Mgr. Alice Vašáková Osnova kurzu Školní poradenství —Co rozumíme pod pojmem školní poradenství —Historie školního poradenství —Rámující legislativa —Systém poradenských služeb ve školství —Uživatelé a poskytovatelé poradenských služeb —Proměny systému v současné době — —Kazuistiky Školní poradenství —Soubor činností, které souvisí s poskytováním poradenských služeb žákům, zákonným zástupcům a učitelům —Tyto služby poskytují kvalifikovaní odborníci ve škole i mimo ni —Kontext poskytování poradenských služeb ve škole (poradenství jako pomáhající profese v převážně výkonově zaměřeném systému) — Historický kontext —Vznik poradenských služeb – důsledek společenských změn na přelomu 19./20. století —Podmínky, které sehrály svou roli: vyspělost společnosti-ekonomická úroveň-skutečná „masová“ realizace školní docházky-konstituování odborných disciplín-společenské klima-proměna školského systému (škola-místo, kde se socializují a vzdělávají lidé pro potřeby společnosti) —Hlavní obory poradenství -Péče o delikventy -Laboratoře pro výzkum vývoje dětí -Volba povolání Historie poradenství v česko-slovenském kontextu —Testování pro volbu povolání po 1. světové válce —Deformace rodícího se systému po 2. světové válce a roce 1948 —Druhá vlna budování systému v 50. letech 20. století-vyškolení učitelé (poradci pro volbu povolání, později výchovní poradci). —Odborní pracovníci mimo školy-psychologické poradenství —Psychologicko-výchovné kliniky (1957 Bratislava, 1958 Brno, 1959 Košice, 1967 Praha) —1968-síť pedagogicko psychologických poraden (krajské, okresní) —Opětovná ideologická deformace systému —Postupný nárůst zájmu o žáky s výukovými problémy —Vliv medicínského modelu —Proměna poradenských služeb po roce 1989-právní subjektivita škol-angažovanost odborníků (speciální pedagogové, ojediněle psychologové) —Obohacení systému poradenských služeb o: -Speciální pedagogická centra SPC -Střediska výchovné péče SVP —Od roku 2000 snaha o systém v zavádění speciálních pedagogů a psychologů do škol Vnější rámec školního poradenství-legislativa —Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) – 561/2004, novelizace 472/2011, 82/2015 —Vyhláška 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novelizace 116/2011 —Vyhláška 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novelizace 147/2011, 103/2014, 27/2016 — Školský zákon-co stojí za pozornost —Zákon je základním rámcem, do velké míry obecným, pro jeho aplikaci jsou klíčové podrobnější vyhlášky. Co vymezuje zákon? Mimo jiné ØZásady a cíle vzdělávání ØExistenci Rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu ØVzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ØVzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů — Vyhláška 116/2011 —Vymezuje zajištění bezplatných poradenských služeb ve školství dvěma typy institucí: -Školská poradenská zařízení: ØPedagogicko psychologické poradny ØSpeciálně pedagogická centra -Školy —Vymezuje obsah poradenských služeb —V její příloze jsou přesně popsány standardní činnosti jednotlivých článků a pracovníků —Říká, kdo jsou uživatelé poradenských služeb: děti, žáci, studenti, jejich zákonní zástupci, školy a školská zařízení — Realita-proč potřebujeme školní poradenství —Běžná spádová základní škola: —Při zahájení školní docházky je v 1.třídě 28 žáků —1 žák s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem —2 žáci s masivními poruchami pozornosti, evidentně nezralí k zahájení školní docházky (rodiče odmítli doporučení k odkladu) —1 žák pravděpodobně s lehkou mentální retardací —5 dětí již umí plynule číst, jeden chlapec se dle rodičů i MŠ jeví jako mimořádně nadaný, prochází vyšetřením v PPP —Dle statistické pravděpodobnosti se mezi dětmi „skrývá“ alespoň 5 žáků s potencionálními poruchami učení —Paní učitelka nemá zkušenosti ani s dětmi s PAS, ani s dětmi s lehkou mentální retardací —Dle legislativy může být ve třídě jen jeden asistent pedagoga (přišel se žákem s PAS, což je problematika, na kterou je specializovaný) —Rodiče nezralých žáků jsou od počátku školy výrazně negativně naladěni (demotivovaní „tlakem“ na odklad) —Rodiče nadaného žáka si přejí, aby jejich dítě od počátku pracovalo podle individuálního plánu a mělo připravené takové úkoly, které jej budou rozvíjet —Atd. ……. Systém školního poradenství Školské poradenské zařízení- místo, kde probíhá diagnostika —PPP – věnuje se převážně dětem a žákům s výchovnými obtížemi a žákům s poruchami učení —SPC-specializuje se na zajištění péče o děti s různým typem postižení (zrakové, tělesné, sluchové, PAS, řečové, mentální) — —Služba se standartně děje po linii: žádost zákonných zástupců-diagnostika (i mimo ŠPZ)-výstupy pro rodiče-výstupy pro školu. Další přímá práce s dítětem a rodiči dle potřeby (obvykle ale není v kapacitních možnostech). Metodická podpora učitelům. Specifika poradenství v PPP —Služby jsou poskytovány ambulantně nebo v terénu —PPP mají v kompetenci posuzování školní zralosti dětí —Zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků v „běžných“ školách, vypracovávají odborné posudky (zprávy) —Poskytují poradenské služby, které se týkají žáků s rizikem školní neúspěšnosti nebo problémů v osobnostním a sociálním vývoji —Doporučují na základě výsledků vyšetření rodičům a ředitelům škol vřazení žáka do optimální školy a třídy —Poskytují metodickou podporu škole-jak pracovat se žákem —Zajišťují prevenci sociálně patologických jevů a koordinaci metodiků ze škol — — Specifika poradenství v SPC —Poskytují pomoc žákům…se zdravotním postižením nebo znevýhodněním, kteří nejsou zařazeni do „běžných tříd běžných škol“ nebo kteří jsou v běžných ZŠ integrováni —Stejně jako PPP zjišťují školní zralost a doporučují vřazení žáka do vhodného typu vzdělávání, zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků —Přímo zajišťují speciálně pedagogickou péči —Poskytují poradenské služby zaměřené na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání a psychosociálním vývoji se zřetelem k začlenění žáků do společnosti —Poskytují metodickou podporu školám — Činnost SPC —Často jsou propojena se středisky rané péče- děti s různým typem postižení lze často identifikovat velmi brzo —Poskytují kontinuální podporu rodinám —Pomáhají rodičům zvládnout speciální dovednosti (znakovou řeč, komunikaci s autistou, základy prostorové orientace u nevidomého…) —Učí dítě speciálním dovednostem —Provádí průběžnou vývojovou diagnostiku — Příklad-diagnostika poruch učení —Získání informací ze školy- školní dotazník —Rozhovor s rodiči a žákem– popis problému a jeho projevů —Anamneza osobní i rodinná —Diagnostika (nadání, školní dovednosti, percepční funkce) —Vyhodnocení výsledků - závěr z vyšetření —Rozhovor s rodiči —Zpráva z vyšetření určená ZZ , doporučení pro školu —V případě potřeby návštěva ve škole, metodické vedení učitelů —V případě potřeby návazná speciálně pedagogická, psychologická péče Specifika poradenství ve škole —Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: — — — Øprevenci školní neúspěšnosti Øprimární prevenci sociálně patologických jevů Økariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění Øodbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním Øpéči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků Øprůběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jeho snižování Ømetodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a sociálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy — — Možnosti a limity —Poradenské služby se odvíjejí od toho, zda je ve škole vytvořen nějaký systém jejich koordinace a jak je ŠPP odborně obsazené —Každá škola musí mít výchovného poradce a metodika prevence, další odborníci jsou „nadstandart“ —Mnohde jsou tyto funkce kumulované a mnohde je zastávají vedoucí pracovníci školy —Časová dotace na poradenskou práci je zcela nedostatečná —Problémem bývá i nekompetentnost poradenských pracovníků (nemají odborné vzdělání, osobnostní předpoklady apod.) — — Koordinace služeb v ŠPP —Propojení služeb směrem k vedení školy (vyjasnění rolí, vedení ŠPP, zakázky ze strany vedení, priority) —Provázanost služeb, propojení s jejich uživateli (žáci, učitelé, zákonní zástupci)-ze spektra služeb poskytovat ty, které jsou skutečně potřebné (efektivita) —Koordinace samotných služeb-vymezení kompetencí, společné dokumenty, plány práce na školní rok —Spolupráce s vnějšími subjekty-školská poradenská zařízení, zdravotníci, OSPOD… Čemu zejména věnujeme pozornost —Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami -Žáci s poruchami učení -Žáci s poruchami chování -Žáci s poruchou autistického spektra -Žáci s mentálním postižením -Žáci s tělesným, zrakovým, sluchovým postižením a NKS -Žáci sociálně znevýhodnění -Žáci mimořádně nadaní —Prevence školní neúspěšnosti —Prevence a řešení rizikového chování —Kariérní poradenství — Péče o žáky se SVP včetně nadaných —Výchovný poradce: komunikace se ŠPZ, zpracování a předání výstupů z vyšetření —Speciální pedagog: kroužky pro děti s poruchami učení, reedukace poruch, individuální práce se žáky s postižením, metodické vedení učitelů —Metodik prevence: sledování klimatu třídy, případné intervence —Psycholog: diagnostika, individuální podpora žákovi a rodičům, konzultace učitelům, komunikace s odborníky ve ŠPZ… Příklad péče o žáka se SVP- poruchy učení —Včasná identifikace dítěte s obtížemi —Diagnostika (škola + ŠPZ) —Na základě výsledků vyšetření nastavení podpůrných opatření ve škole (např. změny v organizaci výuky, modifikace vyučovacích metod a forem, využití pomůcek, úprava hodnocení, nabídka kroužku pro dyslektiky….) —Součástí podpory může být i práce se třídním kolektivem — Jak to vidí žák —Můžu si přesednout do první lavice, paní učitelka mi se vším víc pomáhá. —Začal jsem chodit do kroužku, kde se to všechno dělá mnohem zajímavěji a je nás tam jen pár. Tam mi to jde. —Chyby za které nemůžu mi paní učitelka nepočítá. —Mám víc času na diktáty a písemky, když něco nestihnu, nevadí. Nebo to mám rovnou zkrácené. —Když nestihnu zápis ve vlastivědě, dostanu ho nakopírovaný. —Doma hrajeme každý den slovní kopanou a šibenici a prý si tím něco cvičím J —Dostávám lepší známky, tak asi nejsem hloupej. Prevence školní neúspěšnosti —Pozornost žákům s výukovými obtížemi —Včasná diagnostika (pedagogická a psychologická) —Pozornost rodinnému zázemí —Podpora žáka v době, kdy je ještě motivovaný —Sledování omluvených i neomluvených absencí —Častý kontakt s rodiči —Individuální dopomoc žákovi (doučování, styly učení) —Konzultace s učiteli Prevence a řešení rizikového chování —Práce s klimatem třídy a školy (diagnostika, práce se třídními kolektivy –prevence i intervence) —Adaptace nových žáků —Podpora samosprávy školy (školní parlamenty) —Minimální preventivní program školy —„osvěta“ směrem k rodičům —Podpora zdravého vývoje žáků —Systém hodnocení a klasifikace chování —Koordinovaná intervence v případě selhání — Příklad – koordinované řešení šikany —Včasná a kvalitní diagnostika vztahů ve třídě —Metodicky správné vyšetřování šikany —Individuální práce s oběťmi i agresory —Práce s nemocným kolektivem —Výchovná opatření —Spolupráce-nekonfrontační rozhovory s rodiči —Průběžné sledování klimatu třídy Kariérní poradenství —Administrativa kolem přihlášek na SŠ —Poradenství- pomoc žákům při vhodné volbě —Výuka předmětu Volba povolání —Poradenství pro rodiče-zprostředkování informací Příklad optimálního pojetí- předmět Volba povolání —Sebepoznání – jaký jsem a co to znamená vzhledem k výběru profese —Rozhodování-podle čeho se v životě rozhoduji, komu věřím —Akční plánování-co je třeba udělat a kdy —Adaptace na životní změny-jak být připraven „na vše“ —Možnosti absolventa ZŠ-kam po ZŠ zamířit —Informační základna-kde jsou pro mě všechny potřebné informace —Svět práce, trh práce-do jakého systému se to vlastně dostávám…