KONCEPTY – TEORIE – PARADIGMATA Informační chování / ISK 20. března 2015 OPAKOVÁNÍ: METODY PRO STUDIUM HII Výhody Nevýhody Psychometrické metody Kvantitativní data, lze testovat reliabilitu a validitu Velmi obtížné, časově náročné Dotazníková šetření -//- Vysoká míra redukce reality Polostrukturované rozhovory, etnografické studie Participantův pohled, dynamická reakce na vývoj rozhovorů, změna výzkumných témat Časově náročné, obtížné najít správné participanty Think-aloud protokoly Data o rozhodování situované v čase a prostoru Aplikovatelné pouze na specifické situace, vztah mezi verbalizací a vnitřními procesy Přímé pozorování Data o opravdovém chování (nejméně zkreslené samotným výzkumem) Neposkytuje data o osmyslňování, postojích, motivech, názorech, … Sonnenwald, D.H., Wildemuth, B.M., & Harmon, G. (2001) ÚSTŘEDNÍ KONCEPT: TEORIE Systém pojmů a tvrzení vysvětlujících vybrané fenomény Funkce: Umožňuje porozumět, vysvětlit, kritizovat, předvídat Vede výzkum, pomáhá stanovovat výzkumné otázky Poskytuje základ pro srovnávání s dalšími jevy Umisťuje problémy do širšího kontextu TEORIE V LIS Dlouhodobá kritika LIS: q nedostatek teorií q kvalita teorií v LIS q (souvisí s dlouhodobě pozitivistickým zaměřením vědního oboru) q Příčiny: q theory – practice gap q velké množství teorií implementovaných pouze pro řešení jednoho problému ZÁKLADNÍ TEORETICKÉ PŘÍSTUPY Fidel, kap. 8 PŘÍKLAD: NĚKOLIK POHLEDŮ NA POZNÁVÁNÍ http://wiki.knihovna.cz/images/6/61/Capurro.jpg The central is not information but man http://pure.iva.dk/files/30767075/Peter_mycket_bar_blid_2003.jpg PŘÍKLAD: NĚKOLIK POHLEDŮ NA INFORMACI Information is defined as something that modifies an individual's knowledge structures or knowledge states When information is perceived and received, it affects and transforms the recipient's state of knowledge PŘÍKLAD: NĚKOLIK POHLEDŮ NA INFORMACI Reality gets captured in information. Information holds variable and constantly changing versions of reality. http://ucla245.pbworks.com/f/dervin.jpg http://philosophyforchange.files.wordpress.com/2012/07/foucault112.jpg PŘÍKLAD: NĚKOLIK POHLEDŮ NA INFORMACE / POZNÁVÁNÍ Discourses consist of particular kinds of conceptualizations that allow reality to be "known" from a certain angle, and from that angle only. In different discourses, different aspects of reality become the focus of knowledge production. Discourses provide the reserve of themes and points of view that we use in sense-making. They enable us to know certain things and to speak in certain ways. http://wiki.knihovna.cz/images/b/b7/Hjorland2.jpg PŘÍKLAD: NĚKOLIK POHLEDŮ NA POZNÁVÁNÍ The cognitive viewpoint looks at knowledge as individual mental states rather than as a social and cultural process or a cultural product. HIERARCHIE KONSTRUKTŮ HIERARCHIE KONSTRUKTŮ Paradigma (Kuhn) souhrn základních domněnek, předpokladů, představ dané skupiny vědců (+ metodická pravidla řešení, intuitivní postoje a hodnocení problémů…) Velká teorie / Grand theory (Mills) Snaha o vysvětlení fungování společnosti (strukturální funkcionalismus, kritická teorie…) Teorie středního dosahu (Merton) Mezi velkými teoriemi, které nejsou aplikovatelné na běžnou sociální realitu, a mezi ryzím sociologickým výzkumem, jehož výsledky nejsou zobecnitelné. Zakotvená teorie (Strauss, Glaser, Corbin) Proces sběru a analýzy dat je postaven na hledání pojmů, které se zkoumaným jevem souvisejí, a následném odhalování vztahů mezi nimi. Pozorování Výsledky jednotlivých výzkumů ZAKOTVENÁ TEORIE Zakotvená teorie = propojení pozitivistické a interakcionistické tradice Glaser, Strauss, 1967 Strauss, Corbin, 1990 Pokus o vytvoření nové teorie na základě sběru dat o studovaném fenoménu – vysvětluje výzkumník, nikoliv aktér 3 hlavní zásady: Ø (Objektivní) odstup od problému (vstup do terénu bez prekoncepcí) – zeptej se: Co se tam dějě? Je má domněnka o tom, co se děje, ve shodě s daty? Ø Skeptický duch: Vysvětlení pocházejí z literatury či zkušeností. Chápej všechna vysvětlení jako prozatimní. Neustále je konfrontuj s daty. Ø Drž se výzkumných procedur Ø Teoretická citlivost ZAKOTVENÁ TEORIE Theoretical sampling – současně probíhá sběr dat, analýza, výběr vzorku, až dojde k teoretické saturaci Metoda konstantního srovnávání – metodologie není vytvořena předem, ale během výzkumu ZAKOTVENÁ TEORIE Analogie s kvantitativním výzkumem Datové úryvky – indikátory Kódy – koncepty Kategorie – proměnné Trojí kódování 1.Otevřené kódování (témata) 2.Axiální kódování (tzv. paradigmatický model: příčinné podmínky – jev – kontext – intervenující podmínky – strategie jednání a interakce – následky) 3.Selektivní kódování (centrální kategorie) VYUŽÍVÁNÍ TEORIÍ V LIS Kumasi, K.D., Charbonneau, D.H., Walster, D. (June 2013). Theory talk in the library science scholarly literature: An exploratory analysis, Library & Information Science Research, 35 (3), 175-180. VYUŽÍVÁNÍ TEORIÍ V LIS VYUŽÍVÁNÍ TEORIÍ V LIS Kumasi, K.D., Charbonneau, D.H., Walster, D. (June 2013). Theory talk in the library science scholarly literature: An exploratory analysis, Library & Information Science Research, 35 (3), 175-180. ODKUD SI PŮJČUJEME TEORIE? 45 % ze sociálních věd 20 % z přírodních věd 5 % z humanitních věd Pettigrew, K. E., & McKechnie, L. (2001). Use of theory in information science research. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52, 62–73. TEORIE POCHÁZEJÍCÍ PŘÍMO Z LIS Eliza Dresang – Teorie radikální změny (2007) Potřeba objasnit změny, kterými prochází informační chování, potřeby a literatura mladých lidí na prahu „digitálního věku“ – tři principy pro vysvětlení změn:: Interaktivita (Interactivity) – odkazuje k interaktivnější povaze nejen digitálních zdrojů, ale i klasických informačních zdrojů, jakými jsou tištěné knihy Konektivita (Connectivity) – tzn. hlubší prolínání fiktivního a reálného světa Přístup (Access) – princip charakteristický odstraněním přístupových bariér k informacím DRESANG, Eliza. Radical Change Theory, Postmodernism, and Conetemporary Picturebooks. In: SIPE, Lawrence a PANTALEO, Sylvia, eds. Postmodern picturebooks: play, parody, and self-referentiality. New York: Routledge, 2008, s. 41. TEORIE POCHÁZEJÍCÍ PŘÍMO Z LIS Elfreda Chatman – teorie informační chudoby, life in the round Jedna z nejdůležitějších teorií HII. ECH jako první začala používat teorie ze společenských věd Chatman, Elfreda North Carolina School ELFREDA CHATMAN - POSTUPY Studium „malých světů“ („small worlds“) = světy, ve kterých se pohybuje omezený počet lidí, světy, které se vyznačují poměrně vysokou mírou prediktability. Lidé v nich sdílejí fyzický prostor i čas, ale také společné kulturní zvyklosti, porozumění. Teorie, které E. Ch. používala při své dlouholetém výzkumu: • Teorie difuze (studium žen na brigádách) • Teorie odcizení (studium uklízeček na univerzitě) • Teorie užití a uspokojení (à koncept vyhýbání se informacím) • Teorie sociálních sítí TEORIE INFORMAČNÍ CHUDOBY 1.Lidé, kteří jsou označeni za informačně chudé, vnímají svou situaci tak, že nemají žádný zdroj, jenž by jim mohl pomoci. 2.Informační chudoba je částečně spojena s rozdělením společnosti do tříd. 3.Informační chudoba je determinována sebe ochraňujícím chováním, které se používá jako reakce na společenské normy. 4.Utajování i klamání jsou sebe-ochraňující mechanismy vznikající kvůli pocitu nedůvěry v zájem nebo schopnosti ostatních poskytovat užitečné informace. 5.K rozhodnutí riskovat a prozradit své pravé problémy často ani nedojde kvůli pocitu, že negativní následky převýší výhody. 6.Nové znalosti budou selektivně předávány do informačního světa chudých lidí. Okolnost, která ovlivňuje tento proces, je relevance dané informace pro každodenní problémy a starosti. TEORIE LIFE IN THE ROUND „Společenské normy“ vzory (kodexy) chování, které se vyskytují v malých světech. Díky těmto kodexům chování funguje v malém světě fungující řád, a tyto kodexy zajišťují funkčnost tohoto světa „Pohled na svět“ mentální obraz (kognitivní mapa) , která interpretuje okolní svět. Například drogově závislá vězenkyně, která zpočátku pohrdá ostatními vězni, po čase pochopí, že je možné se asimilovat mezi ostatní a tím změní svůj dosavadní pohled na svět a změní svoje vědomí, což ji například může pomoci i z drogové závislosti „Sociální typy“ jsou skupiny lidí ,jež se svými rysy a svým chováním liší od běžných členů. Identifikací sociálních typů pak můžeme lépe předvídat jejich chování. TEORIE LIFE IN THE ROUND TEORIE NORMATIVNÍHO JEDNÁNÍ 1) pro "život v kole" je nezbytný malý svět pojmů, protože vytváří další "insidery", kteří v tomto prostředí vytvářejí hranice pro chování. 2) Sociální normy veřejného chování se podrobují veřejné kontrole. Odehrává se to ve veřejné sféře, kde se považuje úsilí pro zisk informací za vhodné nebo ne. 3) Výsledkem stanovení vhodného chování je vytvoření nového pohledu na svět. Tento pohled zahrnuje jazyk, hodnoty, smysl, symboly a kontext, který drží pohled na svět v časové hranici. 4) Pro většinu z nás, je pohled na svět brán jako "život v kole". Život je pro nás samozřejmostí, to znamená dostatečnou předvídatelnost problémů - pokud nevzniká kritický problém, není zde žádný důvod pro hledání informací. Lidé, kteří "žijí v kole" nebudou informace nikdy hledat za hranicemi svého světa. 5) Lidé, kteří "žijí v kole" nebudou získávat informace za hranicemi jejich světa. 6) Jednotlivci překročí hranice pouze pokud: - Informace je vnímána jako kritická - kolektiv očekává, že se jich informace týká - že "život v kole" již nemá budoucnost. VYPŮJČENÉ TEORIE VYPŮJČENÉ TEORIE Bates – teorie z celé škály oborů, nejen sociálněvědních (princip nejistoty z kvantové fyziky, z kybernetiky…) TEORIE + METODY = PŘÍSTUPY/FRAMEWORKY Propojení teorie a metodologie V některých případech se často využívané teorie a metodologické postupy ustálili àhovoříme o tzv. přístupu, frameworku Informační horizonty (Dianne Sommerwald) TEORIE + METODY = PŘÍSTUPY/FRAMEWORKY Informační horizonty (Dianne Sommerwald) Informační horizonty: soubor informačních zdrojů (v širším slova smyslu – dokumenty, sociální sítě, nástroje na IR..), který má daný jedinec k dispozici v daném kontextu. Sociální interakce mohou hranice IH posouvat. Metoda: Testování verbálních a grafických vyjádření informačních horizontů Zdroj: http://eprints.rclis.org/7969/1/2001-info-beh-sonnenwald.pdf SONNENWALD – INFORMAČNÍ HORIZONTY SONNENWALD – INFORMAČNÍ HORIZONTY SONNENWALD – INFORMAČNÍ HORIZONTY TEORIE + METODY = PŘÍSTUPY/FRAMEWORKY Brenda Derwin – Sense-making metodologie Teorie i metodologie, která byla vyvinuta pro studium situací, které zahrnují komunikaci. Je používaná pro zkoumání situací, ve kterých se lidé snaží najít informaci, která jim pomůže, mezi mnoha potencionálními informacemi a rozhodnout se, jestli získaná informace byla užitečná Specifická metoda: micromoment timeline interview TEORIE/PARADIGMATA PRO STUDIUM HII Paradigmata podle Case Princip nejmenšího úsilí Užití a uspokojení Sense-making Sociální konstruktivismus Teorie her JINÉ ZDROJE, INSPIRACE A MOUDRA Steinerová (2011) modus technických a fyzikálních, humanitních a sociálních věd 4 metodologické přístupy: filozoficko-analytický, kognitivní, sociálně-doménový a pluralismus Hjorland (2010) Empiricismus, racionalismus, pozitivismus, historicismus a pragmatismus „Metatheories should first and foremost be understood as fictions, which have a number of practical implications for research.“ (Dervin et al. 1992, 7)