Recruitment – nábory uchazečů a práce s nimi Průběh výběrového řízení přes agentury •Uchazeči jsou v databázi (pošlou CV) nebo se hlásí na konkrétní pozici •Osobní setkání, pohovor •Případné ověření znalostí či dovedností •Agentura nabízí uchazeče firmě a podporuje jeho kandidaturu •Poskytuje ZV •Při neúspěchu zařazuje uchazeče do dalších řízení • •Souhlas se zpracováním osobních údajů: •(dle zákona č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů) Další pomoc personálních agentur uchazečům o práci •Jak se připravit na výběrové řízení •Jak probíhá výběrový pohovor (o co si říct…) •Jak psát motivační dopis •Jak vytvořit CV • Jednoduché rady… •Jak se chovat •Jak se obléci •Jak se prezentovat •Co neříkat Outplacement •Osobní pohovory, ideál: spolupráce více odborníků: •Podpora pracovníkovi •ZV firmě i pracovníkovi •Informace i koučování (model GROW – Goals, Reality, Options, Will) • •Oblasti: -Ohlédnutí a sebereflexe (co se naučil, slabé a silné stránky…) -Ekonomická a sociální stránka (kolik potřebuje, jak žije, situace rodiny…) -Právní stránka (na co má nárok…) -Představa o další práci a životě (ideální a minimalistická představa), alternativy, -Zdroje (kdo a co pomáhá a může pomoci, co k tomu potřebuje, aby… co či koho může využít…) -Krokování -Vzdělávání, rekvalifikace, další nabídky -Nabídka jiné pomoci - Role psychologů • Role psychologů ve výběrových řízeních •Cíl: •zjistit osobnostní profil, specifické dovednosti, hodnoty, motivaci k výkonu, odolnost apod. • •srovnat reálný osobnostní profil kandidáta nebo zaměstnance s kompetenčním modelem či ideálním profilem obsazované pozice (je užitečné, když na požadavku profilu již spolupracuje) • •podpořit sebereflexi uchazeče • Metody •testování pomocí psychologické diagnostiky (klinický i psychometrický přístup) • •specificky vedený rozhovor, kladení otázek • •analýza neverbálních i verbálních projevů • Psychologická diagnostika •Diskuse o intelektových testech (Jsou potřeba? Měly by vylučovat jen okrajově. Inteligence obvykle není spolehlivý prediktor). Časová náročnost. • •Jiné kognitivní funkce či specifické schopnosti (pozornost, rychlost reakce…). • •Osobnostní dotazníky (výpověď o sobě – nejsou objektivní, stylizace). Mají „vyřazovací“ účel. Některé vlastnosti jsme schopni „odkrýt“ i rozhovorem. • •Projektivní metody – výsledkem jsou hypotézy (Lüscher, Baum-test, Hand-test,Grafologie). • Diskuse o využívání psychologických metod •Důležité snad u specifických profesí (dispečeři, řidiči… - speciální zkoušky) • •Zastánci i odpůrci • •Výběr a kvalita testů, tvorba baterie (otázka etiky), vlastní zkušenosti a vlastní standardizace agenturami • •Stylizace uchazečů (nechovají se přirozeně) • •Osobnostní vlastnosti vs. Praxe vs. Vzdělání vs. Výkon • • • Psychologický rozhovor •Někdy součást AC – na závěr •Provádět individuálně (jen psycholog) •Obsah: pocity ze zkoušek, odhad vlastního úspěchu a šancí, poskytnutí ZV, otázky k výsledkům projektivních testů •„Nátlakové rozhovory“ s cílem vyvolat stres a pozorovat reakci na stres (etické?) Výstup •osobnostní profil kandidáta či pracovníka např. i v grafické podobě •písemný závěr obsahující popis osobnostních vlastností, sociálního chování a výkonových schopností •doporučení optimálního pracovního zařazení či využití testovaného •doporučení pro další rozvoj kariéry a pro nasměrování osobního rozvoje apod. •zpětná vazba účastníkovi • •Psychologickou diagnostiku zajišťuje psycholog. Metody a výsledky uchovává a dokumentuje psycholog. •