Korelační studie Evaluační studie Cíle korelační studie Cíle korelační studie cíle výzkumu v psychologii deskripce predikce explanace kontrola Cíle korelační studie cíle výzkumu v psychologii deskripce predikce explanace kontrola korelační studie popisuje vztah (ko-relaci) mezi proměnnými cíle - deskripce, příp. predikce První korelační studie První korelační studie Francis Galton Hereditary Genius (1869) English Men of Science: Their Nature and Nurture (1874) První korelační studie Francis Galton Hereditary Genius (1869) English Men of Science: Their Nature and Nurture (1874) tendence společného výskytu určitých rysů (např. typů nadání, tělesných charakteristik) v rodinách První korelační studie Francis Galton Hereditary Genius (1869) English Men of Science: Their Nature and Nurture (1874) tendence společného výskytu určitých rysů (např. typů nadání, tělesných charakteristik) v rodinách v 1888 způsob kvantifikace tohoto vztahu (“Co-relations and Their Measurement) současně objevil i regresi k průměru, a regresní přímku Karl Pearson - vzorec pro výpočet korelace Korelační koeficient Korelační koeficient Pearsonův korelační koeficient označuje se r rozsah -1 až +1 Korelační koeficient Pearsonův korelační koeficient označuje se r rozsah -1 až +1 absolutní hodnota - těsnost vztahu (0 = není lineární vztah) Korelační koeficient Pearsonův korelační koeficient označuje se r rozsah -1 až +1 absolutní hodnota - těsnost vztahu (0 = není lineární vztah) znaménko - směr vztahu negativní - nepřímá úměra (s rostoucími hodnotami X hodnoty Y klesají) pozitivní - přímá úměra Scatter(plot) Scatter(plot) Scatter(plot) Scatter(plot) Korelační studie vs. experiment Korelační studie vs. experiment oba typy designu se pokoušejí ukázat vztah mezi proměnnými Korelační studie vs. experiment oba typy designu se pokoušejí ukázat vztah mezi proměnnými v experimentu manipulujeme NP - vytváříme skupiny s určitou úrovní NP a měříme ZP viz příklad s úzkostí a výsledkem testu ze statistiky Korelační studie vs. experiment oba typy designu se pokoušejí ukázat vztah mezi proměnnými v experimentu manipulujeme NP - vytváříme skupiny s určitou úrovní NP a měříme ZP viz příklad s úzkostí a výsledkem testu ze statistiky v korelační studii měříme obě proměnné, mezi kterými hledáme vztah, neurčujeme hodnotu žádné z proměnných naměřené skóry odrážejí úroveň vlastnosti, tak jak ji zkoumané osoby už mají/prožívají Výsledek experimentu vs. korelační studie Korelační studie vs. experiment Korelační studie vs. experiment R . S . Woodworth (1938): Experimental psychology rozlišení mezi experimentálním a korelačním výzkumem podle W. oba typy pro psychologii rovnocenný přínos (přesto zbylých 820 stran o experimentu) Korelační studie vs. experiment R . S . Woodworth (1938): Experimental psychology rozlišení mezi experimentálním a korelačním výzkumem podle W. oba typy pro psychologii rovnocenný přínos (přesto zbylých 820 stran o experimentu) L. Cronbach (1957) - dvě discipliny psychologického výzkumu korelační výzkum se zabývá individuálními rozdíly Cronbach volal po integraci obou přístupů - větším podílu faktoriálních experimentů P x E zdroje dat v korelačním výzkumu pozorování dotazníkové nebo testové metody (sebeposouzení, posouzení jinými osobami) archivní záznamy Interpretace korelace Interpretace korelace spolehlivost závěrů korelační studie je ovlivněna podobnými faktory jako experiment validita a reliabilita měření, citlivost měrného nástroje, samovýběr... navíc 2 hlavní zdroje snížení vnitřní validity výzkumu vzhledem k závěrům o možném směru vztahu: nepřiřazujeme zkoumané osoby k úrovním proměnné X náhodně nebo s vyrovnáním v klíčových intervenujících proměnných pozorované rozdíly v proměnné X tak mohou být dány rozdíly v dalších proměnných nemůžeme si být jistí, že proměnná X předcházela v čase proměnné Y Interpretace korelace Interpretace korelace nalezený vztah v korelační studii může znamenat, že změny v proměnné X jsou příčinou změn v proměnné Y Interpretace korelace nalezený vztah v korelační studii může znamenat, že změny v proměnné X jsou příčinou změn v proměnné Y ale stejně tak naopak - změny v proměnné Y mohou být příčinou změn v proměnné X Interpretace korelace nalezený vztah v korelační studii může znamenat, že změny v proměnné X jsou příčinou změn v proměnné Y ale stejně tak naopak - změny v proměnné Y mohou být příčinou změn v proměnné X nebo na jejich vztah působí ještě nějaká třetí proměnná Interpretace korelace nalezený vztah v korelační studii může znamenat, že změny v proměnné X jsou příčinou změn v proměnné Y ale stejně tak naopak - změny v proměnné Y mohou být příčinou změn v proměnné X nebo na jejich vztah působí ještě nějaká třetí proměnná jediná korelační studie tedy pouze potvrzuje existenci vztahu - není možno činit závěry o směru vztahu a kauzalitě Interpretace korelace nalezený vztah v korelační studii může znamenat, že změny v proměnné X jsou příčinou změn v proměnné Y ale stejně tak naopak - změny v proměnné Y mohou být příčinou změn v proměnné X nebo na jejich vztah působí ještě nějaká třetí proměnná jediná korelační studie tedy pouze potvrzuje existenci vztahu - není možno činit závěry o směru vztahu a kauzalitě posílení závěrů - longitudinálním designem (korelace mezi X a Y v různých časových bodech) TV a agrese TV a agrese Eron, Huesmann, Lefkowitz, Walder (1972) - studie o vztahu sledování televize a agrese TV a agrese Eron, Huesmann, Lefkowitz, Walder (1972) - studie o vztahu sledování televize a agrese měřili preferenci násilných TV pořadů a agresivní chování hodnocené vrstevníky TV a agrese Eron, Huesmann, Lefkowitz, Walder (1972) - studie o vztahu sledování televize a agrese měřili preferenci násilných TV pořadů a agresivní chování hodnocené vrstevníky 875 žáků 3. tříd venkovských škol TV a agrese Eron, Huesmann, Lefkowitz, Walder (1972) - studie o vztahu sledování televize a agrese měřili preferenci násilných TV pořadů a agresivní chování hodnocené vrstevníky 875 žáků 3. tříd venkovských škol první studie 1960 - nalezli korelaci r=0.21 TV a agrese Eron, Huesmann, Lefkowitz, Walder (1972) - studie o vztahu sledování televize a agrese měřili preferenci násilných TV pořadů a agresivní chování hodnocené vrstevníky 875 žáků 3. tříd venkovských škol první studie 1960 - nalezli korelaci r=0.21 navazující studie - 427 stejných osob, znovu měřili stejné proměnné TV a agrese Typy zkreslení v korelačním výzkumu (podle Disman, 2002) nepravá korelace vývojová sekvence chybějící střední člen dvojí příčina Nepravá korelace Nepravá korelace spurious correlation Nepravá korelace spurious correlation nalezneme vztah mezi proměnnou X a Y např. vztah mezi výskytem čápů v krajině a mírou porodnosti nebo mezi úrovní testové úzkosti a výsledkem testu ze statistiky Nepravá korelace spurious correlation nalezneme vztah mezi proměnnou X a Y např. vztah mezi výskytem čápů v krajině a mírou porodnosti nebo mezi úrovní testové úzkosti a výsledkem testu ze statistiky ve skutečnosti obě proměnné ovlivňuje třetí, nepozorovaná (nezahrnutá) proměnná Nepravá korelace Nepravá korelace Nepravá korelace Nepravá korelace některé vztahy jasně nepravou korelací (čáp-porodnost) Nepravá korelace některé vztahy jasně nepravou korelací (čáp-porodnost) ale jiné mohou potvrzovat naše původní hypotézy nutno vždy uvažovat, co mohlo vztah ovlivnit Vývojová sekvence Vývojová sekvence proměnná X, která ovlivňuje Y, je určována předchozí (nepozorovanou) proměnnou Z Vývojová sekvence proměnná X, která ovlivňuje Y, je určována předchozí (nepozorovanou) proměnnou Z prakticky nevyhnutelné - vše je řetězcem příčin Vývojová sekvence proměnná X, která ovlivňuje Y, je určována předchozí (nepozorovanou) proměnnou Z prakticky nevyhnutelné - vše je řetězcem příčin ale může vést k mylné interpretaci hraní násilných videoher - agresivní chování sledování porna - násilné chování můžů k ženám Vývojová sekvence Vývojová sekvence Chybějící střední člen Chybějící střední člen nezahrnutá proměnná Z je mezi proměnnou X a Y Chybějící střední člen nezahrnutá proměnná Z je mezi proměnnou X a Y opět velice časté - téměř vždy můžeme najít “mezičlánek” mezi příčinou a následkem Chybějící střední člen nezahrnutá proměnná Z je mezi proměnnou X a Y opět velice časté - téměř vždy můžeme najít “mezičlánek” mezi příčinou a následkem opět třeba o možných proměnných Z uvažovat - zvláště u studií s větším dopadem např. vztah mezi výsledkem testu inteligence a pohlavím/ rasou respondenta Chybějící střední člen Chybějící střední člen Dvojí příčina Dvojí příčina proměnná Y má dvě příčiny X a Z, ale jen X byla zahrnuta do výzkumu Dvojí příčina proměnná Y má dvě příčiny X a Z, ale jen X byla zahrnuta do výzkumu časté v sociálních vědách - většina jevů multifaktoriálně podmíněna Dvojí příčina proměnná Y má dvě příčiny X a Z, ale jen X byla zahrnuta do výzkumu časté v sociálních vědách - většina jevů multifaktoriálně podmíněna vede často ke snížení zjištěné těsnosti vztahu (nepravá nezávislost) vztah mezi příjmem a vzděláním Dvojí příčina Dvojí příčina Interpretace korelace (procvičení) negativní korelace mezi počtem knih v domácnosti a školním prospěchem pozitivní korelace mezi mírou plešatosti u mužů a délkou jejich manželství pozitivní korelace mezi rychlým rozvojem řeči u batolat a pozdější mírou konzumace alkoholu v dospívání Důvody pro korelační výzkum Důvody pro korelační výzkum omezené závěry o kauzalitě, nevyhnutelná zkreslení závěrů... - proč potom korelační studie vůbec provádět? některé vztahy není možno zkoumat experimentálně, z etických/praktických důvodů proměnné zahrnující poškození zkoumané osoby (zneužívání, nehoda, zločin, užívání drog) subjektové proměnné - nelze manipulovat (pohlaví, rasa, osobnostní rysy, nemoc) závěry o povaze vztahu pak kombinací přístupů Důvody pro korelační výzkum Důvody pro korelační výzkum korelační studie je užitečná v exploračním výzkumu - pro objevování nových vztahů můžeme zahrnout mnohem více proměnných než v experimentu smysluplnné vztahy pak zkoumat dále experimentálně korelační studie mívají větší ekologickou validitu než laboratorní experimenty Důvody pro korelační výzkum Důvody pro korelační výzkum popis komplexních vztahů mezi proměnnými nám často umožňuje lepší predikci jsou zahrnuty všechny možné úrovně proměnné X - v experimentu často jen několik kategorií) více proměnných, vyšší ekologická validita Evaluační studie aplikovaný výzkum hodnocení konkrétního programu, intervence, terapie zahrnuje většinou kvaziexperiment, neekvivalentní kontrolní skupiny... příklad - evaluace Headstart (Westinghouse study) Fáze evaluační studie 1) posouzení potřeby intervence 2) průběžná evaluace 3) souhrnná evaluace 4) analýza nákladů Posouzení potřeby existuje populace, která bude z intervence těžit? bude intervence dostupná a využívaná? zdroje dat: demografická data, průzkumy existujících služeb, průzkum veřejného mínění u potencionálních uživatelů Průběžná evaluace tzv. formativní hodnocení - v průběhu zavádění intervence je intervence prováděna tak, jak bylo plánováno? programový “audit” pilotní studie - po krátké době intervence, na malém vzorku Souhrnná evaluace tzv. sumativní hodnocení celkové účinnosti intervence nejčastěji uplatnění postupů kvaziexperimentálního designu někdy i experiment - kontrolní skupina na čekací listině Souhrnná evaluace interpretace nalezených nulových rozdílů: proč jsme nebyli schopni zamítnout nulovou hypotézu? Důležitá replikace!! při interpretaci pozor i na regresi k průměru intervence často zavedena po výkyvu negativních jevů Analýza nákladů posouzení nákladů vzhledem k výsledkům intervence často porovnání dvou typů programu