OCEÁNIE = jižní část Tichého a Indického oceánu. části: Austrálie, velké ostrovy (Papua-Nová Guinea, Nový Zéland) a množství malých ostrovů Tichomoří PACIFIK = Tichý oceán pokrývá třetinu povrchu země a obsahuje nejhlubší vody celého světa, tisíce ostrovů s miliony km2 původ obyvatel – většinou jihovýchodní Asie, někde východní Afrika vliv kolonistů a misionářů dodnes patrný v provozování hudby 3 oblasti: Melanesie (z řečtiny melas černý, nesos ostrov): severně nad Austrálií Nová Guinea, Vanuatu a Fidži a Šalamounovy ostrovy Šalamounovy ostrovy od 1978 nezáv. na Británii, 400.000 lidí na tisícovce ostrovů sólové a skupinové vokální styly, soubory dřevěných a bambusových bicích nástrojů, orchestry panových fléten), domorodí obyvatelé - černá pleť a afro kudrnaté vlasy předci kdysi pravděpodobně přicestovali z východní Afriky bambusové flétny, orchestry panových fléten ostrov Nová Guinea rozdělen na nezávislou východní část = Papua-Nová Guinea (do 1975 dvě australská teritoria, před 1.sv.v. britská a německá kolonie) a západní část Irian Jaya, patřící Indonézii (do 1962 Holandsku) od konce 19. st. křesťanské kostelní zpěvy v lokálních jazycích od 20., 30. let šíření pop nahrávek z Haiti a Filipín, rozšíření kytary – skupiny 4-5 kytara a ukulele, lehce swingující, např. Paramana Strangers v 60. letech od 60. let kopírování rock´n´roll a pop pro hotelové hosty (např. Kopikats) od pol. 70. let boogie woogie babmoo bands: např. Wagi Brothers (s elektrickou kytarou, hranou přes tranzistorák) Sanguma - tradiční písně s prvky rocku a jazzu crossover hvězda George Telek některé nástroje: garamut (dřevěný buben, většinou pomalovaný motivy lidí, krokodýlů, ptáků…), kundu (malý ruční bubínek s ještěrčí nebo hadí kůží), mambu (bambusové flétny různých velikostí, panovy flétny), susap (bambusová židovská harfa) Mikronésie: skupina malých ostrovů severně od Malinésie, společně s Marshallovými ostrovy, Kiribati ad. domorodí obyvatelé - jihovýchodoasijský původ stick dancers = prastaří tanečníci s tyčemi, holemi, ve stoje i v sedě Polynesie (poly = mnoho) většinou sopečné a korálové skupiny ostrovů ve středním a jihozápadním Tichém oceánu: Nový Zéland, Cookovy ostrovy, Tonga, Plavecké, Manihiki, Havajské, Velikonoční ostrov ad. domorodí obyvatelé - mix jižních mongoloidů a negroaustraloidů, světlejší pleť a vyšší postava tradice gospel sborů na Tahiti a okolních ostrovech, někdy až 120 členné, vliv misionářů nástroje: dřevěné a bambusové perkuse (většinou šťerbinovité, názvy jako lali, logo, pate, nafa), nosní flétny zdomácnění kytar a ukulele Nový Zéland původní obyvatelé Maorové, obřadní tance, např.mužský haka nebo ženský poi, dřevořezba současná world music: např. soubor Moana & The Tribe AUSTRÁLIE současná Austrálie - typicky kosmopolitní země, z 8 milionů km2 jen málo obydleno typickým obyvatelem je přistěhovalec (Velká Británie sem kdysi deportovala řadu odsouzenců a trestanců) Aboridžinci - (cca 60.000 z 20 milionů) kulturně specifičtí původní obyvatelé přišli asi před 30 - 50 tisíci lety z jihovýchodní Asie v některém z posledních období velkého zalednění za výrazného poklesu mořské hladiny po opětném zvednutí hladiny zůstali v izolaci až do příchodu Evropanů v 18. stol. jednoduchý materiální život na úrovni doby kamenné, ale složité a komplexní pojetí světa: spřízněnost lidí a zvířat i krajiny, což se odráží ve složité společenské struktuře (skupiny lidí spřízněné s některými živočišnými druhy a jsou za ně tudíž více zodpovědné) spojení s "dobou snění", v níž existují věci ve své ideální podobě doba snění - DREAMTIME: bezčasá mýtická doba, v níž příroda ještě nemá formu a "Síly" čekají na projevení při formování krajiny, vzniku živočišných druhů a strukturování společnosti; spirituální paralelní svět, svět snů a mrtvých předků, mýtických zvířat a bytostí, legendárních příběhů komunikace mezi "Silami" a člověkem se odehrává prostřednictvím znaků (např. duha) nebo v zážitcích za změněného stavu vědomí (snění, trans) tak vznikají nové rituály a písně - kreativita je vlastností Sil, ne člověka, ten jejich projevy pouze přijímá kontakt se "Silami" zprostředkovávají RITUÁLY váží se k významným událostem života (obřízka chlapců, rituální putování po krajině, během kterého jsou chlapci uváděni do potřebných mýtických i praktických znalostí) z hlavních rituálů jsou ženy vyloučeny (ženy - sběračky, muži - lovci a strůjci rituálů) součástí rituálů je HUDBA hudba je materiálně jednoduchá, ale obsahuje jemné nuance a jemné provázání s mimohudebními souvislostmi zpěv, s dominantní rolí sólisty; různé pěvecké techniky při různých příležitostech melodika rituálních zpěvů je terasovitě sestupná didgeridu (didjeridoo, didžeridů, dle jednoho z místních jazyků: yidaki): dutá větev blahovičníku (eukalyptu), nepřerušovaný dech, kdy v okamžiku nabírání vzduchu nosem hráč zároveň vytlačuje vzduch z tváří, základní tón je členěn akcentací, přidáváním hlasu do nástroje a dalšími artikulačními prvky ač aerofon, je vlastně spíš sónickým rytmickým nástrojem pochází ze severních oblastí Austrálie (Northern Territory) a ze severu Západní Austrálie, existuje řada lokálních kulturních oblastí, kde tento nástroj vůbec nebyl znám, hudba obyvatel těchto oblastí je pak především vokální rytmus - ozvučná dřeva (clapsticks, tlučky zvané bilma z velice tvrdého dřeva s ostrým pronikavým zvukem), bumerangy, chřestítka složitější rytmickou texturu vytváří kombinace rytmu didgeridu, zpěvu a rytmu ozvučných dřívek kresby (které často popisují vnitřní strukturu skoro jako rentgenové snímky) i tanec často představují zvířata koroborí = noční několikahodinové tance, sledy krátkých částí, bojové i mýtické scény současná australská world music: aboridžinci, hrající na didgeridu a evropské nástroje komerční hudbu typu new age music ap., např. David Hudson aboridžinské rockové kapely, např. Yothu Yindy běloši, hrající na didgeridu, např. Charlie McMahon a skupina Gondwana běloši, kombinující australské kořeny s vlivy dalších etnických inspirací včetně keltských, balkánských či židovských, např. skupina Kangaroo Moon