Edward Sapir a Benjamin Lee Whorf PLIN041 Pavla Benetinová Dana Hlaváčková Edward Sapir • 1884–1939 • americký jazykovědec a antropolog • považován za jednoho ze zakladatelů amerického strukturalismu (deskriptivismu) • jeden ze zakladatelů etnolingvistiky • žák F. Boase • vynikající znalec indiánských jazyků Názory Edwarda Sapira 1. Mateřský jazyk je na jedné straně společenský výtvor, který odráží objektivní realitu, na druhé straně systém, v němž od útlého dětství myslíme, ovlivňuje náš způsob chápání vnějšího světa. 2. Lidé vychovaní v různých jazykových prostředích různě vnímají okolní svět. 3. Lidé poznávají svět jen prostřednictvím některého jazyka, a proto světy, v nichž žijí různá společenství, jsou různé světy, nikoli týž svět popsaný různými etiketami. Benjamin Lee Whorf • 1897–1941 • americký lingvista a antropolog • jeden ze zakladatelů etnolingvistiky • žák E. Sapira, ovlivněn F. Boasem • studoval indiánské jazyky (zejména kmen Hopi) a mayské písmo • hlavní propagátor hypotézy Sapira a Worfa (či teorie jazykového relativismu) Benjamin Lee Whorf • porovnával jazyk kmene Hopi s vyspělými evropskými jazyky – různá zobecnění západního světa, jako čas, rychlost a hmota, nejsou pro konstrukci konzistentního obrázku vesmíru zásadní – např. evropské jazyky rozlišují systém tří základních časů (minulý, přítomný, budoucí), kdežto jazyk hopi vystačí se dvěma formami (dřívější, pozdější) Etnolingvistika a teorie jazykového relativismu • Etnolingvistika – zajímá se o jazyk určitých společenství – zkoumá především primitivní jazyky v souvislosti s myšlením a kulturou těchto jazykových společenství • 30. léta – hypotéza Sapira a Whorfa (= teorie jazykového relativismu) – tvrdí, že mateřský jazyk má zásadní význam pro chápání vnějšího světa – pojetí reálného světa je vystavěno na jazykových zvyklostech konkrétní dané komunity – člověk, jehož mateřským jazykem je např. čeština, bude mít jiné kulturní zázemí a představu o vnějším světě než např. příslušník některého indiánského kmene – názor většiny antropologů a lingvistů je dnes skeptický, protože myšlení není zcela redukovatelné pouze na jazyk a řada významů může být vyjádřena neverbálními či mimojazykovými prostředky Zdroje • J. Černý – Dějiny lingvistiky (kapitoly 10.2, 18.7 a 18.8) • J. Peregrin – Filozofie pro normální lidi (st. 41, 42) • http://cs.wikipedia.org/wiki/Edward_Sapir • http://cs.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Lee_Whorf • http://cs.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorfova_hypot%C3%A9za