BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY VIKBB48 Jaro 2015 Mgr. Helena Hubatková Seluká Kontakt: 110829@mail.muni.cz Konzultace – kdykoliv po předchozí domluvě —Představení a osobní příběh — —Vaše očekávání - mapa —Moje očekávání - prezentace Kdo jsou? Co je? —Lidé se specifickými potřebami — —Lidé se specifickými potřebami v knihovnách — —Integrace vs. Inkluze —http://www.youtube.com/watch?v=IcBNPkMQIFw — —Naše vlastní zkušenosti ◦ Předpoklady v průběhu semestru —Každé úterý, 15.50-17.25 —17. 2. – 12. 5. (13 týdnů výuky) ◦75% účast pro prezenční studenty: 3 absence – v závislosti na počtu odučených hodin –povinná účast na jedné akci pro lidi se SP (mimo výuku) a její osobní zhodnocení – rozsah A4, vložit do příslušné Odevzdávárny v průběhu semestru – ◦Kombinovaní studenti – místo pravidelné účasti na výuce seminární práce – návštěva 3 akcí pro lidi se SP a jejich osobní zhodnocení – Rozsah práce minimálně 7 000 znaků +titulní list, použité zdroje, vložit do příslušné Odevzdávárny v průběhu semestru ◦ —Odevzdání závěrečné práce nejpozději do 30.6.2015 (V září nebudou vypsány dodatečné termíny!) – ◦ Struktura předmětu —Přednášky zaměřené na služby uživatelům se specifickými potřebami. —Seznámení s činností organizací, které vnímají knihovny jako důležité partnery pro své uživatele. —Vyzkoušení aktivit knihoven. —Prostor pro dotazy a diskuzi. —Praktická výuka. Obsah předmětu —Organizace předmětu, úvod do problematiky. —Knihovny – legislativa, služby, fondy knihoven. —Handicap Friendly a jeho metodiky. —Čtenářství v kontextu života lidí se SP. —Bariéry aneb Přístupnost v knihovnách. —Integrační programy – společný výběr tématu. —Přednášky externích odborníků na problematiku života lidí se specifickými potřebami. — Požadavky na ukončení —Odevzdání seminární práce v řádném termínu – rozsah pro prezenční a kombinované studenty je rozdělen — —Prezenční i kombinovaní studenti ◦Závěrečná samostatná práce – 2 možnosti výběru ◦ Seminární práce – kombinovaní studenti —Teoretická příprava z odborné literatury – minimálně jedna odborná kniha bude uvedena jako zdroj v seminární práci. — —Navštivte minimálně 3 akce pro různé cílové skupiny lidí se specifickými potřebami a zhodnoťte je dle standardu Handicap Friendly (bude upřesněno v průběhu semestru). —Rozsah práce minimálně 7 000 znaků +titulní list, použité zdroje. Závěrečná samostatná práce —Teoretická – varianta A —Teoretická příprava z odborné literatury. —Zhodnocení vybrané knihovny podle standardu Handicap Friendly a příslušných metodik - http://ipk.nkp.cz/legislativa/normy-standardy-doporuceni/rovny-pristup.-standard-handicap-friendly —Každý si volně vybere 2 ze 4 „základních“ postižení: —Lidé se zrakovým postižením —Lidé s tělesným postižením —Lidé s mentálním postižením —Lidé se sluchovým postižením —Písemné zhodnocení přístupnosti knihovny formou práce v rozsahu minimálně 7 000 znaků +titulní list, použité zdroje. —Zvolený výběr druhu metodik a vybranou knihovnu mi, prosím, nahlaste e-mailem do 30.3.2015. — Závěrečná samostatná práce —Teoretická – varianta B —Teoretická příprava z odborné literatury. —Výběr z předem stanovených témat (viz. IS) —Zpracování daného typu postižení s ohledem na: —Charakteristiku dané cílové skupiny. —Vztah k četbě, literatuře, čtenářství. —Organizace zaměřené na lidi s tímto druhem postižení. —Nabídka činnosti knihoven pro tuto skupinu osob (v ČR, případně i v zahraničí) —Použitá literatura. —Rozsah práce 15 000 znaků + titulní list. — — Důležité termíny —Výběr závěrečné samostatné práce do 30. března (přihlášení přes IS – balík témat, zveřejněn bude od 9. 3.) —Odevzdání seminární práce pro kombinované studenty do 12.5. — —Odevzdání závěrečné samostatné práce do 7.6. 2015 Plánování za člověka —V čem je dobrý… —Důležití lidé v jeho životě – kruhy vztahů —Co je teď pro něj důležité… —S čím ví, že má problémy… —Jak ho mohu podpořit… — — Plánování se člověkem —V čem si dobrý.., —Důležití lidé v tvém životě – kruhy vztahů —Co je teď pro tebe důležité… —S čím víš, že máš problémy… —Jak tě mohu podpořit… — — —Domácí úkol. — — Plánování zaměřené na člověka —Poznáváme, co hezké člověk přináší do života svých blízkých. —Poznáváme, co je pro daného člověka důležité. —Nevycházíme z představ, jaký má druhý člověk být. —Neustále se ptáme, jak situaci vnímá člověk. —Děláme všechno s člověkem, ne za člověka. ◦ Prezentace Quip