické literatuře žNa závěr diskuze o řešení křížovky – proč?, náročnost úkolů, dalších knihách, filmech, hrách k tématu (westerny, Vinnetou, hra BANG!...) žOdhalení „kdo, co“ byl Divoký oheň – možné remodelování úvodních představ… žJako ocenění dostanou účastníci šerifskou hvězdu (papírová nebo z jiného materiálu) – důležitý je ale kontext fyzického a mentálního věku – pozor! ž ž ž ž ž ž ž ž ž ž ž1. Jaká je chemická značka zlata? ž2. Která z těchto dvou budov znamenala na divokém západě lokál, hospodu? ž3. Jak se nazývala funkce „muže zákona“ (v podstatě policisty), který se staral o pořádek a vybíral daně? Ve zlatokopeckých koloniích se často musel stát pravým pistolníkem. ž4. Jak se říkalo předchůdcům chemiků, kteří se pokoušeli vyrobit zlato? ž5. Jak v Americe říkají Pepíkovi? ž6. Jak se jmenuje nejdelší řeka na Aljašce? ž ž C:\Documents and Settings\Petr\Plocha\clip_image002.jpg A U A L O O N Š E R I F A L S CH Y M I S T É J O E N Y U K O H R U Š K A N O S P O S T E L S T R O M P E S K N I H A C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0216724.wmf C:\Documents and Settings\Petr\Plocha\pes22.jpg Levý obrázek nevhodný - nejednoznačná informace, nevhodný také úpravu do hmatové podoby – příliš složitý, pravý obrázek vhodný, ale jedná se o konkrétní typ psa, asi by bylo lepší použít 3D obraz, tedy figurku nebo plyšovou hračku, která bude hmatově dostatečně výrazná. žModelovací hmota (plastelína) žFlipchart na shrnování odpovědí žKřížovka ve formátu A4 na zapisování žHmatové obrázky postav Čtyřlístku, figurky… žObrázky z Divokého západu, filmové ukázky, hudební ukázky žArtefakty 3D: zlato, pánev, indiánská čelenka, šerifská hvězda… žDatabanka vzdělávacích programů – nutné přihlášení ¡http://knihovnici.kjm.cz/ žProjekt Ruku v ruce – nutné přihlášení ¡http://www.kjm.cz/ruku-v-ruce-projekt-handicapovani žPro koho: Dospělí (zde primárně osoby s mentálním postižením), většinou muži, fyzický věk je většinou vyšší než mentální, ale oproti dětem mají určitou, poměrně velkou, zájmy jsou prioritní – sledování tv seriálů, pasivní cestování, sport žCíle: setkání a spolupráce se zástupci majority, seznámení se zajímavou zemí a jejími zvyky, osobnostní rozvoj, spolupráce, kritické myšlení, argumentace, osobní názory, práce s informacemi, knihy k tématu z fondu knihovny, prostor knihovny jako místo vhodné k celoživotnímu vzdělávání žPomůcky – hudební ukázky, fotografie zajímavých míst, průvodci, ochutnávka typických specialit, vlajka země ž žSeznámení všech posluchačů a jejich oblíbený seriál, rozdělení do skupin podle slavných osobností VB – ve spojitosti se seriály (Mr. Bean, Sherlock Holmes, Profesionálové…) ¨- spojeno s literárními předlohami či adaptacemi žPrezentace zajímavých míst ve VB – nejlépe od někoho, kdo tam sám byl a má osobní zkušenosti a přínos k tématu žHudební ukázky slavných kapel VB – hádanky, o koho se jedná + nějaká zajímavost o nich žUkázka sportů a něco k pravidlům her (ukázka pomůcek ke hrám) žTypická jídla s ochutnávkou – citronová marmeláda, fazole, roast beef… žKaždá skupina dostane ½ obrázku významné stavby v Londýně, úkolem je domalovat stavbu a zkusit vymyslet, o co se jedná – Greenwich, London Eye… žSkupiny se vydávají na cestu po knihovně a hledají stanoviště s daným obrázkem, zde je vždy připravený tematický úkol (Greenwich – práce s buzolou, London Eye – střílení po papírových růžích… žNa závěr se všichni opět sejdou, proběhne vyhodnocení původních tipů staveb a jejich skutečného významu žKaždý účastník dostane malou vlajku VB na památku ž žKoncept programu vznikl ve spolupráci se studenty VIKBB48 – jaro 2014 žPozvánka ¡ na základě pozvánky se klienti sami rozhoduji, zda-li mají o program zájem či nikoliv žhttps://docs.google.com/file/d/0B5dWgqB884mJR3F6QTZqOGNyeUZTNndYbTdveEZwNVhkTDNz/edit