MAPOVÁNÍ KULTURNÍCH A KREATIVNÍCH PRŮMYSLŮ Petr Návrat, ONplan lab, s.r.o. Olomouc, 23. dubna 2015 CO JSOU KKP? KULTURNÍ SEKTOR Scénická umění Výtvarná umění Kulturní a umělecké vzdělávání Památky, muzea a galerie Knihovny a archivy Řemesla KULTURNÍ ODVĚTVÍ Film a video Hudba Televize a rozhlas Knihy a tisk Videohry KREATIVNÍ ODVĚTVÍ Architektura Reklama Design CO JSOU KKP? •  Představují významný podíl na HDP a zaměstnanosti •  podíl na HDP v celé EU28 = 4,5 %1, v ČR odhad = 3 - 4% •  podíl na zaměstnanosti v celé EU28 = 3,8 %1, v ČR = 4,6% 2 •  Vytvářejí spill-over efekty v návazných odvětvích jako je ICT, cestovní ruch nebo textilní průmysl •  Inovace - netechnologickými faktory => kreativita, design nebo inovativní modely podnikání. •  Rozvoj značky města •  Lepší podmínky pro KKO – nutnost v konkurenci evropských metropolí PROČ PODPOROVAT KKP? 1  Zdroj:  TERA  Consultants.  (2014).  The  economic  contribu.on  of  the  crea.ve  industries  to  EU  GDP  and  employment  -­‐  Evolu.on  2008-­‐2011.  Paris.   2  Zdroj:  European  Commission.  (2011).  The  European  Cluster  Observatory  Priority  Sector  Report:  Crea.ve  and  Cultural  Industries  .  Luxembourg:   PublicaDons  Office  of  the  European  Union  .       ZJIŠTĚNÍ ROZSAHU ODVĚTVÍ ZJIŠTĚNÍ SILNÝCH & SLABÝCH STRÁNEK ZJIŠTĚNÍ POTŘEB •  ARGUMENTACE PRO PODPORU KKP •  ZNALOST SEKTORU A MOŽNOST PŘIZPŮSOBENÍ PODPORY/POLITIK ROZVOJE K ČEMU JE MAPOVÁNÍ KKP? •  Zvýšení povědomí o KKP ve městě/regionu •  Poznání struktury KKP •  Plánování rozvoje KKP •  Zapojení aktérů, kteří vytvářejí politiky s vlivem na KKP •  Propojení s podporou příbuzných ekonomických a politických cílů (revitalizace měst, sociální koheze) PROČ MAPOVAT KKP? POČET SUBJEKTŮ KKO V BRNĚ •  11  569  ekonomicky  akDvních  subjektů   •  >  10%  všech  subjektů  města   3861   2813   1830   1573   572   315   251   164   116   34   27   13   0   1000   2000   3000   4000   Odvětví KKO v Brně dle počtu subjektů. Zdroj: kvantitativní mapování JIC, 2013. •  odhadnout  na  23  192  osob,  z  toho  12  291  jsou  OSVČ   •  podíl  na  zaměstnanosD  =  13,2  %  (počet  všech  zaměstnanců  subjektů  KKP)   ZAMĚSTNANOST V KKO V BRNĚ 7962   3950   3135   2926   1642   1343   674   441   400   295   289   200   0   1000   2000   3000   4000   5000   6000   7000   8000   9000   Odvětví KKO v Brně dle počtu zaměstnanců. Zdroj: kvantitativní mapování JIC, 2013. PARDUBICE POČET SUBJEKTŮ KKP PARDUBICE POČET ZAMĚSTNANCŮ 74 255 POČET SUBJEKTŮ na 10 000 obv. 58 OBRAT na 10 000 obv. 190 mil. 635 mil. 231 mil. ZAMĚSTNANOST na 10 000 obv. 249 444 218 1.  vzdělávání 2.  financování 3.  komunikace/marketing 4.  vhodné prostory 5.  industriální dědictví KVANTITATIVNÍ ANALÝZA - POČET SUBJEKTŮ, ZAMĚSTNANOST, OBRAT KVALITATIVNÍ ANALÝZA – PROBLÉMY, POTŘEBY, SWOT, HLAVNÍ AKTÉŘI… ZPRÁVA Z MAPOVÁNÍ KKP METODIKA MAPOVÁNÍ KVANTITATIVNÍ ANALÝZA STEJNÁ VE VŠECH MĚSTECH, ABY BYLO MOŽNÉ JE POROVNAT POČET SUBJEKTŮ ZAMĚSTNANOS T OBRAT KVANTITATIVNÍ ANALÝZA •  Vygenerování dat o všech subjektech kulturních a kreativních průmyslů z databáze Albertina 2013 •  Subjekty jsou vybírány dle převažující činnosti podle klasifikace CZ NACE (činnost podílející se nadpoloviční většinou na obratu firmy, resp. činnosti v případě neziskových či veřejných subjektů) •  Vymezení vychází z trojsektorové tabulky dle Výsledků účtu kultury ČR za rok 2010 (NIPOS, ČSÚ, 2012) a vymezuje kulturní sektor, kulturní průmysly a kreativní průmysly KVANTITATIVNÍ ANALÝZA – FÁZE I •  Údaje v databázi Albertina vykazují značnou chybovost => nutná VERIFIKACE KVALITATIVNÍ ANALÝZA – FÁZE II – VERIFIKACE DAT 47 145 70 120 145 81 141 275 70 0 100 200 300 400 500 600 Kreativní průmysly Kulturní průmysly Kulturní sektor přidané subjekty verifikované subjekty odebrané subjekty 194 256 111 117 113 90 379 423 111 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 Kreativní průmysly Kulturní průmysly Kulturní sektor přidané subjekty verifikované subjekty odebrané subjekty Chybovost v datech dle sektorů v PARDUBICÍCH Chybovost v datech dle sektorů v PLZNI •  Internetové vyhledávání •  Telefonické dotazování •  E- mailové dotazování •  Informátoři vybraní Snowball metodou •  Konzultace seznamů se zástupci odvětví METODY VERIFIKACE •  V případě, že není údaj o počtu zaměstnanců u subjektů možné dohledat ani nijak zjistit, je stanoven kvalifikovaným odhadem: •  u fyzických se předpokládá, že mají pouze jednoho zaměstnance, •  u právnických osob (PO) byla hodnota nahrazena průměrným počtem zaměstnanců PO v daném odvětví, •  V případě, že byl v odvětví identifikován subjekt s řádově vyšším počtem zaměstnanců, než bylo u ostatních subjektů v odvětví obvyklé, nebyl při výpočtu průměrného počtu zaměstnanců PO uvažován. KVALIFIKOVANÝ ODHAD ZAMĚSTNANOSTI ZAMĚSTNANOST •  u subjektů, u kterých tento údaj nebylo možné dohledat, byla kategorie obratu stanovena dle průměrného obratu subjektů v daném odvětví s tím, že průměr byl stanoven zvlášť pro fyzické a zvlášť pro právnické osoby. KVALIFIKOVANÝ ODHAD OBRATU OBRAT KVALITATIVNÍ ANALÝZA KVALITATIVNÍ ANALÝZA PŘIZPŮSOBENÁ POTŘEBÁM KONKRÉTNÍHO MĚSTA, ABY BYLO MOŽNÉ JI MAXIMÁLNĚ VYUŽÍT •  Kvalitativní část je vhodné navázat na konkrétní záměr – například přípravu programu rozvoje města, nebo vznik kreativního inkubátoru/kultur fabrik atd. •  Zjišťovat lze například následující: •  Popis odvětví, •  Slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby, •  Hlavní aktéři •  Financování •  Dostupnost výrobních faktorů •  Propagace •  Problémy •  Potřeby ZAMĚŘENÍ KVALITATIVNÍ ANALÝZA FOCUS GROUP SWOT ANALÝZA ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN ON-LINE DOTAZNÍK SEMINÁŘ •  Řízená diskuze s nejvýše 15 účastníky •  Umožňuje rozebrat různá témata, ptát se po příčinách, dopadech •  Pomáhá navázat kontakt mezi zadavatelem projektu (město, provozovatel kreativního inkubátoru) a umělci, kreativci... FOCUS GROUP FOCUS GROUP •  Analýza silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb •  Pomáhá všem účastníkům si uvědomit, kde jsou jejich slabiny, na co si dát pozor a čeho naopak využít •  Realizována participativně – v menších skupinkách, které se později musí shodnout na celkové SWOT SWOT ANALÝZA SWOT ANALÝZA •  Zjišťuje hlavní aktéry a jejich význam pro odvětví •  Prováděna participativně, ve skupinkách ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN •  Řeší otázky pro kvantitativní i kvalitativní analýzu a tím obě doplňuje •  Umožňuje zapojit do mapování větší počet subjektů – možné oslovit všechny subjekty, na které najdeme kontakt •  Cca 20 – 30 otázek, maximálně 15 minut •  Uzavřené i otevřené otázky WEBOVÝ DOTAZNÍK ON-LINE DOTAZNÍK CO DÁLE? PETR NÁVRAT navrat@onplanlab.com