Zadání – závěrečná práce Odevzdejte návrh výzkumu informačního chování v určité doméně či ve specifickém kontextu (můžete například zkoumat informační chování matek na mateřské dovolené při vyhledávání zdravotnických informací, informační chování záchranářů v krizových situacích, informační chování studentů či uživatelů specifického informačního systému…). Můžete buď v souladu s kvantitativní tradicí ověřovat hypotézy, teorie a modely, o kterých jste slyšeli v hodinách informačního chování nebo uvést a vyargumentovat, proč je potřeba tvořit teorie či modely nové a pokusit se navrhnout kvalitativní výzkum, který by k jejich vytvoření vedl. Odůvodnění výzkumu by mělo prokazovat vaši orientaci v oblasti informačního chování a různých teoretických přístupů v této oblasti. Projekt by měl splňovat běžná kritéria pro návrhy výzkumných projektů. Především by měl obsahovat tyto náležitosti: 1. Teoretická část návrhu výzkumu 1.1. Konceptualizace výzkumné téma (problém) Výzkumné téma je vhodné shrnout do několika vět, poté je vhodné jej formulovat jako výzkumnou otázku (soubor otázek). Výzkumné téma by nemělo být triviální a mělo by být relevantní k tématu (výzkum informačního chování) a potenciálně přinášet nová zjištění. Dobře stanovený výzkumný problém je jasně a precizně formulován, identifikuje to, co budeme zkoumat, není postaven pouze na subjektivním stanovisku autora/ky, je dobře (zejména časově a místně) ohraničen, obsahuje odůvodnění důležitosti zkoumaného tématu, používá vhodnou terminologii atd. (zpracováno dle Hernon & Metoyer-Duran, 1993). 1.2. Přehled dosavadních výzkumů na podobné téma a jejich závěrů Přehled relevantní literatury je nezbytnou součástí teoretické části práce. Za pomoci literatury nejen definujeme používané pojmy, ale především dokladujeme minulý a současný pohled na výzkumný problém, závěry předchozích relevantních výzkumů atd. Přehled nám pomůže vydefinovat, v čem je náš výzkum jedinečný a zasadí jej do kontextu dalších výzkumů. 2. Metodologická část Metodologická část obsahuje formulaci výzkumného problému ve formě ověřitelných jasně stanovených výzkumných otázek (obvykle je formulována jedna obecná výzkumná otázka a k ní soubor zpřesňujících výzkumných podotázek), identifikaci a definici klíčových proměnných (v kvantitativním výzkumu definujeme proměnné prostřednictvím operačních definic – nikoliv pouze slovníkové definice), jasný a srozumitelný popis designu výzkumu (výzkumného postupu), popis výzkumného vzorku a jak se vztahuje k populaci (včetně popisu výběru vzorku). Doporučené designy výzkumů pro návrh kvantitativního výzkumu: analýza logů, dotazníky, kvantitativní/kvalitativní obsahová analýza, strukturované/polostrukturované/nestrukturované rozhovory, strukturované/polostrukturované/nestrukturované pozorování, focus group a další… 3. Projektová část Harmonogram výzkumu, počet lidí ve výzkumném týmu, potřebné vybevaní… Projekt v případě kvantitativního výzkumu Výzkumná otázka - zpřesnění výzkumné otázky - specifické výzkumné otázky, případně hypotézy – hledání proměnných - operacionalizace proměnných - design a metodologie: výběr vzorku (jaká je vaše populace? Jakou metodu pro výběr vzorku zvolíte a proč?), techniky sběru dat (online nebo offline dotazník? Nebo citační analýza?). Kde jsou zdroje dat pro váš výzkum? Poznámky o zajištění důvěryhodnosti (validity a reliability) výzkumu Projekt v případě kvalitativního výzkumu V případě využití kvalitativního výzkumu je potřeba v práci pečlivě formulovat výzkumné otázky (v souladu se zásadami kvalitativního výzkumu, popsat výzkumný postup (zakotvená teorie, fenomenologický výzkum, etnometotodlogický, etnografický výzkum). Výzkumné hypotézy není třeba formulovat. Pozornost byste měli klást na volbu vzorku a místa, které je třeba řádně zdůvodnit. Nakonec v návrhu výzkumu diskutovat i etické otázky (např. jak bude zajištěna anonymita participantů?). Rozsah: 5-10 NS