KOMENSKÝ I 1 ROZHOVOR 1 KOMENSKÝ Roman Švaŕíček šenostné, výcvikové. Také by měl pracoval pod supervizí. Měl by se trvale vzdělávat i poznatkově. Odborné disciplíny totiž nejsou na stejné úrovni jako před dvaceti třiceti roky. Někdy se uvádi, že na další vzděláváni učitelů je málo peněz. Jednoznačné souhlasím. Podstatný díl však lze pořídit za pakatel doma u stolu. Školní nekázeň je zatěžkávací zkouškou zejména pru začínající učitele. Existuje způsob, jak se s určitým šokem z reality vyrovnat? Profesor Matějček (a mnoho dalších) zastával názor, že děti, dospívající a patrně i dospěli jsou nepoučitelní. Já jsem s ním částečně nesouhlasil. Jsem přesvědčený, že alespoň někdo a někdy využívá minulé zkušenosti. Učitelé jsou odborníci na vedení dětí, takže pro ně by to mělo být povinnosti. Měli by například vědět, žc učitel neni jediný, kdo na ditě působí. Nemá tedy úplné všechny faktory pod kontrolou. Takže nemůže úspěšné fungoval jeho případná představa, že žákům nabídne upřímně srdce na dlani a oni budou od toho okamžiku trvale úžasní. Jít učit s tímto přesvědčením bych neoznačil jako iluzi a naivitu, ale jako odbornou hloupost a absolutní ignoranci. Proč? Takový učitel chce popřít všechny známé mechanismy fungováni dětského jedince a skupiny žáků. Čemu se v souvislosti s výchovou a vzděláváním věnujete v současné době? Zabývám sc podněty pro individualizaci výuky a výchovy děti, rozšiřováním podpůrných opatření pro všechny děti ve škole, dále řešením výchovných problémů u děti. V individualizaci přístupů k dětem vidím cestu pro budoucnost. Václav Mertin (1951) je dětský psycholog, absolvent oboru psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Za sebou má 3H let poradenské praxe v pe-dagogicko-psychologtcké poradně i ve fakultní poradně a 32 let pedagogického působeni na katedře psychologie své alma mater. Je autorem mnoha publikací pro rodiče (Ze zkušeností dětského psychologa, Výchovné maličkosti, Výchova bez trestů) i pro učitele (je mj. spoluautorem knih Psychologie pro učitelky mateřských škol, Pedagogická intervence u žáků ZŠ či Problémy s chováním ve škole - jak na něj. Vedle práce jsou jeho nejvétší radostí vnoučata a děti. Na své bylinkové zahradě pěstuje mátu. oregano, tymián a bazalku. Sedm pravidel kognitivně náročné výuky Cílem tohoto článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základni školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) sc pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žáci vedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádro takové výuky tvoří učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakované prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci sc naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatováni faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak k prostředí, které by měl učitel žákům vytvořit, tak také ke způsobu vedení a řízeni výuky učitelem. Kognitivně náročná výuka O kognitivně náročné výuce hovoříme tehdy, pokud v rámci výuky převažuje pedagogická komunikace, při níž učitel využívá otázek vyšší kognitivní náročnosti při výkladu látky a při vedeni diskuse se žáky s cílem podpořit jejich učení. Otázky vyšší kognitivní náročnosti musí splňovat dvě podmínky: zaprvé se vztahují na otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu a hodnocení (Bloom, 1956), nikoli ledy na doslovné vybavení si faktu, který byl již aspoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován. Zadruhé odpověď na lakové otázky nesmí být přímo dostupná z učebnice či jiného materiálu, který maji žáci k dispozici. U: Aktivní volební právo je od osmnácti let. to znamená, ie od osmnácti let můžete, jestli chcete, jít volit Na kom to záleží? 7. Monika: Na sobe. U: Máte jit volit, nebo ne? 2 Monika: Jak chcem. Ž Pavel: ivc stejnou chvíli jako Monika) Měli bysme. U: Pročř (řiti Pavla) Proč to a proč ne? (m tiidu) (šum ve tíidč) Podtržené otázky učitele jsou příkladem otevřených otázek vyšší kognitivní náročnosti. V teorii pedagogické komunikace jsou právě otázky vyšší kognitivní náročnosti považovány za nej-produklivnější a vedoucí k rozvoji žákovského myšlení. Kladení otázek vyšší kognitivní náročností však automaticky nevede k zapojení vyšších kognitivních procesů u žáků. Důsledkem velkého množství otázek vyšší kognitivní náročnosti může být jen aktivizace žáků, nikoliv náročná kognitivní práce žáků založená na pečlivé argumentaci a zdůvodňovaní názorů. Proto postupně vysvětlíme sedm základních pravidel kognitivně náročné výuky. 1. Nové pojmy by měly být vysvětleny Zaprvé se pro kognitivně náročnou práci žáků jeví bvt důležité vysvětloval žákům nové kon- Iľ KOMENSKÝ .i . 138 ZWZS.,?/,, ,■ :VVZ<_ \1J 01 I 13S KOMENSKÝ cepty, umožňovat žákům jejich porozumění a zaobírat se významy slov. Učeni žáků stoji nejen na nejméně kognitivně náročném procesu, kterým je zapamatování faktů. Pro rozvoj jejich poznání světa je důležité porozumět symbolům, znakům a teoriím zprostředkovávajícím jim zobecněné lidské poznání. Při výuce zaměřené na novou látku by proto měly být využily lakové formy dotazování, v nichž žáci prostřednictvím otázek učitele docházejí k porozumění teoretickým konceptům. Nejde pouze o reprodukci či memorování, ale jedná se o nejvyšší kognitivní proces učení skrze pochopení. Produkce je založena na jednoduchém faktu, že učení je výsledkem myšlení žáka. V následujícím příkladu učitelka Šárka použije princip analogie a objasni žákům význam cizího slova rctrospckcc- Učitelka sc odvolá na slovo retro, které žáci dobře znají, a navíc se jedná o slovo, které můžeme označit za populárni. Je to ukázka toho, kdy učitel propojuje znalosti žáků s novým učivem prostřednictvím analogického příkladu. U: Jestliže Odysscus někde vypráví, co už sc stalo, jak se říká takovým filmům a také literatuře, když někdo vypráví o tom, co už bylo? (2 s) 7: Minulost Neé. ZZ: {nesrozumitelný výkřik) U: Jak sc říká, když vy si oblečete oblečení nebo posloucháte písničky třeba ze Šedesátých let? Z: Relro! (Vykřikne.) U: (úsměv) Retro, výborně- Super, takže. (Mne si ruce.) Re-trnspekce, (Slabikuje slovo.) že, je ta metoda, (pomalu) kterou tady autor použil... Citace z hodiny literatury dokládá nejen možnosti analogického postupu při vysvětlování významu slov, aleje evidencí učitelova pátrání po žákovských znalostech. Navíc ukazuje, že když jsou žáci vtahováni do výukové komunikace skrze své mimoškolní znalosti, aktivně reagují a jsou posléze kladně emotivně hodnoceni učitelem, Při výkladu je důležité jak popisovat žákům jednotlivosti či prvky nějaké třídy prvků, tak vysvětlovat obecný, abstraktní koncept určujíci, proč určité prvky patří do jedné třídy. 2. Komunikační struktura by měla odpovídat momentálnímu průběhu výuky Z výše uvedených příkladů komunikace můžeme vidět, že béžná pedagogická komunikace mezi učitelem a žáky ve třídě má pevnou struk-luru. která je členěna do tří složek, První je iniciace, kterou je zpravidla otázka učitele, druhá je replika, kterou je odpověď žáka, a třetí je feed-back, což je hodnoceni či evaluace odpovědi žáka učitelem.1 Učitel sekvenci jak zahajuje, tak ji také uzavírá a následně zahajuje další sekvenci, což ukazuje následující příklad. U: fe tohlelo [žáci právě dočetli úryvek z Homérovy Odyssey] ve verších? 7.7;. Nee! (mnohohlasem) U:Ne? ŽŽ: joo! (mrjo/io/rlfjíem) U: f e to ve verších. Co jste si zase spletli? Verš a...? í Rým. U: Rým. t Rým. U: Výborně. Takže vc versích to je, že? Z ukázky je zřejmé, že žáci nerozumí dobře termínům rým avers, ačkoliv se jedná o žáky osmé třídy základní školy a toto téma bylo opakovaně probíráno. Učitelka Šárka (průměrně klade 90 otázek za hodinu) zjistí tuto chybu, avšak nezahájí výklad s cílem uvést věci na pravou míru a klade opět další otázku (Co jste si zase spletli?). Tím pokračuje vc struktuře otázek a odpovědí a zahajuje další sekvenci, na kterou mají žáci odpovědět. Sekvence konči tím, že učitelka zdůrazní správnou odpověď, v níž sice žáci uvedou, co pletou, ale nedostanou sc dál k významu ani jednoho z pojmů. Ukázka dobře zachycuje způsob, jakým se učitel vyrovnává s neznalosti žáků. Místo vysvětlování, které by následovalo po výroku }e to ve verších, klade učitelka novou otázku (Co jste si zase spletli?}. Žáci tímto způsobem získávají zprávu, že nutné je správně odpovědět, nikoli vysvětlit obsah pojmu, protože učitelka se 1 Tato struktura je označována podle počátečních písmen složek, tedy 1RP nebo ÍR£ na lo, jak pojmům porozuměli, nedopláva. Zácí jsou v této ukázce paradoxně pochváleni, i když nejsou schopni rozlišit rým a verš. I když to může v mnoha sekvencích vypadal tak, že učitel má ideální příležitost k výkladu, výkladu se vzdává, čímž ovšem nedochází k ideálnímu zpracování žákovské chyby. Naznačuje, že není spokojen s odpovědí žáků, ale neujímá se role arbitra a nechává problém nevyřešen. Jedná sc například o situace, kdy učitel klade olázku, vyžaduje na ni správnou odpověď, ale když zjistí, že žáci odpovídají špatně (nerozumí problému), nedojde ze strany učitele k vykročení ze zažilé struktury IRE Vykročení by znamenalo, že učitel zahájí pasáž výkladovou, interpretuje chybu žáků, prezentuje a zdůvodní správné řešení. Aby bylo možné využít potenciál IRF struktury, je nezbytně nutné ji v určitých případech opustit. Když učitel objeví žákovu chybu (po které pátrá), je někdy nejvhodnější vykročit z „dobře naolejované" struktury [RF a zahájit například výklad. Jakkoliv samozřejmé se to může zdát, [RP struktura neobsahuje výklad, což může vést k lomu, že učitel nevykročí z lineárního opakováni 1RF sekvence, a nedojde tedy k napravení objeveného problému. To vede nejen k velkému počtu položených otázek, ale může to Saké vést k nižšímu porozumění probíranému tématu. Neváhejte proto opustit danou komunikační strukturu, pokud je to třeba. 3. Aktivizace žáků je předstupněm cvičení v argumentaci K aktivizaci žáků může vést nestrukturovaná diskuse, jejímž účelem je vytvořit prostředí vhodné k pojmenovávání nápadů žáků v emočně kladném prostředí. Jde o jakousi formu brainstormingu, kdy učitel řídí výukovou komunikaci, ale nezastává privilegovanou pozici ve správnosti odpovědí. Z Šimon: Kulturní dům. U: Kulturní dům. Tak. já to budu psát, tak jak lo budete říkat, jo? (Zapisuje na tabuli „kuli. íJiiřn".JTak, co dál vám probleskne hlavou (Ukazuje si oběma ukazováčky na hlavu.), když se. řekne kultura? lak, postup- ně. (Ukazuje na hlásící se žákyni.) Ž Simona: Tak, chození do divadla. U: Tak, já napíšu divadlo, jo? (Pík „divadlo".), co dál? Z Radka: Pozvánka na diskotéku. U: Diskotéka. (Píše „diskotéka") Ták, co dál? Z Marek Kulturisti. U: Kulturisti. (Píše „kulturisti", pousměje se u toho.) ZŤ,: (smích) U: Tak. Marek jc spnrlovec, lo se dalo čekal. Co dál? ?. bude: Národní památky U: Národní památky. Výborně. {Píle „památky".) Cn dál vás napadne? Učitelka nenuti žáky k promyšlení a propracování odpovědi a netrvá na zdůvodnění. Projevuje se absence pravidel diskuse, neboť někteří učitelé nemají pravidla stabilně zavedená, a někdy je ani nevyřknou na začátku diskuse či v jejím průběhu. Zadání je velmi jednoduché, neboť jde o to řičí jakýkoliv názor, což jc vidět na některých výrocích učitelů (učitelka Alice: Chrlte to na mě, co vás napadne.). Jedná se o nestrukturovanou diskusi vymezenou jedním tématem. Na nestrukturovanou diskusi může navazovat kritická diskuse. Ta by sc však již měla držet pečlivého argumentování ze strany žáků, měla by obsahovat názorový střet a učitel by měl dovést žáky k dopracováni odpovědí. V kritické diskusi se často objevuje názorový střet dvou protikladných stanovisek, která jsou přednesena učitelem, a žáci diskutují své argumenty pro, či proti. V následující ukázce učitelka reaguje na odpověď žáka Pavla, který říká, že bychom měli jít volit. V debatě učitelka vyžaduje zdůvodnění odpovědi. V: Prnč? (na Pavla) Proč jo a proč ne? (nu třídu) (šum ve třídě) 2. Pavel: Jo, tak já nevím.. U: Tak. říkáš jo, lak Ireba nějaký důvod, proč jo? (na Pavla) ?. Pavel: Tak \a nevím... protože vyjadrujeme, iako že s kterou stranou sympatizujeme. U: (Kyvů hlavou.). Že si Iřeba polom nemužele řicl, že budete nadávat, protože iste si volili lip. Proč ne? ?. Alice: Prolože pak nadávat nebudeme, fs úsměvem) Nestrukturovaná tematická diskuse bývá terčem kritiky za to, že žáci konverzují jen nad I KOMENSKÝ 01 133 /VYZK.UMU 01 133 KOMENSKÝ ľ tématy, která je osobné zajímají, a proto se nejedná o produktivní metodu (Brooks, Bro-oks, 19y9). Přikláníme se však k názoru, že nestrukturovaná tematická diskuse má svoje místo v procesu učení se žáků. V diskusi mohou žáci pojmenovávat svoje nápady, které se později mohou stát předmětem testování a hodnocení. Podle Goldinga (20U9) může být nestrukturovaná diskuse výchozím bodem pro kritické zhodnocení myšlenek zpočátku triviálních, 'lato forma dotazování je tedy zacílena na vytvoření „diskusního" vztahu mezi učitelem a žáky, což může být později využito k dalším etapám učeni. Může to být prostřednictvím jiného typu diskuse, kritické diskuse, jejímž cílem je kriticky argumentovat o vybraných idejích nebo skrze vytváření nových konceptů, což označujeme jako produkci. Jestliže se učitel zaměří na memorování určité právě či nedávno probírané látky, pak klade v rychlém sledu jednoduché otázky nižší kognitivní náročnosti. Velké množství uzavřených otázek nižší kognitivní náročnosti vede na jedné straně k aktivizování poměrně velké části třídy, na druhé straně jednoduché otázky učitele vyvolávají jednoduché odpovědi žáků. Teprve tehdy, když se učitel snaží přimět žáky k formulováni svých vlastních názorů na předem dané téma, klade otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. Dále se při diskusi objevují emoce. A to především tehdy, je-li spojena s kritickou diskusí nebo s produkováním nových konceptů žáku. 4. Učeni potřebuje čas Učení potřebuje čas. Čas na žákovo myšlení, neboť učení jc výsledkem jeho myšleni. Rowcová ve svém objevném výzkumu (1969) popsala, že pauza ve výpovědi je nejenom prostředek, který významnou měrou vyjadřuje syntaktické vztahy ve větě, ale je-li pauza umístěna mezi výpovědi jednotlivých mluvčích, dovoluje žákovi připravit si odpověď na otázku učitele. Právě Rowcová proto zavedla termín pauza (watt time), která má v komunikaci mezi učitelem a žáky dvě části. První pauzu (watt time I) můžeme najit mezi učitelskou otázkou a replikou žáka, druhou pauzu (wait time II) mezi replikou žáka a zpětnou vazbou učitele. Pro vyšší kognitivně náročné otázky je nezbytné, aby po otázce učitele existovala určitá pauza pro žákovo vytvoření odpovědi. Výzkumy následně ukázaly, že učitelé po položení otázky čekají velmi krátkou dobu, než vyvolají žáka, aby odpověděl. Mareš (1975) uvádí 2,24 sekundy v 8. třídě základní školy v hodine dějepisu, Tohin (1987) hovoři o jednotce menší než jedna vteřina. A většinou učitelé vůbec nečekají, než si vezmou slovo poté, co žák odpověděl.2 Pokud přitom učitelé zvýší obě pauzy pro přípravu nad prahovou hranici tří sekund (3-5 s), dochází k pozorovatelným změnám, a tím i k lepším vzdělávacím výsledkům žáků. Ticho a čekáni tak může zefektivnit učení žáků. Pauzy mají neopominutelný pozitivní dopad také na učitele, neboť se pro něj zvyšuje čas pro přemýšlení nad otázkami, které bude klást žákům. Nelze tedy jednoduše řici, že by učitelé měli klást více otevřených otázek vyšší kognitivní náročnosti. Je totiž nezbytné, aby měli žáci dostatek času na přemýšlení nad svou odpovědí na otázku učitele. Pauzy mezí otázkami a odpověďmi vedou ke zpomaleni tempa vyučováni, kdy učitel ponechává žákům delší časový úsek na promýšlení odpovědi, opakuje zadání otázek, dává otázkám patřičný důraz, upřesňuje zadání, adresně vyvolává žáky a ve výsledku dbá na to, aby se zapojila celá třida. Nejde však jen o důraz na zapamatování si faktů žáky. Žáci jsou učitelem nuceni k tomu, aby se soustředili na tvoření odpovědí na otevřené otázky (produktivní dimenze). V následujícím příkladu z hodiny mluvnice se učitel Karel pokouší žáky přivést k určeni toho, co znamená subjektivní. U: Co je to zabarvený? (3 s] Přemýšlej, co je to zabar vený f 10 s). Co? (Ukáže Mel žáka.) Z: No, přídavný jméno? U: No, zabarvený je přídavný jméno, (úsměv) |á bych 2 Podle výzkumů Mareše (19751 je napr. pau/a v dějepisu U.4 sekundy, v matematice 0.5 sekundy. Podle výzkumu Walshové a Saltesové (2005) pí i hodnoceni učitel v 90 "i připadli nečeká a ihned si bere slovo, časlo polom pre-msuic odpověď žáka. tě skvěle pochválil, kdybychom potřebovali slovní druhy. Ale iá potrebujú včdét, co to znamená, to slovo zabarvený. (Státe se hlási někteří iáci.) Co to zna mená? 12 s) (Ukáže na žáka.) Ž: takže to je jako lakový zkreslený, že to není úplně do detailů. U: Nevím, je.stli by s tím souhlasili úplně všichni... (5 s) Co, Petro, co myslíš? Z: Ze to, žc to zabarvený je, vlastně oni píšou v úplně jiným světle? U: i 2 si No, to už je celkem lepší. Píšou v úplné jiným světle, čili ten popis je nějak ovlivněný něčím. A já se ted zeptám, čím je ten popis ovlivněný? Čím jc ten popis ovlivněný? 12 s) Čím je ten popis ovlivněný? £i s]_Když tam máme to slovo subjektivní. Co je lo slovo subjektivní? (1.5 si (V následující vétě zesílí hlas.) la vám pak řeknu příklad a hned to pochopíte, co je subjektivní. Během dotazování na význam subjektivity sc hlásí několik málo žáků, ale učitel Karel vždy čeká na lo, až přibudou další zvednuté ruce. Úkolem není přihlásit se jako první, ale vymyslet odpověď na obtížné zadání. Učitel dává žákům najevo, žc nc každá odpověď jc správná. V uvedené ukázce je velmi dobře vidět pomalý, detailní až zdlouhavý postup, kdy se žáci pokoušejí vymyslet definici a stále dostávají zpřesňující otázky od učitele. Zároveň učitel ukazuje, že žákům naslouchá a jejich odpovědi komentuje a opravuje. 5. Učitel by měl rozhodovat o tom, kdo bude odpovídat Z předchozího příkladu je viděl, že zpomaleni výuky nejen dává větší prostor žákům ve třídě přijít s odpovědí na otázku učitele, ale tento postup ponechává učiteli poměrně velký manévrovací prostor, co se týče jeho výběru vyvolaných žáků. Ukazuje se, že je důležité, aby učitel rozhodoval o tom, kdo bude tázán, nikoliv aby hovořila stále stejná skupina několika pohotových žáků. Diky tomu zůstává v rukách učitele rozhodovací' pravomoc, který žák bude odpovídal a předvede svoji odpověď před celou třídou. Zná-li učitel schopnosti a dovednosti svých žáků, pak adresnost učitelského tázáni umož- ňuje učiteli pracovat s individuálními charakteristikami žáků a lépe reagovat na povahu úkolu. Ačkoliv někteří autoři kritizují nutnost hlásit se, neboť to omezuje spontaneitu žáků, v našich datech se ukazuje, že to, že se žáci hlásí, dává učiteli možnost nejen počkat na pomalejší žáky, ale také dávat složitější otázky, které vyžaduji více času na přemýšlení. Díky lomu se klade stále stejný dotaz, který se specifikuje, ale nemění se zadáni úkolu, dokud olázka není žáky uspokojivě vyřešena. 6. Učitel by měl být arbitrem výuky Zašeslé by učitel měl být arbitrem výuky, což úzce souvisí s otázkou hodnoceni. Základním pravidlem hodnocení žákova výkonu učitelem jc, že by nemělo být skryté či zamlčené, ale explicitní a jasné. Učitel by i v případě špatné odpovědi měl tuto odpověď hodnotit, byť negativně, a měl by se vyvarovat postoje, že každý názor je přípustný. Ačkoliv by se tento přístup učitele mohl jevit jako vstřícný vůči individualitě všech žáků, učitel se tímto vzdává možnosti skrze učitelskou otázku a hodnocení zvyšoval porozumění žáků obsahu výuky. Učitel by měl poskytovat jasnou zpětnou vazbu jak na otevřené, tak na vědomostní otázky. U: Tak, kdo nám zopakuje, jak jdou po sobě planety? Matěji, řekneš nám, jak jdou po sobě planety? 7:. Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn... Uran, Neptun, Pluto. ?:. Pluto už. není. U: Pluto neni. (Kývne hlavou.) 7. : To už tam nepatří. To už nepatří. Z: Ale je to tam. L": Prosím? Z: Ale je to tam pořád. Z: Ale nepatří tu tam. U: Dobře, tak io... (Škrábe se za krkem.) Učitel nejprve artikuluje určitou zpětnou vazbu („ľluto není."), ale v následující části ustupuje do pozadí a vzdává se toho, že by žákům problém vysvětlil. Jedná se o otázku vědomostní, a přesto neposkytne žákům jasnou odpověď na řešenou otázku. Místo toho nechává na chvíli i KOMENSKÝ 01 I 133 ^VV/KUML. KOMENSKÝ I Mgr. Roman Švaříčck, Ph.D., pusubi jako odborný asistent na Ostavu pedagogických véd Filozofické fakulty" Masarykovy univerzity. s va rícek&ph il.mum.cz hovořit jen žáky, jako by se ho komunikace ani netýkala (klade sice otázku Prosím?, ale nekomentuje jejich rozporné odpovědi) a jako by hylo jedno, jestli Pluto jc planetou, či nikoliv. Učitel v sekvenci přestává být arbitrem vzdělávacího obsahu a zčásti se vzdává svých didaktických kompetencí. Z učitele, který předává obsah, se tak spíše stává debatní moderátor. Uvolněné místo učitele (který se stal moderátorem) jsou někteří žáci schopni obsadit, když argumentačně obhajují své názory a jsou schopni do diskuse přinést věcné argumenty. Je proto důležité, aby učitel zastával privilegovanou pozicí, co se týče správnosti žákovských odpovědí. Každý úkol by měl být řádně evaluován, aby se žáci dozvěděli, jaké byly jejich výkony před tím, než se přejde k jinému úkolu. žákům zřetelné najevo, že mu mají klást organizační dotazy k zadání a začtvrté by měl učitel žákům sdělit, na jaké rovině očekává jejich odpověď. U: Začneme dneska (Učitel sepne ruce u jasné tak dává na jevo, že půjde o něco vážného a těžkého ) takovou obtížnou věci, která kterou isme ještě nedělali a která ie trošičku složttčiši. Budeme vycházet z toho, co urnime, ale dneska trošku přidáme. Vemte sešity, napište si {gesto sepnutých rukou) Subjektivně zabarvený popis. {Učitel napíše téma hodiny na tabuli.) {30 s) Tak, samozrejmé nejdřív si vysvetlime ten nadpis. (3 s) Což může být trošku těžší... {12 í) Takže, máme lam. máme lam tady toto slovo, popis. Dokáže mi nékdo hezky, smysluplně vysvětlit, co je to popis? Aby to bylo iakn od sedmáka. a ně od třeťáka. Co je to popis? Co je to popis? (3 s) Evi, co je to popis? 7. Učitel by měl formulovat standard dobré práce Zascdmé se ukazuje jako efektivní, když učitel formuluje pravidla práce, a zejména dobré práce žáka. Za standard dobré práce považujeme laková explicitní sdílení učitele, která určují, jak má potenciálně vypadat dobrý výkon žáka. Žáci musí zaprvé dostat jasné pokyny, jaké jc zadání úkolu, zadruhé jak maji při jeho řešení postupovat (např. učitelka Alice při debatě o pelicích, kdy žáci po skupinách prezentovali výsledky své předchozí práce, žákům připomněla: „Naslouchejte st teď navzájem..."), zatřeli musí učitel dál Jedná se u úsek ze začátku hodiny, kdy učitel Karel (průměrně klade 20 otázek za vyučovací hodinu) vysvětluje žákům téma hodiny. Učitel přitom pochoduje po třídě, která mezitím ztichla, má sepnuté ruce a pomalu, s vážnou tváři, postupuje k vysvětlování tématu. Mezi jednotlivými větami učitele Karla je vždy jistá (dramatická) prodleva. Na začátku dává žákům najevo, že si hodinu pečlivě připravoval, ale změnilo se počasí. Říká žákům, že to bude obtížné, což můžeme vnímat spíše jako kladení důrazu na probíranou látku než jako reálnou výpověd. Dále říká žákům, jak by měla odpověď vypadal [jako od sedmáka), a čeká, až se přihlásí více žáků a jednoho z nich adresně jménem vyvolá. Doplněním o jistou dramatizaci učitelem, například zdůrazněni důležitosti či obtížnosti probírané látky, vede žáky k vyšším výkonům. I když současný diskurz říká, že aktivita žáků je nade vše, ukazuje se, že snaha o aktivizování žáků musí jit ruku v ruce s důrazem učitele na kognitivně náročnou práci žáků. A bez ní, jak vímc, ke skutečnému učení nedochází. Závěr Kognitivně náročná výuka jde ruku v ruce s kognitivně náročnými otázkami a s vysvětlováním nových konceptů a pojmů. Když budeme nové koncepty vysvětlovat, můžeme se na ně žáků plál. Spolu s jinými považujeme koncepty a pojmy za ústřední kameny symbolického poznání (Stcrnberg, 2002 J. Vytváření konceptů se neobejde bez paměti, ale podobně i bez zapojení vyšších kognitivních procesů (Vygotskij, 197fi). Paradoxní se může zdát, že mlčení ve výukové komunikaci může jednak vést k vyšší kognitivní náročnosti otázek - spíš ke kognitivní korespondenci žákovských odpovědí, jednak může zvýšit kvalitu žákovských odpovědí. Vysoký počel otázek ledy nemusí vždy vést k vyššímu porozumění výukovému obsahu, ale může to být spíše tak, že nižší počet kladených otázek s sebou nese pečlivější práci učitele s otázkou a odpovědí žáka, a v důsledku může znamenat lepší porozumění na straně žáků. Literatura Bloom, B. S. et a), (1956), Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I. Cognitive domain. New York: Longmans Green. Brooks. M. G., Brooks. [. G. (1999). The Courage to be Con structivist. Educational Leadership, 57(3), 18-2*1. Golding. C. (2009). Ihe Many ťace-s of Constructivist Discussion. Educational Philosophy and Theory, 1-7. Mareš, 1 (1975], Interakce učitel - žáci v zjednodušeném modelu hromadného vyučováni. Pedagogika, 25(5), 617-62H. Rowe, M. B. (1969). Science, soul and sanctions. Science and Children, 6(6), 11-13. Sternberg, R.). (2lK)řl). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. Šedovi, K., Švaříček. R., Šalamounova. Z. (20121 Komunikace ve skalní irídé. Praha: Portál. Tobin. K. (1987). The Role of Wait Time in Higher Cognitive Level Learning. Review of Educational Research, 57(1), 69-95. Vygotskij, L. S. (1976). Myšlení a fee. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.