Gelasius Dobner (1719-1790) „Otec kritického dějezpytu českého“ Životopis v datech: Job Felix Dobner se narodil 30. květen 1719 do dobře situované a početné německé měšťanské rodiny. Jeho otec byl truhlář. Považoval se za Čecha a češtinu za mateřský jazyk. 1729-1735 Studium na jezuitském gymnáziu v Praze na Malé Straně – studium latiny. 1735-1736 Studium na piaristickém gymnáziu v Kosmonosech. Přijat do Řádu chudobných řeholníků kleriků Matky Boží zbožných škol (piaristé). Přijal jméno Gelasius a Sancta Catharina. 1736-1738 Noviciát v Lipníku nad Bečvou a ve Staré Vodě u Libavé. 1739-1745 Studium filozofie a teologie na řádové koleji v Hornu v Rakousku. 1745-1748 Studium práv na univerzitě ve Vídni (studium nedokončil). 1748-1752 Působí na kolejích v Mikulově, Kroměříži a Slaném. 1752-1757 V Praze na Starém městě pražském založil piaristické gymnázium – stal se rektorem a kronikářem koleje. Již trvale se usadil v Praze. 1757-1764 Působí v Praze a na Dobříši jako vychovatel dětí hraběte Mansfelda. 1764-1778 Pedagogická činnost na koleji v Novém městě Pražském. 1769: Gelasius Dobner spoluzakládá Královskou českou společnost nauk. 1778-1790 Na odpočinku. Jmenován exprovinciálem české piaristické provincie a císařsko-královským dějepiscem. Po dlouhé nemoci (od roku 1787) a po dlouhém duševním strádání Gelasius Dobner zemřel 24. května 1790 na úbytě (plicní tuberkulóza). Vybraná díla Gelasia Dobnera: Historisch-geographisches und Gelehrten-Lexikon von Böhmen (nedokončeno). Historicko-zeměpisný a životopisný slovník učenců, 200 archů, 1456 stran, nepublikováno. Examen Historico-Chronologico-Criticum, an Christianni de Skala, mobnachi Břevnoviensis, Vita et passio ss. Ludmilae ac Venceslai… verus sincerusque partus sit Christanni, qui erat Boleslai Saevi filius (1754-1755, rukopis, nepublikováno). Pojednání o pravosti Kristiánovy legendy, dokázal, že legenda byla napsaná později. Monumenta historica Boemiae Edice latinských pramenů k českým dějinám. Tomus I. (1764): Pokračovatelé Kosmovy: Kroniky Vincencia Pražského a opata Jarlocha a Bartoška z Drahenic. Valdštejnsko-vartenberský listinář. Tomus II. (1768): Kosmovy verše o utrpení sv. Vojtěcha a dva Vojtěchovy životopisy. Kronika Marignolova, obsáhlý fragment česko-uherského listináře. Tomus III. (1774): Pulkavova kronika a statuty, privilegia a listinář mansionářů u metropolitního chrámu v Praze. Tomus IV. (1779): Kronika Beneše Krabice z Weitmile, kronika Neplachova, tři anonymní pokračovatelé Pulkavovy, městské a horní právo jihlavské a rozsáhlý soubor listin vztahující se k Moravě. Tomus V. (1784): Zbraslavská kronika Tomus VI. (1785): Listinář břevnovského kláštera a třetí kniha pokračovatele Kroniky zbraslavské, pražského kanovníka Františka. Wenceslai Hagek a Liboczan Annales Bohemorum. „Pověst má ustoupit rozumu, historii a pravdě. Pravda má být duší všeho dějezpytu.“ Pars I. (1761) „Prodromus“, Dobnerova esej, komentář k Hájkově kronice a příchodu „kmenů Čechů“ na území Čech. Pars II. (1763) Kritické komentáře k Hájkově kronice pro léta 644 – 852. Pars III. (1765) Kritické komentáře k Hájkově kronice pro léta 852 – 936. Pars IV. (1772) Kritické komentáře k Hájkově kronice pro léta 937 – 1004. Obsahuje také výtah z nevydaného díla „Examen historico-chronologico-criticum“ z let 1754-1755. Pars V. (1777) Kritické komentáře k Hájkově kronice pro léta 1004 – 1094. Pars VI. (1782) Kritické komentáře k Hájkově kronice pro léta 1094 – 1198. Pars VII. (----) Nepublikovaný rukopis pro léta 1198-1230 (až do 1264?) Dobnerova práce se setkala s bouřlivým ohlasem a kritikou. Nejostřejší polemiku s Dobnerem napsal Václav Prokop Duchovský ve spise: Lucifer luicens non urens, lustrans ac illustrans omissa et commissa in Prodroma Annalium Hayekianorum (1765). Dále se proti Dobnerovi postavil také řádový historiograf české jezuitské provincie František Pubička a další. Dobner byl nařknut z nevlastenectví. Práce vzbudila ohlas i v zahraničí. Dobnerovo historické myšlení: Osvícenský kriticismus – snaha o nezaujatý obraz českých dějin skrze důkazy, přehodnocování historie, velký důraz na studium pramenů a ověřené informace, „jasnost a zřetelnost“ (René Descartes), kritický přístup k dosažení pravdivosti = zásady klasicismu. Dobnerův kriticismus – odmítl pověst o praotci Čechovi, jméno Čechů odvozoval od sarmatského kmene Zechů. Neměli krále a území bylo spravováno demokraticky = obviněn z podvrácení základů české šlechty. Nutno podotknout, že Dobner podceňoval literární hodnotu Hájkovy kroniky. Význam: Gelasius Dobner byl vedoucí osobností českého osvícenectví 2. poloviny 18. století. Řadí se k 1. fázi národního obrození, k tzv. obranné fázi v rámci osvíceneckého klasicismu. Na práci Dobnera navázal František Martin Pelcl (1734-1801) se svým dílem: Nová kronika česká, jedná se o „1. nezkreslený výklad českých dějin“ využívající práci Dobnera, kritiku Hájkovy kroniky. V Dobnerově práci pokračoval taktéž František Palacký. Literatura: DUŠEK, Vavřinec Josef: Dobnerův původ a příbuzenstvo. ČČH 3, 1897, č. 1, s. 242-246. HANUŠ, Josef: Autobiografie Gelasia Dobnera. ČČH 23, 1917, č. 1, s. 129-138. HANUŠ, Josef: Počátky kritického dějezpytu v Čechách. ČČH 15, 1909, č. 1, s. 277-302 (1. část) a 425-463 (2. část). KUDĚLKA, Milan: Gelasius Dobner. Věstník Československé akademie věd 78, 1969, č. 2, s. 205-222. KUDĚLKA, Milan: Spor Gelasia Dobnera O Hájkovu kroniku. Rozpravy Československé akademie věd 74, 1964, sešit 11, s. 1-78. KUTNAR, František: Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví I. Od počátků národní kultury až po vyznění obrodného úkolu dějepisectví v druhé polovině 19. století. Praha 1973. SLAVÍK, Bedřich: Od Dobnera k Dobrovskému. Praha 1975.