Školní poradenství Bohumíra Lazarová lazarova@phil.muni.cz Školní poradenství - literatura Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997, 2003. Drapela, J., Hrabal, V.: Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. Knotova, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002/2006 Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci krie a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2005. Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha/Písek: Renesance/Sociologické nakladatelství, 1996 – 2005. Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. Poradenství ve škole •od padesátých let 20. století - redukce na poradenství při volbě povolání, vliv politického systému do r. 1989 •1958 - dětská psychologická poradna, později výchovné kliniky •od roku 1962 –, výchovný poradce, postgraduální studium •od roku 1964 periodikum Výchovný poradce - M. Klímová •Od r. 1967 síť krajských PPP, rozšíření do okresů •Pojem: pedagogicko-psychologické poradenství • Školní poradenství dnes •Změny po r. 1989 •Vznik IPPP - 1994 •Současná koncepce od roku 2005 , novelizace vyhlášky 116/ 2011, 197/2016 Sb. (novela vyhlášky č. 72/ 2005 Sb.) •Podpora školní psychologie od 90. let •Školní poradenská pracoviště od r. 2005 •Věstník MŠMT, sešit 7/2005, Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole •Péče o žáky se SVP (vyhláška 73/147 z. r. 2005, novela 2011) aktuálně novela 27/2016 Poradenské služby ve školách •Výchovný – kariérový poradce (profesní orientace, integrace) •Metodik prevence – prevence soc.- pat. jevů •Školní psycholog •Školní speciální pedagog – speciálně ped. poradenství •Konzultační tým: třídní učitelé, učitelé „volby“ … •-------------------------- •Školní vzdělávací program – obsahuje zmínky o péči o žáky se SVP Vyhláška 72-116/2005 •Obecné vymezení poradenských služeb ve školství •Obsah poradenských služeb •Školská poradenská zařízení – PPP, SPC •Škola (úkoly) •Prevence školní neúspěšnosti •Primární prevence soc.-pat jevů •Kariérové poradenství (vzdělávací, informační a poradenská podpora) •Podpora při integraci a vzdělávání žáků se spec. potřebami (vč. soc. handicapu) •Péče o vzdělávání nadaných žáků •Péče o žáky s neprospěchem •Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a spec. pedagogických poznatků a dovedností… • Věstník č. 7 – Koncepce ŠPP •Ředitel •VP •MP •ŠP…. •Rodina • • • •Žák - klient •Školská poradenská zařízení •Třídní učitel •Učitel •Metodik péče o nadané •Policie •OSPOD •UP •Jiné… Školská poradenská zařízení •Standardní činnosti PPP stanovuje příloha 1 k vyhlášce č. 72/2005 Sb. (197/2016) •Služby určeny dětem (od 3let), žákům a studentům až do ukončení SŠ •služby rodičům, pedagogům a školám • PPP mohou kontaktovat sami rodiče PPP •Hlavní náplní činnosti PPP je -diagnostika, -poradenství (včetně kariérového), -intervence, -nápravná péče a prevence -prevence rizikového chování -některé PPP - reedukativní a volnočasové aktivity či intervenční programy pro školní třídy • SPC •školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.), vyhláška č. 116/2011Sb., 147/2011 Sb., resp. 27/2016 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP •Od 3 do devatenácti let • Standardní činnosti SPC •depistáž •diagnostika •poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro žáky s handicapem •stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů, se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením •účast při přípravě a zpracovávání IVP… • • Střediska výchovné péče •Klienty jsou děti, žáci a studenti s rizikem vzniku a vývoje poruch chování, výchovných problémů a sociálně negativních jevů, u nichž není nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova. •SVP poskytují služby také rodičům a školám • •Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy …, školským zákonem (zákon č. 561/2004 Sb.), • •Nejde o typické školské poradenské zařízení, ale poskytuje také ambulantní a poradenskou činnost v resortu školství Činnosti SVP •poskytování okamžité pomoci, rad či systematické péče při zachycení prvních signálů výchovných problémů… •usilování o eliminaci nebo zmírňování již vzniklých poruch chování; •rozvíjení spolupráce s rodinami klientů •poskytování metodických a poradenských služeb pedagogickým a jiným odborným pracovníkům •po dobu práce s klienty úzká spolupráce s jejich kmenovými školami •vytváření a realizace programů pro školní třídy zaměřených na eliminaci a řešení šikany, agrese nebo negativních vztahů (tzv. intervenční programy pro školní třídy). Činnosti ŠPP (školní poradenské pracoviště) •prevenci školní neúspěšnosti, •primární prevenci sociálně patologických jevů, •kariérové poradenství •podporu při integraci a vzdělávání žáků se SVP •péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků, •péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi •metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálněpedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy. • • ŠPP •Odpovědnost ředitel školy •Vedení VP, ŠP •Vytváří koncepce •Podmínky pro práci ŠPP Výchovný poardce •Učiteli-výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé vyučovací činnosti: •v základní škole s počtem žáků: (bude změna) •do 150 o 1 hodinu týdně, •do 250 o 2 hodiny týdně, •do 550 o 3 hodiny týdně, •do 800 o 4 hodiny týdně, •nad 800 o 5 hodin týdně, • •Speciální vzdělání pro VP VP- činnosti •Poradenské činnosti •Metodické a informační činnosti •Vedení dokumentace • •Kariérové poradenství •Péče o žáky se SVP, integrace, IVP •Péče o nadané žáky (někdy metodik pro nadané) •Práce se třídami Metodik prevence •Minimální preventivní program •zaměření na primární prevenci rizikového chování •Prevence a koordinace služeb souvisejících s řešením sociálně patologických jevů •Spolupráce s neziskovkami, OSPOD, policií •Kterýkoliv učitel – kurz (250 hodin) •Podpora metodikem v PPP (kraj) • Rizikové chování žáků •agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie; •záškoláctví; •závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling; •rizikové sporty a rizikové chování v dopravě; •spektrum poruch příjmu potravy; •negativní působení sekt; •sexuální rizikové chování. • Vymezení práce školního speciálního pedagoga •služby týkající se žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním, v některých případech také nadaných žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním, podle vyhlášky č. 147/2011 Sb. (novela vyhlášky č. 73/2005 Sb.), dále dle 197 a 27/2016 • •Vzdělání SPP • •depistáž, intervence, nápravy, IVP, integrace… • Vymezení práce školního psychologa •Přímá a nepřímá pedagogicko-psychologická činnost • •Vzdělání psychologické, možnost specializace v postgraduálním studiu • •Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogicko-psychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů • •Diagnostika, depistáž •Konzultační, poradenské a intervenční práce •Metodická práce a vzdělávací činnost Intervence (činnosti) psychologa Co dělá? •poradenství a konzultace •diagnostika, depistáž •terapie??? •práce se skupinou (dg, rozvoj skupiny...) •krizové intervence •mediace, řešení konfliktů •výzkum, dokumentace •supervize, hospitace – individuální podpora učitelům •vzdělávání učitelů •konzultace pro vedení, výběr pracovníků, Práce školního psychologa S kým pracuje? •individuální práce s žáky •se třídami •s rodiči •s učiteli jednotlivě i s týmy učitelů •s vedením školy (výchovné komise) •s dalšími vnějšími subjekty Problémy práce školního psychologa •Široký záběr práce (vybírá se podle potřeb školy, domluvy, času – často půl úvazek, podle zaměření a dovedností psychologa) • •Překážky ve spolupráci s učiteli •přirozený pocit kontroly •promítání zkušeností ze spolupráce s jinými psychology •pocit spojenectví ψ s vedením školy, rodiči.... •psycholog jako „ochránce“ někoho... •„výhody“ v postavení, pracovní době, vybavení... •otázka kompetencí (efektivita práce) • •Psycholog to musí brát v úvahu • Specifika práce s klientem – poradenský postup •Podmínky • •Sebeuvědomění a sebereflexe (sebedefinici) jako pracovníka (etika) • •Správné/profesionální rozhodnutí (Neškodit!) • •Důraz na vztah (kontakt s klientem) • •Techniky dotazování, způsoby poskytování podpory, zvládání krize • •Orientace na humanistické a kognitivní přístupy (zplnomocňování •klienta – žáka, rodiče ... nediagnostikovat, nepatologizovat ... dekonstukce •samozřejmých předpokladů, alternativy pohledů a řešení, ) • Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola, opora) •Pomoc •Klient spolurozhoduje •Sociální kontrola •Pracovník rozhoduje •terapie •poradenství •vzdělávání •doprovázení •PRACOVNÍKOVA VOLBA •vyjasňování •přesvědčování •dozor •opatrování Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola, opora) •Pomoc i kontrola jsou profesionální způsoby práce!!! • •Kontrola je pracovníkův počin, který vykonává, aniž by si předem ověřil, zda o to klient stojí. Výsledkem je expertní řešení, přebírání klientova problému na sebe. • •Pomoc je taková spolupráce klienta s pracovníkem, která je výsledkem dojednávání o objednávkách, nabídkách a cílech. Výsledkem je klientovo řešení, klient je plnomocný a zodpovědný spolupracovník. • • Druhy odborné pomoci • • •sbíhání •rozdíly • zúžení •Poskytování pomoci •rozšíření •poradenství •terapie •doprovázení •vzdělávání