Okruhy otázek ke zkoušce Závěrečný test se skládá ze dvou částí: I. test vědění – znalost historického kontextu, uměleckohistorických termínů a významných uměleckých osobností a jejich tvorby II. test vidění – praktická znalost obrazového materiálu a schopnost jeho výkladu I. část – historický kontext, pojmy, osobnosti 1. Otázky v první části testu budou zaměřeny na výklad důležitých teoretických pojmů a obecných faktů z dějin umění, resp. znalost historického a společenského kontextu umění mezi léty 1750-1890 •počátky umělecké kritiky •estetika sentimentu •neoklasicismus •ideál kosmopolitní kultury, grand tour •salony a akademie •obrazy a Francouzská revoluce •počátky historismu a nacionalismu •romantismus •kult veřejných pomníků v 19. století •realismus a sociální témata •avantgarda vs. modernismus v 2. pol. 19. stol. 2. Další část testu bude věnována důležitým uměleckým osobnostem a jejich tvorbě – významná díla, stylová charakteristika, typické náměty, obecný význam pro dějiny umění •Jean-Baptiste-Simeon Chardin •Jean-Baptiste Greuze •Jacques-Louis David •Antonio Canova •Bertel Thorvaldsen •Anton Raphael Mengs •Caspar David Friedrich •Philip Otto Runge UMĚNÍ A SPOLEČNOST NA POČÁTKU MODERNÍ DOBY DĚJINY OBRAZU III 1 / 3 OKRUHY OTÁZEK •David d’Angers •François Rude •Johann Heinrich Füssli •William Blake •John Martin •Joseph Mallord William Turner •Honoré Daumier •Gustave Courbet •Édouard Manet •Jules Dalou •Auguste Rodin •Edgar Degas •Auguste Renoir •George-Pierre Seurat •Henri de Toulouse-Lautrec II. část – obrazy a jejich výklad 3. Praktická část testu, zaměřená na znalost konkrétního obrazového materiálu (“poznávačka”). V této části se objeví pouze díla výše uvedených umělců – avšak půjde i o díla, jimiž jsme se v přednáškách nezabývali. Smyslem této části je motivovat vás k aktivnímu rozšiřování vaší vizuální paměti. Otázky budou směřovat k určení autorství děl a k jejich alespoň přibližnému časovému zařazení (na čtvrtstoletí). 4. Posledním úkolem bude pokus o vlastní interpretaci či výklad jednoho zadaného díla. Cílem je praktická aplikace získaných znalostí na konkrétním příkladě. Základním předpokladem je schopnost uvažovat v souvislostech – i bez konkrétní znalosti informací o konkrétním obraze byste jej měli být schopni vyložit na základě vašich vědomostí o autorovi, jeho tvorbě, dobové vizuální kultuře atd. Literatura, internetové zdroje, praktické rady Test vědění vychází tematicky a rozsahem otázek z přednášek. Upozorňuji však, že zvláště v části věnované umělcům nelze tyto znalosti vždy aplikovat zcela mechanicky, protože otázky se budou týkat i obecně stylové, žánrové či tematické charakteristiky jejich tvorby, která nebyla v řadě případů v přednáškách explicitně zmiňována. Tyto základní charakteristiky lze nicméně odvodit na základě praktické znalosti jejich děl; pokud si však nejste příliš jisti svými schopnostmi či znalostmi, doporučuji vlastní studium některé z přehledových publikací, příruček či slovníků umělců. Doporučuji zejména: •Fritz Novotny, Paintig and Sculpture in Europe 1780-1880, New Haven 1995 (dostupné v Gettyho knihovně) •slovník umělců a pojmů Oxford Art Online – http://www.oxfordartonline.com (plný přístup pouze z univerzitní sítě, resp. skrze vzdálený přístup – viz podrobněji na http://ezdroje.muni.cz/ vzdaleny_pristup/vzdaleny_pristup.php) UMĚNÍ A SPOLEČNOST NA POČÁTKU MODERNÍ DOBY DĚJINY OBRAZU III 2 / 3 OKRUHY OTÁZEK Jak již bylo zmíněno, test vidění svým rozsahem vychází z výše uvedeného přehledu umělců, mohou se v něm tedy objevit i jejich díla, o nichž v přednáškách nebyla řeč. K přípravě na tuto část doporučuji především následující internetové zdroje, kde naleznete jeden reprodukce důležitých děl, ale rovněž základní informace o nich (vyhledávání dle autorství; k dispozici též krátká výkladová hesla). •Web Gallery of Art – http://www.wga.hu/ (pouze cca do roku 1850) •Oxford Art Online – http://www.oxfordartonline.com Nemusíte samozřejmě číst a učit se informace ke každému studovanému obrazu. Pozornost věnujte především studiu samotných reprodukcí a své poznatky doplňujte a korigujte podrobnějším studiem několika vybraných děl daného autora. Zamýšlejte se přitom především nad tím, co je pro daného autora typické, jakými náměty se zabýval, v čem spočívá jeho přínos a význam jeho díla. Při studiu reprodukcí si rovněž zkuste sami si prověřit své schopnosti výkladu jednoho konkrétního díla – interpretaci bude věnována poslední část testu. Na tuto část se pochopitelně nelze naučit, ale lze si ujasnit a procvičit základní postupy a dovednosti, které jsou základním předpokladem úspěšné interpretace. Je to především 1) schopnost pozorně se dívat a pochopit strukturu obrazu; 2) určení obsahu díla, případně obrazového žánru, pochopení jeho konvencí a pravidel; 3) schopnost vyložit viděné na základě nabytých znalostí o daném umělci, charakteru jeho tvorby, historickém kontextu, a též na základě adekvátního srovnání s jinými díly – žádný obraz není zcela izolovaný od výtvarných tradic i obecné vizuální kultury dané doby. UMĚNÍ A SPOLEČNOST NA POČÁTKU MODERNÍ DOBY DĚJINY OBRAZU III 3 / 3 OKRUHY OTÁZEK