Film, právo na svobodu projevu, a právo na ochranu osobnosti Ivan David Svoboda projevu Relevantní právní předpisy:  Evropa, resp. Česká republika:  Deklarace práv člověka a občana (1789,Francie): o „nikdo nesmí být pronásledován za své názory (…)“ (čl. X.) o „svobodné sdělování myšlenek a mínění je jedním z nejcennějších práv člověka: každý občan může proto svobodně mluvit, psát, tisknout, čímž není dotčena jeho odpovědnost v případech stanovených zákonem“ (čl. XI.)  Císařský patent o základních občanských právech (1849,Rakousko): o „Každý má právo slovem, písmem, tiskem aneb obrazným představením mínění své svobodně projevovat. Tisk nesmí se censuře podrobovati. Na zlé užívání tisku vydá se zákon odvetný (repressivus).“ (§ 5)  První ústava ČSR (1920): o „Svoboda tisku, jakož i právo klidně a beze zbraně se shromažďovati a tvořiti spolky jsou zabezpečeny. Jest proto v zásadě nedovoleno podrobovati tisk předběžné censuře. (…)“ (§ 113 odst. 1) o „Každý může v mezích zákona projevovati mínění slovem, písmem, tiskem, obrazem a pod. “ (§ 117 odst. 1)  Ústava 9. května (1948): o „Svoboda projevu se zaručuje. Každý může v mezích zákona projevovat své mínění slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jakýmkoli jiným způsobem. Výkon tohoto práva nemůže být nikomu na újmu.“ (§ 18 odst. 1 + odst. 2) o „Svoboda tvůrčí činnosti duševní se zaručuje. Vědecké bádání a hlásání jeho výsledků, jakož i umění a jeho projevy jsou svobodné, pokud neporušují trestní zákon.“ (§ 19 odst. 1)  Socialistická ústava (1960): o „V souladu se zájmy pracujícího lidu je všem občanům zaručena svoboda projevu ve všech oborech života společnosti, zejména také svoboda slova a tisku.“ (čl. 28)  Listina základních práv a svobod (1991): o Čl. 17: Odst. 1: „Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.“ Odst. 2: „Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu.“ Odst. 3: „Cenzura je nepřípustná.“ Odst. 4: „Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.“ o Čl. 15: Odst. 2: „Svoboda vědeckého bádání a umělecké tvorby je zaručena.“  Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (1991): o Čl. 10: Odst. 1: „Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým společnostem.“ Odst. 2: „Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo veřejné bezpečnosti, ochrany pořádku a předcházení zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní moci.“  Spojené státy americké:  První dodatek Ústavy Spojených států (1791): o „Kongres nepřijme žádný zákon (…) omezující svobodu slova nebo tisku (…).“ Proč chránit svobodu projevu?  Argument pravdy (Argument volného trhu myšlenek):  Čím méně bude stát zasahovat do veřejné diskuse, tím více názorů v ní zazní a tím spíše bude možné nalézt nejlepší názory na řešení konkrétních společenských problémů.  Na veřejnou diskusi nahlíženo jako souboj dílčích subjektivních „pravd“. Stát není oprávněn umlčet žádný názor, protože i „pomýlené mínění“ může obsahovat dílčí „element pravdy“ (viz John Stuart Mill: O Svobodě, 1859).  „Bylo by bláznivé myslet si, že je pravda jen k tomu, aby jí člověk nepoznal. Poznává ji, ano: ale kdo? Já, nebo ty, nebo snad každý? Já věřím, že každý má na ní podíl; i ten kdo říká ano, i ten kdo říká ne.“ (Karel Čapek: Pilátovo krédo, 1920)  Při neustálé konkurenci „pravd“ na „volném trhu“ musí i „většinová pravda“ neustále bojovat o svou existenci: Tím se zabraňuje tomu, aby se z tohoto uznaného většinového mínění stalo mrtvé dogma.  Možnost „selhání trhu myšlenek“: „Závadné myšlenky“, které mohou být svobodně projevovány, převáží nad těmi „správnými“ a nakonec mohou vést i k podstatnému omezení vlastní svobody slova. + Na „volném trhu“ se často nemusí prosadit názory, které jsou nejlepší, ale ty, které jsou nejagresivněji prosazovány. = Nutnost regulace?  Argument seberealizace/sebenaplnění/autonomie jednotlivce:  „svoboda projevu je jedním ze základů demokratické společnosti, jedna ze základních podmínek pokroku společnosti i rozvoje každého člověka.“ (ESLP, rozsudek Handyside, 1976)  „svoboda projevu a právo na informace výrazně přispívají k osobnímu růstu jedince jak v oblasti intelektuální, tak osobnostní, což je taktéž v zájmu otevřené demokratické společnosti“ (ÚS, nález IV. ÚS 164/04,2005)  Jeví se jako vhodný argument při obhajobě svobody uměleckého projevu – zejména půjde-li o tvorbu „společensky nehodnotnou“, u níž neobstojí argument pravdy.  Možnost zneužití seberealizace: Právo každého se seberealizovat je omezeno právy jiných i ochranou veřejných (společenských) zájmů.  Argument tolerance  Zaznívají-li ve společnosti i krajní či extrémní názory, obecně to zvyšuje toleranci ve společnosti, včetně schopnosti jedinců vzájemně koexistovat v rámci široké plurality názorů a postojů.  Argument demokracie  Ostatní základní politická práva (např. právo volební) nemohou v demokratickém státě státu účinně fungovat bez současného zajištění svobody projevu. Obecně k argumentům ve prospěch svobody projevu:  Každý z argumentů ve prospěch svobody projevu zdůrazňuje její jiné funkce a vychází z jiného pohledu na její kýženou roli ve společnosti.  Všechny argumenty se částečně doplňují a překrývají, každý z nich se však hodí pro jiné typy projevů v různých situacích.  Každý argument v sobě obsahuje „zárodek“ svého protiargumentu = svoboda projevu nemůže být nikdy bezbřehá a prostá jakékoliv právní regulace, bez ohledu na to, zda jsou její omezení uvedena přímo v právním předpisu (Evropa: viz koncept tzv. obranyschopné demokracie), nebo dovozena až soudním výkladem a právní teorií (USA).  Svoboda slova nemá dávat záruku, že každý může říkat, co chce, ale že všechno, co stojí za to, aby bylo řečeno, bude řečeno. (Alexander Miklejohn) Co je chráněným „projevem“?  „Svoboda projevu“ je modernější termín: Ve starších katalozích lidských práv se hojně objevuje užší termín „svoboda slova“. = I zde (např. USA) však výkladem postupně dovozeno, že pod výraz „slovo“ spadají nejrůznější druhy „projevů“.  Chráněný „projev“ je dnes chápán velmi široce – nezahrnuje však taková jednání, která vytvářejí nové závazky či nároky: Např. právní jednání (nabídky, dohody apod.), hrozby, pokyny, příkazy, výzvy…  Vždy velmi silně záleží na kontextu, ve kterém jsou slova pronesena: nakolik vážně nebo naopak symbolicky byl projev míněn (a zda ho takto s určitou mírou pravděpodobnosti mohlo pochopit i okolí), jaká je autorita toho, kdo projev pronáší apod.  Hraniční jsou zejména tzv. expresivní jednání – např. spálení povolávacího rozkazu (United States v. O‘Brien, 1968), spálení vlajky (Texas v. Johnson, 1989), způsob oblékání (Stevens proti Spojenému království, 1986), nošení sprostých nápisů na oblečení (Cohen v. California, 1971: „Vulgarita jednoho je lyrikou jiného“), vstup na určité (zakázané) místo (Steel a další proti Spojenému království, 1998).  Fyzické ataky (násilí) vůči jiným osobám či cizím věcem (při nichž dochází k bezprostřední a aktivní fyzické interakci) jsou však vždy vyloučeny z ochrany svobody projevu, a to přesto, že fyzickou agresí může být projevován určitý názor (např. nesouhlas s napadaným řečníkem či jeho projevem).  Výjimkou mohou být případy, kdy symbolický význam aktu zásadně převáží nad jeho (nepatrnou a druhotnou) násilnou stránkou.  Obecná zásada: Čím bezprostřednější, vážněji míněné a adresnější násilné jednání (nebo jeho pohrůžka) bude, tím menší je jeho nárok na ochranu v rámci práva na svobodu projevu. (Např. hlásání abstraktní zásady třídního boje v politickém programu X výzva k likvidaci konkrétního „třídního nepřítele“ – viz kauzy zákazu Komunistického svazu mládeže a Dělnické strany, rozsudky NSS 2009- 2010.)  Přesto ESLP obecně chrání i myšlenky „urážlivé, šokující či znepokojující“.  Ochrany projevu za určitých okolností může požívat mlčení či jiné neprojevení se – např. nevzdání úcty státní vlajce (West Virginia State Board of Education v. Barnette) Fakta X názory  Projevy můžeme dělit na skutková tvrzení (fakta, informace) a hodnotící soudy (názory, ideje, postoje).  Zásadní rozhodnutí ESLP Lingens proti Rakousku (1986): U hodnotících soudů na rozdíl od skutkových tvrzení nelze dokázat jejich pravdivost, nebo nepravdivost.  Při tvrzení názorů platí presumpce jejich ústavnosti: Dotčená osoba musí prokazovat, že názor nebyl vyřčen v dobré víře nebo nešlo o fair kritiku.  Při tvrzení faktů platí naopak presumpce dobré pověsti osob, jichž se tvrzená fakta týkají: Pravdivost těchto faktů musí prokazovat kritik, nikoli dotčená osoba.  Ochrany svobody projevu tedy požívá pouze tvrzení pravdivých faktů.  Ochrany svobody projevu však požívá rovněž pouze tvrzení takových názorů, které mají pravdivý skutkový základ, nejde-li o vyjádření pouhé preference.  Pro hodnocení ochrany tvrzení faktických i názorových je klíčové celkové vyznění příslušného projevu, tj. celkový kontext, v němž se tvrzení nalézá.  V případě názorů též důležitá jejich přiměřenost v konkrétním případě ve vztahu ke kritizované osobě. - Viz spor o přiměřenost satiry na kazatele Jerryho Falwella v magazínu Hustler Larryho Flynta. Spor Hustler Magazin v. Falwell (1988). Ukázka: Lid versus Larry Flynt (r. Miloš Forman. USA 1996) Podobný spor v ČR: Karikatura K. Březiny v magazínu Zelený Raoul (2010).  Důležitá je tedy forma tvrzení: míra jeho expresivity, vulgarity či emocionality: „Vybočí-li publikovaný názor z mezí v demokratické společnosti obecně uznávaných pravidel slušnosti, ztrácí charakter korektního úsudku (zprávy, komentáře) a jako takový se zpravidla ocitá již mimo meze ústavní ochrany.“ (rozhodnutí III. ÚS 359/96) – Viz ale například užití výrazu „blbec“ (trottel) na adresu krajně pravicového politika (Oberschlick proti Rakousku, 1997). Jsou umění a reklama chráněnými projevy?  Z čl. 15 odst. 2 Listiny plyne výslovně pouze právo svobodné umělecké tvorby.  Jakmile je však taková tvorba projevena navenek, může být chráněna též v rámci svobody projevu, byť není v čl. 17 Listiny ochrana uměleckého projevu výslovně zmíněna.  Jak ESLP, tak Nejvyšší soud USA však nahlížejí na umělecké projevy jako na projevy méně hodnotné (a tedy méně chráněné), než jakými jsou projevy politické.  V důsledku toho při konfliktu uměleckého projevu s jiným základním lidským právem stejné hodnoty jako svoboda projevu – zejména se svobodou vyznání – mají tyto soudy tendenci upřednostňovat kolidující právo.  Jako na méně hodnotné nahlížejí soudy též na projevy komerční.  U komerčních projevů zdůvodňována jejich nižší ochrana zejména nutností chránit ve zvýšené míře slabší stranu – spotřebitele před klamavou reklamou + konkurenty před nekalou soutěží.  Na rozdíl například od zpravodajství kladeny větší požadavky na přesnost a objektivní pravdivost informací prezentovaných v komerčním sdělení.  V případě uměleckých + komerčních projevů uplatňována ESLP tzv. doktrína margin of appreciation (Handyside proti Spojenému království, 1976) = Členským státům ponechána širší míra úvahy, zda takový projev chránit, či nikoli. – U uměleckých děl opakovaně zdůrazněno při (údajném) konfliktu s veřejnou morálkou.  Ke je však hranice mezi politickými X nepolitickými, uměleckými X neuměleckými, komerčními X nekomerčními projevy?  Obecně: Čím méně se projev týká věcí veřejných, tím méně je chráněn.  Hraniční případy: Například „společensky uvědomělé“ reklamy společnosti Benetton (viz rozsudek Spolkového soudu SRN z roku 2000) či komerční sdělení pravdivě upozorňující na škodlivost určité kategorie výrobků (Hertel proti Švýcarsku, 1998 – škodlivost mikrovlných trub). Pornografie a obscenita  Pornografie je „dílo, jehož jediným účelem je vyvolat (zvyšovat) sexuální vzrušení“ (komentář k Trestnímu zákonu a trestnímu řádu. Leges 2009.).  Pornografií naopak nejsou projevy určené (též) k vědeckým, uměleckým či osvětovým (společensky prospěšným) cílům (rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR, 2004).  Svoboda projevu v případě pornografie bude omezena zejména v případech ochrany veřejné morálky – především při ochraně nezletilých osob před narušením duševního a mravního vývoje.  Opět aplikace doktríny margin of appreciation u ESLP: Co je morální a co nemorální mají posuzovat primárně členské státy.  ESLP netoleruje pouze absolutní zákaz určitého druhu „nemravných“ projevů: např. poradenství o potratech (Open Door Counselling Ltd. And Dublin Well Woman proti Irsku, 1992).  Obscenita je termín užívaný Nejv. soudem USA pro takový druh pornografie, která je vyloučena z ochrany Prvního dodatku – typicky tzv. hardcore.  Zda dílo je či není obscénní (nechráněné) určováno dle třístupňového testu obscenity (Roth v. United States, 1957, Memoirs v. Massachusetts, 1966, Miller v. California, 1973):  Může toto dílo podle průměrného člověka vycházejícího ze současných společenských standardů jako celek působit na chlípnost?  Zobrazuje či popisuje toto dílo zjevně urážlivým způsobem sexuální chování tak, jak je vymezují zákony jednotlivých států?  Postrádá toto dílo jako celek vážnou literární, uměleckou, politickou či vědeckou hodnotu?  I dle tohoto testu (stejně jako u ESLP) posuzují jednotlivé státy USA (prostřednictvím porotních soudů), zda určitý projev či není obscénní. Rouhání  Ochrana specifického standardu mravnosti s ohledem na vnímání věřících.  U ESLP u údajně rouhavých projevů proto opět aplikována doktrína margin of appreciation.  Předmět kritiky: Ochrana svobody projevu snížena u určité kategorie v zásadě politických projevů pouze proto, že jsou určitou skupinou označeny za náboženské. = nejasná hranice mezi politikou a náboženstvím. Ochrana projevu a filmy Nejznámější případy u ESLP:  Otto-Preminger-Institut proti Rakousku (1994).  Spor ohledně filmu Das Liebeskonzil (r.Werner Schroeter, Záp. Německo 1982).  Rakouská nezisková organizace Otto-Preminger-Institut pořádala sérii projekcí v Innsbrucku s omezenou přístupností od 17 let.  Na základě trestního oznámení katolické církve bylo zahájeno stíhání pro trestný čin znevažování náboženské doktríny.Film byl zabaven a znemožněno jeho uvádění.  ESLP stížnosti Otto-Preminger-Institut nevyhověl s odkazem na ochranu náboženského cítění věřících chráněného (údajně) dle čl. 9 Úmluvy.  Wingrove proti Spojenému království (1996).  Spor ohledně 18minutového filmu Visions of Ecstasy (r. N. Wingrove. VB 1989). – Ukázka.  British Board of Film Classification neudělil filmu certifikát pro veřejnou projekci pro jeho rouhačský obsah.  ESLP stížnosti Nigela Wingrova nevyhověl, opět s odkazem na ochranu náboženského cítění věřících chráněného (údajně) dle čl. 9 Úmluvy. Nejznámější případy u Nejvyššího soudu USA:  Mutual Film Corporation v. Industrial Commision of Ohio (1915).  První případ, kdy filmový distributor argumentoval porušením Prvního dodatku ze strany cenzurního orgánu. Distributorovi vadilo zejména zpomalení uvádění nových (amerických i zahraničních) filmů v důsledku nutnosti jejich schvalování cenzurou.  Nejvyšší soud USA jednosmyslně odepřel filmům ochranu svobody projevu jakožto „čirému obchodu“ („business pure and simple“).  Joseph Burstyn, Inc. v.Wilson (1952).  Spor ohledně filmu Il Miracolo (r. R. Rossellini. Itálie 1948). – Ukázka.  New York Board of Regents v roce 1949 filmu udělil filmu certifikát pro veřejnou projekci a poté jej v roce 1951 na nátlak katolické církve opět odebral pro svatokrádež.  Nejvyšší soud USA jednosmyslně přiznal filmům ochranu svobody projevu, pokud se vyjadřují k věcem veřejného zájmu.  Zákon státu New York byl shledán protiústavním pro svou přílišnou vágnost = cenzura jako taková tedy nadále v některých přesně vymezených případech byla připuštěna.  Předběžná cenzura filmů jako taková byla ale označena za protiústavní „en bloc“ až v rozsudku ve věci Freedman v. Maryland (1965).  Grove Press v. Maryland State Board of Censors (1971).  Spor ohledně filmu I am Curious -Yellow (r.V. Sjöman. Švédsko 1967). – Ukázka.  Nejvyšší soud USA na základě aplikace třístupňového testu obscenity odepřel filmu ochranu pro absenci umělecké, vědecké či jiné „ospravedlňující společenské hodnoty“.  Jenkins v. Georgia (1974).  Spor ohledně filmu Carnal Knowledge (r. M. Nichols. USA 1971). – Ukázka.  Nejvyšší soud USA na základě aplikace třístupňového testu obscenity přiznal filmu ochranu s odůvodněním, že ve filmu není nikde vidět skutečný sexuální akt, tedy nemůže být obscénní. Ochrana osobnosti Relevantní právní předpisy:  Listina základních práv a svobod: o Ochrana osobnosti obsažena napříč celou Listinou, zejména: právo na život (čl. 6), ochrana soukromí (čl. 7), právo na lidskou důstojnost, osobní čest, dobrou pověst, ochranu jména, soukromého a rodinného života a osobních údajů (čl. 10), právo na ochranu zdraví (čl. 31), právo žít v příznivém životním prostředí (čl. 35).  Občanský zákoník: o §§ 77 – 117: Konkretizace ochrany dle Listiny, konkrétní právní prostředky ochrany.  Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod: o Čl. 8: Právo na respektování soukromého a rodinného života. o Možnost státu zasáhnout pouze je-li to v souladu se zákonem + nezbytné v demokratické společnosti + v zájmu národní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti, hospodářského blahobytu země, ochrany pořádku a předcházení zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných. Hlavní principy ochrany všeobecných osobnostních práv: o Těmito právy disponuje každý člověk od narození až do smrti X osobnostními právy autorskými pouze autor ve vztahu ke svému autorskému dílu. o Po smrti ochrana ze strany osob blízkých zesnulému. o Takto jsou chráněny mimo jiné tyto základní hodnoty: důstojnost, vážnost, čest, podoba, soukromí, projevy osobní povahy. o Se zásahem do těchto práv musí obecně člověk souhlasit: jednostranný souhlas (může být i ústní), který je možno kdykoliv odvolat – pouze pokud u souhlasu na dobu určitou absentuje „rozumný důvod“, je možno žádat náhradu škody. o Avšak § 8 ObčZ: „Zjevné zneužití práva nepožívá právní ochrany“. o Výjimky z povinnosti získat souhlas: Např. pořizování a užívání podobizny, zvukového či obrazového (resp. zvukově obrazového) záznamu k ochraně práv jiných, při veřejném vystoupení v záležitostech veřejného zájmu, pro účely vědecké, zpravodajské nebo umělecké. o Avšak u všech výjimek zakázáno využití nepřiměřeným způsobem v rozporu s oprávněnými zájmy člověka. Konflikt svobody projevu a ochrany os.  Jde vždy o konflikt, kdy musejí být vyvažována dvě základní lidská práva, která jsou chráněna v zásadě na stejné úrovni.  To, které z obou práv dostane přednost se posuzuje ad hoc dle testu proporcionality.  Svoboda projevu obecně preferována oproti ochraně osobnosti u tzv. osob veřejně činných / osob veřejného zájmu, zejména:  Politici. Nejmenší ochrany požívají politici působící v nejvyšších politických patrech (vláda, členové parlamentu). Čím více bude obsah projevu souviset s politikovou veřejnou činností, tím větší ochrany bude požívat takový projev.  Státní zaměstnanci.Např. policisté, úředníci.  Celebrity.Viz např. spor Rejžek v.Vondráčková (2005) – výraz „hudební mafie“.  Soudci, lékaři, učitelé… Do té míry, do jaké se kritika dotýká jejich veřejné činnosti.  Svoboda projevu obecně preferována tím více, čím více se projev týká věcí veřejných – a to i u osob, které běžně nejsou veřejně činné. Děkuji za pozornost.