DOMOV SE ZVLÁŠTNÍM REŽIMEM Eliška Vondráčková DEMENCE ¢NE POUZE PORUCHA PAMĚTI! ¢ ¢Vážné onemocnění, které vzniká v průběhu života člověka až po ukončení rozvoje jeho kognitivních funkcí a způsobuje nevratnou ztrátu duševních schopností, myšlení, uvažování, komunikaci, plánování ¢ ¢Pod termín kognitivní funkce zahrnujeme celou škálu psychických funkcí, z nichž nejdůležitější jsou paměť, intelekt, motivace. ¢ ZAPOMÍNÁNÍ = DEMENCE? ¢Postižení všech složek – chování, nálada, ¢úsudek, aktivita, osobnost ¢ 1.Zhoršování a ztráta paměti 2.Problémy s vykonáváním běžných každodenních aktivit 3.Zapomínání slov a problémy s vyjadřováním 4.Neschopnost orientovat se v čase a prostoru 5.Neschopnost racionálního uvažování, úbytek úsudku a soudnosti 6.Problémy s abstraktním myšlením 7.Ukládání věcí na nesprávná a nevhodná místa, neschopnost je pak najít 8.Ztráta životní energie, aktivity a chuti do života 9.Změny osobnosti 10.Změny nálady a chování ¢ ¢ ¢ PŘÍČINA A TYPY DEMENCE POČTY ¢S narůstajícím věkem prevalence narůstá rychleji než předpokládaly dřívější studie a výskyt demence je tak výrazně vyšší, než se dosud předpokládalo, a to zejména u lidí 85letých a starších ¢Riziko u 65 letých – 5% ¢Riziko u 75 letých – 10% ¢Riziko u 80 letých – 20% ¢Riziko u 90 letých – 50% ¢ ¢V celé Evropě tak žije téměř o milion lidí s demencí více, než se dosud předpodkládalo - tedy 7,3 miliónu. ¢V ČR – asi 150 000 ¢ ¢1. Zhoršování a ztráta paměti ¢2. Problémy s vykonáváním běžných každodenních aktivit ¢3. Zapomínání slov a problémy s vyjadřováním ¢4. Neschopnost orientovat se v čase a prostoru ¢5. Neschopnost racionálního uvažování, úbytek úsudku a soudnosti ¢6. Problémy s abstraktním myšlením ¢7. Ukládání věcí na nesprávná a nevhodná místa, neschopnost je pak najít ¢8. Změny nálady a chování ¢9. Změny osobnosti ¢10. Ztráta životní energie, aktivity a chuti do života ¢ ALZHEIMEROVA CHOROBA ¢ ¢degenerativní onemocnění mozku, v jehož některých oblastech odumírají mozkové buňky, vytváří se mikroskopické struktury, tzv. plaky a mozek není schopen pracovat tak, jak má. Nemocný si přestává pamatovat, přestává být schopen logicky uvažovat, přestává být schopen komunikovat, postupně ztrácí návyky a dovednosti. V posledních stádiích dochází k úplné ztrátě paměti, ke ztrátě intelektu, soudnosti, myšlení a nemocný je plně závislý na péči druhé osoby ¢poprvé popsána v roce 1907 neurologem Aloisem Alzheimerem ¢60%-80% podíl na všech demencích ¢k potlačování příznaků jsou k dispozici léky, vyléčení je však zatím nemožné. ¢skrytá epidemií, protože v populaci stále přibývá nemocných a nemoc se objevuje ve stále víc a víc mladších věkových kategoriích. Nemoc může postihnout každého, bez ohledu na zaměstnání a vzdělání. I. STUPEŇ ¢Příležitostné obtížné hledání slov ¢Zhoršení artikulace ¢Snížená plynulost vyjadřování ¢Zapomínání jmen ¢Opakované telefonování se stejnou otázkou ¢Zapomínání schůzek ¢Obtíže v nových situacích ¢Obtíže s novými přístroji ¢Méně pozornosti oblékání ¢Vyhýbání se domácím činnostem ¢Obtíže při řešení náročnějších finančních záležitostech ¢Ovlivněna schopnost řízení motorových vozidel ¢Potíže s rozhodováním ¢Ztráta iniciativy, motivace ¢Depresivní nálada, apatie, či naopak agresivní chování ¢Subjektivní pocit zapomnětlivosti, při vyšetřování není zjevný ¢ II. STUPEŇ ¢ ¢Ztráta zájmu i o koníčky a oblíbené činnosti ¢Zapomínání obličejů ¢Neschopnost používat vytvořené seznamy ¢Zapomínání nedávných událostí ¢Neschopnost dodržovat čas jakékoliv schůzky ¢Obtížné nacházení slov v běžné konverzaci ¢Opakování slov ¢Obtíže při navazování konverzace ¢Problémy s komunikací jsou větší, než se bezprostředně jeví ¢Oblékání ve špatném pořadí ¢Neschopnost samostatné hygieny bez dohledu ¢Značně zhoršená schopnost vést domácnost ¢Běžné problémy s financemi ¢Potíže v práci,v řeči, při cestách v neznámých místech rozpoznatelné rodinou ¢Deficit paměti zřejmý i při vyšetření ¢Dezorientace časem, prostorem, vlastní osobou ¢Zhoršená výbavnost jmen ¢Bloudění na známých místech ¢Mohou se objevit halucinace, agresivní chování ¢Neschopnost soustředění ¢Nerozpoznání hodin ¢Hubnutí ¢Inkontinence moči ¢Zhoršování chůze ¢Zhoršování kognitivních funkcí ¢ III. STUPEŇ ¢Nerozpoznávání členů rodiny ¢Není zachována paměť ¢Neschopnost soustředit se ¢Neschopnost vyjádřit své potřeby ¢Patologická hubenost ¢Inkontinence moči a stolice ¢Neschopnost oblékat se, rozhodnout o oblečení ¢Neschopnost se najíst ¢Neschopnost dodržovat hygienu ¢Imobilita (pokud není pacient od druhého stádia rehabilitován) ¢Dezorientace ¢Neschopnost řeči ¢Neschopnost sebeobsluhy ¢Neschopnost samostatného života ¢Může přetrvávat agitovanost ¢ LÉČBA ¢Alzheimerova choroba trvá v průměru cca 9 let, není léčitelná, ale průběh onemocnění lze oddálit včasným nasazením léčby. Proto je důležitá včasná diagnostika onemocnění a nepodceňování příznaků, které se na první pohled mohou jevit jako banální. ¢ ¢Léčba demencí je komplexem řady opatření, tzn. měla by být složena z léčby farmaky, z rehabilitace, terapie všech přidružených tělesných onemocnění, ze socioterapie a psychoterapie (u dementních pacientů především z trénování paměti a základních aktivit všedního dne). NEFARMAKOLOGICKÉ PŘÍSTUPY ¢Koníčky ¢Trénink paměti ¢Arteterapie ¢Muzikoterapie ¢Cvičení ¢Reminiscenční terapie ¢Smyslová aktivizace ¢Bazální stimulace ¢ ZÁSADY KOMUNIKACE ¢Jasně a stručně ¢Zřetelně ¢Dostatek času na pochopení ¢Ověřování pochopení ¢Dávání zpětné vazby ¢Nesnažit se „mít pravdu“ ¢ ¢ ¢Dlouho jsem věřil, že pravda je důležitá. Když moje babička řekla, že je duben, a ve ¢skutečnosti byl květen, cítil jsem, že ji musím hned opravit. Následovala slovní bitva. ¢A potom v určitém okamžiku jsem si pomyslel: „Jsem blázen, co na tom záleží, ¢že si myslí, že je duben?“ ¢To byl osvobozující okamžik. A od té chvíle jsme měli mnohem méně konfliktů a mnohem ¢víc příjemných zážitků. (Vnuk) ¢Dokončení ukázky v knize Demence ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost