1 ESB070 ESTETIKA A TEORIE UMĚNÍ Seminář estetiky FF MU (Mgr. Barbora Kundračíková) jaro 2016 Kurz je určen společnému čtení a diskusi; jeho tématem je vztah dějin umění (teorie umění) a estetiky, a to sice na příkladu několika vybraných styčných momentů (moderní dějiny umění a jejich metodologie; "konec dějin umění"; filosofická kritika umění a estetika; nové vědy o obraze ad.). Svorník představuje pojem svět umění, respektive muzeum. Předpokladem absolvování kurzu je aktivní zájem o metodologické otázky dějin umění a estetiky; jeho cílem je lepší porozumění tradici obou disciplín a jejich specifikům. 1| Úvod (24. 2. 2016) - kurz, sylabus, podmínky ukončení - umělecké dílo/ muzeum/ univerzum 2. 3. 2016 – výuka neprobíhá 2| Metody dějin umění I (9. 3. 2016) Klíčová slova: tvar, styl, srovnávací ikonografie, pozitivismus, kritická ikonologie, ornament, Vídeňská škola dějin umění, Heinrich Wölfflin, Henri Focillon, Alois Riegel, Max Dvořák ad. - Panofsky, Erwin. Ikonografie a ikonologie. In.: Týž. Význam ve výtvarném umění. Praha : Malvern, 2013, s. 41-72. Petra Willerthová 16. 3. 2016 – výuka neprobíhá 3| Metody dějin umění II (23. 3. 2016) Klíčová slova: humanistická disciplína, ‚slonovinová věž‘, věda o umění, kulturní historie, antropologie, ‚Atlas obrazů‘, aura, pozůstávání, Aby Warburg, Ernst Cassirer, Erwin Panofsky, Ernst Gombrich, Walter Benjamin ad. 2 - Ernst Gombrich. Podíl diváka. In.: Týž. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1985, s. 213-236. Kateřina Dobiašová, Katarína Soroková - Preziosi, Donald. The Question of Art History. Critical Inquiry, 1992/ 18: 2, s. 363-386. 4| Proces estetického/ uměleckého hodnocení (30. 3. 2016) Klíčová slova: dílo, autor, kulturní/ sociální/ historický kontext, kategorie umění, styl a žánr, estetická a umělecká hodnota, vztah estetiky a dějin umění, ‚vidět a chápat‘, Frank Sibley, Monroe Beardsley, Bruce Vermazen, Tomáš Kulka, Kendall Walton, Roger Scruton, Dominic Lopes ad. - Wimsatt, William; Beardsley, Monroe. Intentional Fallacy. In.: The Verbal Icon: Studies in the Meaning of Poetry. University of Kentucky Press, 1954, s. 3-18. Hana Langerová, Tomáš Hejátko - Walton, Kendall. Kategorie umění. In.: Zuska, Vlastimil (ed.). Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2004. Kamila Šmídková, Petra Lesňáková 5| Nová média – nová teorie umění? Případ fotografie (6. 4. 2016) Klíčová slova: technický obraz, picture – image, ikon – index – symbol, legitimizace, muzeum – sbírky a expozice, Walter Benjamin, Charles Pierce, William Mitchel, Peter Gallasi, MoMA, sbírka fotografie Moravské galerie, Kendall Walton, Roger Scruton ad. Krauss, Rosalind. Diskurzivní pole fotografie. In.: Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie? Praha : Herrmann a synové, 2005. Kateřina Dvořáková, Kristína Alscherová 3 6| Konec dějin umění (13. 4. 2016) Klíčová slova: konceptuální umění, galerie/ muzeum, estetická x umělecká hodnota, nová média, Nöel Carroll, Michael Kelly, Arthur Danto, Hans Belting ad. Arthur Danto. The Transfiguration of the Commonplace. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 1974/ 33: 2, s. 139-148. Simona Kundratová, A. Kučerová? Belting, Hans. Epilogy umění, nebo epilogy ději umění? + Konec dějin umění a dnešní kultura. In.: Týž, Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000, s. 17-33. Kateřina Plisková, Michaela Stündlová 20. 4. 2016 – výuka neprobíhá 7| Filosofická kritika umění/ estetika (27. 4. 2016) Klíčová slova: jazyky umění, teorie umění, interdisciplinarita, objektivita, psaní o obraze, umělecká kritika, Michael Baxandall, Hayden White, Arthur Danto, Nelson Goodman, Rosalind Krauss, Milena Bartlová ad. - Rogoff, Irit. What is a Theorist? In.: Elkins, James (ed.). The State of Art Criticism. New York/ London : Routledge/ Taylor and Francis, 2007, s. 97-110. Kateřina Vašíčková, Kateřina Táborská - Carrier, David. Erwin Panofsky, Leo Steinberg, David Carrier: The Problem of Objectivity in Art Historical Interpretation. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 1989/ 47: 4, s. 333-347. 4 8| Nové metody: Bildwissenschaft, Vizuální studia ad. (4. 5. 2016) Klíčová slova: technický obraz, ikonografie – ikonologie, kritická teorie umění, vizuální kultura, antropologie, muzeum/ galerie, vizuální obrat, věda o obrazech, moc obrazů, Aby Warburg, Ernst Gombrich, Horst Bredekamp, Hans Belting, Gottfried Boehm ad. - Horst Bredekamp. A Neglected Tradition? Art History as Bildwissenschaft. Critical Inquiry, 2003/ 29: 3, s. 418-428 Jana Grešlová - Elkins, James. Visual Culture. A Sceptical Introduction. New York/ London : Routledge, 2003. (úvod) Vítek Raiskub Exkurze Muzeum umění Olomouc (6. 5.) – povinná výuka ve sbírce/ expozici 9| Nové metody: Intelektuální historie (11. 5. 2016) Klíčová slova: kánon, vysoké umění, vkus, funkce umění, dějiny idejí, sociologie, gender, David Hume, Pavel Zahrádka, Dominic LaCapra, Paul Crowther, Griselda Pollock - LaCapra, Dominic. Trauma, Absence, Loss. Critical Inquiry, 1999/ 25: 4, s. 696-727. 10| Nové muzeum (18. 5. 2016) Klíčová slova: muzeum, správa sbírek, káno, výklad umění, proces hodnocení, strategie prezentace umění, estetika – dějiny umění, kritické teorie umění, muzeum beze zdí, archiv, André Malraux, Michel Foucaul, Douglas Crimp, Donald Preziosi ad. - David Carrier. Art Museum Narratives. In.: Týž. Museum Scepticism. A History of the Display of Art in Public Galleries. Durham/ London : Duke University Press, 2006, s. 91- 109. Andrea Dudková 5 - Bal, Mieke. Woman’s Rembrandt. In.: Pollock, Griselda; Zemans, Joyce (eds.). Museum after Modernism. Strategies of Engagement. Blackwell Publishing, 2007, s. 40-69.