Historie právní regulace filmu: Odkud přišlo a kam kráčí filmové právo Ivan David Termín „filmové právo“  Soubor norem, které regulují výrobu a následnou exploataci (distribuci a předvádění) filmu.  Pro filmové právo je charakteristické:  Normy filmového práva tradičně nejsou kodifikovány (shrnuty v jediném právním předpise).  Zahrnuje normy práva veřejného (např. stavební a technické normy pro konstrukci a vybavení kinosálů, normy týkající se klasifikace filmů z hlediska jejich přístupnosti pro děti a mladistvé, reklamní právo, finanční právo) i normy práva soukromého (např. autorské právo, právo proti nekalé soutěži, právo na ochranu osobnosti).  Filmové právo v užším smyslu: Zahrnuje pouze normy, které regulují výlučně film (např. audiovizuální zákon, znárodňovací dekret).  Filmové právo v širším smyslu: Zahrnuje i normy, které neregulují jenom film (např. autorský zákon), popř. i normy, které se na film vztahují pouze nepřímo (např. občanský zákoník). Regulace filmu v počáteční fázi  První veřejná projekce kinematografu 28. prosince 1895 v Paříži. Již předtím známé vynálezy jako zootrop, praxinoskop, a zejména kinetoskop a bioskop.  Filmové právo se v prvních několika letech omezuje výlučně na normy stanovující nepřímou regulaci filmu. Na našem území zejména:  Všeobecný občanský zákoník (ABGB) z roku 1811.Upravuje například:  ochranu vlastnictví hmotných věcí (včetně filmových pásů),  odpovědnost za škodu,  obecně smlouvy – včetně např. smlouvy o společnosti.  Dekret dvorní kanceláře určující zásady o policejním dozoru nad kočujícími skupinami herců, provazolezců, gymnastů hudebníků atd. z roku 1836:  Stanovuje zásady pro udělování koncesí ze strany zemských prezidií k takovým veřejným produkcím „aby byly podrobeny vyššímu dozoru všechny potulné, s obyvateli země do tak blízkého styku přicházející takovéto společnosti a podniky, pod kteroužto záminkou mohou také nebezpeční lidé se potulovati“.  Dle dekretu jsou zemská prezidia „přísně zavázána trvání těchto koncesí pokud možno omezovati a jejich hromadění co nejpečlivěji zamezovati“.  Zákon o právu původském k dílům literárním uměleckým a fotografickým z roku 1895:  První moderní autorskoprávní předpis na našem území. (Do té doby pouze velmi sporadická ochrana autorských děl císařským patentem z roku 1846.)  Zakotvuje též právo na udělování svolení se zobrazením na fotografii.  Nechrání autorská díla obecně, ale pouze ty druhy autorských děl, které jsou v zákoně vyjmenovány. = Ochrany filmu je možné se domáhat pouze v kategorii děl fotografických (chráněna 10 let po zhotovení/zveřejnění), popř. děl divadelních (chráněna za života autora + 30 let po jeho smrti).  Po dobu účinnosti zákona nicméně zastáván odbornou veřejností názor, že „filmy zhotovují a rozmnožují se fotograficky a jsou pouze mechanickou pomůckou, aby bylo jisté dílo, třeba i umělecké, divákům předvedeno“ (rozsudek Nejvyššího soudu ČSR z roku 1921) = ochrana není přiznána vlastnímu filmu, ale pouze zfilmovaným dílům třetích osob, a to ještě spíše ochrana před filmem (tj. před nedovoleným zfilmováním).  Navíc nejasný rozdíl mezi filmovým dílem (ve smyslu nehmotného statku) a jeho nosičem (filmovým pásem). První předpis přímo regulující film  Nařízení ministerstva vnitra ve shodě s ministerstvem veřejných prací č. 191/1912 ř.z., o pořádání veřejných představení kinematografem:  Je konkretizací dekretu dvorní kanceláře z roku 1836 pro oblast filmu.  Je zamýšleno pouze jako provizorní právní úprava do přijetí řádné zákonné úpravy, „a má sloužiti bezprostředním potřebám kinematografů, daným rychlým vývojem a rozvojem jejich“.  Několikrát novelizováno, ale definitivně nahrazeno novou úpravou až v roce 1941.  Základní zásada: „Pořádati veřejná kinematografická představení je přípustno podle nynějších předpisů jen na základě úřední licence.“  Licenci vydává na dobu 1 – 3 let zemský úřad (Praha + Brno), a má osobní základ, tj. „nemůže býti převedena na jiné osoby ani mezi živými ani dědickou posloupností“.  Stanoven též zákaz pronajmutí/propachtování licence – v praxi však nedodržováno, neboť licence jsou prioritně udělovány dobročinným (zejm. tělovýchovným) spolkům.  Na udělení licence není právní nárok, přičemž bude odepřena i tehdy, nelze-li u žadatele „za příčinou jeho způsobu života nadíti se spolehlivosti, které ku provozování je třeba“.  Na film stále hleděno jako na nebezpečí: „Provozování v bezprostřední blízkosti kostelů, škol, vychovávacích ústavů, dětských zahrádek, nemocnic apod., jakož i provozování ve spojení s živností hostinskou a výčepnickou není dovoleno.“ – mj. proto, „aby představení nebylo zneužito ku zvýšení odbytu lihovin“.  Obsluha promítačky může být svěřena jenom osobě, která vykonala zkoušku odborné způsobilosti a „má potřebnou spolehlivost a způsobilost po stránce morální a fysické“, aby „byly vyloučeny bezpodmínečně osoby oddané pití“ a „bylo možno od příslušných osob očekávati žádoucí pozornost a duchapřítomnost“.  Poprvé upraveny otázky filmové cenzury.  Hlavní zásada: „K veřejnému předvedení každého obrazu jest potřebí schválení povolujícího úřadu.“  „Aby bylo dosaženo předváděcího povolení, musí každý obraz povolovacímu úřadu kinematograficky býti předveden.“ – Za tímto účelem zřízen u každého zemského úřadu 4členný poradní sbor. Názor poradního sboru není závazný. – Proti rozhodnutí úřadu není možné se odvolat.  Obecně zakázány filmy, u nichž by určitý „výjev“ zakládal podstatu trestného činu, mohl by ohrožovat pokoj a pořádek, popřípadě se příčil slušnosti a dobrým mravům.  Od roku 1919 filmová cenzura centralizována pro celou ČSR u ministerstva vnitra – u něj působí poradní cenzurní sbory (počet členů nakonec ustálen na 6).  Od roku 1921ve věstníku MV nová rubrika „Filmová hlídka“ s popisem obsahu zakázaných filmů.  Za účelem dozoru nad představením „buďte v hledišti chována pohotově dvě místa, z nichž lze průběh představení sledovati“. - K tomu upřesňující oběžník MV: „Duch, v jakém každý majitel kinematografu svůj podnik vede, buď bedlivě sledován a při žádostech o obnovu licencí budiž vzat zřetel na ony žadatele, kteří dávali přednost filmům ušlechtilým, zejména liduvýchovným“.  Filmy klasifikovány též z hlediska vhodnosti pro osoby mladší 16 let: mladiství nesměli být vpouštěni na nevhodné filmy + filmy končící po osmé hodině večerní.  Speciální pravidla rovněž pro propagační předměty (reklamní listy, plakáty, programy apod.): Mj. zakázáno užívání takových propagačních předmětů, „dle kterých lze se nadíti nemravných předvedení nebo která jsou vypočtena na mravům odporující zvědavost jako ‚večery pro pány‘, ‚pařížské večery‘, ‚pikantní filmy‘. – Oběžník MV z roku 1926 konstatuje nedodržování tohoto zákazu, když jsou v praxi užívány takové propagační předměty, které mají za cíl „vydražďovati nízké pudy obecenstva slibováním různých sensací hlavně erotického rázu a působiti tak zhoubně na tělesnou a mravní stránku lidu. V této snaze užívají některé biografy také označení ‚Mládeži naprosto nepřístupno‘.“  Velmi podrobně nařízení a související právní předpisy řeší otázky hygieny (např. povinnost pravidelného větrání, povinnost záchodů s vodním splachováním) a stavebního řešení kina zejména z hlediska prevence požáru. Právní regulace filmu za první republiky  Poprvé snaha aktivně podpořit domácí filmovou tvorbu - a to zejména:  Zákonodárství omezující dovoz zahraničních filmů:  V roce 1931 zakotvena povinnost opatřit si povolení k dovozu filmů do ČSR.  V roce 1932 zaveden kontingentní systém: Na každý 1 v ČSR vyrobený film mohl výrobce dovézt 7 (posléze jenom 6) zahraničních. = výrazné skokové navýšení produkce československých filmů, avšak často nevalných kvalit. Blokace ze strany amerických distributorů.  V roce 1934 nahrazeno prostým registračním systémem + současně stanoveno pravidlo, že distributor, který doveze během 12 měsíců 5 a více celovečerních hraných filmů, musí současně povinně půjčovat alespoň 1 „československý kulturněpropagační dodatek“.  Zákonodárství stanovující povinnost promítat domácí filmy v kinech:  V roce 1924 zakotvena zásada, že každý majitel kinematografické licence musí každý rok obehrát nejméně 5 programů sestavených z filmů výlučně vyrobených v ČSR.  Od roku 1932 tato povinnost zvýšena na 8 programů ročně.  Zákonodárství zakotvující přímé státní subvence pro výrobu filmu:  Podpory udělovány od roku 1936 na základě doporučení Filmového poradního sboru při ministerstvu průmyslu, obchodu a živností.  Podporovány filmy ryze československé (natáčené na území ČSR občany ČSR).  Podpora cíleně poskytována filmům podporujícím československé státní zřízení. Film zejména nesmí směřovat „proti demokratické koncepci společenského života“.  Podpora udělována na základě předložení „výrobního programu“ ve výši 70.000 Kč – 210.000,- Kč. Nejvyšší podpora vyhrazena „filmům vynikajících kvalit“, od nichž „bude možno očekávati oporu pro snahy po kulturním, společenském a uměleckém zdokonalení našeho občanstva“.  V roce 1926 přijat nový autorský zákon:  Bernská úmluva o ochraně literárních a uměleckých děl (1886) zakotvila výslovnou ochranu filmového díla, které je „osobní a originální povahy“ v roce 1908 v tzv. berlínské revizi. = ČSR přistoupilo k této úmluvě v rámci mírových dohod krátce po svém vzniku – potřeba nové úpravy autorského práva.  Nový autorský zákon chrání kinematografická díla, pokud jsou „pro své uspořádání nebo spojení předvedených příběhů výtvory zvláštními“. – Ostatní filmy chráněny jako fotografie.  V praxi je stále sporné, které filmy požívají samostatné právní ochrany, resp. zda zvuková a obrazová složka filmu mohou mít jediného a společného autora: Rozřešeno až rozsudkem Nejvyššího soudu ČSR v roce 1936, dle kterého představuje zvukový film jednotné souborné dílo.  U filmových adaptací zakotveno pravidlo, že za jejího autora se pokládá filmový režisér, „není-li jiné úmluvy“. – U jiných filmů platí nadále zásada objektivní pravdivosti autorství.  Kinematografická díla zákonem chápána jako subkategorie děl fotografických.  Ochrana filmů, stejně jako fotografií trvá 10 let od vydání/smrti autora. - U jiných druhů děl trvá ochrana za života autora + 50 let po smrti. Právní regulace filmu za 2. sv. války  V roce 1941 po vzoru Říšské filmové komory zřízeno Českomoravské filmové ústředí (ČMFÚ).  ČMFÚ od počátku nadáno samostatnou normotvornou pravomocí: Poprvé zavedení jakési kvazi-samosprávy filmového oboru.  Normotvorná činnost ČMFÚ charakteristická tzv. legislativním optimismem, tj. snahou regulovat činnost filmařů do nejmenších podrobností.  Takto přijata mimo jiné následující nařízení ČMFÚ:  Nařízení o registraci filmových námětů (1941)  Povinnost přihlásit každý námět určený ke zfilmování u ČMFÚ.  Námět musí být popsán do nejmenších podrobností, včetně uvedení „dialogů, pokud jsou podstatné pro děj, neb tendenci filmu a vysvětlení „charakteru (tendence) postav“.  Námět nebude registrován, pokud není přípustný nebo vhodný „s hlediska kulturního, uměleckého nebo z důvodů veřejného zájmu“.  Závazné stanovisko vydává Úřad pro schvalování filmů při ÚŘP.  Nařízení o nejvyšší délce českých celovečerních filmů (1941)  Stanovena maximální délka celovečerního filmu na 2600 m.  Nařízení o úpravě úvodních titulků (1942)  Stanovena přesná délka úvodních titulků (do 50 m u celovečerního filmu, do 18 m u krátkého filmu).  Stanoven přesný obsah i pořadí titulků.  Nařízení o užívání označení „filmový herec“ (1942)  Mimo vlastní práci na filmu se smí osoba označovat jako „filmový herec“ pouze s výslovným svolením ČMFÚ.  Nařízení o směrnicích pro reklamu kinematografů (1942)  Reklama „nesmí býti dryáčnická ani přehnaná a nesmí snižovati konkurenci ani nijak se jí dotýkati“.  Nařízení o povinném zhotovování prolínacích značek (1943)  Stanovena přesná podoba prolínaček (černý čtverec nebo černý kruh o průměru 2,5 mm) i její přesné umístění: „v pravém rohu obrazového pole mezi posledním a třetím perforačním otvorem asi 7 mm od pravého okraje obrazového pole“.  Nařízení o vpouštění opozdivších se návštěvníků ke kinematografickým představením (1943)  Mimo jiné pravidlo, že „vstup musí se díti nehlučně“. Jinak třeba vyčkat přestávky.  Nařízení o hracích řádech pro kinematografy (1943)  Stanovení přesného pořadí, ve kterém se postupně hrají filmy v jednotlivých kinech.  Nařízení o provozu kinematografických podniků (1943)  Nově pravidlo, že koncese se má udílet prioritně fyzickým osobám.  Koncesi uděluje ČMFÚ „podle volného uvážení“.  Nařízení o úpravě prodeje vstupenek v kinematografech (1944)  Zákaz rezervace vstupenek. Počet vstupenek omezen na 8 na osobu.  V roce 1944 vydána vyhláška ministra hospodářství a práce o úpravě všeobecných pracovních podmínek filmových tvůrčích pracovníků:  Velice podrobně určen závazný obsah smlouvy výrobce filmu s režiséry, scénáristy, herci a dalšími tvůrčími pracovníky. Např. pravidlo, že herec „jest především povinen naučiti se nazpaměť ta místa, která zpívá nebo mluví“.  Stanoveno pravidlo, že veškerá autorská práva tvůrčích pracovníků k jejich příspěvkům do výroby filmu přecházejí v maximálním rozsahu takovou smlouvou na výrobce. Přípravy poválečného zestátnění filmu  Už několik měsíců po okupaci českých zemí (15. 3. 1939) zahájeny ilegální systematické diskuse o formě a organizaci zestátnění filmového průmyslu ve skupinách levicových filmařů (např.V.Vančura, O.Vávra, L. Linhart či E. Sirotek).  Tyto diskuse probíhají ve dvou centrech: Praha a Zlín.  První „vážně míněný“ návrh znárodňovacího zákona vypracován v dubnu 1942 – exemplář propašován do moskevského i londýnského exilu. Tento návrh již předpokládá absolutní státní monopol pro „filmovou výrobu, obchod s osvětlenými filmy, veřejné promítání filmů za úplatu a zřizování, udržování a provozování k tomu potřebných průmyslových, obchodních a provozních podniků a jiných pomocných ústavů a institucí“.  V květnu 1944 rozeslán v londýnské exilové vládě do připomínkového řízení návrh dekretu prezidenta republika „o přechodné úpravě věcí filmových“. Počítá s tím, že po osvobození republiky na přechodnou dobu „přejímá veškeré licence k provozování veřejných představení kinematografem stát“.  Na konci války spolu s postupujícími armádami probíhá živelné znárodňování filmové infrastruktury.  Už 8. května 1945 dala Česká národní rada Národnímu výboru českých filmových pracovníků plnou moc k přebírání kin a faktickému znárodňování kinematografie.  23. května 1945 jmenoval ministr informací (Václav Kopecký) svých 9 zplnomocněnců pro řízení jednotlivých odvětví znárodněného filmu nazývaného provizorně Česká (československá) filmová společnost (ČEFIS).  Ministrem informací postupně činěny i další kroky k faktickému znárodňování kinematografie bez jakéhokoliv právního podkladu, např. vytvoření Prozatímního správního výboru České filmové společnosti (červenec 1945).  26. května 1945 rozeslalo ministerstvo informací do připomínkového řízení prvotní návrh dekretu o prozatímních opatřeních v oblasti filmu = návrh je velmi stručný, neboť je předvídána budoucí nová zákonná úprava.  Teprve v úplném závěru připomínkového řízení rozšířena působnost (části) dekretu i na Slovensko a stanovena zásada znárodnění za náhradu. Znárodňovací dekret  Dne 11. srpna 1945 podepsal návrh dekretu prezident republiky (Edvard Beneš) a dne 28. srpna 1945 dekret vstoupil v účinnost pod číslem 50/1945 Sb.  Film se stal vůbec prvním zcela zestátněným odvětvím poválečného průmyslu: „Je-li co zralé pro postátnění, pak je to film!“ (Edvard Beneš, 2. srpna 1945)  Preambule dekretu:  Nebývale košatá. Dosud měly takovou preambuli pouze ústavní předpisy.  Vlastní srdce dekretu: Vysvětluje jeho smysl a význam – principy odborného zajištění prostředků filmového průmyslu, využití filmu k prospěchu lidu a státu, zajištění a rozvíjení zaměstnanosti ve filmovém průmyslu, a zbavení filmu „rušivých cizích a všech škodlivých neodborných a z hlediska zájmu lidu a státu nespolehlivých vlivů a činitelů“.  Zavedení absolutního státního monopolu pro výrobu, distribuci (včetně dovozu a vývozu) i předvádění filmů – s výjimkami amatérského filmu + armádního filmu.  Znárodnění všech dosavadních podniků na území státu (československých i zahraničních), včetně veškerého vybavení + vstup státu do jejich práv a závazků.  Zakotven princip znárodnění za náhradu „podle směrnic, které vydá ministr informací v dohodě s ministry financí, průmyslu, vnitřního obchodu a nejvyšším úřadem cenovým“.  Náhrada však neměla být poskytnuta Němcům, Maďarům, zrádcům a kolaborantům (ve smyslu příslušných dekretů o jejich potrestání apod.).  Výtěžky získané ze státního filmového podnikání mají být dle dekretu reinvestovány zpět do dalšího rozvoje filmového průmyslu.  Dekret vůbec neřeší podobu a organizační strukturu státního filmového monopolu: Má upravit až vládní nařízení. Do doby jeho přijetí ministr informací zmocněn k provizornímu řízení filmu:Toto provizorium trvá až do dubna 1948.  Období 1945 – 1948 obdobím velkých bojů o výslednou podobu organizace státního filmového monopolu. Ministerstvo informací prosazuje maximální centralizaci a koncentraci rozhodovací pravomoci ve svých rukách. = Tvrdý odpor ostatních (zejména nekomunistických) centrálních státních úřadů.  Mezitím skupina tzv. sokolských poslanců prosazuje v parlamentu návrh na „odnárodnění“ sokolských kin a řízení filmového monopolu všemi politickými stranami dle zásad poměrného zastoupení.  Nakonec 13. dubna 1948 přijat kompromis v podobě „nicneříkajícího“ vládního nařízení o zřízení a organisaci státního podniku „Československý státní film“. = Kompromis bezcenný s ohledem na státní převrat 25. února 1948.  Další reorganizační vládní nařízení:  1957: Podřazení filmového průmyslu tzv. Hlavní správě československého filmu v rámci ministerstva školství a kultury + jí podřazené krajské filmové podniky.  1962: Přejmenování na Československý film v čele s ústředním ředitelstvím, který má celostátní působnost a je řízen ústředním ředitelem, kterého jmenuje a odvolává vláda. Relativní autonomizace od zbytku státní správy.  K 31. prosinci 1990 zrušení Ústředního ředitelství Československého filmu a zahájena jeho likvidace = cesta k privatizaci filmového průmyslu.  Státní filmový monopol formálně zrušen až 11. listopadu 1993.  Stejným zákonem převedena autorská práva k filmům vyrobeným za státního monopolu ve filmových studiích na Barrandově a v Gottwaldově na Státní fond (pro podporu a rozvoj české) kinematografie. Poválečné autorské právo v oblasti filmu  Autorský zákon z roku 1953:  Zaveden obecný pojem „filmové dílo“.  Už žádná zmínka o tom, kdo se pokládá za autora filmových adaptací, ani obecně zmínka o tom, kdo se pokládá za autora jakéhokoliv filmu. = Odborná literatura však nadále většinou považuje za autora filmu jeho režiséra.  Zavedeno pravidlo, že u filmového nebo podobně vytvořeného díla příslušejí práva zahrnutá v právu autorském (tj. autorská práva k filmu jako takovému) automaticky výrobci.  Práva k ostatním autorským dílům zařazeným do filmu (scénář, kostýmy, dekorace atd.) musí výrobce nadále vykupovat smluvně.  Poprvé zakotvena samostatná ochrana výkonných umělců, včetně herců: Jejich výkony chráněny 20 let od zaznamenání X vlastní filmové dílo nadále chráněno jen 10 let.  Autorský zákon z roku 1965 (účinný do roku 2000):  Ochrana filmového díla prodloužena na 25 let, od roku 1990 na 50 let.  Od roku 1996 zakotvena povinnost výrobce smluvně získávat souhlas i od autora filmu. Kam kráčí filmové právo?  Obecné trendy:  Nejprve pozvolný vzestup veřejnoprávní regulace, zejména po roce 1912.  Důraz kladen na státní dohled na oblast hygieny (zdravotní i mravnostní) a bezpečnosti filmu.  „Plíživá“ centralizace a etatizace filmu od 30. let, vrcholící za 2. sv. války a těsně po válce.  Od 30. let ale také stále aktivnější podpora filmu ze strany státu.  Postupně se důraz překlápí na soukromoprávní normy, zejména na autorskoprávní regulaci.  V současnosti „vrcholná renesance“ práva duševního vlastnictví.  Veřejnoprávní „omezování“ filmu nyní redukováno na nezbytné minimum (např. klasifikace filmů z hlediska přístupnosti) = nejliberálnější přístup ze strany státu k filmu v historii. Filmový průmysl navíc opět zcela privátní a rozdrobený.  Těžiště veřejnoprávní regulace se posunulo na aktivní podporu státu pro film.  Film nyní vnímán už nikoli jako divoké zvíře, ale spíše jako ohrožený druh. Děkuji za pozornost.