Mgr. Alice Vašáková Orientace v tématu —Ve skupinách poskládejte své zlomky zkušeností a informací, které máte o systému poradenských služeb ve školství —Informace se pokuste nějak nastrukturovat, abyste je mohli předat ostatním —Zformulujte, co se potřebujete dozvědět Systém poradenských služeb ve školství Školské poradenské zařízení- místo, kde probíhá (nejen)diagnostika —PPP – věnuje se převážně dětem a žákům s výchovnými/výukovými obtížemi a žákům se specifickými vývojovými poruchami učení a chování —SPC-specializuje se na diagnostiku a zajištění péče o děti s různým typem postižení (zrakové, tělesné, sluchové, PAS, řečové, mentální) — —Služba se nejčastěji děje po linii: žádost zákonných zástupců (doporučeno i školou)-diagnostika (i mimo ŠPZ)-výstupy pro rodiče-výstupy pro školu. Může následovat další přímá práce s dítětem a rodiči dle potřeby. Do služeb PPP patří i metodická podpora všech pedagogických pracovníků Specifika poradenství v PPP —Služby jsou poskytovány ambulantně nebo v terénu (ve škole) —PPP mají v kompetenci posuzování školní zralosti dětí —Zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků v „běžných“ školách, vypracovávají odborné posudky (zprávy, doporučení pro školy) —Poskytují poradenské služby, které se týkají žáků s rizikem školní neúspěšnosti nebo problémů v osobnostním a sociálním vývoji —Doporučují na základě výsledků vyšetření rodičům a ředitelům škol vřazení žáka do optimální školy a třídy —Poskytují metodickou podporu pedagogickým pracovníkům —Zajišťují prevenci sociálně patologických jevů a koordinaci metodiků prevence ze škol — — Příklad-diagnostika poruch učení —Získání informací ze školy- školní dotazník —Rozhovor s rodiči a žákem– popis problému a jeho projevů —Anamneza osobní i rodinná —Diagnostika (nadání, školní dovednosti, percepční funkce) —Vyhodnocení výsledků - závěr z vyšetření —Návrh opatření, rozhovor s rodiči, dojednávání se školou —Zpráva z vyšetření určená ZZ , doporučení pro školu —V případě potřeby návštěva ve škole, metodické vedení pedagogů —V případě potřeby návazná speciálně pedagogická, psychologická péče Specifika poradenství v SPC —Poskytují pomoc žákům se zdravotním postižením —Stejně jako PPP zjišťují školní zralost a speciální vzdělávací potřeby žáků —Doporučují vřazení žáka do vhodného typu vzdělávání —Poskytují poradenské služby rodičům zaměřené na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání a psychosociálním vývoji dítěte —Poskytují metodickou podporu školám-příklad —Přímo zajišťují speciálně pedagogickou péči — Činnost SPC —Často jsou propojena se středisky rané péče- děti s různým typem postižení lze často identifikovat velmi brzo —Poskytují kontinuální podporu rodinám —Pomáhají rodičům zvládnout speciální dovednosti (znakovou řeč, komunikaci s autistou, základy prostorové orientace u nevidomého…) —Učí dítě speciálním dovednostem —Provádí průběžnou vývojovou diagnostiku — — — —pojem školní poradenské pracoviště se poprvé objevil v roce 1999 v Metodickém listu MŠMT k poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních —školní poradenská pracoviště vznikala ve školách nesystémově, především v rámci projektů VIP, RAMPS a jiných-regionálních —velký důraz byl většinou kladen na ukotvení a posílení role školních psychologů a školních speciálních pedagogů —neexistuje žádná přesná metodika, jak by mělo školní poradenské pracoviště ve škole vypadat a fungovat —do školské legislativy se pojem Školní poradenské pracoviště dostává až nyní a to, jakou konkrétní podobu ŠPP má, je výsledek procesu dojednávání v každé škole — — —zákony, vyhlášky a metodické pokyny vymezují rámec pro poskytování poradenských služeb – rámec se dá aplikovat na každé škole jinak, každá škola si musí vytvořit vlastní funkční model poradenských služeb podle svých potřeb a specifik —základní zákonná norma věnovaná poradenským službám je vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění – poslední novela (197/2016) platí od 1. 9. 2016 —vyhláška vymezuje, kdo poradenské služby ve školství poskytuje, komu je poskytuje, co je jejich obsahem a jaké jsou standardní činnosti jednotlivých subjektů, nově se právě zde objevuje pojem školní poradenské pracoviště — — — —§ 7 – Škola — (1) —Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. Z vyhlášky č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních — —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: —poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami —sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření —prevenci školní neúspěšnosti —kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění —podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostřední a s odlišnými životními podmínkami —podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných — — —průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení —včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů —předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace —průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou —metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy — —spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci —spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními —Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis činností a vymezení odpovědnosti pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování — —Pedagogičtí pracovními uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost ŠPZ a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků —Příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 — I.Standardní činnosti výchovného poradce II.Standardní činnosti školního metodika prevence III.Standardní činnosti školního psychologa IV.Standardní činnosti školního speciálního pedagoga V. V. —Dodatek: v této příloze najdeme i standardní činnosti školských poradenských zařízení — — — Orientace v náplních práce — — —Vytvořte s kolegy čtyřčlenné týmy školního poradenského pracoviště, rozdělte si role jednotlivých poradenských pracovníků —Prostudujte každý svou část náplně práce a případně se doptejte na aktivity, které jsou nejasné. Porovnejte si své náplně práce. —Zůstaňte ve svých rolích a naplánujte konkrétní aktivity do Plánu poradenských služeb základní školy Personální obsazení ŠPP —Z legislativy jasně vyplývá, že každá škola zajišťuje své služby výchovným poradcem a metodikem prevence, všichni ostatní odborníci jsou „nadstandardem“ —Nová legislativa počítá s jejich zapojením do poskytování poradenských služeb a aktuálně jsou vytvořeny i finanční podmínky pro jejich angažmá —Kdo může ve škole dále působit? To se odvíjí od typu školy a jejího zaměření -Školní psycholog -Školní speciální pedagog - -Etoped -Logoped -Sociální pedagog, sociální pracovník…. Činnost poradenských pracovníků —Odvíjí se od standardních činností, které jsou dány vyhláškou —Standardy jsou výčtem všech činností, které odborník může poskytovat-škola si z nich dle svých potřeb vybírá a upravuje je do pracovních náplní jednotlivých poradenských pracovníků —Pro žádného z poradenských pracovníků také není reálné, aby zvládal všechny činnosti uvedené ve standardech —Hlavní „brzdou“ je časové omezení a někdy i otázka odborné kompetence —Proto jsou v kvalitě poradenské práce mezi jednotlivými školami diametrální rozdíly-standard v reálu neexistuje —Aby mohly být poradenské služby efektivní, musí být koordinované a podporované vedením školy — Hlavní činnosti poradenských pracovníků (výrazně zjednodušeno) —Výchovný poradce -Koordinace péče o žáky se SVP ve škole, spolupráce se ŠPZ, administrativa -Kariérové poradenství -Koordinace spolupráce s rodiči při řešení výchovných a výukových obtíží žáků —Metodik prevence -Koordinace aktivit z oblasti prevence-Minimální preventivní program -Zajišťování a realizace preventivních programů pro žáky -Intervence, vyšetřování šikany a jiných rizikových jevů Hlavní činnosti poradenských pracovníků —Speciální pedagog -Koordinace péče o žáky se SVP (zejména poruchy učení) -Metodické vedení učitelů, spolupráce s rodiči -Individuální práce se žáky s potřebou podpory (např. reedukace poruch učení) —Školní psycholog -Individuální podpora, konzultační činnost pro žáky, učitele, rodiče -Sledování klimatu školy a tříd, kontinuální práce se třídami -Spolupráce s odborníky mimo školu Koordinace činností v ŠPP —Prvním krokem je „etablování“ školního poradenského pracoviště, vyjasnění pozice vedoucího /koordinátora —Vytváření plánů aktivit na školní rok s vymezením rolí jednotlivých pracovníků —Pravidelné setkávání poradenských pracovníků-informace o aktuální situaci a plánování činností —Spolupráce a propojení v činnostech, kde je to žádoucí —Prezentace ŠPP navenek-ke kolegům, rodičům, žákům —Vymezené vztahy s vedením školy, nastavení toku informací, vyjednání podpory Školní realita —Model optimální: ŠPP plně obsazené, poskytující služby „na objednávku“-reaguje na skutečné potřeby, které se mohou proměňovat. Podpora vedení školy a dobrá spolupráce se subjekty mimo školu. Profesionalita jednotlivých odborníků. —Model nejčastější: funkční poradenské pracoviště není vytvořeno, VP a MP „dělají co mohou“, ale na všechny požadavky nemají šanci reagovat. Jejich služby jsou částečně zkoordinované, vědí o sobě, v případě potřeby spolupracují. Vedení školy je toleruje a cení. —Model katastrofický: VP je administrativní pracovník, MP jen formální funkce. Poradenské služby jsou nekoordinované, nahodilé, nekoncepční. Vedení školy problematiku nepovažuje za důležitou. — —Koordinovaná a komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Základní rámec péče o žáky se SVP —Paragraf 16 školského zákona: —Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. PO se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. — —Aktivity ŠPP a)Oblast prevence: §Práce se žáky již od předškolního věku – Předškolácké skupinky – adaptace na školní prostředí, řešení problematiky předčasného nebo pozdního zaškolení dětí, docvičení potřebných dovedností → speciální pedagog, školní psycholog, učitelé §Logopedická depistáž a zajištění logopedické péče §Depistáž v průběhu 1. čtvrtletí 1. třídy – vyhledání žáků s percepčním oslabením→ speciální pedagog, psycholog §Návazné docvičování percepčních oslabení v průběhu 1. třídy – 1 hodina českého jazyka týdně pro malou skupinku žáků pod vedením specialisty → speciální pedagog §Depistáž na začátku 2. pololetí 2. ročníku – diagnostika případného rozvoje vývojových poruch učení – speciální pedagog §Na základě 2. depistáže případné odeslání žáků ke komplexnímu vyšetření v PPP → výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli §Individuální práce speciálního pedagoga se žáky s PO §Od 2. do 5. třídy kroužek pro žáky s poruchami učení DYSKLUB – 1 hodina reedukace týdně po vyučování → speciální pedagog §Od 6. do 9. třídy kroužek pro žáky s poruchami učení DYSKLUB – 1 hodina týdně po vyučování - procvičování probíraného učiva, výroba pomůcek , redukovaný mluvnický systém → učitelé Čj se specializací dyslektický asistent, speciální pedagog b)Oblast intervence §Zajištění vyšetření žáků ve ŠPZ – koordinace celého procesu dojednávání spolupráce mezi školou, rodiči a ŠPZ, práce s oficiálními dokumenty → výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli — § §Zajištění péče o žáky s IVP – vznik IVP, jeho realizace a vyhodnocení → metodická podpora a organizační zajištění – výchovný poradce, konzultanti IVP – výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog §Aktivity vyplývající z Doporučení ŠPZ – např. vedení předmětu speciálně pedagogické péče, nápravy SPU…speciální pedagog §Zajištění péče o mimořádně nadané žáky – v případě „podezření“ na mimořádné nadání zajištění diagnostiky v PPP (spolupráce VP + TU), následně může být navrženo vzdělávání dle IVP buď ve všech, nebo v některých předmětech; kroužek pro nadané a mimořádně nadané žáky; sledování klimatu třídy – metodik prevence/psycholog §Spolupráce s učiteli-metodická podpora, tvorba dokumentů (Plány pedagogické podpory, IVP), účast na jednání s rodiči — —Podpora spolupráce s rodiči —Navázání kontaktu s rodiči již při realizaci programu Předškolácké skupinky —Návštěva třídních schůzek na začátku 1. ročníku – seznámení s porad. službami ve škole, vysvětlení plánovaných aktivit —Informace o výsledcích depistážních šetření + domluva na realizaci navrhovaných opatření, nabídka docvičovacích materiálů pro domácí přípravu —Projednávání závěrů vyšetření žáků ve ŠPZ za přítomnosti třídního učitele, speciálního pedagoga/psychologa a rodiče žáka – vysvětlení závěrů, překlopení do školní reality, rozdělení úkolů, důraz na nutnost spolupráce rodiny a školy, nabídka podpory ze strany školy – pro rodiče např. literatura o problematice, konzultace, pro žáky DYSKLUB apod. —Včasná komunikace při výskytu problému, předcházení nedorozuměním, nabídka individuálních konzultací — —Kariérní poradenství —Kariérní poradenství škola poskytuje ve dvou rovinách: a)Organizační zajištění podávání přihlášek na střední školy → výchovný poradce b)Pomoc žákům se správnou volbou střední školy a budoucí profese: §Testy profesní orientace → školní psycholog §Výuka předmětu volba povolání v rámci pracovních činností v 8. a 9. ročníku → výchovný poradce nebo vyučující občanské výchovy §Dobrá zkušenost – 8. ročník – zaměření na správnou volbu, 1. pololetí 9. ročníku – informační servis o středních školách, informace o situaci na trhu práce a o světě práce, 2. pololetí 9. ročníku – finanční gramotnost a) —Podpora spolupráce s rodiči —Dostatečná informovanost o problematice – informace na webové stránky školy, účast na úvodních třídních schůzkách v 9. ročníku, organizace setkání zástupců středních škol s rodiči a žáky, vydávání zápisových lístků do vlastních rukou, stručný informační leták o základních pravidlech přijímacího řízení —V případě zájmu rodičů poskytnutí individuální konzultace k problematice – konzultace vést o tom, jak získat co nejvíce informací, na základě kterých se dokážou správně rozhodnout; není vhodné doporučovat konkrétní školu a dělat „náboráře“-rozhodnutí důsledně nechat na rodičích a žákovi —Konzultace s rodičem a žákem k výsledkům testů profesní orientace (školní psycholog), individuální poradenství