IVA BUREŠOVÁ, PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FF MU SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU ZÁKLADNÍ SCHÉMA SPOLUPRÁCE KATEGORIZACE SPOLUPRÁCE – KONCEPT A Zdroj: HEFCE, 1998 KATEGORIZACE SPOLUPRÁCE – KONCEPT B Charles, Howels, 1992 PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE PŘÍNOS PRO APLIKAČNÍ SFÉRU PODMÍNKY VZNIKU ÚSPĚŠNÉ SPOLUPRÁCE VYBRANÉ PŘEKÁŽKY SPOLUPRÁCE MODELY TRANSFERU VĚDOMOSTÍ ROLE STÁTU VE SPOLUPRÁCI — — —ZÁSADNÍ ROLI V POSÍLENÍ SPOLUPRÁCE MEZI VŠ A VÝZKUMNÝMI INSTITUCEMI HRAJE STÁT — —„Higer education should serve the economy more effectively and to have closer links with industry and commerce, and to promote enterprise.“ GB, 1987 SOUČASNÝ KONTEXT UDRŽITELNÁ KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉ VĚDY??? —80 % INOVACÍ VZNIKÁ V DODAVATELSKÝCH ŘETĚZCÍCH — —20 % INOVACÍ MÁ SOUVISLOST S VŠ — —ÚZKÁ SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU VYŽADUJE: ØZMĚNU MYŠLENÍ A ØOSOBNÍ ZODPOVĚDNOST —STÍRÁ SE HRANICE MEZI ZÁKLADNÍM A APLIKOVANÝM VÝZKUMEM — —V MNOHA OBORECH JE VÝZKUM VYTLAČEN Z VŠ (CHEMIE, FARMACIE, ELEKTROTECHNIKA, BIOTECHNOLOGIE…) — —VE VYBRANÝCH OBLASTECH JE PRŮMYSL NAPŘED JAK V APLIKOVANÉM, TAK V ZÁKLADNÍM VÝZKUMU — — —PRŮMYSL JE HLAVNÍM MOTOREM INOVACÍ – UNIVERZITY HRAJÍ OKRAJOVOU ROLI — —ZÁKLADNÍM POSLÁNÍM VŠ JE PRÁCE S TALENTY — —VELMI MÁLO VÝSLEDKŮ AKADEMICKÉHO VÝZKUMU KONČÍ ÚSPĚŠNOU REALIZACÍ NEJSLABŠÍ MÍSTO VŠ A VÝZKUMNÝCH ÚSTAVŮ? ÚKOLY MARKETINGU VĚDY A VÝZKUMU: —KTERÉ OSOBNOSTI ČESKÉ VaV ZNÁTE? — —KTERÉ OBJEVY ČESKÉ VaV ZNÁTE? — —ZNÁTE VÝSLEDKY VĚDECKÉ ČINNOSTI VAŠEHO ÚSTAVU? — —CHCETE PRACOVAT VE VĚDĚ A VÝZKUMU? PROČ ANO, PROČ NE? — REALITA ? —MARKETING VaV V PODSTATĚ NEEXISTUJE — —VÝZKUMNÍCI JEJ POVAŽUJÍ ZA ZBYTEČNOU ČINNOST — —VÝSLEDKY TOHOTO STAVU JSOU CELOSPOLEČENSKY TRISTNÍ — — MARKETING VaV - SCHÉMA ÚROVEŇ ČESKÉHO MARKETINGU VaV? —NEEXISTUJE TÉMĚŘ ŽÁDNÉ POVĚDOMÍ O TÉTO ČINOSTI A JEJÍ POTŘEBNOSTI — —DÍKY NEEXISTENCI POPTÁVKY JSOU ŠPIČKOVÍ ODBORNÍCI V OBLASTI „NEVIDITELNÍ“ — —EXTRÉMNĚ NÍZKÁ PRESTIŽ VaV — —NEEXISTUJE ZNALOST VAZBY: ÚSPĚŠNÝ MARKETING = DOSTATEK ZDROJŮ — —IZOLOVANOST ČESKÉ VaV HROZBY PRO VaV PŘI NEZVLÁDNUTÉM MARKETINGU —KRÁTKODOBÝ HORIZONT: spolupráce VŠ a AV s praxí — —STŘEDNĚDOBÝ HORIZONT: využití kapacit — —DLOUHODOBÝ HORIZONT: nedostatek motivovaných talentů — —MARKETING VaV V MEZINÁRODNÍM KONTEXTU: prosazení české VaV v rámci EU a globálním kontextu LIŠÍ SE MARKETING VaV OD KLASICKÉHO MARKETINGU? — —PRINCIPY JSOU ZCELA IDENTICKÉ — —ODLIŠNÁ JE NEZBYTNOST POROZUMĚT PROCESŮM A VÝSLEDKŮM VaV A DOKÁZAT JE „PŘELOŽIT“ DO ŘEČI LAIKŮ MOŽNOSTI REALIZACE MARKETINGU VaV: —1) INTERNĚ: —OSOBNOSTI VaV OCHOTNÉ KOMUNIKOVAT S MÉDII —FINANČNÍ ZDROJE — — —2) EXTERNĚ: —EXPERTI SE ZKUŠENOSTÍ S MARKETINGEM VaV VYBRANÉ AKTIVITY PODPORUJÍCÍ SPOLUPRÁCI —PROGRAMY EU —STRUKTURÁLNÍ FONDY OPVK —INDIVIDUÁLNÍ NÁRODNÍ PROJEKTY —TAČR — —WWW.SPOLUPRACEROKU.CZ —WEB MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ – STAV VÝZKUMU A VÝVOJE V ČR C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg