Dějiny kultury oprehistorické umění – oskalní vyobrazení okultury jiných národností opředkřesťanské umění ostředověké umění orenesance obaroko Věstonická Venuše (stáří mezi 25 tisíci a 29 tisíci lety), o oVe střední fázi mladého paleolitu rozlišujeme kultury gravettien, jehož lokální variantou je moravský pavlovien se světoznámými nalezišti Dolní Věstonice, Pavlov, oWillendorf a Předmostí u Přerova. Altamira – fresky mladší paleolit (magdalénien) oAltamira se nachází v severním Španělsku v autonomní oblasti Kantabrie, v Santillaně del Mar nedaleko přístavu Santader. V roce 1868 ji čirou náhodou objevil lovec z nedaleké vesnice, který se pokoušel vysvobodit ze skalní průrvy svého psa. Fresky nalezla r. 1879 pětiletá Marie de Sautuola, dcera vlastníka pozemku, jehož velkým koníčkem byla prehistorie. Altamira – býci – nástěnná malba o V asi 270 metrů dlouhé hlavní jeskyni se nachází kolem 150 kreseb, které jsou asi 15.000 let staré. Jsou na nich zobrazena hlavně zvířata. Další kresby se nacházejí ještě v jiných 17 jeskyních. Bizon – jeskyně Altamira Zubr – jeskyně Altamira o Divoké prase - Altamira o Bizon – jeskyně Altamira Ка́пова пеще́ра (также Шульган-Таш, башк. Шүлгәнташ) o oКарстовая пещера oна территории Бурзянского района республики Башкортостан, РФ. Находится на реке Белой в заповеднике «Шульган-Таш». oПещера наиболее известна благодаря наскальным рисункам первобытного человека эпохи палеолита. Капова пещера o Капова пещерa Gfi-set01-cave red.svg Капова пещера oШирокую известность пещере придали открытые в ней в 1954 году зоологом А.В. Рюминым древние наскальные рисунки. Возраст рисунков огромен – 14-14,5 тысяч лет. Количество рисунков – около двух сотен, но относительно хорошо сохранилось лишь около трех десятков. Размер рисунков на редкость велик – от 44 до 112 сантиметров. Почти все рисунки выполнены красной охрой, но есть и куда более редкие, выполненные углем. Капова пещера – Башкирия o Капова пещера o Капова пещера o Jeskyně Balamutovka oUkrajina- Черновицкая область oMezolitické černé kresby. Schematické lidské a zvířecí postavy. o(mesolit - z řec. mesos, μεσος = střední a lithos, λιθος = kámen) – střední doba kamenná (cca 8000 př. n. l. –začátek neolitizace) Утес Саган-Заба - Байкал o o Мировую известность утесу принесли древние наскальные рисунки - петроглифы на одной из его скал. Рисунки выполнены в разные эпохи и относятся к бронзовому - позднему железному векам (II тыс. лет до н.э. - I тыс. лет н.э.), т.е. самому древнему рисунку около 4000 лет. Саган-Заба o Útes Sagan-Zaba – západní pobřeží Bajkalu o-ramenaté mužské postavy. Výška 25-50 cm - neolit Rytina býka či mamuta,Kamenná mohyla, jižní Ukrajina- u Melitopole- začátek doby bronzové – 4-5 tis. Tamgaly – jihovýchodní Kazachstán tamga – rodový znak, solární postava 85 cm, bronzová doba o dominantní využívání bronzu –slitiny mědi a cínu oJejí počátek je rozdílný pro jednotlivé části světa: kolem roku 3300 př. n. l. na Předním východě, 2300 př. n. l. Evropa a cca 2000 př. n. l. Čína. o Antická kultura o Začátkem prvního tisíciletí př. n. l. pronikají Řekové do oblasti Berezaňského poloostrova. V první polovině 6. st. př. n. l. je vybudováno na březích řeky Bug město Olvia. V jižní části Krymu - řecké Tauridy -vzniká jónské osídlení s centrum v Chersonesu u dnešního Sevastopolu. Byla to součást velké řecké kolonizace. Historicky doložitelné kultury Kimmerijci oV 8. stol. př. n. l. kimmerijská jízda proniká na jih podél Černého moře přes Severní Kavkaz do Zakavkazí. Zasahuje do období rozporů mezi Asyřany a říší Urartu, představující nejstarší kulturu, dochovanou na území Arménie. Urartský král Rusa I. utrpěl od Kimmerijců velkou porážku a r. 714 spáchal sebevraždu. oVýskyt Kimmerijců je doložen v oblasti středního Dněpru. Archeologické nálezy: zbraně, štíty s kruhovým tepáním, koňské postraňky a různé kovové předměty, zdobené geometrickým ornamentem. Skytové oPrvní písemné záznamy o této indoiránské civilizaci pocházejí ze 7. st. př. n. l. Skytové postupovali z Přední Azie přes Severní Kavkaz do stepních oblastí podél Černého a Azovského moře a na severní Krym. Hlavního rozkvětu dosáhla skytská kultura v 5. st. př. n. l. (srov. Herodotos, 485-425, Historiai - výsledek studijní cesty do oblastí Řecké a Perské Říše a centra skytské kultury u města Olvie při ústí Dněpru do Černého moře). Skytové založili stát Velká Skytie. Ovládali na jihu území u dolního Dunaje a na východě pobřeží Azovského moře, povodí Donu a pobřeží Krymu. Skytský náhrdelník s přívěsky, 4. st. př. n. l. zlato Skytský oběd plaketa s tygrem držícím v tlamě hlavu berana, 6. st. př. n. l. bronz Skytské zlaté náušnice hlava lva na kulaté destičce, 6. st. př. n. l. Skytská siesta 5.-4. st. př. n. l.- odpočívající bojovník, zlato o Sarmaté oVe 3. st. př. n. l. byli Skytové poraženi Sarmaty, kteří zpustošili kdysi vzkvétající krajinu. Sarmaté se usadili na sever od Krymu, kde Skytové zůstali v rámci Bosporské říše. Ta spadala do zájmové oblasti Alexandra Velikého (356-323), jenž byl od r. 336 makedonským králem. Po jeho smrti se říše rozpadla na státy diadochů (vojevůdců). Sarmati se usadili po levé i pravé straně Dněpru. Sarmatská kultura obohatý dekor na zlatých předmětech, zdobených drahými kameny, jako jsou např. zlaté zvířecí figurky, nalezené v Nohajské mohyle nebo zlaté disky zdobené tyrkysem z mohyly na prazích dnešního Dněpropetrovska. Idoly oPohanských idolů se dochovalo velmi málo, neboť většina z nich byla po přijetí křesťanství zničena. Jako pozůstatky pohanských kultů z doby před vznikem slovanské kultury lze uvést tzv. kamenné „baby" ze 4. st. n. l., nalezené v oblasti mezi Donem a Dněprem. Byly to stojící nebo sedící postavy, třímající v rukou nádoby. Menší počet kamenných idolů představuje muže se špičatými čepicemi nebo helmicemi. U vesnice Zazdrisť v oblasti Terebovle se nacházejí balvany s vyobrazením podivných znaků, které připomínají tzv. tamgy, známé ze střední Azie. Kamenná „baba“ o oPolovecká „baba“ o4. st. n. l., o o„Luhansk o oŽenský idol třímající nádobu. C:\Users\user\Pictures\Ukrajina\Ukrajina-tisk\k odeslani\černobílé obr. Ukrajina\5. polovecká Baba_15.jpg Kamenný idol polovecké ženy o195 cm oNa mohyle oSeverní pobřeží oČerného moře oStátní historické oMuzeum oMoskva Polovecký muž oKamenný idol na mohyle – 203 cm o11.-13. stol. oSeverní pobřeží Černého moře oStátní historické muzeum oMoskva o o Zbručský idol oZbručský idol z 9. - 10. stol. Nalezl jej r. 1848 statkář Kocubinčik v řece Zbruč nedaleko vesnice Ličkovec vedle hory Sokolichy. Je to kamenný hranol o výšce 2,7 m, vytesaný jako monolit z pískovce. Jeho sakrální funkce je zřetelně patrná z vyobrazení bojovníka, jehož tvář hledí ze čtyřhranu do všech světových stran. Zbručský idol Křesťanská kultura oJaroslav umírá r. 1054 jako jeden z nejlepších vládců Kyjevské Rusi. Byl proto nazýván Jaroslavem Moudrým. o Během jeho panování začaly v Kyjevě velké stavební práce. Byl postaven zděný Sofijský chrám (1037), který zaujímal plochu téměř 3000 m2. Je to mohutná stavba, budovaná řeckými staviteli podle vzoru cařihradské proslulé katedrály Hagia Sofia. Sofijský chrám Hagia Sofia Hagia Sofia oHagia Sofia (řecky Ἁγία Σοφία, turecky Ayasofya) čili chrám Boží Moudrosti je světoznámá stavba v zátoce Zlatý roh v Istanbulu. Jedná se o jednu z nejznámějších sakrálních staveb světa. Původní křesťanská patriarchální bazilika byla po dobytí Konstantinopole Osmany (1453) upravena na mešitu (a později opatřena minarety); v roce 1934 byla v rámci Atatürkových reforem sekularizována, od té doby slouží jako muzeum. Téměř tisíc let (do dokončení katedrály v Seville v roce 1520) byla největší katedrálou na světě. Hagia Sofia chrám Boží Moudrosti oHagia Sofia byla postavena na popud byzantského císaře Justiniána r. 537. Architekty stavby byli Isidor Mílétský a Anthémios z Trallu. Dodnes je nejvýznamnější památkou byzantské architektury, symbolem celého Istanbulu. R. 558 se její kopule během zemětřesení zřítila. Následovala další zemětřesení v letech 989 a 1346, která však již neměla takový ničivý účinek. Dnes se v kopuli nachází 40 oken, vždy jedno mezi nosnými klenbovými žebry z cihel a malty. Chrám byl v této době také sídlem konstantinopolského patriarchy. Po dobytí Konstantinopole 4. křížovou výpravou byl sídlem latinského patriarchy konstantinopolského. Hagia Sofia – současný stav Hagia Sofia – opěrné zdi C:\Users\user\Desktop\Plocha\Istan.kniha\P1080295-1.jpg Hagia Sofia –interiér o Hagia Sofia freska nad oltářem o Hagia Sofia o Sofijský chrám v Kyjevě Sofijský chrám – interiér http://primetour.ua/~uploads/fck/_MG_0885_thumb.jpg Sofijský chrám – interiér o Zvonice Sofijského chrámu Sofie sofia_premudr Sofie – moudrost Boží Zázračná ikona Zlatá brána – Kyjev, jižní strana, 1982 300px-Kiev_gate_2001_07_09 Киево-Печерская лавра oКи́ево-Пече́рская ла́вра (укр. Ки́єво-Пече́рська ла́вра) —Основан в 1051году при Ярославе Мудром монахом Антонием, родом из Любеча и его ученик Феодосий. Князь Святослав II Ярославич подарил монастырю плато над пещерами, где позже выросли прекрасные каменные храмы, украшенные живописью, кельи, крепостные башни и другие строения. oС монастырём связаны имена летописца Нестора (автора «Повести временных лет»), художника Алимпия. Киево-Печерская лавра oC 1592 по 1688 был ставропигией Константинопольского Патриарха; с 1688 года монастырь получил статус лавры в 1786 году лавра была подчинена киевскому митрополиту, который стал её священноархимандритом. Kyjevo-pečerská lavra- pohřebiště v podzemním labyrintu oВ Ближних и Дальних пещерах Лавры покоятся нетленные мощи угодников Божьих, также в Лавре есть и захоронения мирян (напр. могила Пётра Аркадьевича Столыпина). o В. В. Верещагин. «Великая церковь Киево-Печерской лавры» (1905) Uspenský chrám Kyjevo- pečerského kláštera 300px-Kievo_pe4erskaja_Lavra oВ настоящее время нижняя Лавра находится в ведении Украинской Православной Церкви (Московского Патриархата), а верхняя Лавра — в ведении национального Киево-Печерского историко-культурного заповедника. o o Успенский собор (Великая церковь) 2000 Chrám smrti Matky boží 250px-Uspensky_Sobor Kultura Kyjevské Rusi oHlavními žánry byla od doby Kyjevské Rusi ikonomalba, fresky, mozaiky a knižní iluminace. Tvůrci nejstarších fresek a mozaik v kyjevských a černigovských kostelech byli cizinci. Ti přinesli do Kyjevské Rusi také první ikony. Z doby předmongolské se dochovalo na čtyřicet ikon, mezi nimiž většinou tvoří řecké práce. Jsou zde však zastoupeny i ikony místní kyjevské provenience. Богоматерь Оранта Мозаика в алтаре Софийского собора. XI век oMozaika Matky boží oSofijský chrám Biskup Vasilij Veliký oСвятитель Василий Великий. Мозаика алтаря. XI век. Благовещение. Мозаика на алтарных столбах. XI век. oZvěstování Matky boží Útěk do Egypta oMozaika severní stěny Sofijského chrámu Troubící anděl oZápadní stěna Sofijského chrámu Freska Sofijského chrámu oJinak věřící jdoucí do pekla- fragment Posledního soudu Скоморохи фреска Софийского собора Скоморохи фреска Софийского собора oSkomoroši- středověcí hudebníci, tanečníci, herci a kejklíři Скоморохи фреска Софийского собора Музыканты и скоморохи Прорись В.А. Прохорова. Начало 1870-х гг. o o o o o o o o o o oПрорись В.А. Прохорова. Начало 1870-х гг. . 1040-е — начало 1050-х гг Новгородский кремль oНовгородский Кремль, самый, пожалуй, древний из ныне существующих кремлей, или как их называли на Руси, детинцев. Основал его князь Ярослав, а первое летописное упоминание о новгородском Кремле относится к 1044 году. Новгородский кремль o oКремль горел, восстанавливался, перестраивался. Особенно большое строительство там велось в XIV - XV веках, на месте деревянных зданий строили каменные. До нынешнего дня дожили остатки крепостных стен Детинца построенные в XIII веке и 9 из 13 возведенных XV веке и позже башен. Собор Святой Софии Новгород Великий o oНа территории Кремля находится шестикупольный Собор Святой Софии з (1045-1050гг.) Премудрости Божией, с фресками XI-XII веков. Středověká miniatura Miniatury oprovázejí od přijetí křetanství a vzniku písemnictví iluminované rukopisy. K nejznámějším kyjevským památkám patří Ostromirovo evangelium (1052) a Sbornik Svjatoslava (1073). Charakteristickým rysem Ostromirova evangelia jsou zlaté kontury, bohatá barevnost, přihrádkový email. Ve Svjatoslavově sborníku je zajímavé, že miniatury jsou umístěny na pozadí schematického vyobrazení kostelů. Sborník Svjatoslava oSborník Svjatoslava je překladem bulharského originálu, vytvořeného v 10. stol. pro cara Borise. Na Volyni v Lucku nebo Vladimíru Volyňském vznikl v 70. letech 11. století překlad Trevirského žaltáře neboli Gertrudiny modlitební knihy, rovněž krásně iluminovaný. o Св. Микола o oИконописец Ирина Богданова Email oDalší významnou technikou byl Email, který se rovněž vyvíjel pod byzantským vlivem. Používalo se přihrádkového emailu zasazovaného do zlata, stříbra nebo bronzu. Jeho technika připomíná analogické nálezy z Velké Moravy. Nejvýznamnější poklady emailů jsou na území Kyjeva a v povodí řeky Rosy. Největší sbírku vlastnil mecenáš Chanenko, který ji shromáždil ve druhé polovině . 19. stol. Umírá počátkem 20. let. Jeho sbírky se však ztratily. Jsou o nich pouze písemné doklady. Část materiálů se dostala i do USA - do sbírky jednoho z amerických boháčů Morgana. Emailemi byly zdobeny rovněž ikony a šperky, náramky, prsteny, avšak i vazby bohoslužebných knih, nádoby na voňavky atd. Email – byzantské náušnice Zlatnictví o o Zlato bylo rozšířeným prvkem výzdoby byzantské, odtud obliba tohoto materiálu i v Kyjevské Rusi. Značná část těchto pokladů se po připojení Ukrajiny k Polsku dostala i do jejich sbírek, např. do krakovského Wavelu. K černigovským pokladům patří např. skulptury hadů, byla to část pokladu Vladimíra Monomacha. Je zajímavé, že na jedné straně této skulptury je vyobrazení sv. Michala, zatímco na opačné straně je vyobrazení antické gorgony typu medúzy. Stříbrný poklad byl nalezen r. 1896 nedaleko Nikolajeva nad Dněstrem a byl převezen do Stavropolského muzea ve Lvově. Obsahuje šperky: náramky, prsteny a 65 českých mincí ze 13.-14. stol., což svědčí o vzájemném obchodu. Je to dokladem toho, že umělecké památky Kyjeva se dostávaly i na západní Ukrajinu. Сережка-подвеска ХІ-ХІІІ ст. o o o o oЗолото. Скань, зернистость. находка в составе клада, г. Киев o Дмитриевский собор, Владимир oпридворный храм, возведённый Всеволодом Большое Гнездо на княжеском дворе. По Н. Н. Воронину, построен в 1194—97 гг. Дмитриевский собор Владимир oСобор знаменит своей белокаменной резьбой — его стены украшают около 600 рельефов, изображающих святых, мифических и реальных животных. Большинство рельефов сохранилось в первоначальном виде, некоторые были заменены при реставрации. Дмитриевский собор, Владимир o Дмитриевский собор Владимир o oТипично романские рельефы свидетельствуют о взаимосвязи тогдашнего русского искусства с Западом и Востоком. Дмитриевский собор Владимир o Ikony oZobrazení svatých na lipovém dřevě. Nejstarší ikony byly byzantského původu. Historie ikonomalby oZ domongolského období se dochovalo několik ikon Bohorodiček: Smolenská, převezená z Cařihradu černigovským knížetem Vsevolodem Jaroslavičem, Čenstochovská, jež putovala z Cařihradu do západoukrajinského Belzu a odtud pak do Lvova, odkud ji odvezl do Polska kníže Ladislav Opolinský r. 1382. Cholmská ikona Matky Boží, kterou přivezl Vladimír Veliký do Kyjeva a do Cholmu zavezl Danilo Romanovič. АНГЕЛ ЗЛАТЫЕ ВЛАСЫ. Вторая половина XII века. o oДревнейшая икона в собрании Русского музея, один из самых ярких памятников домонгольского времени. Matka Boží -Умиление oIkona o Dalšími oblíbenými svatými zobrazovanými na ikonách byli sv. Mikuláš, sv. Jiří, Dmitrij Soluňský, Fjodor Tyronský a Fjodor Stratilata, prorok Ilja, archanděl Gabriel, evangelista Kuzma, Damián, opět Boris a Gleb, Antonín a Feodosij Pečerskyj. o Николай с житием oКлеймо oпараллель житийной литературы oVýtvarná hagiografie oSv. Mikuláš Феофа́н Грек (около 1340 — около 1410) Успение (1392) o o — великий русский и византийский иконописец, миниатюрист и мастер монументальных фресковых росписей. Феофа́н Грек (около 1340 — около 1410) Успение Богоматери (1392) o oФеофан родился в Византии (отсюда прозвище Грек), до приезда на Русь работал в Константинополе,Халкидоне Галате и Кафе (Феодосия в Крыму) сохранились ныне только фрески в Феодосии), Новгороде и Москве. o Феофа́н Грек Преображение-Proměnění Páně (1408) o oИскусство Феофана Грека внесло на Русь понятие высокой христианской символики. Во фресках Феофана острые пробела, будто фиксирующие момент мистического видения. Андре́й Рублёв 1375/80— 17 октября 1428, Москва oпогребён в Спасо-Андрониковом монастыре. Наиболее известный и почитаемый мастер московской школы иконописи, книжной и монументальной живописи XV века. Принял монашеский постриг в Троице-Сергиевом монастыре при Никоне Радонежском с именем Андрей. o Спас Звенигородского чина Апостол Павел 1410—1420 рубеҗ 14-15 Андрей Рублев 1409 oВладимирская Богоматерь o oA. Rubljov, Matka boží vladimírská Андрей Рублев Proměnění Páně oПреображение 1405 oMetamorfósis oНа горе Табор oХристос в сияющей мандорле, по сторонам пророки Моисей и Елисей oВнизу апостолы Петр, Яков, Ян oProroci Mojžíš a Eliáš oApoštolé Petr, Jakub, Jan Рублев, Страшный суд A.Rubljov, Poslední soud oИз фресок Рублева в Успенском соборе наиболее значительна композиция “Страшный суд”, где традиционно грозная сцена превратилась в светлый праздник торжества Божественной справедливости. Работы Андрея Рублева во Владимире свидетельствуют, что к тому времени он был зрелым мастером, стоявшим во главе созданной им школы живописи. o Рублев, Страшный суд oУспенский собор, Владимир, начало 15 в. копия в Музее Рублева в Москве oPoslední soud Андрей Рублев oСвятая троица o 1411 oSvatá trojice oTreťjakovská galerie, Moskva Дионизий (ок. 1440—1502) oведущий московский иконописец (изограф) конца XV — начала XVI веков. Считается продолжателем традиций Андрея Рублёва. oЖитие Митрополиты oПетра (1500). Дионисий Одигитрия Смоленская. 1482 - Hodegétrie Сошествие во ад. 1495—1504 гг. Sestoupení do pekel Дионизий oВ 1481 году артель, возглавляемая Дионисием, расписывает Успенскую церковь в Москве (вероятнее всего, Успенский собор, построенный Аристотелем Фиораванти). Его помощниками в этой работе, как сообщает летопись, были «поп Тимофей, Ярец да Коня». Школа Дионизия oИоанн Теолог на острове Патма oс житием oИкона начала 16 ст. Царские ворота oПервая половина 15 в. Спас Нерукотворный oОблачение св. Вероники oКонец 15 в. Иоанн Креститель oАнгел пустыни oИкона начала 16 в. жестяная накладка изображение святого в вырезе Чудо Георигя о змие o16 век Рождение Христа oНачало 16 ст. Богородица Грузинская Ерусалимская oТрадиционно 28 августа Русская Православная Церковь совершает праздничное богослужение в честь Успения Пресвятой Богородицы. Праздник сей предваряется строгим постом. oНачало 16 в. Иоанн Златоуст oНачало 16 в. Воздвижение Креста Господня o2 пол. 16 в. oПраздник 14 сентября память Константина Великого, кот. в 4 в. на месте Голгофы и Гроба Господня воздвиг Храм Воскресения. Хрест нашла его мать Елена в 326 г. Изображение Креста выносится во время всенощной на середину храма; его воздвигают и поют «Господи помилуй». Алтарный крест o16 в. дерево, серебро Мученица Параскева oИКОНА С жестяной накладкой, 16 в. oДерево, серебро, филигран, эмаль Складная икона: Бог Отец, Богоматерь, св. Федор Тирон 16 в. Spasitel je mocný Спас Вседержитель oIkona v kovovém obložení z první poloviny 17. stol. tempera na dřevě, stříbro, zlacení, ražba. Miska, 1690 oPozlacené stříbro, ražba, filigrán, email. Успенский собор Московского Кремля oУспенский собор православный храм, расположенный на Соборной площади Московского Кремля. Сооружён в 1475—1479 под руководством итальянского зодчего Аристотеля Фиораванти. Главный храм Московского государства. Старейшее полностью сохранившееся здание Москвы Успенский собор - интерьер