Dialogické vyučování 50% 30% 5-10% 5-10 % 5-10 % 5-10% Žák Učitel Rodina Spolužáci Škola Ředitel Co ovlivňuje proces učení? Hattie, J. (2003). Teachers Make a Difference: What is the Research Evidence? Jaké nástroje má učitel? § Otázky § Zpětná vazba § Participace žáků Jaká je výuková komunikace? 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dějepis Literatura Občanská výchova Mluvnice VKP NKP Počty otázek zaměřených na nižší a vyšší kognitivní procesy § Průměrně 90 odpovědí v jedné vyučovací hodině Počet slov 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10- 14 15- 19 20 + Celkem replik 130 0 473 302 165 123 88 72 56 44 99 35 75 % 45,9 16, 7 10, 7 5,8 4,3 3,1 2,5 2 1, 6 3,5 1,2 2,7 Délka žákovských odpovědí Zpětná vazba v běžném vyučování 94 % 77 % 6 % 23 % Negativní zpětná vazba Pozitivní zpětná vazba Verifikační Formativní Bermudský trojúhelník zpětné vazby 1. Otázka 3. Reiniciace otázky 2. Nesprávná odpověď 4.Správná odpověď Co je dialogické vyučování? Dialogické vyučování je přístup usilující o aktivizaci žáků, stimulaci jejich myšlení a intenzifikaci učení prostřednictvím jejich zapojení do výukové komunikace. (Alexander, 2006) Dialogické vyučování? Učitel: Sebevražední teroristé. Tak jak chcete bojovat s terorismem? (5) Dá se s tím bojovat nějak? (2) Petr: Hodíme na ně atomovku ((smích)). U: Na koho? Hana: Na všechny. U: ((zvedá se od stolu)) Dobře, tak na kterej stát hodíme atomovku? Jedem. Milan: Afganistán. … Co je dialogické vyučování? § Účelem komunikace je navození vyšších kognitivních operací. § Znalosti jsou ko-konstruovány. § Žáci jsou aktivní. Teoretická východiska Vygotskij (1978) Vztah mezi řečí a myšlením. Internalizace mentálních funkcí. ZNV. Sfard (2008) Commognition – učení jako participace. Lefstein & Snell (2014) Žáci se učí nejlépe skrze participaci na bohaté a stimulativní výukové komunikaci. K čemu je to dobré? Zahraniční výzkumy: n zvýšení porozumění vyučované látce n rozvoj argumentačních schopností n rozvoj tvořivosti n rozvoj schopnost učit se Jaké používá učitelka otázky a jaký prostor mají žáci? Indikátory dialogického vyučování 1. Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti 2. Uptake 3. Otevřená diskuse Učitelka: Tak, Ondro, řekni prosím tě, proč myslíš, že je Aragorn hrdina? Žák: Mně připadá, že nejdřív měl strach, ale překonal ho a vedl vojsko do bitvy, do vítězné bitvy a prostě rozhodl se vzít na sebe to břemeno a tím vlastně všem pomohl k úspěchu. 1. Otevřená otázka vyšší kognitivní náročnosti Výhody otevřených otázek vyšší kognitivní náročnosti § Žáci si zapamatují více, než když učitel klade pouze otázky na zapamatování faktů. § Vedou k rozvoji myšlení žáků - žáci si osvojují další myšlenkové postupy jako je hodnocení, analýza, syntéza, či tvořivost. Učitel: Tak co, šli byste se podívat na corridu? Žák: Jo. Učitel: Proč ano? Žák: Mm, protože je to hezký. Učitel: A v čem, v čem? Zkus, zkus mně říct, v čem je to hezký? 2. Uptake Učitel: Proč je podle vás to chování Dona Quijota nesmyslné? Žák 1: Že někdo tam staví půl roku mlýn, aby mohl namlít mouku a on tam přijde ňákej rytíř a začne, začne jim tam ničit ten mlýn. Tak dává to smysl? Žák 2: Já si myslím, že každá činnost nebo každé chování člověka má nějaký smysl. Žák 1: Kvůli tomu, že si někdo myslí, že to co dělá je smysluplné, neznamená, že je to ve skutečnosti smysluplné. 3. Otevřená diskuse Indikátory na straně žáků 4. Čas žáků v komunikaci 5. Kvalita žákovských promluv (promluvy s argumentem) Teacher: Tak, Ondro, řekni prosím tě, proč myslíš, že je Aragorn hrdina? Student: Mně připadá, že nejdřív měl strach, ale překonal ho a vedl vojsko do bitvy, do vítězné bitvy a prostě rozhodl se vzít na sebe to břemeno a tím vlastně všem pomohl k úspěchu. 5. Promluva s argumentem Principy dialogického vyučování 1. Kolektivita 2. Reciprocita 3. Podpůrnost 4. Kumulativnost 5. Účelnost Alexander (2006) § Výzkumný projekt: Učitel a žáci v dialogické vyučování (2013-2016) § Cíl: Situovat dialogické vyučování do běžné výuky na druhém stupni ZŠ § Výzkumný design: Akční výzkum § 8 učitelů druhého stupně ZŠ a žáci jejich tříd (n = 165) Metodologie výzkumu Akční výzkum n Výzkum vedoucí k akci a změně n Ústředním znakem je úzký vztah mezi odborníky na výzkum a odborníky z praxe n Vědecký přístup založený na spolupráci všech účastníků, který vychází z každodenní praxe a hledá nejlepší řešení problému Forma 1) Semináře pro učitele 2) Videonahrávky jejich hodin 3) Reflektivní rozhovory nad videonahrávkou Obsah 1) Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti 2) Uptake 3) Otevřená diskuse Rozvojový program pro učitele Jak se učitelé učí INDIKÁTORY PRINCIPYMETODY Jak se učitelé učí? Případová studie 1: Marek Indikátory a principy dialogického vyučování Cíl: zavedení otázek vyšší kognitivní náročnosti jakožto indikátoru dialogického vyučování Zavádění dialogického vyučování Krok 1: zavedení otevřených otázek vyšší kognitivní náročnosti U: Vlastně nejenom otázky na to, proč si to myslí, nejenom otázky, co to znamená, kdy se co odehrálo, ale proč si to myslíš a tak dále. Na základě čeho. Blízké jsou mi metody kritického myšlení. Přesvědčení učitele před zavedením změny Výuková realita U: V tuto chvíli (2) byste mohli nějakým způsobem vysvětlit, jestli teda šlo o vraždu, o zabití, nebo o nějakou jinou situaci. Tak. Zkuste si to chvilinku promyslet, (2) budete zjišťovat na základě důkazů. Ne že si to vymyslíte. Tak dva, tři, čtyři, pět lidí se hlásí. Katko, Natko a spol. Zkuste poslouchat, (2) protože budete mít za úkol poslouchat a buď s nimi souhlasit a doložit, proč s nimi souhlasíte, nebo nesouhlasit.(N) Tak. Začneme podle toho, jak jste se přihlásili. Ondro. 00 VKN (indikátor dialogického vyučování) x Kolektivita (princip dialogického vyučování) Krok 2: Udržení počtu 00 VKN a dostání principu kolektivity U: Teď se zkusíme podívat na skupiny občanů, kteří …, nebo resp. obyvatel, kteří měli ve středověku nějaká zvláštní privilegia. Privilegia vycházela z jejich povinností. K: Jakože král, třeba. U: Třeba král. To je jeden z obyvatel, jedna ze skupin obyvatel. K: Prostý člověk. U: Prostí lidé, ti měli taky, ale neměli jich moc, těch privilegií. Změna: snížení kognitivní náročnosti otázek Ondra: Tak každej si napíše jednu otázku. (bere si papír a píše na něj) (…) Kuba: Kde všude byl? Ondra: Všude, kdyžs to tam napsal. Arnošt: (počítá) Deset. Kuba: Jsme dobrý. (na Jirku) Přemýšlej. Kuba: Já už vím hoši. (2) Měl rád citrony? (smích) Bacha, už jde na to. Arnošt: Co to je? Měl rodinu? Cílená změna: zavedení skupinové práce U: Dialogické vyučování je jen pro některé žáky, není možné je realizovat se všemi žáky Důsledek: proměna přesvědčení učitele Krok 3: Udržení počtu 00 VKN a dostání principu kolektivity, změna přesvědčení učitele U: No a kdybychom se zamysleli nad tím, co jsem říkal já, kdyby přišli o peníze, co by se stalo Marcu Polovi, kdyby za jeho života, z toho mála, co teď víte o hospodářské krizi, krize byla, tak co by se mohlo stát? Natka: Zkrachoval by. Katka: O vše by přišel. U: Proč si to myslíš? Katka: Protože by si peníze někam dával, tak by o ně přišel. U: Souhlasíte všichni s Katkou? Ž: Jo. U: A zkus to ještě dovysvětlit, protože já jsem z toho KatčinaaKatka: On si ty peníze, ty uspořený peníze si mohl někam dat. A když by byla ta hospodářská krize, tak by to mohlo celý zkrachovat a on by o ty peníze přišel. Spontánní změna: narušení komfortní zóny učitele U: Komu budete víc věřit a proč? Sami za sebe. Saša: (hlásí se) Tomu s těma příšerama. U: Proč? Saša: Protože je to hustý. ŽŽ: (smích) U: (ukazuje na Kamilu, která se hlásila) Kamila: Spíš tomu, co tam vlastně byl, protože on nejspíš nelže, říká nám, jak to tam vypadá a jaký to tam bude. U: (přikyvuje a rozhlíží se po ostatních) Povídejte. (.) Souhlasíte s Kamilou, (ukazuje na Kamilu) (n)? (2 – rozhlíží se, nikdo se nehlásí) To je všechno, co si-. Rita: (hlásí se) U: (kýve směrem k ní) Rito? Rita: Já bych asi věřila spíš tomu, kterej říká ten nudnější příběh, protože by se mně zdálo jako divný, že tady u nás nejsou žádný příšery a tam je jich najednou tolik. (.) A pravda je taky většinou taková (.) nudná. U: (ukazuje na Ritu) Tak. (.) To je výborná odpověď. Cílená změna: udržení počtu 00 VKN a dostání principu kolektivity, změna přesvědčení učitele Závěr § Je možné změnit komunikační chování učitelů. § Skrze tuto změnu nastává i změna v komunikačním chování žáků. § Není možné zavést jeden izolovaný prvek. § Dialogické vyučování tvoří provázaný systém. Dialogické vyučování je možné!