ABSTRAKT —K čemu slouží abstrakt? —Na první straně, slouží jako průvodce čtenáři, zda-li práce obsahuje, to co hledá – zda ji číst. Zároveň poskytuje první dojmy z práce – kvalita, ukazuje znalost tématu. —Klíčová slova —Konference —Co má obsahovat dobrý abstrakt? Proč? jak? (nález)? —Cíl a důvod práce. Metoda. Někdy výsledek —Co ne? —Úvod do problematiky, strukturu práce. —Jak dlouhý má být? —Obvykle cca 200 slov. JAK POZNAT NOSNÉ TÉMA? —OBTÍŽNĚ J — —1. Proč to téma zkoumat? (nové poznatky, nově otevřené archivy, nová teorie) —2. Mám přístup k materiálům? (!!!průzkum zdrojů!!!) —3. Je to v mých časových možnostech? —4. Kdo na tématu již pracuje? — CO JE PRIMÁRNÍ PRAMEN v historii? —Písemné prameny ¡Institucionálního původu ÷Právní dokumenty, správní a hospodářské prameny, listiny, úřty, sepisy obyvatelstva ¡Soukromého původu ÷Osobní korespondence, osobní deníky, literární a písemná pozůstalost ¡Narativní a literární ÷Legendy, romány, fikce, kroniky, letopisy —Nepsané prameny ¡Hmotné (kostení pozástatky, archeologické nálezy) ¡Obrazové ¡Audiovizuální —Ústní prameny ¡Mytologie ¡Orální historie Třídění pramenů —Rozlišujeme různé druhy informačních pramenů, které jsou tříděny podle různých hledisek. Nejzákladnější je dělení pramenů podle míry původnosti jejich obsahu. Dělíme je na primární, sekundární a terciální prameny. —Primární informační prameny – přináší původní, nové informace. Jsou to původní tvůrčí díla, umělecká nebo literární; původní zprávy o nějaké události nebo časovém období, které vznikly během události nebo v určitém časovém období. Obsahují fakta, nikoli různé interpretace. Primárními prameny jsou knihy, časopisy, noviny, písně, obrazy, sochy, publikované výsledky vědeckých studií, sborníky z konferencí… —Sekundární informační prameny – jsou to prameny, které informují o existenci primárních pramenů a odkazují na ně. Většinou mají formu seznamů utříděných podle určitých aspektů. Jsou nezbytné pro vyhledávání potřebných dokumentů a pro odbornou práci s informacemi. Mezi tento druh pramenů patří bibliografie, obsahová periodika, rejstříky, indexy a knihovní katalogy. Sekundárními prameny jsou i dokumenty, které vycházejí z primárních pramenů a které analyzují a interpretují původní informace. Mohou to být přehledové biografie, slovníky, encyklopedie, biografie, historiografie, recenze a literární kritiky, analýzy klinických studií nebo recenze shrnující výsledky studií a experimentů. —Terciální informační prameny – jsou nejméně běžné a obsahují informace o sekundárních pramenech. Příkladem jsou bibliografie bibliografií obsahující záznamy publikovaných bibliografií či databáze databází, které obsahují záznamy o existujících databázích — PRIMÁRNÍ VERSUS SEKUNDÁRNÍ —Přestavte si, že chcete citovat zdroj, o kterém jste četli, ale nečetli jste ho. — —Tento původní pramen, na který vámi čtená práce odkazuje, je zdrojem primárním. — —Pramen, který jste skutečně četli, je zdrojem sekundárním. — —Vždy se snažte přečíst primární zdroj. — —Sekundární zdroje nejsou nikdy prezentovány úplně a může také dojít ke zkreslení informace. — —Pokud není primární zdroj dostupný, ale vy na něj stále chcete odkazovat, odkažte oba prameny – primární i sekundární zdroj v textu, ale v závěrečném seznamu odcitujte pouze sekundární zdroj. — —Například chcete odkazovat v textu na studii Nguyena a Leeho z roku 1989, o které jste četli ve studii od Beckera a Selingmana z roku 1996. Použijte jednu z následujících forem: — —Nguyen a Lee (1988 podle Becker & Seligman, 1996) vypozorovali v dětech zpětnou reakci. — —V dětech byla vypozorována zpětná reakce (Nguyen & Lee, 1988 podle Becker & Seligman, 1996). K ČEMU SLOUŽÍ? Metodologie METODOLOGIE —Z řeckého methodos = sledování, stopování, hodos = cesta —Vědní disciplína, která se zabývá metodami, jejich tvorbou a aplikací —Patří do teorie či filozofie vědy —metodologie jako reflexí o vhodnosti či použitelnosti těchto nástrojů v. Metoda (metodika) jako nástroji vědeckého bádání VÝZNAM A ÚLOHA METODOLOGIE —Význam: —metodologie společenských věd, kde se často rozlišují metody kvantitativní (založené na měřeních) a kvalitativní; —metodologie humanitních věd a filosofie, kde hraje významnou roli kritika pramenů a interpretace —Úloha: —systematické vytváření, formulace a řazení metod, —kritické posouzení předností a nedostatků různých metod, jejich možností a omezení, —diskuse vhodnosti metod pro daný účel nebo zkoumání. Druhy odborných textů —Kompilace —„Kvalitní kompilaci lze přirovnat k jakési koláži, kdy z výsledků práce druhých tvoříme nové, originální a promyšlené dílo.“ —Hodnotná kompilační práce je tvůrčí syntézou cizích myšlenek, nikoliv jejich bezmyšlenkovitým a mechanickým spojením. — — Druhy odborných textů —Komparace —Komparace nebo-li srovnání je základní metodou takovéhoto odborného díla. Je to výzkum o průběhu a výsledcích porovnání dvou nebo více textů, přístupů, pojetí či jiných skutečností. Srovnávat se dá v podstatě cokoliv. V úvodu komparace by proto mělo být pečlivě zdůvodněno, proč ke komparaci dochází, nakolik je důležitá a aktuální, nastíní strukturu práce — Metodologie —Výzkumná otázka/y či hypotéza (CÍL) —Přínos tématu —Jakým způsobem se bude výzkumná otázka zkoumat? (chronologicky, tematicky, primární výzkum, sběr sekundární literatury, teorie…) —Zdroje (kritika pramenů, literature review) —Ohraničení výzkumné otázky (časové/teoretické…) —Limity výzkumu (co chybí, kde je možno pokračovat ve výzkumu) Čínský kalendář —Tradiční čínský kalendář – jeden z nejstarších (používán i v Japonsku do 1872) má dnes přes 100 verzí —Doložen již 15.12. st. př .n.l. —Lunisolární —Začátek měsíce –úplněk —Měsíc – 29. až 30. dní, dle cyklu měsíce – rok cca 354, 355 dní —Měsíce číslovány —Po dvou až třech leteh se dny v roce vyrovnávaly vložením 13. měsíce – rok měl pak 384 dnů, výjimečně 383 mebo 385 —Mezní data nového roku 20.1. – 19.2. (výjimečně od den dříve či později) — — — Počítání let podle dynastií —Věk: od narození do konce roku – 1 rok věku, tzn. Narozen 29.12.2014, v březnu 2015 je již dva roky starý —Gregoriánský kalendář od 1.1.1912 —Kalendář ztělesněn v panovníkovi – jméno císaře, rok vlády či roky dle vládnoucí dynastie — —Jaký je rok v ROC a v PRC? — Na co si dát pozor —Jazyk- čtivost, gramatika (jazykové korektury) —Nedostatečné citace v. příliš mnoho citací (co citovat, co ne?) —Poznámky pod čarou —Kritika —Přínos — —