TEATRALITA VELKOPÁTEČNÍ LITURGIE „[…] Tak také náš tragický herec [tragicus noster] v divadle Církve všemu křesťanskému lidu veřejně znázorňuje očistnou oběť Kristovu.“ Honorius Augustodunensis Velikonoční triduum Zelený čtvrtek Velký pátek Bílá sobota, Neděle Zmrtvýchvstání Flügelaltar in St. Wolfgang Velkopáteční obřady (1)Bohoslužba slova (2)Uctívání kříže (Adoratio crusis) (3)Svaté přijímání + Ukládání kříže do hrobu (Depositio crucis) + Vyzvednutí kříže z hrobu (Elevatio crucis) Plague Cross, 1304, Germany 1) Bohoslužba slova 1. ČTENÍ „Hle, můj Služebník dojde úspěchu, bude povýšen, povznesen k velké vznešenosti. Jak mnozí budou nad ním žasnout - neboť jeho podoba byla nelidsky zohavena, vzhledem se nepodobá člověku. […] On však byl proboden pro naše hříchy, rozdrcen pro naše viny, tížily ho tresty pro naši spásu, jeho rány nás uzdravily. (Iz 52,13-53,12) 1) Bohoslužba slova 3. ČTENÍ – Pašije podle Jana JÁHEN: Ježíš vyšel se svými učedníky za potok Kedron, kde byla zahrada. Vstoupil do ní, on i jeho učedníci. To místo znal i jeho zrádce Jidáš, protože se tam Ježíš často scházel se svými učedníky. Jidáš si tedy vzal vojenskou četu a od velekněží a farizeů služebníky a šel tam s pochodněmi, s lucernami a se zbraněmi. Ježíš věděl všechno, co na něj má přijít. Vystoupil tedy a zeptal se jich: KNĚZ: "Koho hledáte?" JÁHEN: Odpověděli mu: SCHOLA: "Ježíše Nazaretského." JÁHEN: Řekl jim: KNĚZ: "Já jsem to." JÁHEN: Stál s nimi také zrádce Jidáš. Sotva jim tedy Ježíš řekl "Já jsem to", couvli a padli na zem. Znovu se jich zeptal: KNĚZ: "Koho hledáte?" JÁHEN: Odpověděli mu: https://www.youtube.com/watch?v=ewScdpcCoWo SCHOLA: "Ježíše Nazaretského." JÁHEN: Ježíš odpověděl: KNĚZ: "Už jsem vám přece řekl, že já to j sem. Hledáte-li mne, tyto zde nechte odejít." JÁHEN: To proto, aby se splnilo jeho slovo: "Z těch, které jsi mi dal, nenechal jsem zahynout nikoho." Šimon Petr měl při sobě meč; vytasil ho tedy, udeřil veleknězova služebníka a uťal mu pravé ucho. Ten sluha se jmenoval Malchus. Ježíš však Petrovi řekl: KNĚZ: "Zastrč meč do pochvy! Což nemám pít kalich, který mi podal Otec?" […] Giotto di Bondone (? 1267–1337, Florencie) 2) Adoratio crucis Planctus Mariae z Pasionálu abatyše Kunhuty Jan Svátek kopí a hřebů Páně Arma Christi naturalismus ženská zbožnost Svátek kopí a hřebů Páně Ukazování nástrojů Kristova umučení Poté: Depositio crucis „Na veliký pátek po dokončení mše svaté abatyše připravivší se, má jíti s procesím k tomu místu se dvěma staršími sestrami, kdež kříž má býti schován do hrobu. A před nimi mladší sestry mají nésti korouhve, svíce, vodu svěcenú a kadidelnici a kór v tu chvíli má čísti tento responsoř […]. A mezitím dokavaď kór čte tyto tři svrchní responsoře, tu chvíli abatyše s poctivostí položíti má kříž do hrobu, podložíc pod něj jeden korporál a druhým kříž přikryjíc, přiložíti má kaménkem pěkným a potom pokropiti a okadíti a hned postaviti má svíci u hrobu, aby hořela. A když to abatyše dokoná, hned kór počne čísti tento responsoř […].“ Olomoucký breviář, 1421 „[p]o sloužení mše odnesou kněží kříž k hrobu se svícemi a kadidelnicí. Zatímco jim kněz hebdomarius uděluje svátost oltářní, zpívají spolu s nimi tichým hlasem: Antifona: Hle, jak zemřel spravedlivý. Responsorium: Odešel pastýř dobrý. Antifona: Josef Arimatejský. Responsorium: Když pohřben byl Pán. Mezitím položí kříž na látku rozprostřenou v hrobě a po přikrytí látkou okouří a pokropí a k jeho čelu je postavena svíce, kterou nezhasnou do té doby, kdy v noci všechny zhasínají. Samotný kříž vyzvednou kněží před zvoněním matutina, nechavše tam jen látku až do noci, kdy je hrob navštíven sestrami.“ Svatojiřský breviář https://www.youtube.com/watch?v=oHJRczCPkNE Crucifix in the choir loft of Jerónimos Monastery (Lisboa, Portugal) „Na Veliký pátek (1) chlapci za oltářem světce Víta zazpívali třikrát: Kyrie eleison. Odpověděli jim (2) kněží s kůru Panny Marie: Jesu Kriste qui pasus, advenisti propter nos. (3) Kanovníci, jáhnové a podjáhnové, kteří stáli u pulpitu mezi kaplí světce Václava a vchodem hlavním zazpívali: Alpha et omega, tu finis est et origo. Pak (4) vikáři a jáhnové a podjáhnové u pulpitu poblíž kaple apoštola Tomáše k nim navázali: Domine, miserere. K čemuž dodal přítomný sbor celý: Christus dominus factus est… Tím způsobem se sbory střídaly až po sám konec obřadu“ Pujman, Zhudebněná mateřština, 52 Toto je už KAEDRÁLA sv. Víta (nikoli bazilika, pro kt. byl liturgický předpis primárně určen).