Virus jako metafora II parite_virus_MessageLabs hiv-virus-visualisation Virus jako terorista •Proč popisujeme virus jako teroristu? • •a) militaristický popis imunitního systému • •b) popis typického chování viru – lstivý, neviditelný útočník, skrývá se v těle atd. • •Virus získává lidské vlastnosti • Posun ve vnímání tvůrců virů •a) 80. léta až první pol. 90. let hackeři jako duševně nemocné osoby, nevybouření teenageři •Dvě výjimky: •Jeruzalém virus (1987) •Popis tvůrců virů v kyberpunkových fikcích •b) Konec 90.let – rostoucí obavy z teroristických útoků, hacker vnímán jako terorista • Hacker jako terorista •Proč k tomu došlo? • •internetové sítě jsou přirovnávány k národním státům •Hackeři ohrožují řádné fungování sítě (státu) •Hacker je cizinec, přistěhovalec, lstivý útočník •činnost hackera získává politický rozměr Přirovnání teroristů k virům •Pod vlivem teroristického útoku z 11. září 2001 se virus stává jednou z nejvíce využívaných metafor v rámci politického diskurzu státní bezpečnosti •teroristé jako virus, který se šíří bez ohledu na hranice států •Skrývají se ve státním těle •Metafora imunitního systému – je nutné se zbavit cizího, vnějšího nepřítele •Tato metafora zjednodušuje pohled na danou problematiku Putování mezi diskurzy •virus velmi snadno překračuje disciplinární hranice, propojuje oblasti vědění, které považujeme za přísně oddělené •Martina Gillen - The Asexual Virus: Computer Viruses in Feminist Discourse •Virus jako alternativní model pro feministické myšlení, kritiku a analýzu – může přepsat tradiční kulturní kategorie •Virus může fungovat jako edukační nástroj Slavoj Žižek – Poušť reálna •Viry představují zdroj úzkosti z narušení ustaveného řádu • •Virus odhaluje chaos, který se skrývá za symbolickým řádem, v němž žijeme • •Virus upozorňuje na chaos a prázdno • Příklad filmu Matrix Vizualizace viru v umění a ve vědě •vizualizace viru klíčová pro jeho začlenění do dobového diskurzu • •virus opatřen specifickými kulturními významy • •soubor sdílených představ, kulturních stereotypů a obav •Roberta Buaini - Visualizing Dilemmas: when information and biology converge in the visualization of viruses •analýza ideologické stránky vizualizací počítačových a biologických virů •Vizualizace viru - podmanění si neznámého •Využívání různých nástrojů pro vizualizaci - filtrují, co bude zobrazeno a připravují věc pro pozorování •Produkce vědecké reality – zpracování surových dat takovým způsobem, aby byla realita přehledná a přístupná •software převede data do pochopitelných obrazů •vizualizace viru zahrnuje kulturní a estetické volby • Alternativní vizualizace počítačových virů •vizualizace viru MyDoom – vztahy mezi funkcemi • •vizualizace viru Bagle – zachycuje procesuální chování viru • V oblasti umění •Alex Dragulescu – 3d obrazy spamu, virů • •Umělecký projekt NANO - Sabine Maier a Michael Mastrotorato - kolektivní chování počítačových virů a spamu • •Stepan Ryabchenko - umělecké vizualizace virů - Computer Viruses •https://www.youtube.com/watch?v=0tPqRBB_N6s • • • Charakteristiky postmoderního přístupu - shrnutí •Analýza reprezentace počítačového viru v médiích, odborných a populárních textech a vědeckých simulacích. •Soustředění výhradně na metaforickou existenci počítačového viru, nikoliv na jeho skutečné chování. •Počítačový virus je považován za kulturní produkt. •Virus funguje jako významná metafora, která odráží povahu současné kultury. •Identifikace a kritika negativních metafor, prostřednictvím kterých vnímáme počítačový virus (terorismus, nemoc, hygiena). •Pozitivní potenciál viru je spatřován v jeho schopnosti překračovat hranice mezi různými diskurzy, zajišťovat přenos vědění z jednoho diskurzu do druhého •Kritika objektivního výzkumu viru. Do výzkumu viru se vždy promítají určité kulturní hodnoty, sdílené znalosti vědecké komunity a subjektivní preference výzkumníků. •Analýza praktik antivirového průmyslu, které souvisí s negativizací počítačového viru • • Nedostatky metaforického přístupu •soustředění pouze na textové a jazykové reprezentace • •autoři uplatňují postmoderní přístup k výzkumu viru - svět je text • •chybí průzkum materiality viru • • Od metafory k materialitě •Joseph Nechvátal • •Umělec a filozof • •Soustředění na umění, které pracuje s náhodou, šumem a virem • •Viralosophy - zkoumání zhoubných transformací digitální kultury • • VOluptuary drOid décOlletage – (2002 •Virus požírá obraz Computer Virus Project 2.0 •imerzivní prostředí, v němž divák sleduje útok viru v reálném čase •https://www.youtube.com/watch?v=up29Rc-ksfM • Spojení postmoderního, moderního a nemoderního myšlení – Anna Dumitriu – Romantic Disease - • •V její tvorbě se prolíná věda s uměním •Hlavní témata – nemoci, bakterie, reflexe vědeckých metod •Dílo Romantic Disease (2014) - Cíl vytvořit medicínskou i kulturní historii této nemoci •Dílo má podobu instalace, kde jsou různé předměty, přístroje, nemocniční nábytek, bakterie tuberkulózy, grafy, texty atd. - https://vimeo.com/93513389 • • V 19. st. tuberkulóza vnímána jako nemoc umělců – spojena se vznešeností a kreativitou •Henry Peach Robinson (1858) Skutečné bakterie tuberkulózy – látka napuštěna bakteriemi • Mýty o tuberkulóze • Dobové přístroje určené pro pacienty • Prostředí, v němž se pacienti léčili • •Dílo rekonstruuje síť všech aktérů, která se vytvořila kolem původce nemoci – bakterie • Dumitriu odkrývá iluzivnost romantického mýtu o tuberkulóze skrze obrazy bakterií a jejich skutečnou přítomnost na výstavě •Konfigurace aktérů se v průběhu historie mění a následkem toho se mění i podoba nemoci, náš vztah k ní