PREZIDENTOVA SMRT ce Dit IHi »VI :'(§j Atkoll rtkurknvá soziina by pndle 1 alnndafo mAla byt uz zo nami, ]ov programy I sálv kin zůstávají o (o pustší, oč krásnéjSI a pnstřrjSÍ jo naz letošní podzim. V záplave repríz, priimérnýeh veseloher a vyéichlfch muzikálů se uprostred rtjnn objevily jen dva filmy, které sne-fm vé náročnější merítko: PORANENÁ PTÁČATA Nikolaje Guhenkn (SSSR| |pr a PREZIDENTOVA SMRT |erzyho Kawalerowie2e {Polsko). tia< Dnes o/ téměř scdmapadosátiletý Jarzy KawalBruwicz, aulor tilmS Ah HLEDAL JSEM PRAVDU, POD PRVÁCKOU HVĚZDOU. VLAK. MATKA Jfl- yrí HANNA OD ANDÍXC. FARAÓN aj., to oa uméleokém rozmachu polské (Cl Rinomaíografle sedmdesátých let podílel jen nepřímo: jako predseda ST Svazu polských filmových pracovníků a jako vedoooí tvůrci skupiny ^ Kadr. Teprve po sedmileté odmlce so vrátil k reztl a za síenárlsticke tel: spolupráce předního polského Iílmovélto kritika Boloslawa Michalka sbí natočil své jedonáeté dílo — PREZIDENTOVU SMRT. Jde n umeleckou na rfikorislrnkci málo známé epizody i polských déjin: zvolaní, krotkého ni( gradováni ■ zavraždění prvního polského prezldonta Gabriela Naru- »Pt towleze v prosinci 1322. Tehdy sa mladá polská kil republika zmítala v nerozhodnosti, oe/.kiisnnostt, ka , ve skupinových sráreoh a naclanálofoh vášních, r y I Vyl I Dozníval patos národné osvobozeneckého boje, sví (f í f i V i krystalizovala polarita politických strao, pro- 0il bal pukaly třídní a národnostní konflikty a ze vzdá- , lené Itálie zaíial pronikat jed fašismu. Do cela |,c Mála byl — víceméně v důsledku nnzralnsti pútnických pnmôrft — zvolen nezávislý technokrat Gabriel Nartitowlcz, donedávna ještě švýcarský obeta, ateista, oioz stojící nad stronaoil a nsilujfcl o sjednocení vsecb Poláků. Při svém prvním oficiálním vystoupení na veřejnosti byl zastřelen bezvýznamným ultrapravicovým fanatikem. To byl počátek dalšího vývoja, nepříznivého pro éerslvd zrozenou polskou "■ répnbltku. PREZIDENTOVA SMRT )e vzorovým příkladem moderního politického filmu. Zobrazeni bouřlivých událostí onoho osudného prnsineového týdne před sestapadesáti lety umužnllo Kawalerowicznvi rozkrýt široké spektrum morálních, filozofických, historických a sociologických problc;!! studio samollhusll velikáistvl fanatismu a politické zaslepenosti: tén Marek Walczewski podal v této roli perfektní herecký výkon. Pro- stá elr.né jsuu vytvořeny figurky poslanců, ze sekvenci v parlamnofu so oso podařilo vytvořil napínáván podívanou. Všudypřítomná kamera re- ski zlenuje ze viech formálních' hříček, podává jen nezbytné ňdnje a