Mgr. Alice Vašáková Čemu se budeme věnovat (a jak budeme pracovat) —Kontext školního poradenství, historie oboru, legislativa pro poradenství, systém poradenské péče —Uživatelé poradenských služeb- žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, rodiče, pedagogové —Školská poradenská zařízení, školní poradenská pracoviště a spolupracující organizace —Komplexní poradenská péče ve škole-obsazení a role — —Kazuistiky, interaktivní forma práce, modelové situace k řešení ve skupinách, samostatná práce, studium zdrojů. —Zkouška formou testu — — Historický kontext —Vznik poradenských služeb – důsledek společenských změn na přelomu 19./20. století —Podmínky, které sehrály svou roli: vyspělost společnosti+ekonomická úroveň+skutečná „masová“ realizace školní docházky+konstituování odborných disciplín+společenské klima+proměna školského systému (škola-místo, kde se socializují a vzdělávají lidé pro potřeby společnosti) —Hlavní obory poradenství -Péče o delikventy (jak je převychovat) -Laboratoře pro výzkum vývoje dětí (snaha o objektivní popis vývojových stadií) -Volba povolání (na co se kdo hodí) — Historie poradenství v česko-slovenském kontextu —Testování pro volbu povolání po 1. světové válce —Deformace rodícího se systému po 2. světové válce a roce 1948 —Druhá vlna budování systému v 50. letech 20. století-vyškolení učitelé (poradci pro volbu povolání, později výchovní poradci). Odborní pracovníci mimo školy-psychologické poradenství —Psychologicko-výchovné kliniky (1957 Bratislava, 1958 Brno, 1959 Košice, 1967 Praha) —1968-síť pedagogicko psychologických poraden (krajské, okresní) — —Opětovná ideologická deformace systému —Postupný nárůst zájmu o žáky s výukovými problémy —Vliv medicínského modelu-norma a patologie —Proměna poradenských služeb po roce 1989-právní subjektivita škol-angažovanost odborníků (speciální pedagogové, ojediněle psychologové) —Obohacení systému poradenských služeb o: -Speciální pedagogická centra SPC -Střediska výchovné péče SVP —Od roku 2000 pokusy o koncepční systém poradenské péče ve školách (hlavní pilíře: legislativa a finance) —Od roku 2015 zlom: legislativa podporující inkluzi (společné vzdělávání) — Orientace v tématu —Ve skupinách poskládejte své zlomky zkušeností a informací, které máte o školním poradenství —Informace se pokuste nějak nastrukturovat, třeba formou myšlenkové mapy —Zformulujte, co se potřebujete dozvědět Vnější rámec školního poradenství-legislativa —Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) – 561/2004, novelizace 472/2011, 82/2015 —Vyhláška 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novelizace 116/2011 —Vyhláška 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novelizace 147/2011, 103/2014, 27/2016 — Školský zákon-co stojí za pozornost —Zákon je základním rámcem, do velké míry obecným, pro jeho aplikaci jsou klíčové podrobnější vyhlášky. Co vymezuje zákon? Mimo jiné ØZásady a cíle vzdělávání ØExistenci Rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu ØVzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ØVzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů — Vyhláška 116/2011 —Vymezuje zajištění bezplatných poradenských služeb ve školství dvěma typy institucí: -Školská poradenská zařízení: ØPedagogicko psychologické poradny ØSpeciálně pedagogická centra -Školy —Vymezuje obsah poradenských služeb —V její příloze jsou přesně popsány standardní činnosti jednotlivých článků a pracovníků —Říká, kdo jsou uživatelé poradenských služeb: děti, žáci, studenti, jejich zákonní zástupci, školy a školská zařízení — Obsah poradenských služeb= činnost přispívající zejména k: —Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti —Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů —Prevenci a řešení výchovných a výukových obtíží, sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací —Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením —Vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění —Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin —Vytváření vhodných podmínek.…….pro žáky nadané a mimořádně nadané —Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně-pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních —Zmírňování důsledků zdravotního postižení a prevenci jeho vzniku Specifika poradenství v PPP —Služby jsou poskytovány ambulantně nebo v terénu —PPP mají v kompetenci posuzování školní zralosti dětí —Doporučují na základě výsledků vyšetření ZZ a ředitelům škol vřazení žáka do optimální školy a třídy —Zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků v „běžných“ školách, vypracovávají odborné posudky —Poskytují poradenské služby, které se týkají žáků s rizikem školní neúspěšnosti nebo problémů v osobnostním a sociálním vývoji —Poskytují metodickou podporu škole —Zajišťují prevenci sociálně patologických jevů a koordinaci metodiků ze škol — — Specifika poradenství v SPC —Poskytují pomoc žákům…se zdravotním postižením nebo znevýhodněním, kteří nejsou zařazeni do „běžných tříd běžných škol“ nebo kteří jsou v běžných ZŠ integrováni —Stejně jako PPP zjišťují školní zralost a doporučují vřazení žáka do vhodného typu vzdělávání, zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků —Přímo zajišťují speciálně pedagogickou péči a vzdělávání žákům, kteří jsou integrováni —Poskytují poradenské služby zaměřené na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání a psychosociálním vývoji se zřetelem k začlenění žáků do společnosti —Poskytují metodickou podporu školám — Specifika poradenství ve škole —Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: — — — Øprevenci školní neúspěšnosti Øprimární prevenci sociálně patologických jevů Økariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění Øodbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním Øpéči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků Øprůběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jeho snižování Ømetodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a sociálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy — — Vyhláška 27/2016 —Upravuje pravidla pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných —Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření —PO se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti…se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. — — — Realita-proč potřebujeme školní poradenství —Běžná spádová základní škola, první třída: —Při zahájení školní docházky je v 1.třídě 28 žáků —1 žák s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem —2 žáci s masivními poruchami pozornosti, evidentně nezralí k zahájení školní docházky (rodiče odmítli doporučení k ročnímu odkladu) —1 žák pravděpodobně s lehkou mentální retardací —5 dětí již umí plynule číst, jeden chlapec se dle rodičů i MŠ jeví jako mimořádně nadaný, prochází vyšetřením v PPP —Dle statistické pravděpodobnosti se mezi dětmi „skrývá“ alespoň 5 žáků s potencionálními poruchami učení —Paní učitelka nemá zkušenosti ani s dětmi s PAS, ani s dětmi s lehkou mentální retardací —Dle legislativy může být ve třídě jen jeden asistent pedagoga (přišel se žákem s PAS, což je problematika, na kterou je specializovaný, není motivovaný pracovat s ostatními dětmi) —Rodiče nezralých žáků jsou od počátku školy výrazně negativně naladěni (demotivovaní „tlakem“ na odklad) —Rodiče nadaného žáka si přejí, aby jejich dítě od počátku pracovalo podle individuálního plánu a mělo připravené takové úkoly, které jej budou rozvíjet —Atd. ……. Zadání práce do mezidobí —Na webových stránkách MŠMT najdete legislativu, o které jsme dnes mluvili. —Jako náhradu za druhé setkání se prosím zorientujte ve školském zákonu par.16-18 a v obou „poradenských“ vyhláškách (viz výše) v poslední novelizaci —Děkuji za pozornost