Mgr. Alice Vašáková Školní poradenství Témata přednášky —Osoby a obsazení v ŠPP —Standardní činnosti a náplně práce —Oblasti, kterým se poradenští pracovníci ve škole věnují —Koordinace péče uvnitř ŠPP —Příklad dobré praxe — — — —základní zákonná norma věnovaná poradenským službám je vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (důležitá je novela č. 116/2011 Sb. a novela 103/2014 platná od 1. 9. 2014, aktuálně je ve schvalovacím řízení poslední novela) —vyhláška vymezuje, kdo poradenské služby poskytuje, komu je poskytuje, co je jejich obsahem a jaké jsou standardní činnosti jednotlivých subjektů —klíčové je jasně definované rozdělení kompetencí mezi poradenské pracovníky ve školách a ve školských poradenských zařízeních (PPP+SPC) —pro školu jsou nejdůležitější paragraf č. 7 a příloha č.3 — — —§ 7 – Škola — (1)Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovný poradce a školní metodik, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. (2) — Ze schvalované novely vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Obsah poradenských služeb školy dle návrhu novelizace Vyhlášky 72 (upřesňující opáčko) —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na: •Poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami •Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření •Prevenci školní neúspěšnosti •Kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění •Podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami •Podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných •Průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení •Včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů • •Předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace •Průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou •Metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy •Spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci •Spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenským zařízeními —Příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 — I.Standardní činnosti výchovného poradce II.Standardní činnosti školního metodika prevence III.Standardní činnosti školního psychologa IV.Standardní činnosti školního speciálního pedagoga — — — — Personální obsazení ŠPP —Z legislativy jasně vyplývá, že každá škola zajišťuje své služby výchovným poradcem a metodikem prevence, všichni ostatní odborníci jsou „nadstandardem“ —Nová legislativa počítá s jejich zapojením do poskytování poradenských služeb a aktuálně jsou vytvořeny i finanční podmínky pro jejich angažmá —Kdo může teoreticky ve škole dále působit? To se odvíjí od typu školy a jejího zaměření -Školní psycholog -Školní speciální pedagog -Etoped -Logoped -Sociální pedagog, sociální pracovník Činnost poradenských pracovníků —Odvíjí se od standardních činností, které jsou dány vyhláškou —Standardy jsou výčtem všech činností, které odborník může poskytovat-škola si z nich dle svých potřeb vybírá a upravuje je do pracovních náplní jednotlivých poradenských pracovníků —Pro žádného z poradenských pracovníků také není reálné, aby zvládal všechny činnosti uvedené ve standardech —Hlavní „brzdou“ je časové omezení a někdy i otázka odborné kompetence —Proto jsou v kvalitě poradenské práce mezi jednotlivými školami diametrální rozdíly-standard v reálu neexistuje —Aby mohly být poradenské služby efektivní, musí být koordinované a podporované vedením školy — Hlavní činnosti poradenských pracovníků —Výchovný poradce -Kariérové poradenství -Vyhledávání žáků, jejichž vzdělávání a vývoj vyžadují zvláštní pozornost -Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ) -Příprava a koordinace péče o žáky se SVP -Metodická pomoc pedagog. pracovníkům -Zprostředkování nových metod diagnostiky a intervence -PR školy -Péče o dokumentaci žáků se SVP - — —Metodik prevence -Koordinace aktivit z oblasti prevence-Minimální preventivní program -Koordinace a participace na realizaci preventivních aktivit školy -Metodické vedení pedagogických pracovníků, koordinace jejich vzdělávání v oblasti prevence -Individuální a skupinová práce se žáky -Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy a odbornými zařízeními -Předávání nových odborných informací -Databáze spolupracujících odborných organizací -Vyhledávání ohrožených žáků, práce s „varovnými signály“ -Práce s klimatem třídy — —Speciální pedagog -Diagnostika a depistáž u žáků se SVP -Spolupráce při vzniku a realizaci PLPP, Individ. plánu -Individuální i skupinová péče o žáky se SVP -Preventivní programy v oblasti neprospěchu/výchovných problémů -Zajištění spec. pomůcek a didaktických materiálů -Individuální konzultace s rodiči -Metodické vedení a spolupráce s pedagog. pracovníky -Koordinace spec.pedagogických porad. služeb ve škole -Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga - —Školní psycholog -Diagnostika a depistáž -Péče o žáky se SVP (nastavení podpory) -Individuální případová práce se žáky -Krizová intervence -Kariérové poradenství -Individuální konzultace s pedagogy a rodiči -Skupinová a komunitní práce se žáky, s klimatem třídy -Metodická pomoc učitelům -Semináře pro pedagog. pracovníky -Koordinace poradenských služeb mimo školu, spolupráce s externími odborníky -Participace na přípravě přijímacího řízení na SŠ -Prezentace poradenských služeb — — Koordinace činností v ŠPP —Prvním krokem je „etablování“ školního poradenského pracoviště, obsazení pozice vedoucího /koordinátora —Dalším logickým krokem je zjištění toho, o jaké poradenské služby je zájem (žáci, rodiče, učitelé) —Z toho a legislativních závazků vyplyne obsah požadovaných poradenských služeb —Zpracuje se Program poradenských služeb ve škole na školní rok s vymezením rolí jednotlivých pracovníků —Důležité je pravidelné setkávání poradenských pracovníků-informace o aktuální situaci a plánování činností —Spolupráce a propojení v činnostech, kde je to žádoucí —Prezentace ŠPP navenek-ke kolegům, rodičům, žákům —Vymezené vztahy s vedením školy Školní realita —Model optimální: ŠPP plně obsazené, poskytující služby „na objednávku“-reaguje na skutečné potřeby školy, které se mohou proměňovat. Podpora vedení školy a dobrá spolupráce se subjekty mimo školu. Profesionalita jednotlivých odborníků. —Model nejčastější: poradenské pracoviště není vytvořeno, VP a MP dělají „co mohou“, ale na všechny požadavky nemají šanci reagovat. Jejich služby jsou částečně zkoordinované, vědí o sobě, v případě potřeby spolupracují. Vedení školy je toleruje a cení. —Model katastrofický: VP je administrativní pracovník, MP jen formální funkce. Poradenské služby jsou nekoordinované, nahodilé, nekoncepční. Vedení školy problematiku nepovažuje za důležitou. — —Koordinovaná a komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami — —Aktivity ŠPP a)Oblast prevence: §Práce se žáky již od předškolního věku – Předškolácké skupinky – adaptace na školní prostředí, řešení problematiky předčasného nebo pozdního zaškolení dětí, docvičení potřebných dovedností → speciální pedagog, školní psycholog, učitelé §Logopedická depistáž a zajištění logopedické péče §Depistáž v průběhu 1. čtvrtletí 1. třídy – diagnostika případných percepčních oslabení→ speciální pedagog, psycholog §Plán pedagogické podpory+návazné docvičování percepčních oslabení v průběhu 1. třídy – 1 hodina českého jazyka týdně pro malou skupinku žáků pod vedením specialisty → speciální pedagog §Depistáž na začátku 2. pololetí 2. ročníku – diagnostika případného rozvoje vývojových poruch učení – speciální pedagog §Na základě 2. depistáže odeslání žáků ke komplexnímu vyšetření v PPP → výchovný poradce §Od 2. do 5. třídy kroužek pro žáky s poruchami učení DYSKLUB – 1 hodina reedukace týdně po vyučování → speciální pedagog §Od 6. do 9. třídy kroužek pro žáky s poruchami učení DYSKLUB – 1 hodina týdně po vyučování - procvičování probíraného učiva, výroba pomůcek , redukovaný mluvnický systém → učitelé Čj se specializací dyslektický asistent, speciální pedagog b)Oblast intervence §Zajištění vyšetření žáků v PPP – distribuce dotazníků, dojednávání doporučení podpůrných opatření, informování pedagogů o závěrech vyšetření → výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli — § §Zajištění péče o žáky s podpůrnými opatřeními – vznik PLPP nebo IVP, jejich realizace a vyhodnocení, metodická podpora učitelů – výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog §Komunikace se zákonnými zástupci žáků §Poskytování podpůrných opatření – reedukace, předměty speciálně pedagogické péče → speciální pedagog §Zajištění péče o nadané a mimořádně nadané žáky – v případě „podezření“ na mimořádné nadání zajištění PLPP+diagnostiky v PPP (spolupráce VP + TU), následně může být navrženo vzdělávání dle IVP buď ve všech, nebo v některých předmětech; kroužek pro nadané a mimořádně nadané žáky; §sledování klimatu třídy – metodik prevence/psycholog, §individuální konzultace dle potřeby - š. psycholog — —Podpora spolupráce s učiteli —Včasné informování kolegů o závěrech vyšetření žáků v PPP a doporučených podpůrných opatřeních – databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami —Metodická podpora učitelů zaměřená na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – semináře pro celou sborovnu, stručná metodická doporučení, individuální metodická podpora —Metodická podpora učitelů při tvorbě a realizaci PLPP a IVP – „kuchařka“ jak postupovat při jejich tvorbě —Společné projednávání postupů školy a vyjednávání dokumentů se zákonným zástupcem žáka a žákem samotným, —Průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření —Dle zájmu náslechy v hodinách —Podpora spolupráce s rodiči —Navázání kontaktu s rodiči již při realizaci programu Předškolácké skupinky —Návštěva třídních schůzek na začátku 1. ročníku – vysvětlení plánovaných aktivit rodičům —Informace o výsledcích depistážních šetření + domluva na realizaci navrhovaných opatření, nabídka docvičovacích materiálů pro domácí přípravu —Projednávání Plánů pedagogické podpory —Projednávání závěrů prvních vyšetření žáků v PPP za přítomnosti třídního učitele, speciálního pedagoga/psychologa a rodiče žáka – vysvětlení závěrů, rozdělení úkolů, důraz na nutnost spolupráce rodiny a školy, nabídka podpory ze strany školy —Včasná komunikace při výskytu problému, předcházení nedorozuměním, nabídka individuálních konzultací Závěrem —Jak se vám poskládala vaše představa o poradenských službách ve školách? —Je zřejmé, jaký je rozdíl ve službách poskytovaných školou a školskými poradenskými zařízeními? —Jaký je váš pohled na myšlenku inkluze-společného vzdělávání? —Dovedete si představit svou roli v tomto systému? Kde je místo pro odborníky vaší kvalifikace? —Dotazy, vyjasnění, polemiky…