SPECIFIKA JEDINCE S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Psychologické zvláštnosti MU FF, KISK, Bezbariérová knihovna Pavlína Březinová, 2015 SPECIFIKA PSYCHICKÝCH PROCESŮ lMR = prosté časové opoždění ve vývoji + strukturální vývojové změny. lSpecifika psychických procesů jsou jak kvantitativní, tak kvalitativní. lIntaktní společnost – proces utváření zkušeností je rychlý. lOsoby s MP- proces je pomalý a probíhá s určitými odchylkami. lSpecifika v bezprostředním (smyslovém) poznání a specifika zprostředkovaného poznání (myšlení, řeč…). BEZPROSTŘEDNÍ POZNÁNÍ (SMYSLOVÉ) lZpomalenost a snížený rozsah zrakového vnímání. lNediferencovanost počitků a vjemů. lPorušena diskriminace figury a pozadí. lInaktivita vnímání. lNedostatečné prostorové vnímání. lNedokonalé vnímání času a prostoru. lSnížená citlivost hmatových vjemů. lŠpatná koordinace pohybu. lOpožděná diferenciace fonémů a jejich zkreslení. ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lMYŠLENÍ lSilně zatíženo konkrétností lNepřesnosti v analýze a syntéze lNedůsledné, zatíženo nekritičností lPojmy vytváří těžkopádně, úsudky jsou nepřesné lNaučené těžko přenáší do dané situace lŘeč často deformovaná ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lŘEČ lVývoj omezený lJednodušší vyjadřování lUžší slovní zásoba lPorucha myšlení se automaticky projeví v řeči lNedostatečná úroveň motorické koordinace + omezená fonematická diferenciace=>dyslalie lProblém s obsahem sdělení ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lPAMĚŤ lPomalé osvojování po mnohačetném opakování lNaučené rychle zapomínají lPřevládá krátkodobá lNekvalitní třídění paměťových stop lSpíše mechanická lEidetismus představ (nedokáže z vnímaného vyčlenit podstatné) lTři fáze paměti: vštípení – zapamatování, uchování - vybavení ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lPOZORNOST l= zaměření se určitým směrem lNízký rozsah sledovaného pole lNestálost, snadná unavitelnost lSnížená schopnost rozdělit ji na více činností lMax. doba udržení záměrné pozornosti 15-20 min (střídat činnosti) lNení problém pozornost zaměřit (vnější motivace), ale udržet lVelmi krátkodobá, protože závislá na vůli (ta je hodně narušená) lVnitřní vlivy: hlad, žízeň, zdraví… lVnější vlivy: prostředí (činnost) a motivace (průběžná!) ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lVŮLE lDysbulie = porucha vůle lAbulie = nerozhodnost, nedostatek vůle, neschopnost zahájit činnost lNemožnost podřízení svého chování určitému úkolu lJedinci třeba i vědí, jak mají jednat, ale nepociťují potřebu se tak chovat lZvýšená sugestibilita, citová labilita, impulsivnost lS vůlí souvisí aspirace… l ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lASPIRACE lSklon k extrémům – podhodnocování se (nižší aspirace) nebo nadhodnocování se (vyšší aspirace) lSebehodnocení = vnitřní ohodnocení se + hodnocení sociálního prostředí lNižší aspirace – často důsledkem tzv. „role mentálně retardovaného“ lVyšší aspirace – vlivem nekritičnosti a důsledkem pseudokompenzačních mechanismů lDlouhodobá aspirace – jen LMR (chce být švadlenou..) ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNÁNÍ lEMOCE lNa vnější vyjádření jednotlivých emocí má vliv MR a také přístup okolí. lS poruchou emotivity souvisí negativní projevy emočního chování: ØAgresivita ØAutoagrese ØNeschopnost navazovat vztahy ØApatie ØPřetrvávající úzkosti, strach lSpecifická porucha emotivity = emoční deprivace = dlouhodobé neuspokojení emotivní potřeby DETERMINANTY JEDINCŮ S MENTÁLNÍ RETARDACÍ lZvýšená závislost na jiné osobě lInfantilnost osobnosti lPohotovost k úzkosti a neurastenickým reakcím lSugestibilita a rigidita chování lOpoždění psychosociálního vývoje lNerovnováha aspirace a výkonu lZvýšená potřeba uspokojení a bezpečí lPorucha interpersonálních vztahů a komunikace lMalá přizpůsobitelnost k sociálním požadavkům l DETERMINANTY JEDINCŮ S MENTÁLNÍ RETARDACÍ lImpulzivnost, hyperaktivita nebo hypoaktivita lCitová vzrušivost lZpomalená chápavost lUlpívání na detailech lMalá srovnávací schopnost lSnížená mechanická a logická paměť lTěkavá pozornost lPorucha vizumotoriky a celkové pohybové koordinace l STRUKTURÁLNÍ MODEL OSOBNOSTI l1. EGOTICKÁ = struktura „já“, sebevědomí ljí jsou podřízeny: l2. VÝKONOVÁ struktura l - smyslové vnímání l - zprostředkované poznávání l - schopnosti motorické l3. MOTIVAČNÍ struktura, síly = motivy: l - racionálního rázu l - emotivního rázu (A TO FUNGUJE U MR!!) l l l l DĚKUJI ZA POZORNOST