Virus jako řečový akt I •„Zdrojový kód je novou formou jazyka: programovací jazyk, který, jak už to u mluveného či psaného jazyka bývá, má svou vlastní formální logiku a formu. Přestože počítačový virus není jasně vymezenou uměleckou kategorií, ale spíše digitálním objektem (nebo možná subjektem?), také má jistou konkrétní formu. Je produktem experimentálního přístupu k jazyku, který se neustále rozvíjí.“ Franziska Nori Teorie řečových aktů •John Langshaw Austin. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, 2000. •Základní rozdělení promluv: •a) Lokuční •b) Ilokuční •c) Perlokuční •Austin klade důraz na performativní dimenzi jazyka Digitální kód jako řečový akt •Programovací jazyk můžeme považovat za jistý druh promluvy. K tomuto názoru se přiklání zejména teoretici z oboru softwarových studií •Soubor textů z oblasti softwarových studií -první texty po roce 2000 •zkoumají virus na úrovni digitálního kódu a považují jej za specifický vyjadřovací prostředek •soustředí se na skutečné akce viru Softwarová studia •počátek 21. století posun ve výzkumu nových médií •zaměření na materialitu médií – 3 významy • • a) materialita kulturních praxí • b) materialita vztahů a afektů • c) materiály, z nichž jsou média vyrobena •Tento směr se nazývá nový materialismus •Tři dominantní směry výzkumu •působení abstraktního a neviditelného v širších materiálních sítích •průzkum abstraktnější roviny digitálních médií (software) •spojení mezi lidským tělem a technologiemi (virtuální realita) •Druhý jmenovaný směr se rozvinul v samostatnou disciplínu – softwarová studia Softwarová studia – základní teze •Matthew Fuller •Kritický přístup k výzkumu softwaru •Software není neutrální nástroj •průzkum specifických vlastností softwaru na mnoha úrovních, na nichž působí •důležitá role softwaru ve vymezení sociálních vztahů, formování naší identity i estetiky •Umělci by měli odkrývat kreativní potenciál softwaru • • •Lev Manovich •naše setkávání se světem probíhá prostřednictvím softwaru, naše civilizace ja na něm závislá •Software studies – průzkum toho, jakou roli hraje software v současné společnosti a kulturních a sociálních sil, které formují vývoj samotného softwaru •Dělí software na: • •Šedý software – nevidíme ho, udržuje a řídí systémy a procesy v současné společnosti •Kulturní software – software, který podporuje akce, které běžně spojujeme s kulturou (Facebook) • Umělecký výzkum softwaru •Maurizio Bolognini – Programmed Machines • Softwarová studia jsou nemoderní disciplínou •Jana Horáková. Softwarová studia: k proměnám nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2014. •Představitelé softwarových studií zasazují software do sítě vztahů, software je zkoumán jako kvaziobjekt •Software není zkoumán jako abstraktní entita mimo čas a prostor, ale v nejrozmanitějších podobách – konkrétní ztělesnění a chování v praxi Mezi přirozeným a strojovým jazykem •Jakými způsoby pracují s teorií řečových aktů badatelé z oblasti softwarových studií? •Inke Arns - Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. •Kód je ilokuční řečový akt – nic nereprezentuje, je schopný akce •Geoff Cox– Alex McLean. Speaking Code. • •„Počítačový kód má zároveň čitelný i spustitelný stav, jmenovitě stav čtení i zápisu na úrovni jazyka samotného.“ • •akce je vykonána zároveň s jejím vyjádřením, liší se od běžného jazyka • • • •Katherine Hayles. My Mother Was Computer: Digital Subjects and Literary Texts. • •„…kód spuštěný v digitálním počítači způsobuje změny v chování tohoto stroje a prostřednictvím síťových portů a dalších rozhraní může iniciovat další změny, všechny implementované skrze přenos a spuštění kódu.“ •Digitální kód dokáže působit změny ve vnějším světě – kód ovlivňuje sféru politického, estetického a sociálního •na tom se všichni autoři shodují •politická dimenze kódu •Běžné skrývání autora, prostředí, pracovních metod a efektů •Otázka, jak zviditelnit vnějšek softwaru? Live coding • • • • • • https://www.youtube.com/watch?v=Z-8DX7g2zEc Bienalle.py (2001) – dílo skupiny EpidemiC + Eva a Franco Mattes (pseudonym 0100101110101101.org) • • Performativita zlého kódu •výraz performativní - původ v Austinově teorii řečových aktů •Poté přesun do kontextu umění (performativní umění) – 50. léta •performativní kvality umění nových médií •Umění nových médií jako proces a událost •Událost, v níž je zapojeno mnoho aktérů Dennis Del Favero - Pentimento • Tři performativní procesy, které charakterizují počítačový virus: •1. Kopírování rutin, které umožní distribuci viru. Jeho šíření • •2. Spouštěč viru, který aktivuje jeho činnost. Například určitý počet spuštění počítače • •3. Vygenerování obsahu, který je viditelný pro uživatele. Například zobrazení vzkazu, obrázku nebo poškození software • •Počítačový virus může jednat na úrovni digitálního kódu nebo na úrovni viditelného povrchu • •Povrchová úroveň – kulturní logika - obrazové, zvukové či textové sdělení MacMag (Computer Graphics Conspiracy / Artemus Barnoz & others) • •Úroveň digitálního kódu – logika softwaru - Jednání počítačového viru na základě definovaných algoritmů •Algoritmus jako vyjadřovací prostředek – dvě strategie •A) Ian Bogost – procedurální rétorika •B) Metaforická funkce algoritmu – simulace abstraktních pojmů (láska, samota) •Doris C. Rusch – Matthew Weise. Games about LOVE and TRUST?: Harnessing the Power of Metaphors for Experience Design. • • • • Vi-Con – autor Luca Bertini Interakce počítačového viru s uživatelem •infekční proces představuje specifický způsob komunikace mezi virem a uživatelem •Setkání viru a uživatele dá vzniknout jedinečné situaci •imaginární virus DOGS - vyvolává emotivní reakce, někdo získal přístup k našim datům • • •Spoluúčast uživatele probíhá na dvou rovinách: •vykonání určité fyzické akce •emocionální investice do celé situace • •Reakce uživatele na virus jsou nepředvídatelné •Vzniká událost podobná uměleckému happeningu Jiný pohled na performativní potenciál počítačového viru •Jason Farman. The Virtual Artaud: Computer Virus as Performance Art. •Virus - analytický nástroj, s jehož pomocí můžeme zkoumat podoby současné kultury • •Performance počítačového viru umožňuje vstoupit do diskursu kolem těl a virů a nahlédnout způsoby jejich signifikace • • • • Poetický virus •Programovací jazyk se odlišuje od přirozeného jazyka svou instrumentálností, záměrná eliminace jakékoliv nejednoznačnosti •Ale Florian Kramer zasazuje tento jazyk do širšího kulturního kontextu – odrývá jeho magickou dimenzi •„Komputace a představy o ní jsou bohaté na kontradikce a naplněné metafyzickými a ontologickými spekulacemi. Pod povrchem všech těchto kontradikcí a spekulací leží naše obsese kódem, který uskuteční fantasma, v němž se slova stanou tělem. Tato vidina však zůstává nenaplněna, protože její realizace stále znovu a znovu selhává tváří v tvář nezměrným spekulativním očekáváním, která do této představy vkládáme.“ Florian Kramer •Kód má poetické kvality - umělci jdou proti jeho instrumentalitě, snaha učinit z kódu umělecký prostředek •výstava I Love You (2002) - ve Frankfurtském muzeu aplikovaného umění (Museum für Angewandte Kunst Frankfurt) •průzkum uměleckého potenciálu počítačového viru • • • • • •Součástí výstavy performance Franca Berardiho •přednesl zdrojový kód počítačového viru I Love You jako kdyby se jednalo o báseň •pokus o emancipaci kódu - od utilitárního využití směrem k poetickému vyjádření •https://www.youtube.com/watch?v=jJFlRoQr96E • •Berardi přemisťuje kód do překvapivého kontextu – akcentuje jeho estetické vlastnosti • •odmítnutí racionality, počítačové logiky a systému příkazů v Berardiho performanci • •výzva k vytváření programů odmítajících jediný autoritativní hlas Básně v digitálním kódu • •báseň v programovacím jazyce- kombinace literárního a strojového jazyka •Báseň má dvojí artikulaci, jednak textuální forma a také běžící program •programovací jazyk PEARL •typické žánry: básně tvořené volným proudem slov, konkrétní poezie, haiku, kaligramy • • Srovnání zdrojového viru Bienalle.py se zdrojovým kódem viru Elkcloner •POEM ASC 'ELK CLONER:‚ Elkcloner •DFB $8D,$8D •ASC ' THE PROGRAM WITH A PERSONALITY' •DFB $8D,$8D,$8D •ASC 'IT WILL GET ON ALL YOUR DISKS' •DFB $8D •ASC 'IT WILL INFILTRATE YOUR CHIPS' •DFB $8D •ASC 'YES IT' •DFB $A7 •ASC 'S CLONER!' •DFB $8D,$8D •ASC 'IT WILL STICK TO YOU LIKE GLUE' •DFB $8D •ASC 'IT WILL MODIFY RAM TOO' •DFB $8D •ASC 'SEND IN THE CLONER!' •DFB $8D,$8D,$8D,$8D,$0 • Bienalle.py • Bienalle.py – básnické kvality kódu •duše = otevřít (host, ̎ r ̎ ) •tělo = duše.číst ( ) •má duše = uzavřít ( ) •mé tělo = mé tělo [: najdi(moje tělo, "#" *3) + 3] • D – I – N – A (Digital Is Not Analog) • • • •mezinárodní festival digitálního umění •2001 v italském městě Bologna •cíl - demonstrovat estetické vlastnosti kódu a krásu kódu •Virus představuje jazyk s vlastními poetickými kvalitami •Flaminio Gualdoni – upozorňuje na kreativní vklad programátora •„Virus je vytvořen někým, kdo zná nejenom kód v tom smyslu, že jej dokáže ovládat, ale někým, kdo se stane jeho součástí, substance schopné tvořit: v jiné oblasti bychom mohli hovořit o kreativitě. Jeho stvořitel je stejný jako bůh, který může také hrát kostky. Nedělá to pro nás. Vede dialog se samotným kódem, mluví sám k sobě v kódu. Bůh, který sedmý den neodpočívá, ale hraje si.“