Co je didaktika? Metoda? A B C D E F G H I J K L M N O P QR S T U V W X Y Z Různé náhledy na didaktiku n teorii vyučování a umění vyučovat n teorii vzdělávání (19. stol.) n teorii učení, která napomáhá rozvoji člověka n teorie vyučování a vzdělávání (Skalková) n věda, která po teoretické i praktické stránce studuje procesy vzdělávání (Kalhous, Obst, 1998) Co je výchova? Dualistické pojetí výchovy A) Rozvoj přirozených vloh § Rousseau: „Vše vychází dobré z rukou stvořitelových, vše se kazí v rukou člověka.“ § Výchova rozvíjí potence jedince, Nové školy B) Překonávání přirozených sklonů a jejich nahrazování návyky § Durkheim: vše, co člověka dělá člověkem, je společenského původu § Výchova je konverze lidské přirozenosti A) Přirozený rozvoj vrozených možností § Rousseau: svobodný rozvoj dětské přirozenosti bez společenských zásahů a nátlaku § Nikdy nezakazovat, nikdy netrestat a nikdy nic nepřikazovat. Co dítě nemůže pochopit, neučí se. Neučí se ani to, o co nejeví zájem. § „Vše vychází dobré z rukou stvořitelových, vše se kazí v rukou člověka.“ (Emil I) § Počátkem 20. století na Rousseaua navazuje hnutí Nové školy, později alternativní školy B) Překonávání přirozených sklonů a jejich nahrazování návyky § Durkheim: vše, co člověka dělá člověkem, je společenského původu § Výchova by měla učinit člověka citlivým vůči obecnějším strukturám § Dětská nehotovost vyžaduje ochrannou péči a výchovu, která má moralizující a motivující funkci § Vychovatel vede k transcendentním hodnotám Co je vzdělávání? Co je vzdělávání? § Předávání hotových poznatků § Konstruování významu § Uvádění do světa kultury § Rozvíjení dovedností a schopností § Utváření klíčových kompetencí Axiom č. 2 Žáci nejsou roboti Žáci se nikdy neučí přesně to, co říká učitel. Specifičnost didaktiky Definice didaktiky § Didaktika je profesní věda pro učitele § Umožňuje propojovat učitelovo pojetí výuky s didaktickou teorií § Propojuje teorii, výzkum a praxi § Diferencuje se na oborové didaktiky Axiom č. 3 Specifičnost didaktiky Účelový vztah (cíl → metoda) Plánování nejlepší výchovy a vzdělávání Která teorie vyučování je nejlepší? Jak vyučovat? Axiom č. 4 Neexistuje jedna univerzální metoda vyučování. Přesto budeme hledat základní parametry dobré výuky. Jean Piaget: Prekoncepty n Rovnováhy je dosaženo skrze n Asimilaci n Akomodaci n Příklad: nestálost objektů n Konstrukce poznání Dochy: Dosavadní znalosti Vygotskij: Zvnitřnění sociálních interakcí „každá psychická funkce se v kulturním vývoji dítěte objevuje na scéně dvakrát, ve dvou plánech – nejprve v sociálním, potom v psychologickém, nejprve mezi lidmi jako kategorie interpsychická, potom uvnitř dítěte jako kategorie intrapsychická“ (1978, s. 121) Vygotskij: Zóna nejbližšího vývoje Co dítě umí Co dítě nebude umět ZNV Co se dítě naučí Definice zóny nejbližšího vývoje vzdálenost mezi aktuálním stupněm rozvoje (založeném na samostatném vývoji) a potenciálním stupněm rozvoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky Bruner: Koncepce lešení (scaffolding) Proces, který umožní dítěti nebo začátečníkovi řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí. (Bruner) Ž Matěj: Naše soustava se skládá z osmi planet a z toho jedna je Země. Planety obíhají kolem osy, středem Sluneční soustavy je Slunce. Planety jsou v tomto pořadí: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter Saturn, Uran, Neptun. U: No, není to zlé, ale vadí mi, že se otáčí kolem osy, jo. Ale tam, představ si, že máš planetu a máš osu tady. (kreslí na tabuli planetu a mimo ni kreslí osu) Myslíš, že se ta planeta otáčí takhle dokola? (ukazuje, jak by se planeta mohla otáčet) Ž Matěj: Ne. U: Takže kolem jaké osy? Ž Matěj: Kolem své. U: Tam musí být kolem své osy, jo? Takže … kolem osy, točí se kolem osy … musí to být tedy naprosto přesné. Ausubel: Smysluplné učení n Učení nejde bez žákova přičinění n Žák se musí naladit na učení a pak v učení vytrvat n Žáky by si měl své učení řídit sám n Cíle výuky by se měly stát žákovými cíly n Žáci se liší nejen svými styly učení, ale i představami o učení a škole Autoregulace § Samostatné řízení procesu učení § Sebepoznání a rovněž způsobilost sám sebe utvářet a zdokonalovat se zřetelem na stanovené cíle a plán (Helus, Pavelková, 1992) § Škola by měla žákům umožnit naučit se, jak se mají učit § Motivace jako komponenta autoregulace Foltýnová (2008) Sebe- reflexe Uvažo- vání Provádění a volní kontrola Hattie: Zviditelnění učení § Explicitní cíl výuky § Rozpracovaná zpětná vazba § Učitel musí vědět, co se žák naučil § Vlastní očekávání žáka jakých výsledků chce dosáhnout § Učitel by měl žáky vést k přemýšlení o vlastních cílech Základní parametry dobrého vyučování 1. Prekoncepty: počítejte se jejich znalostmi 2. Zóna nejbližšího vývoje: dejte jim, co potřebují 3. Lešení: a trochu přidejte 4. Smysluplnost: propojujte kognitivní a emocionální aspekty 5. Autoregulace: zviditelňujte proces učení žáků Jak si vybrat školu? Jak si vybrat školu n Webové stránky(článek Mareše a Lukase) n Priority školy (kodex školy) n Inspekční zprávy n Ne vždy na stránkách školy n Viz Česká školní inspekce - v registru inspekčních zpráv n Seznam všech škol Ústav pro informace ve vzdělávání Čeští žáci v mezinárodním srovnání 511 493 615 605 490 510 530 550 570 590 610 1999 2007 ZŠ víceleté gymnázium Výsledky žáků ZŠ a víceletých gymnázií v matematickém testu (TIMSS) 350 400 450 500 550 600 650 700 -2,5 -2,0 -1,5 -1,0 -0,5 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 Gymnázia SOŠ a SOU s maturitou SŠ bez maturity Matematika: Čtení: Řešení problémů: Přírodní vědy: Matematika: Čtení: Řešení problémů: Přírodní vědy: 620 577 607 623 604 577 607 614 512 507 525 528 548 516 550 549 467 439 474 489 447 444 470 469 Matematika: Čtení: Řešení problémů: Přírodní vědy: Matematika: Čtení: Řešení problémů: Přírodní vědy: Matematika: Čtení: Řešení problémů: Přírodní vědy: Matematika: Čtení: Řešení problémů: Přírodní vědy: Index socioekonomického zázemí Výsledek PISA Šest skupin středních škol podle výsledku v PISE a socioekonomického zázemí PISA 2003, Gymnázia, SOŠ a SOU s maturitou a SŠ bez maturity Střední školy: PISA: G, SOŠ+SOU, SŠ bez m. Nejhorších10% Nejhorších 5% 21 % ze všech učňů bude v maturitě neúspěšných 9 % 1 % n Školní vzdělávací program: ZŠ Táborská, Gymnázium Rumburk, Gymnázium Slovanské náměstí Brno, Moravské gymnázium n Granty n Hierarchie důvěryhodnosti n Teorie pískoviště Jak si vybrat školu