Charakteristika Výchozí text: Forster, Edward Morgan: Maurice. Praha: Jitro 2005, překlad Radoslav Nenadál. Zadání: Dané úkoly vyřešte, upozorněte na případné slabiny v jejich formulaci a úskalí při jejich řešení. Poté je seřaďte tak, aby jejich návaznost prozrazovala logiku vašeho didaktického záměru. 1. Odvoďte z textu, kdo/ co to je Sunnington, podpořte své rozhodnutí argumentem. ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________ 2. Uveďte doklady přímé charakteristiky. ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ______________________________ 3. Čím vším je doloženo, že se jednalo o mladíka veskrze průměrného. ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _______ 4. Na jakých místech jsou charakterizovány jeho morální postoje? ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _______ 5. Proč se v charakteristice objevuje přímá řeč, typická pro vypravování? ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________ 6. Kde (ještě) je popisný postup ozvláštněn postupem vyprávěcím či úvahovým. Tj. v čem se jedná nikoliv o pouhý popis prostý, ale o popis umělecký. ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _______ 7. Které zážitky a pocity vypovídají o chlapcově dospívání? ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ______________________________ 8. Přestylizujte uvedené věty, abyste využili pouze plnovýznamová slovesa. a) V práci nebyl moc dobrý, i když zase lepší než předstíral. ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________ b) I když nebyl zvlášť obratný, měl sílu a fyzickou vervu. ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________ 9. Napište krátkou epizodu z mladíkova života, jíž budete ilustrovat nějaký mladíkův povahový rys. ( 7-10 vět) ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________