5. Cíl výuky Cíl výuky Cíl pro učitele? Co budu v hodině dělat? Cíl výuky Cíl pro žáky? Co budeme v hodině dělat? „Výukový cíl chápeme jako představu o kvalitativních a kvantitativních změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky.“ Kalhous (2002) Cíl výuky Plán (postup dosažení cíle) Výuka (uskutečnění plánu) Reflexe (porovnání výsledku s cílem) Cíl Ideál 1. Dělení cílů podle míry obecnosti 1. Vzdělávací cíl A. obecné (vzdělávací) cíle 2. Cíle jednotlivých typů a druhů škol 3. Cíle vzdělávacích oblastí B. specifické (výukové) cíle 4. Cíle tematických celků (předmětů) 5. Cíle vyučovacích jednotek (např. hodiny) konkrétní cíle 6. Cíle jednotlivých částí vyučovacích jednotek 7. Učební požadavky (cíle učebních situací, učební úlohy) A. Obecné cíle (RVP G) Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto cílů: § vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G § vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G § připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění B. Specifické cíle Specifické cíle § Vysvětlit žákům základní principy parního stroje. § Přezkoumat hlavní události, které vedly ke druhé světové válce. § Rozvinout u žáků pochopení básně Prométheova játra od Jiřího Koláře. Výsledky žáků nebo kompetence? Výsledky • Cíl: – Efektivita – Pracovní síla – Zpátky ke kořenům • Řízení: – Shora dolů – Standardy • Kontrola – Testování – Psaní zpráv • Vyučování – Písemné úkoly – Individualizmus Kompetence • Cíl : – Autonomní jedinec – Demokratická výchova – Všeobecné vzdělání • Řízení: – Místní správa – Důvěra • Kontrola – Formativní hodnocení – Dialog • Vyučování – Dialog a diskuse – Komunita Dva soupeřící diskurzy Klíčové kompetence jsou definovány jako přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. Klíčové kompetence Klíčové kompetence v RVP A) klíčové kompetence: soubor obecných cílových požadavků, ke kterým má směřovat vzdělávání § PŘÍKLAD mezi způsobilostmi, jimiž má disponovat žák na konci základního vzdělávání, je spolupracovat a pracovat ve skupině i v týmu ... a na základě poznání nebo přijetí své role vyjednávat, hledat řešení a pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce Klíčové kompetence v RVP B) očekávané výstupy: soubor konkrétních výsledků vzdělávání v jednotlivých oblastech a oborech PŘÍKLAD – Komunikační a slohová výchova Žák: § plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti § porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti § respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru Klíčové kompetence: problémy § Chybí přesné vymezení § Jak se utváří KK u žáka? § Jak můžeme hodnotit KK? § Měli bychom kompetence vůbec hodnotit? § Jak mají učitelé realizovat dosahování kompetencí různého typu složitosti či obecnosti? § Jak budou odlišeny očekávané výstupy v kognitivní rovině s krátkodobou existencí, od výstupů projevujících se dlouhodobými účinky? § Chybí evaluační standardy § Kognitivní (vzdělávací, poznávací) cíle Benjamin S. Bloom § Afektivní (postojové, hodnotové, výchovné v užším smyslu) cíle - David R. Kratwohl § Psychomotorické (výcvikové) cíle - R. H. Davea 2. Dělení cílů podle obsahového zaměření Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Tvořit Hodnotit Analyzovat Aplikovat Porozumět Zapamatovat Bloomova taxonomie Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Tvořit Hodnotit Analyzovat Aplikovat Porozumět Zapamatovat Bloomova taxonomie VYŠŠÍ nižší Pomůcka č. 1 pro stanovování cílů: Metoda SMART S pecifický: vztah k určité konkrétní činnosti M ěřitelný: stanovení požadované kvality i rozsahu A kceptovatelný: v souladu se zjištěnými potřebami R ealistický: musí existovat reálná šance pro žáky, aby dosáhli cíle T ermínovaný: ohraničený v čase Pomůcka č. 2: Výkonové cíle Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Výkonové cíle Vágní Výkonové Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Specifický cíl – Nevýkonový -Výkonový 1. Specifický cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu F. L. Wright: Kaufmann House Falling Water (1935-39) Nevýkonové a výkonové cíle Nevýkonový Rozvinout u žáků pochopení budovy F. L. Wrighta Kaufmann House – Failling Water Výkonový Na konci hodiny budou žáci schopni 1. Rozpoznat základní vizuální a prostorové kvality budovy 2. Popsat Wrightovo přesvědčení o vztahu architektury a krajiny 3. Vysvětlit, co Wright myslel organickou architekturou a jak to souvisí s domem Kaufmanna 4. Analyzovat prostorovou strukturu domu a jednotu spojenou z několika částí 5. Vyjmenovat materiály použité při stavbě a jejich význam ve struktuře 6. Podat vlastní reakci na budovu Výhody výkonových cílů 1. Jsou pozorovatelné a měřitelné 2. Jsou srozumitelné pro žáky i učitele 3. Specifikují chování a výkon žáků 4. Vyjasňují myšlení a plánování 5. Usnadňují evaluaci a hodnocení Nevýhody výkonových cílů 1. Činí z učení technickou disciplínu 2. Z pochopení dělají výkon 3. Zdůrazňují pouze pozorovatelné aspekty výchovně vzdělávacích procesů 4. Atomizují učivo na malé celky 5. Nepodporují otevřenost, náhodu a tvořivost Jak vytvářet výkonové cíle? 1. Rozhodněte, jestli je výkonový cíl vhodný pro danou učební situaci, kterou plánujete 2. Zvažte relevantní kontextové vlivy 3. Specifikujte v patřičných infinitivech, kdo bude předvádět daný výkon 4. Stanovte výsledek úkolu 5. Upřesněte podmínky, za kterých mají žáci úkol vykonávat 6. Stanovte minimální míru, kterou musí žáci splnit, aby uspěli § Druhá světová válka (Cíl není téma) § Seznámit žáky s dějinami druhé světové války (Příliš obecný cíl) § Vysvětlit druhou světovou válku (Cíl se zaměňuje s popisem činnosti učitele) Chybně formulované cíle výuky Shrnutí: Požadavky na cíle výuky § Explicitní stanovení cíle výuky § pro učitele § pro žáky § Spojit cíl vyučované hodiny s kurikulem ročníku § Cíl rozdělit na primární a sekundární § Adekvátní schopnostem studentů (ZNV) § Shrnout splnění cíle na konci výuky