• flu1 FLUXUS DLOUHÝ PŘÍBĚH S MNOHA UZLY „Vysvobození zvuku“ fluxyus Fluxus - proud • •Inspirační zdroje: –Erik Satie •1917 – 1920 – „Musigue d‘ ameublement“ –„Hudba má být přítomna v prostoru jako nábytek, permanentně a samozřejmě. Sám prostor se stává důležitou součástí kompozice. Prostor a čas, zvuk a prostředí jsou objeveny jako důležitý materiál pro další rozvoj hudby.“ • • satie_300 Fluxus - tok • • • • •Luigy Russolo –„Milý Pratelo, Tvému futuristickému géniu předkládám své návrhy a vyzývám Tě k diskusi. Nejsem žádný skladatel, nebudu obhajovat ani své akustické záliby ani svá díla. Jsem futuristickým malířem, který by chtěl svá novátorská přání přenést do svého oblíbeného umění. Proto jsem odvážnější než by mohl být kterýkoliv skladatel z povolání, a moje zdánlivá inkompetence mě nevadí. Protože jsem přesvědčen, že odvaze náleží všechna práva a všechny možnosti, mohl jsem pomocí umění šumů intuitivně zachytit vesko změny v hudbě.“ – russolo-port luigirussolodynamismusvlaku Fluxus – rozplynulý •Marcel Duchamp –V díle: „Boite verte – sborníku skic a úvah z let 1911 – 1920 najdeme následující koncept hudební sochy: „Sculpture musicale“ - „Sons durant et partant de différents points et formant une sculpture sonore qui dure.“ –„Erratum musical“ –„La mariée mise á nu par ses célibataires meme. Erratum musical.“ duchamp 02_big Fluxus - rozteklý •John Cage –Events –Ready mades v hudbě –Credo –Silence –Notation –4:33 080217_cage_594 Fluxus •Mezinárodní hnutí výtvarníků, skladatelů a designéru •Vzniká začátkem šedesátých let v New Yourku - George Maciunas (hlavní manager) –Setkání Maciunase s Yoko Ono a Le Monte Youngem a dalšími z „okruhu“ Johna Cage – AG Galery •V roce 1962 se přesouvá do Evropy –Maciunas se stěhuje do Wiesbadenu jako designér Americké armády, zde prezentuje díla své koncepci blízkých tvůrců •A brzy též do Japonska –Zde dopadá na úrodnou půdu – skupina Gutai (1956) Maciunas • maciunas rostro George_Maciunas_piano FLUXUS http://www.ubu.com/sound/fluxus_box.html •Nejedná se o styl, ale o „duchovní náboj“ •Využívá prvků dada, bauhausu, zen – budhismu, humoru, umění i kýče •Vzdává se jednotlivých „škatulek“ jejich překračováním a bouráním –Fůze všech médií a uměleckých disciplin i druhů •Protipól „abstraktního expresionismu“ •Politické, estetické, sociální změny ve společnosti. – Paik http://www.ubu.com/film/paik_orwell.html • • • • • • • • •Beatles Electroniques (1966-69, 3 min, b&w and color, sound) •http://www.ubu.com/film/paik_beatles.html • nam_june_paik paik_06 ONO – Half a room • Ono2 Higgins • gritar higgins Brecht – Drip music (1959) • DripMusicTourette2 cara VOSTELL • vaginal vostell-miss-america vostell VAuTIER • bild bvautier-performingoncanal CALE • • • • • • • • • •http://www.ubu.com/sound/cale.html • john-cale cale3 johncale Fluxfilm anthology RE: Voir 2003 •1962 – 1970 •Sestavil George Maciunas •Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh, James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts,. Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins, Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John, Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier •http://www.ubu.com/film/fluxfilm.html • Literatura •FLUXUS VIRUS 1962 – 1992 • •M. NYMAN – Experimental music – Cage and beyound • •FLUXUS – Dlouhý příběh s mnoha uzly; Fluxus v Německu 1962 - 1994 • padin4 0521653835 fluxusanthology_051011-41m Peter Greenway http://www.ubu.com/film/greenaway-phillips_dante.html Milan Knižák •N! Instrumentální divadlo •„teatralizace hudby a muzikalizace divadla“ –Samuel Becket,… – muzikalizace divadla –Mauricio Kagel, Dieter Schnabell, … samuelbeckett_tel_aviv_university sEitensprung (1968) kagel%20saitensprung Mauricio Kagel (1931 – 2008) •Štědrý den 1931 –Buenos Aires •Soukromé studium –hudební teorie –zpěv –dirigování –klavír –violoncello –varhany –skladba - autodidakt •Filozofie a literatura –Jorge Luis Borges •Journal nueva visión –pro oblast filmu a fotografie Kagel%20jung%20Klaviertasten • • •1957 – odchází do Německa •usazuje se v Kolíně nad Rýnem •„druhá darmstadtská generace“ logo PARADOX a IRONIE •RANÉ SKLADBY –EXPERIMENTY S NOTACÍ –VIZUÁLNÍ ASPEKT HUDBY –NEČEKANÉ TRANSPOZICE PRVKŮ Z JEDNOHO MÉDIA DO DRUHÉHO •KVAZISERIÁLNÍ TECHNIKA –Sexteto de cuerdas (1953 – 57) –Anagrama (1957 – 58) –Trancision I.II. (1958 – 59) Kretzschmar Nezvyklé a exotické nástroje •Hudba pro renesanční nástroje (1971 – 72) – •Exotika (1971 – 72) eotvos3 Pokusy s meskalinem a LSD •TREMENS (1963 – 65) –jevištní dílo zmoklein Teatralizace hudby •Sur Scéne (1962) •pro herce, mima, zpěváka a tři instrumentalisty •Mare nostrum (1975) •Acustica ( •Pas de cing • •MATCH (1956) – zápas dvou violoncell a hráče na bicí jako rozhodčího –zfilmováno 1965 –(Sigfried Palm, Christoph Caskel, Klaus Storck) –http://www.ubu.com/film/kagel.html – – Kagel6 Od kompozice s jevištními obrazy po film •Himmelsmechanik (1965) – bez zvuku –dekorace zde ztvárňuje různé typy počasí •Solo (1967) – film – hudba Dieter Schnabel •Duo (1968) – film – hudba Dieter Schnabel •Hallelujah (1968) – film – vlastní hudba •http://www.ubu.com/film/kagel.html •Ludwig van (montáž 1969) – – Film_LudwigVan_SalleMusique Ludwig van - superkoláž • • • •přenesení Beethovenovy hudby do současnosti, respektive důkaz toho, jak sám Beethoven svou hudbu ve druhé polovině života slyšel, totiž velmi špatně. • •Metakoláž komorní hudby vycházející z houslových a violoncellových sonát, ze smyčcového tria, z violového partu čtvrté věty Smyčcového kvartetu op. 131, Larga ze Sonáty B dru op. 106 a Larga d moll z Pátého klavírního tria op. 70 č. 1 efb4261fc5 • •„Přenesl jsem Beethovenovu variační techniku na problematiku své kompozice, a změnil jsem tím Beethovenovu hudbu podobným způsobem jako on Diabelliho téma. Vznikla tak transpozice druhého stupně…“ • • •W. Klüppelholz: Mauricio Kagel 1970 – 1980, Köln 1981 Robert Rauschenberg Open Score/ • raquettes • •Jon Rose •Perks jon4 rerjr3 Milan Grygar – Akustická kresba č. 15 • havranek2_5 joHn caGe john20cage John Cage – 1912 - 1992 • John_Cage_75_Stones Early Piano Works •Metamorphosis (1938) cage Bicí nástroje •Third Construction (1941) • •Mikromakrokosmická rytmická struktura • •24 bloků po 24 taktech – možnost výběru Preparovaný klavír •Sonáty a interludia (1946 – 1948) •First Interludium •http://www.youtube.com/watch?v=0UhkRAH5RFU&feature=related •Sonata No. 2 •http://www.youtube.com/watch?v=pUTXNxFvjDw&feature=related • • cage2 Nové systémy generování náhody •Kniha proměn •Hvězdné atlasy •Šachová partie •…. •…. •…. • • Princip náhodného generování předem zadaných parametrů •Zadány vstupní parametry –Mobily (modely) – –Kodifikované znaky – –– Iannis Xenakis •Ponecháno osudu –Technika, systém, řád – seriální, multiseriální, stochastická hudba –Čas, vnější jevy – netradiční nástroje –Akustický prostor – –Divák – interaktivita – –Interpret – – Music of Changes (1951) • music-of-changes3 Imaginary Landscapes john20cage_std Cartridge Music 1960 http://www.youtube.com/watch?v=DDK8Fi8FnRY •Gramofonové jehly silent •http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7hL0E • Rozart mix • cage_williamsmix Litany for the Whale http://www.youtube.com/watch?v=uc5LKuSGBag • litany%20of%20the%20whale • john_cage_chess_pieces Merce Cunningam and John Cage Při zkoušce v Praze. Vzadu Merce Cuningham a Robert Rauschenberg ONE • cage1 Alvin Lucier (1931 - ) •Významný skladatel, performer •Představitel „akustického umění“ • •Music for Solo Performer (1965) –Pro amplifikované mozkové vlny a bicí nástroje •Vespers (1968) –Zvuková performance pro echolokátor, pro hráče s ručními echolokátory •Music on a long thin Wire (1977) I. - IV –Zvuková instalace pro audio oscilátor a elektronický monochord • Alvin Lucier na cestě • • • • • • • • • • •I AM SITTING IN THE ROOM • IMPROVIZACE •Anthony Braxton → •Six Monk‘s Compositions • • • • • • • •← Bob Ostertag bigbrax bob1 FREE JAZZ – Ornette Coleman • 405e952c1786b-62-1 FREE IMPROVISATION •Tetuzi Akiyama tetuzi_akiyama LAPTOP MUSIC Christian Fenesz • FenneszParis Tomáš Vtípil • tomas_vtipil dg307 AMM - Neither Bill nor Axe would Shorten its Existence • amm Cecil Tylor Unit – It is in the Brewing Luminous Part 2 • taylor_cecil1 1480327693_625bfe91cd_b György Ligeti – Hungarian Rock • ligetigyorgy001 Fred Frith – Stick Figures • Frith Throbbing Gristle‘s – Hamburger Lady • tgberlin1A Tomomi Adachi – živě na Skleněné louce • tomomiadachi adachi-ir2 Pauline Oliveros – NO MO • paulineR Ivan Palacký – preparované kytary • foto05_6 Andreas Odörp – Trost für Anfänger • 1873845Oldoerp_forside Martin Riches – Interactive Field • romania-arts-visual-arts-330x220-martin-riches-interactive-field John Oswald - Chronophotic • crowd