Obecná didaktika Zadání seminárního úkolu Didaktická transformace obsahu • Jak to, co víme, umíme, cítíme… proměnit do materiálu, ze kterého se bude dobře konstruovat vědění ostatním? • didaktika nabízí principy, postupy, jak didaktickou transformaci obsahu provádět • naučit se (začít se učit) didaktické transformaci obsahu bude cílem tohoto semestru jak to bude vypadat? • na konci hodiny se po dvojicích zapíšete k termínu • 4 hodiny úvod + přednášky + četba • vypracujete projekt • projekt vložíte do pondělka 9:00 do IS • ve středu odprezentujete (2 dvojice za hodinu) • společně vám dáme zpětnou vazbu (min 33 z 50) • doma se podíváte na videozáznam • na konci semestru napíšete test z povinné literatury a obsahu přednášek (min 33 z 50) co projekt obnáší? • …a co tedy obnáší didaktická transformace? 1. stanovit si obsah sestavit plán vyučovací hodiny, jejímž obsahem je nějaký konkrétní problém, jež má být vysvětlen • ne “představení” • ne “pikanterie a kuriozity” • ne ”procvičování” • ne “opakování” Příklady: Proč je Máchův Máj považován za ústřední dílo české literatury? Proč máme v češtině y a i? Proč se na Moravě mluví “spisovně”? Proč má angličtina různé způsoby vyjádření pro budoucnost? 2. představit si studenty • kdy je to budu učit? • co už umí? • čím žijí? co je zajímá a baví? 3 stanovit si cíle • jak se formuluje cíl? – činnostně, ověřitelně, hodnotitelně… – žák, nikoli učitel – dovednost, nikoli téma – Příklady: – žák udělá kotrmelec vpžed bez dotyku hlavou země – žák uvede 3 specifika Máchovy poetiky – žák navrhne 3 opatření pro řešení uprchlické krize a diskutuje jejich limity Kognitivní cíle 4. vybrat vhodné metody • k jakému cíli směřuji konkrétní metodou? • je to efektivní? • je to pestré? • závazně je nutno použít alespoň v části hodiny výklad s dialogem s žáky 5. navrhnout otázky v souladu s zásadami dialogického vyučování • otázky s vyšší kognitivní náročnosti Otázky učitele Dialogické vyučování 1. Moc cirkuluje mezi učitelem a žáky 2. Žáci a učitel sdílejí společné cíle 3. Struktura komunikace je flexibilní 4. Učitel klade otázky vyšší kognitivní úrovně 5. Učitel poskytuje bohatou zpětnou vazbu (formativní, s lešením, metakognitivní) 6. Žákovské promluvy jsou rozvité a je jim vyhrazeno dostatečné množství času 7. Žákovské odpovědi jsou tvořivé 6. odhadnout čas • kolik mi zabere uvedení? • budou tam hluchá místa? • kde se to může zdržet? skončí všichni stejně? • …a podle toho to seškrtat 7 napsat to do formuláře 8 formulář odeslat do pondělí 9:00 9 připravit se na výstup 10. vystoupení na hodině • představit kontext hodiny (max 5 min) • ne obhajoba • ne zákulisní procesy • zrealizovat 15 minut výuky • položit otázky vyšší kognitivní náročnosti • dávat rozvinutou zpětnou vazbu