2a oapSctí v kinematografii na* inový jazýlř. BallS tentaSrát pře' la na dělníky jen úloha beztvaré ni Jen otázkou literárních kvalit a kvapil rychlým rytmem výpravo- hlučíc! masy, vedené neprozíravý- filmařské profesionality, dosvědčí* Jb osud nedávných snímků režiséra Jaroslava Balíka. Ty se těžily přízní kritiků a domácích festivalů, avšak.ohlas v kinech zůstával slabý. Málokoho přivábila kariéra baťovského učedníka v řezá-čovském .retro" RYTMUS 34, nemnoho zájemců prialo na KONEČNOU STANICI o domově důchodců, Neupoutalo ambiciózní ZRCADLE vání, složeného z krátkých, názna- mi sociálně demokratickými vůdci, kových záběrů, Jejich hloubkovou Je ovšem pravda, že SILENÝ KAN-zaplněností, propracovaností, hýří- KÄN ani nechce být důkladnou vostí obrazových metafor a synek- společenskou epopejí ve stylu na-doch. Ze zákopů první světové vál- příklad Déryho á Fábriho NEDO-ky se ocitáme bleskově na vídeň- KONČENÉ VĚTY či Pujmanové Lísko ulici, úder biliárových koulí Dl NA KŘIŽOVATCE, kde se všem pokračuje explozí granátu, obnažu- společenským třídám dostává obje se bílé maso, zapalují se dout- jektivního místa. Spokojuje se s niky, hromadí se zlato, pije se pamfletlckou přímočarostí. Šampaňské, blýskají sa zrcadla, V silách námětu (novelu Rober-m, íbytečnou se ukázala nová houfujf se íagisté, teče dělnická ta Mullera zpracovali do scénáře verze HQRDUBALA. Po úspěšném krev* Co scéna, to Inscenační ná- Hannes Zeli, Jiří Fied a Jaroslav STlNU LÉTAJÍCÍHO PTÁČKA (1977), pad. Architektovi, kostymérům, Balík), zřejmě nebylo stvořit x fi-se Balíkovi nedařilo nacházet té- maskerům a rekvizltářům se zdaři- gur opravdové postavy, pozved-mata, Jež by saujala početnější lo skvěle imitovat atmosféru pová- nout Je do živoucích typů, boha-publikuta. léčné zkaženosti, poživačnosti, tých vnitřní dialektickou prott- Zdá se, íe na nejnovějšl Balí- chlípnosti, nerestného přepychu, kladností. Snad proto zůstal Bankovo dílo, s trochu dryáčnickým Kamera často v útočných detailech kův snímek za uměleckou univer-tltulem SILENÝ KANKÄN, natoče- přibližuje tváře postav, takže se zálností citovaného MEFISTA i za nô v koprodukci s Rakouskem, se podobají zrůdným maskám. Z hie- filozofickou podnětností filmu koneční* usměje ■ plnější hlediště.- dlska dobového a filmového stylu' Martina Hollého SIGNUM LAUDIS, Realizátoři učinili maximum pro J8' Balíků* nový film opravdu s mnohovýznamovou postavou upoutání-diváka. Film je doslova mistrným kouskem. . kaprála Hoíerika. napěchován atraktivními extérié- Žánrově se SILENÝ KANKÁN SILENÝ KANKÁN však patři ic ry á látertéŕý (Alpy, VÍďeňi Roho- PlíST křečovité frašce s brechtov- nejpozoruhodnějším .českým fil--piště), íUnýioi hereckými ýýkonyj ský cílevědomou tendencí. Předvá- mům loňská; produkce. Právem ob- snaää m « Týraanřj t nápaditý, ítl- dl g» nám buržoazie v okamžicích držel na FČSF v Ostravě zvláštní agresivního bobtnání kapitálu, ve ceiiii a Josef Vinklář na ví ď Cenu vší nestoudné žravostí a dravosti. Ia nejlepší mužský herecký vý- Co SILENÝ KANKÁN odlišuje na- kon »0d. í>rof,luIého, Szaboova ' jaromIR BLA2EJOVSKÝ MEFISTA, Je vcelku jednostranná koncepce postav, v nichž nenalé- búde v roce 1984 konat ve dnéčh 29. Června až 1. července a Dětská Strážnice 29. června 1984. Festival bude věnován 35. výročí vydání zákona o socializaci zemědělství a 40. výročí SNP. V programu festivalu bu- SLOUŽIT VEC! Ml První tajemník Svazn Hlmovýcíž aámě^áďnflpor. JsóVtoTrouti, Dmuyám Q^vá^^i^o pracovník* SSSR, národní aia«leo chamtivci, darebáci z principu, li- rlOylOm/«JXf «lÄlt!Mt? SSSR tav Kulidzaaqv, který je v gicf se ód sebe jen mírou přohna- „ , ^ , „ CBsfcoaiOvanaka na pracovní ná- nosti. Neznají konflikty ani s epo- Ráda Jihomoravského KNV schv^ vStSvS, řekl; spravodaji CTK před ciou anl 8 vlastním svědomím. Je U1* 24* května program 39. mezi-nadoházajlclm Světovým «b.w.maät pak vcelku lhostejné neporozumí- ^rodního folkloristického festiva-dôním za mír * «TOt, proti Jade^ m8^ íako fliv4ol vlastni technice Iu Strážnice 1984; Mezinárodní nlváloe: finančních machinací, kterými se folkloristický; festival se „Otátka míra, to fé * dneíntaí oba hrdinové — společnici Krura-svSti vlasrtn* ňejdfiležtteiäl otáa- ka {bývalý důstojník} a Scholef ka. TMffcé ni tom 1», íb Ji miiť (Jeho bývalý' pucflek) i- derouna-m» projednávat • • lidmi, kteří si horu. Hybným motorem Jejich spo-hrají a ohmem Jako boi rozuma* léčné kariéry Je Scholef (skvělý A tato hra může skončit calóaveV Josef Vinklář), člověk s neobyčej- * „ - í, , „ ^ tovýin poíáxěm, t kteráni mUé ným kaeftařškým Čichem, nízký a dou Pořadý: 5"ľírfní ^stu« J\ shořet voSkerá Kdskí clyllizÄee. nekultivovaný, absurdně pro sebe třolklor jihovýchodních Cech), Myslím, ie któdý poctivý um«*c, uplatňující právo na přátelství, stylizovaného lolkljSru (od- ktorý má svždoml a Cest, «, kdo lasku kuitUru a důstojnost, kte- holovJ> ^adice naieho lidu) dále ^ 24 Jo ieho místo. Ví, do Jakých sla- ré2t0 aodnoty si přeje získat na- P«*ad vesnických skupin Plody v Brng Jlä íeh dát svá tí&m «chopnosU..Ji- hrabanými penězi. Krumka (Karel ^emě, pořad zahraničních .souboru osvědcený nak ša stane zrovna takovým a Heřmánek)> představuje aristo- P£sn,g a*?15Se P «T« MÁP *^ á,S8 chovné čs řeknu to sluSnä .nerozumným v kratlckv chladnokrevné Indivi- s účastí SSSR BLR, RSR Řecka, přehlídky řadě tSěh, kteří ťsEtteji nyrhnont duum obratně se pohybující v sa- Finska, Jugoslávie}, pořad hudeb- sedm S01 naši planetn do záhuby. Nejsoa to lůn8Ch vyšší společnosti. Z gale- "ffio íolklóni Hudci, milí hudci a Mástské h z mých dat jen alova filmaře, als rle Dy»yimea4 S9 vyděluje racio- Pořad ?ísnS vyprávějí příběhy. NeUmánna í?íé *6í"8ka iři vauBek- PřBzífSffi nálnS uvažující manažér Sedláček lidi, kteří nechspon co svita teo- {VyDorllg-ía1irany ranem Teplým), XU ^If"??? M«m^B Z"2 se smyslem pro .etiku čachru" a PÍP H< wJ * t h «ale bankéřova dcera Helena, od- shromáždě-rtí za mfe a Hío^prutl reagovalřaJícl sl komplex své třídy ■STiäU S&TLSt ^ -Proletárskych schůzích, von mfniiňllovnýcb; zástupca vSech Vědomá schematlčnost konfilk- kontinéntft. Sovětští filmaři nato- tů a figur (účelně vynahrazovaná čili ní nejeden film bojující za zmíněnou expresivitou obrazů, a sv« bez válek. Myslím sl Ĺ kaä- někdy až samoúčelně - zvláště v yadla v Brně Jitka Pavlova odces- dý amSleo* který chca svou prací návratech válečných vzpomínek - trvala do Lipska. Sa zda]Sí opa- pvoandit<« HdacH dobré *«y, slau- .ŤoíSle&anou'?..atřihavou skladbou),: rou bude hostovat ve Švýcarsku, 2í věoi míra. A t£mito prostředky oväem postihuje í modelové zachy- " " ""' "~ " chceme i my podporovat myšlenky cení druhé strany třídní bariéry. Sväiovša® shrsmáždiaí.4 K takto zjednodušeném vzorci zby- Dětská Strážnice má v programu pořad Děti a. dospělí a Děti Slováčka. ■■ (vhk) krátce z .kultúry SÓLISTKA opery Státního dl- představíli informací dých přírc ce je dob vy vztahu životnímu Obvodní středisko, výchovnýc mateřskýc) citlivě koj zvláštnosti ní zákiádi Laik sotvi vč-el a vče kde vystoupí va Wagnerové Trista-nu a Isoldě. (sl) UČITELE základní Školy na Le-ninově ulici ve Vyškovg i z ostat- fT^f,,1,,*,,, nich vyškovských škol připravili pflmf jako svůj dárek k Roku českého ía p" dlvadla Dřsdstavsní Tylovy báchor- a přitažilv