7. tematický okruh: Předfrankonská notace 7.1 Základní inovace - grafické odlišení longy a brevis - zavedení semibrevis - zavedení ligatur sine proprietate – sine perfectione a cum opposita proprietate - brevis se stává jednotkou měření času v hudbě (=tempus) - užití pomlk různých délek na místě diviso modi - nový způsob zápisu hlasů 7.2 Zápis tenoru pomlky – typy ligatur – convenientia modorum (slučitelnost modů) 7.3 Zápis vrchních hlasů imperfekce – alterace – charakter a funkce semibrevis - plica 7.4 Prameny hudební Codex Montpellier H 196 – 354 kompozic – 8 svazků Edmond de Coussemaker: L´art harmonique aus XII^me^ et XIII^me^ siècles, Paris 1865 Codex Bamberg – 100 motet Pierre Aubry: Cent Motets du XIII^me^ siècle, Paris 1908 7.5 Prameny teoretické Johannes de Garlandia: De musica mensurabilis positio (Couss I/97) Anonymus VII: De musica libellus (Couss I/378) [Hieronymus de Moravia]: Discantus positio vulgaris (Couss I/94) Magister Lambertus (Pseudoaristoteles): Tractatulus de Musica (Couss I/ s. 251) 7.6 Terminologie tempus, Codex Montpelier H 196, Codex Bamberg, convenientia modorum, simile ante similem perfecta, plica longa, plica brevis 7.7 Literatura Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, Leipzig 1962, s. 318 – 342 (též anglická mutace, s. 282 - 309)