SEKTY MORAVSKÝCH NOVOKŘTĚNCŮ1 Při studiu písemných pramenů a literatury k dějinám moravských novokřtěnců vyvstává množství tematických okruhů, jejichž řešení je nezbytné pro vytvoření komplexní charakteristiky tohoto fenoménu. Je to především přesná identifikace všech lokalit novokřtěneckého osídlení a jejich rozlišení podle velikosti. Tato činnost, směřující k vytvoření nového a definitivního soupisu novo-křtěneckých lokalit, má v důsledku stěžejní význam i pro poznání dalšího důležitého aspektu - stanovení co nej-přesnějšího počtu novokřtěnců, žijících na území Moravy.2 Kromě těchto zásadních otázek patří ke specifikaci soudobé historické situace také poznání náboženských sekt moravských novokřtěnců, které vycházely ze společného základu anabaptismu. Ačkoliv o této problematice vznikla početná zahraniční literatura,3 v naší historiografické produkci dosud nebyla těmto projevům věnována žádná pozornost.4 V této studii bych chtěl stručně přiblížit jednotlivé sekty novokřtěnců, které existovaly na moravském teritoriu, jejich ideologické pozadí, územní rozšíření a nej význačnější představitele. Vznik ideologie anabaptismu je spojen s reformačními proudy renesanční Evropy. Ústřední reformační hnutí v západoevropských zemích přineslo ve dvacátých letech 16. století řadu bližších či vzdálenějších odnoží. Jednou z nich bylo i novokřtěnectví, jehož duchovním otcem se stal švýcarský reformátor Ulrich Zwingli. V Curychu se zformovala první praktická podoba novokřtěnectví s vůdčími osobnostmi Konrádem Grebelem, Felixem Man-zem a Georgem Blaurockem.5 Radikální charakter hnutí a některé jeho nepřijatelné požadavky byly příčinou pro vypovězení novokřtěnců ze Švýcarska. Příslušníci nového učení nacházeli útočiště v okolních zemích, z historie je známé například jejich neblaze proslulé působení v seve-roněmeckém Múnsteru.6 V roce 1526 se objevují také na Moravě. Střediskem prvních moravských novokřtěnců se stal Mikulov. Tehdejší majitel mikulovského panství Leonhard z Lichtenštejna poskytl novokřtěncům ochranu a sám se přidal k jejich učení. Ideovým vůdcem prvních moravských novokřtěnců byl Balthasar Hubmaier, doktor teologie a původně farář a kazatel dómu v Řezně,7 v té době známý zvláště svou disputací s Ulrichem Zwinglim o křtu dětí. Počátkem června 1526 přibyl do Mikulova a získával stoupence nového učení.8 U mikulovského knihtiskaře Simprechta Sorga, povolaného z Curychu, vytiskl mnoho svých náboženských spisů, dedikovaných příslušníkům 1 Srov. P a j e r, J.: Sekty moravských novokřtěnců. Jižní Morava 36, 2000, s. 73-89. 2 Srov. studie Sídla novokřtěnců na jižní Moravě, Novokřtěnci v poznávacích berních listech moravské šlechty a Kolik bylo novokřtěnců na Moravě? v této publikaci. 3 Stručný souhrn podává C 1 a s e n, C.-P.: Anabaptist Sect in the Sixteenth Century: A Research Report. Mennonite Quarterly Review 46, 1972, s. 256-279. Vývoj v počátcích hnutí stručně shrnuje Zeman, J. K.: The Anabaptists and the Czech Brethren in Moravia 1526-1628. A Study of Origins and Contacts. The Hague 1969. Přehled o veškeré literatuře podává Krisztinkovich, M. H.: An Annotated Hut-terite Bibliography. Kitchener, Ontario 1998. 4 Tato problematika není zastoupena v pracích starších moravských historiků F. Kameníčka a F. Hrubého ani v nejnovějším přehledu J. Pánka. Srov. K a m e n í č e k, F.: Zemské sněmy a sjezdy moravské III. Brno 1905, s. 467-494; H r u b ý, F.: Die Wiedertäufer in Mähren. Leipzig 1935, zvláštní otisk ze sborníku Archív für Reformationsgeschichte 30-32, 1933-1935; P á n e k, J.: Moravští novokřtěnci (Společenské a politické postavení předbělohorských heretiků, sociálních reformátorů a pacifistů). Český časopis historický 92, 1994, s. 242-256. Stručné zmínky o sektách novokřtěnců nacházíme pouze v práci H r b k o v á, R.: Habáni na Moravě. Olomouc 1972. 5 Stručný přehled dějin novokřtěneckého hnutí podáva E s t e p, W. P.: The Anabaptist Story. Michigan 1975; v českém překladu E s t e p, W. P.: Príbeh křtěnců (Radikálové evropské reformace). Praha 1991. 6 Z nové literatury srov. V 1 n a s, V.: Novokřtěnci v Münsteru. Praha 2002 (zde příslušná zahraniční literatura). Ze současné zahraniční produkce srov. například S t a y e r, J. M.: Unsichere Geschichte: Der Fall Münster (1534/35). Aktuelle Probleme der Forschung. Mennoni-tische Geschichtsblätter 59, 2002, s. 63-78. 7 Loserth, J.: Balthasar Hubmaier und die Anfänge der Wiedertäufer in Mähren. Brno 1893; V e d d e r, H. C: Balthasar Hubmaier, the Leader of the Anabaptists. New York-London 1905; B e r g s t e n, T.: Balthasar Hubmaier. Seine Stellung zu Reformation und Täufertum, 1521-1528. Kassel 1961; Westin, G. - Bergsten, T. (ed.): Balthasar Hubmaier, Schriften. Quellen zur Geschichte der Täufer 9. Gütersloh 1962; B e r g s t e n, T.: Balthasar Hubmaier. Anabaptist Theo-logian and Martyr. Valley Forge 1978. Kromě těchto základních prací existuje celá řada menších příspěvků, například H o š e k, F. X.: Balthasar Hubmaier a počátkové novokřestěnstva na Moravě. Brno 1867; M a u, W.: Balthasar Hubmaier. Berlín-Lipsko 1912; W i s w e d e 1, W.: Balthasar Hubmaier, der Vorkämpfer für Glaubens- und Gewissenfreiheit. Kassel 1939. Tato problematika je aktuální do dnešní doby, srov. C a n e r, E. (přel. J. Richter): Životopis Balthasara Hubmaie-ra. Regio M, Sborník Regionálního muzea v Mikulově 2002-2003, s. 36-55; C a n n e r, E. (přel. F. Brichta a J. Richter): Shrnut! Hub-maierových nejvýznamnějších prací. RegioM, Sborník Regionálního muzea v Mikulově 2005, s. 88-115. 8 Srov. Beck, J.: Die Geschichts-Bücher der Wiedertäufer in Oesterreich-Ungarn. Wien 1883, s. 48 (dále citováno zkráceně jako Beck): Im Jahre 1526 kam Balthasar Huebmär gen Nikolspurg in Mähren, fing an zu leeren vnd -predigen. Das volck aber nam seine leer an vnd ward vil volek getaufft. 9 Srov. Westin, G. - Bergsten, T. (ed.): Balthasar Hubmaier, c. d. Podle Loserthovy monografie je známo 18 náboženských spisů, vydaných v mikulovské tiskárně; srov. Loserth, j.: Doctor Baltha- 41 7