Probační a mediační služba ČR Pomoc obětem trestných činů Práce s obětí trestného činu  Práce s obětí v rámci agendy probace a mediace PMS ČR oslovuje poškozené/oběti s nabídkou spolupráce – zpravidla písemnou pozvánkou. S poškozenými je řešena především otázka náhrady škody, dle konkrétního případu také další témata. V minulosti PMS realizovala projekty „Specializované komplexní poradenství obětem TČ“a projekt „Restorativní justice – podpora a poradenství obětem TČ“ (Criminal Justice) – pilotáže způsobů a koordinace komplexní péče o oběti TČ PROJEKT „PROČ ZROVNA JÁ?“ Poradenství, psychologická podpora, doprovázení. PROJEKT KŘEHKÁ ŠANCE Podpora obětí v procesu parolových slyšení při žádosti pachatele o podmíněné propuštění. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb.: PMS ČR poskytuje právní informace, restorativní programy.     ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. § 2 Vymezení pojmů: (1) Za trestný čin se pro účely tohoto zákona považuje také čin jinak trestný. (2) Obětí se rozumí fyzická osoba, které bylo nebo mělo být trestným činem ublíženo na zdraví, způsobena majetková nebo nemajetková újma nebo na jejíž úkor se pachatel trestným činem obohatil. (3) Byla-li trestným činem způsobena smrt oběti, považuje se za oběť též její příbuzný v pokolení přímém, sourozenec, osvojenec, osvojitel, manžel nebo registrovaný partner nebo druh, je-li osobou blízkou. Je-li těchto osob více, považuje se za oběť každá z nich. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. § 2 Vymezení pojmů: (4) Zvlášť zranitelnou obětí se pro účely tohoto zákona při splnění podmínek uvedených v odstavci 2 nebo 3 rozumí a) dítě, b) osoba, která je postižena fyzickým, mentálním nebo psychickým hendikepem nebo smyslovým poškozením, které ve spojení s různými překážkami může bránit plnému a účelnému uplatnění této osoby ve společnosti ve srovnání s jejími ostatními členy, c) oběť trestného činu obchodování s lidmi (§ 168 trestního zákoníku), d) oběť trestného činu proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti nebo trestného činu, který zahrnoval násilí či pohrůžku násilím, jestliže je v konkrétním případě zvýšené nebezpečí způsobení druhotné újmy zejména s ohledem na její věk, pohlaví, rasu, národnost, sexuální orientaci, náboženské vyznání, zdravotní stav, rozumovou vyspělost, schopnost vyjadřovat se, životní situaci, v níž se nachází, nebo s ohledem na vztah k osobě podezřelé ze spáchání trestného činu nebo závislost na ní. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. § 3 Základní zásady:  „presumpce statusu oběti“ – není-li zjištěn opak, je osoba považována za oběť. „zásada dobrého zacházení s obětí“ – subjekty, s nimiž oběť přichází do styku: mají povinnost respektovat její osobnost a důstojnost, přistupovat k ní zdvořile a šetrně a podle možností jí vycházet vstříc. „informovanost oběti“ – subjekty informují srozumitelně, opakovaně, musí oběti umožnit plné uplatnění práv. „zásada spolupráce“ – Policie ČR a OČTŘ spolupracují se subjekty poskytujícími obětem pomoc.    ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. Právo na poskytnutí odborné pomoci (§ 4 - § 6)  odbornou pomocí se rozumí:  psychologické a sociální poradenství (subjekty registrované podle zákona č. 108/2006 Sb.)  poskytování právních informací a restorativní programy (subjekty, které získají akreditaci podle zákona o obětech od Ministerstva spravedlnosti)  právní pomoc (advokáti zapsaní na vlastní žádost do registru poskytovatelů pomoci, podle zákona o advokacii)  PMS: zákon výslovně stanoví, že mohou poskytovat právní informace a restorativní programy (§ 6 odst. 3). ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. Právo na informace (§ 7 - § 13) Informace poskytované oběti subjektem zapsaným v registru poskytovatelů pomoci obětem trestných činů (§ 9):  informace o službách, které obětem poskytuje, a jejich rozsahu, včetně informace, zda je služba poskytována bezplatně; pokud požadovaný druh služby neposkytuje, odkáže oběť na jiný subjekt zapsaný v registru poskytovatelů pomoci obětem trestných činů, který požadovanou službu poskytuje,  právech oběti podle tohoto zákona,  právech oběti jako poškozeného podle trestního řádu,  průběhu trestního řízení a postavení oběti jako poškozeného a svědka v něm. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. Právo na ochranu před hrozícím nebezpečím (§ 14)  Policista (celník, příslušník vězeňské služby, vojenský policista, strážník obecní policie) v případech, kdy dochází k ohrožení bezpečí oběti, provede úkon nebo přijme jiné opatření k zajištění jejího bezpečí.  Vykázání.  Předběžné opatření v civilním řízení.  Zvláštní ochrana svědka.  Utajení totožnosti i podoby oběti v postavení svědka.  Předběžná opatření v trestním řízení. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. Právo na ochranu soukromí (§ 15- § 16)  Zákaz zveřejnění informací umožňující zjištění totožnosti dle TŘ (§ 15).  Oběť (zmocněnec, zákonný zástupce, důvěrník, opatrovník) může požádat, aby se důležité údaje o osobních, rodinných, majetkových poměrech vedly tak, aby se s nimi mohly seznamovat pouze OČTŘ, policisté a úředníci PMS (§ 16).  Oběť má právo požádat v kterémkoliv stadiu trestního řízení, popřípadě i před jeho zahájením, aby byla při úkonech, kterých se účastní, učiněna potřebná opatření k zabránění kontaktu oběti s pachatele. Žádosti jsou příslušné orgány povinny vyhovět, pokud se jedná o zvlášť zranitelnou oběť a nevylučuje to povaha prováděného úkonu. Nelze-li této žádosti vyhovět,jsou příslušné orgány povinny učinit vhodná opatření, aby se oběť nedostala do kontaktu s osobou pachatele před započetím a po skončení úkonu. (§ 17). ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. Právo na ochranu před druhotnou újmou (§ 17- §22)  Zabránění kontaktu oběti s osobou, kterou označila za pachatele či osobou, proti níž se vede trestní řízení (u některých úkonů je vyloučeno – konfrontace).  Výslech ohledně intimních prováděn šetrně a vyčerpávajícím způsobem, přihlédnutí k osobě oběti - oběť může podat námitky proti zaměření otázky.  Výslech osobou stejného či opačného pohlaví - zvlášť zranitelná oběť si může určit i pohlaví tlumočníka (ledaže nelze provedení úkonu odložit).  Právo na doprovod důvěrníka (fyzická osoba, způsobilá k právním úkonům, může být zároveň zmocněncem):  nesmí být obhájcem, znalcem tlumočníkem, svědkem  nesmí zasahovat do průběhu úkonu  za určitých okolností může být z úkonu vyloučen.  Právo na prohlášení o dopadu TČ. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. Právo na peněžitou pomoc (§ 23 - § 37)  Peněžitá pomoc spočívá v jednorázovém poskytnutí peněžité částky k překlenutí zhoršené sociální situace způsobené oběti trestným činem. Nejde o náhradu celé způsobené škody.  Částky peněžité pomoci upravuje zákon (§ 28), jejich výše může být snížena nebo pomoc nemusí být vůbec přiznána, např. při spoluzavinění, nedostatečné součinnosti oběti s OČTŘ, atd. ZÁKON O OBĚTECH TR.ČINŮ č. 45/2013 Sb. § 24 Okruh oprávněných žadatelů o pěněžitou pomoc: a) oběť, které bylo v důsledku trestného činu ublíženo na zdraví, b) oběť, které byla v důsledku trestného činu způsobena těžká újma na zdraví, c) osoba pozůstalá po oběti, která v důsledku trestného činu zemřela, byla-li rodičem, manželem, registrovaným partnerem, dítětem nebo sourozencem zemřelého a současně v době jeho smrti s ním žila v domácnosti, nebo osoba, které zemřelý poskytoval nebo byl povinen poskytovat výživu, d) oběť trestného činu proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti a dítě, které je obětí trestného činu týrání svěřené osoby, kterým vznikla nemajetková újma. Děkuji za pozornost.