Služby poskytované v MRP: 1. Odborné sociální poradenství: - Manželské a rodinné poradenství – cílené, krátkodobé vedení - Manželská a rodinná terapie – systematická déletrvající restrukturalizace systému - Psychologická krizová intervence - Telefonická intervence a informace - Skupinová terapie a poradenství - Poradenský servis a terapie pro rodiny s dětmi v náhradní péči - Nácvik sociálních dovedností - Svépomocné skupiny klientů - Přednášková činnost pro odborníky, organizace nebo veřejnost - Expertizní činnost - Psychologická diagnostika - V případě zájmu jiného poskytovatele se MRP může podílet na lektorském zajištění přípravy žadatelů o náhradní rodinnou péči nebo zajistit účast odborného pracovníka poradny na víkendových akcích pro pěstounské rodiny a na dovolených pěstounských rodin, eventuálně účast na jiných i vícedenních akcích, zaměřených na výchovu k manželství a rodičovství a podporu funkčnosti rodin, které pořádají jiné organizace. 2. Sociální poradenství: - Základní právní a sociálně právní poradenství - Terénní sociální práce - Poskytnutí informací směřujících k přesměrování klienta na jinou organizaci - Spolupráce s jinými organizacemi v rámci sítě sociálních služeb, zdravotnictví a školství, zejména na úseku sociálně právní ochrany dětí - Doprovázení klienta k jednáním v odůvodněných případech MRP neposkytuje tyto služby: - zdravotní léčení, - speciální právní poradenství - zastupování klienta v právních záležitostech - posouzení zdravotní či právní způsobilosti - vyšetření pro vydání řidičského průkazu či zbrojního pasu - nesupluje služby pedagogicko-psychologické poradny zejména v oblasti expertizní Základní formy poskytovaných služeb: 1. Prioritou práce MRP je práce případová, činnosti primární a sekundární prevence. 2. Práce s jednotlivcem, párem, rodinnou a skupinou. 3. Konzultace se realizují v prostorách poradny. Pokud to vyžaduje charakter případu a je to v personálních, časových a spádových možnostech MRP, může se konzultace uskutečnit i v domácnostech klientů, v ústavech, institucích nebo na jiných vhodných s klientem domluvených místech v katastru města Brna. 4. Těžištěm práce jsou konzultace, probíhající při osobním kontaktu odborného pracovníka s klientem. V případě nutnosti mohou klienti využít i konzultací telefonických, písemných či internetových. 5. Pomoc probíhá formou poskytnutí informace, doporučení, poradenství, terapie, psychologického doprovázení, terénní intervence ve prospěch klienta, eventuálně pomoci při zprostředkování dalších služeb psychologické, zdravotnické nebo sociální pomoci. MRP se při poskytování svých služeb řídí těmito zásadami: Respektování práv klientů: - klient nepotřebuje k poskytnutí služby žádné doporučení, MRP je nízkoprahovým zařízením - spolupráce s MRP je pro klienty bezplatná - klient má právo vystupovat v poradně anonymně - odborné sociální služby poskytuje odborně kompetentní pracovník - všichni pracovníci MRP důsledně dodržují zásadu mlčenlivosti o všech informacích souvisejících se spoluprací klientů s poradnou v souladu s §90 vyhlášky č.182/91 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a podepisují příslušné prohlášení při nástupu do pracovního poměru interního i externího - dodržení zásady nestrannosti a nezávislosti přístupu ke klientovi a řešenému problému - v přístupu ke klientům nesmí být zpochybňována jejich lidská důstojnost Respektování volby klientů: - činnost MRP respektuje svobodné rozhodnutí klienta ke spolupráci s poradnou. Respektuje jeho výběr pracoviště a konkrétního odborníka. To vše v mezích kapacity poradny, pracoviště a pracovního času zvoleného konkrétního odborníka. Výjimku tvoří klienti odeslaní do MRP rozhodnutím OSPOD nebo soudu. - respektuje se přání klienta věnovat se konkrétnímu problému - uživatel má právo žádat změnu poradce, změnit svůj požadavek, spolupodílet se na obsahové náplni a časovém rozvrhu konzultací, ukončit poradenský proces, a to i bez udání důvodu. Individuace podpory: - služby MRP jsou poskytovány vždy s ohledem na individuální potřeby a podmínky klienta (jednotlivce, páru, rodiny). Zaměření na celek: - na situaci klienta se pohlíží v souvislostech komplexu jeho osobnosti, vnitřní i vnější interakce páru a systému funkční rodiny i začlenění rodiny do širších společenských souvislostí. Flexibilita: - poradenský proces se nerealizuje jako něco od počátku daného a neměnného. Může být dle měnící se situace a potřeb klientů přizpůsobován, doplňován či redukován. Základní formy poradenských služeb • Případová práce s jednotlivci, páry, rodinami, skupinou • Poskytnutí informace, doporučení, poradenství, terapie, psychologického doprovázení • Pomoc při zprostředkování dalších kontaktů (psychologická, zdravotnická, sociální pomoc) Cíl poradenského procesu • Dosažení alespoň relativní stabilizace a harmonizace osobnosti klienta, aby mohl plnit roli v oblasti partnerství a manželství, rodičovství a rodiny. • V souladu se záměrem obou klientů dosáhnout alespoň relativní stabilizace a harmonizace vztahu. • V práci s rodinou dosáhnout alespoň relativní stabilizace a harmonizace rodinných vztahů, aby rodina mohla optimálně fungovat. Vždy se preferuje zájem nezletilých dětí.